Visa fullständig version : Räkna ut ditt energibehov och kcal förbränt med wolframalpha.com (easy)
Gå in på www.wolframalpha.com
Skriv in tex. BEE 75kg 180cm 28 yr male
Byt ut till dina siffror, den räknar ut aktivitetsnivå automatiskt efter
Annat roligt man kan göra är olika aktiviteter, använd samma som BEE,
70kg 180cm 25 yr male running 10 km/h
70kg 180cm 25 yr male walking 60 minutes
osv!
Det här var nog den coolaste sidan jag sett.
Ondskapelsen
2010-10-16, 18:47
Haha shit vilken cool sida.
Är detta hemligheten bakom King Grub? :D haha
Vi nördar har minsann använt wolframalpha länge.
cool! men stämmer det exakt? och vad är ens aktvitet i t.ex. skolan :)
Eddie Vedder
2010-10-17, 10:13
cool! men stämmer det exakt? och vad är ens aktvitet i t.ex. skolan :)
Nej ingen ekvation stämmer exakt och kommer aldrig göra. Ingen kaloriräkning kan heller någonsin vara exakt. Aktiviteten är ju dessutom helt och hållet din gissning och kan bli mer fel eller rätt beroende på vad du själv tror.
Kan jag räknas som "very active", (2h promenad + 1h gym)/dag ?
Det beror väl på hur intensivt du promenerar och styrketränar skulle jag tro, strosa i butiker i 2 timmar och lyfta en hantel lite då och då är ju inte samma sak som två timmars power walk och en timmas tung styrketräning.
Ja räknar alltid mig själv som soffpotatis för det är det jag är =)
Eddie Vedder
2010-10-17, 14:02
Du märker ju själv om siffran känns rimlig.
1h promenad är väl ca 200kcal ifall den är hurtig. 1 h gym är kanske 100kcal. Så du bränner alltså ca 500kcal per dag. Så ta ditt Basal behov, (tex 2000) och lägg på det, så 2000 + 500 = 2500. Activity level är bara en procentuell påräkning, den vanliga soffvarianten 1.2 är BEE 1800 * 1.2 = ~2200.
Ifall man kollar kaloriförbrukningen för att sitta framför datorn, laga mat och allt man kanske gör på en stillasittande dag, så går det ihop till nästan 400 brända kalorier på en dag, så 1.2 stämmer rätt bra, ifall man inte ligger i sängen och/eller sover bort hela dagen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.