handdator

Visa fullständig version : Samband mellan giftiga metaller och övervikt

King Grub
2010-10-16, 13:14
It is conceivable that toxic metals contribute to obesity by influencing various aspects of metabolism, such as by substituting for essential micronutrients and vital metals, or by inducing oxidative stress. Deficiency of the essential metal zinc decreases adiposity in humans and rodent models, whereas deficiencies of chromium, copper, iron, and magnesium increases adiposity. This study utilized the NHANES 99-02 data to explore the association between waist circumference and body mass index with the body burdens of selected toxic metals (barium, cadmium, cobalt, cesium, molybdenum, lead, antimony, thallium, and tungsten). Some of the associations were significant direct relationships (barium and thallium), and some of the associations were significant inverse relationships (cadmium, cobalt, cesium, and lead). Molybdenum, antimony, and tungsten had mostly insignificant associations with waist circumference and body mass index. This is novel result for most of the toxic metals studied, and a surprising result for lead because high stored lead levels have been shown to correlate with higher rates of diabetes, and obesity may be a key risk factor for developing diabetes. These associations suggest the possibility that environmental exposure to metals may contribute to variations in human weight gain/loss. Future research, such as prospective studies rather than the cross-sectional studies presented here, is warranted to confirm these findings.

Int J Environ Res Public Health. 2010 Sep;7(9):3332-47. An Examination of the Association of Selected Toxic Metals with Total and Central Obesity Indices: NHANES 99-02.

Sverker
2010-10-16, 13:47
Vilken tur att blyad bensin försvann på 90-talet. Kadmium har vi hyffst bra koll på när det gäller mat. Cobolt är ett färgämnen för mig. Undrar var vi kan få i oss det ? Cesium låter som renkött och mat från områden med kärnvapenprov. Hur får vi i oss tungsten/wolfram...viltkött via hagel ?

Var kommer NHANES 99-02 ifrån och hur har man sammanställt hur mycket tungmetaller deltagarna fick i sig.

King Grub
2010-10-16, 13:49
http://www.cdc.gov/nchs/nhanes.htm

Schroder
2010-10-16, 14:15
tja när vi ändå är inne på tungmetaller och dylikt, så har jag en förfrågan. Jag såg ett program igår om Plast och hur miljöförstörande det är samt att en del av plastinnehållet innehåller farligt material. Något ämne som gjorde plasten genomskinlig tex som skulle vara extremt farligt, för manliga könsorganen tex. Hur ser det hela ut ? någon som kan inflika och ge mer information om plast och dess innehåll. pratades en del om pvc plast ,ftalaten DEHP osv.

ber om ursäkt ifall detta inte hör hemma i denna kategori

Sniggel
2010-10-16, 14:21
Bisfenol A?
Hade man inte även hittat för stora mängder sånt i kvitton och andra liknande lappar?

shoulder87
2010-10-16, 14:36
bisfenol A finns i massor av plast, petflaskor/vattenflaskor mm

Crocker
2010-10-16, 15:13
Bisfenol A?
Hade man inte även hittat för stora mängder sånt i kvitton och andra liknande lappar?
Jo, i papperskassar på typ ICA också har jag för mig.
Cesium är väl inte så ovanligt i resten av europa?

Sverker
2010-10-16, 17:18
Jag tycker kopplingen mellan tungmetallerna och övervikt är svag. Åtminstone för oss i Sverige.
Vi behöver veta hur de överviktiga amerikanerna lever. Finns det koppling till gruvor, smältverk, elektronikindustri, överbefolkning, tung trafik, usla vattenledningar och vattenreservoarer osv, osv.