Logga in

Visa fullständig version : Htpc

snej
2010-10-16, 14:25
Jag ska bygga om min dator till en HTPC. Har en stationär burk som används som HTPC sen rätt lång tid tillbaka då jag dumpat av monitor helt och sköter all dota från soffan helt enkelt.

Nu till frågan, jag har i nuläget ett ATX moderkort, och jag kommer att behöver köpa ett Micro ATX eftersom jag vill ha ett relativt litet HTPC chassi. Jag vill även dumpa mitt grafikkort eftersom jag har en core i5 650 3,2ghz med integrerad grafikkrets, så jag funderar på att köpa ett mATX kort med stöd för integrerad grafik, t.ex detta (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=554002).

Finns det någon som har bra koll på hur en sån här lösning funkar för uppspelning av 1080p? Jag ska inte spela på datorn öht, enbart surf, musik och film. Men jag har höga krav på videoprestandan, 1080p måste flyta perfekt. Vad jag har förstått så krävs det inget externt grafikkort med en såpass potent processor, men jag är inte så insatt.

Jag vill kunna köra ljud och bild genom en och samma HDMI utång från moderkortet för att även kunna spela HD audio, därför jag vill dumpa grafikkortet, blir omständigare med det. Samt behöver jag det inte så är det skit samma..

Jelp.

Mille L
2010-10-16, 14:54
Stödjer grafikkortet hårdvaruavkodning (DXVA) så behöver du inte ställa några monsterkrav på processorn och datorn i övrigt.

Med DXVA-stöd i grafikkortet och Media Player Classic Home Cinema, tillsammans med Haali Media Splitter och en ljudavkodare, exempelvis AC3Filter kommer du att kunna spela upp 1080p utan problem.

snej
2010-10-16, 14:56
Stödjer grafikkortet hårdvaruavkodning (DXVA) så behöver du inte ställa några monsterkrav på processorn och datorn i övrigt.

Med DXVA-stöd i grafikkortet och Media Player Classic Home Cinema, tillsammans med Haali Media Splitter och en ljudavkodare, exempelvis AC3Filter kommer du att kunna spela upp 1080p utan problem.

Alltså, grafikkortet är det jag vill ta bort. Inte tvärtom. Jag har redan all hårdvaran jag skriver om. 1080p är en barnlek i nuläget, jag undrar hur det fungerar utan grafikkortet (som är ett GF 7800 GT) och enbart kör med processorns integrerade grafikkrets.

Mille L
2010-10-16, 15:02
Moderkortets integrerade grafikkrets menar du? Ta en titt på om den stödjer DXVA, isf är du hemma. Googla.

Olegh
2010-10-16, 15:08
Processorn har ingen integrerad grafikkrets. Den är också hopplöst dålig på just video-avkodning/rendering jämfört med en grafikkrets.
Du kan använda processorn för mjukvaru-avkodning, men jämfört med att använda en riktig grafikkrets och DXVA, så är det en usel lösning.

Ska du ändå köpa ett nytt mATX moderkort, så skaffa ett med integrerad grafik (i princip allt som säljs idag borde ha stöd för DXVA).

hahavaffan
2010-10-16, 15:18
i5 650 har integrerad grafik... dock kanske det fortfarande inte kan mäta sig mot ett grafikkorts krets?

David Brent
2010-10-16, 15:20
Processorn har ingen integrerad grafikkrets. Den är också hopplöst dålig på just video-avkodning/rendering jämfört med en grafikkrets.
Du kan använda processorn för mjukvaru-avkodning, men jämfört med att använda en riktig grafikkrets och DXVA, så är det en usel lösning.

Ska du ändå köpa ett nytt mATX moderkort, så skaffa ett med integrerad grafik (i princip allt som säljs idag borde ha stöd för DXVA).

Någon form av grafikhanterande del verkar det ju som att processorn har, http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43546 hur det fungerar har jag dock inte satt mig in i.

Olegh
2010-10-16, 15:25
Hoppsan Kerstin! :em:

EDIT: Kvarstår gör det faktum att ett moderkort med integrerat grafikkort behövs, eftersom det sitter då åtminstone ingen hdmi port på en processor. Det är jag hyffsat säker på.

snej
2010-10-16, 16:00

Jo 650 har integrerade grafik... Clarkdale har det.

snej
2010-10-16, 16:01
Hoppsan Kerstin! :em:

EDIT: Kvarstår gör det faktum att ett moderkort med integrerat grafikkort behövs, eftersom det sitter då åtminstone ingen hdmi port på en processor. Det är jag hyffsat säker på.

Ja, det konstaterade ju jag i första inlägget? Jag vill veta hur det funkar!

tp_88
2010-10-16, 17:47
Det är inga problem att köra med CPUn. Jag använder inte DXVA och spelar utan problem allt jag har testat på en c2d 2,4ghz, förutsatt att jag använder "rätt" programvaror.

snej
2010-10-16, 18:47
i5 650 har integrerad grafik... dock kanske det fortfarande inte kan mäta sig mot ett grafikkorts krets?

Kan det säkerligen inte nej, därför som jag undrar. Men det verkar däremot som så länge du inte spelar så är det inga problem med en så kraftfull processor. Men jag vill bara vara säker.

Funderar på nåt av dessa chassin;

Antec Fusion Remote
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=337807&type=standard&size=800&.jpg

eller

Lian Li PC-C36B Muse

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=340595&type=standard&size=800&.jpg

Gillar Antec mest, men det är liiiiie för stort..

Xtreme-G
2010-10-16, 19:06
Jag funderade länge på att bygga ihop en HTPC men bestämde mig för ett år sedan för att köpa en ASRock Nettop ION 330HT - 1,6GHz DC 2GB 320GB DVD±RW. Den kostar 3000 och klarar allt galant och har ett nätagg på 65 W, dvs strömförbrukningen är ruskigt låg vilket är lite av en förutsättning för en HTPC. Ljudet går att urskilja om det är knäpptyst i lägenheten om jag sitter och läser i soffan. Jag vet inte vad det finns för alternativ till den nu ett år senare men att bygga ihop något eget känns iaf inte prisvärt med tanke på att bara chassit går på ca halva kostnaden.

snej
2010-10-17, 12:03
Jag har redan som sagt alla komponenter förutom chassit samt ett nytt moderkort. Så det kommer hamna på ca 2500:-, och det har jag inga problem att lägga. Det dyraste av de två chassina kostar 1300:- ca.. Laptop är inte min grej dessutom, aldrig känt något behov av att äga en och en HTPC smälter in bra i min hifi-hylla :)