Visa fullständig version : En av mina bekanta är en bluff
MasterChief
2010-10-15, 20:52
Jag har en bekant som vi umgås med (parmiddagar) och kontakten knöts av våra barn som började leka med varandra för 3-4 år sedan. Trevliga människor, men mannen är lite speciell.
Han har alltid varit lite smått hemligtsfull vad han jobbat med men jag minns att han (innan vi började umgås) nämnde att han hade egen firma och sysslade med företagsvärderingar/förvärv (DD/M&A) på hög nivå. När vi dock träffas blir det mest prat om annat men efterhand har jag frågat lite hur det går. Han är väldigt svävande vilket jag tyckt varit märkligt eftersom jag själv är CFO (eller ekonomichef på enkel jävla svenska). Vi borde ju ha massor att prata om!
Jag blev nyfiken och började googla och hela jävla nätet är ju fullt av lögner om hans förehavanden. Han arbetar från London, Shanghai, Tokyo, är VD, jobbat med det i 20 år i ett totalt flöde av skitsnack.
Vi ska fika hos dem på söndag :-/
Alltså, det är ju hans val, men jag känner mig lite...våldtagen...på något sätt. Han har ju under träffar även brett på om sina idrottsmeriter, jaktmeriter och typ allt annat. Antagligen bull.
Han har en utländsk fru som är kompetent och är kirurg (och det är sant) vilket får mig att fatta ännu mindre.
Hur skulle ni bete er i min skor? Bryta kontakten (tänk på barnen!)? Låtsas som det regnar? Börja pressa honom, och fråga om hans expertis som jag fått fram på en amerikansk bluffsida?
Stefan J
2010-10-15, 20:54
Tycker var och varannan människa bara pratar om sig själv och överdriver sina meriter. Dumpa honom :)
Rikard Jansson
2010-10-15, 20:55
Låtsas som det regnar ... Låt honom vara i sin drömvärld, om det gör honom lycklig så.
Dessutom kan (om han nu är det) mytomaner bli skitkonstiga om man på något sätt lyckas spräcka bubblan. Depression, psykiska utbrott, självmord m.m.
Han är hemlig agent och försöker hålla sig under cover.
Fabregas
2010-10-15, 20:55
Wow, creepy!
Allt beror väl lite på hur väl ni faktiskt känner varandra. Jag tror ändå att det skönaste och mest rakryggade är att fråga honom rakt ut, och se hur han förklarar det. Du kanske inte behöver fråga framför barnen dock...
Förfölj honom och klura ut vad han sysslar med.
fiskebulle
2010-10-15, 21:01
Det första jag tänkte.
Eddie Vedder
2010-10-15, 21:02
Om du är orolig över om något verkligen är galet med honom så diskutera saker som kan tänkas leda till skryt. Min erfarenhet är att det brukar märkas då, lögnerna hos en creepy person kan bli helt sanslösa om man bara "retar lögnartarmen" lite.
Vänta, vad menar du nu? Står det på internet om hans lögner? Alltså, har du kollat huruvida han har tjänsten eller ej, eller är det så att andra har skrivit på nätet om vilken mytoman han är?
Har du listat ut vad han gör?? eller bara vad han inte gör?
Och om du ska konfrontera honom bör du ha bra skäl till varför du kollade upp honom.
David Brent
2010-10-15, 21:04
Om så är fallet är han ju ganska kass om MasterChief lyckades reda ut det med lite googling, så då kanske han förtjänar att få täckmanteln röjd?
Ta upp det privat med honom, ge honom en ärlig chans att förklara sig innan du gör något drastiskt.
Jag håller med Zakath, ta och misshandla honom i skogen så han lär sig en läxa.
Ignatius72
2010-10-15, 21:11
Det är ju ganska naturligt att fråga honom om jobbet, var nyfiken och se vart det leder.
bertbert
2010-10-15, 21:13
Säg att du är nyfiken och har googlat på honom. Be honom berätta. Låt han trassla in sig i sig själv tills det blir pinsammare än om han så hade satt sig på köksgolvet och bajsat. Njut.
Propp!
Jag gillar Osten! :D
Haha. Du är ju så skön.
Yllegarn
2010-10-15, 21:15
Låt honom hållas?
Så länge inte någon far illa v det,, le och spela med. Du vet ju "sanningen".
Jag har en bekant som vi umgås med (parmiddagar) och kontakten knöts av våra barn som började leka med varandra för 3-4 år sedan. Trevliga människor, men mannen är lite speciell.
Han har alltid varit lite smått hemligtsfull vad han jobbat med men jag minns att han (innan vi började umgås) nämnde att han hade egen firma och sysslade med företagsvärderingar/förvärv (DD/M&A) på hög nivå. När vi dock träffas blir det mest prat om annat men efterhand har jag frågat lite hur det går. Han är väldigt svävande vilket jag tyckt varit märkligt eftersom jag själv är CFO (eller ekonomichef på enkel jävla svenska). Vi borde ju ha massor att prata om!
Jag blev nyfiken och började googla och hela jävla nätet är ju fullt av lögner om hans förehavanden. Han arbetar från London, Shanghai, Tokyo, är VD, jobbat med det i 20 år i ett totalt flöde av skitsnack.
Vi ska fika hos dem på söndag :-/
Alltså, det är ju hans val, men jag känner mig lite...våldtagen...på något sätt. Han har ju under träffar även brett på om sina idrottsmeriter, jaktmeriter och typ allt annat. Antagligen bull.
Han har en utländsk fru som är kompetent och är kirurg (och det är sant) vilket får mig att fatta ännu mindre.
Hur skulle ni bete er i min skor? Bryta kontakten (tänk på barnen!)? Låtsas som det regnar? Börja pressa honom, och fråga om hans expertis som jag fått fram på en amerikansk bluffsida?
Hajar inte, han säger att han sysslade med företagsvärderingar/förvärv (DD/M&A) på hög nivå.
MEN det han egentligen är/gör är "Han arbetar från London, Shanghai, Tokyo, är VD, jobbat med det i 20 år i ett totalt flöde av skitsnack."
Det låter ju bättre än det han ljuger om :D Javafan jag missförstår men så tolkar jag det?
Jag håller med Zakath, ta och misshandla honom i skogen så han lär sig en läxa.:laugh:
Du kan ju hinta folk i hans närhet så att även de börjar ifrågasätta honom.
Först och främst: tänk på barnen.
Finns det risk för att han direkt eller indirekt kan vara en dålig influens på dina barn?
Du som vuxen har ju ändå en mycket mer välutvecklad förmåga att filtrera bort BS. Barnen lär få det svårare, speciellt om han är trevlig och karismatisk.
Utöver det så... Hade en vän för många år sedan som var lite av en mytoman. Så länge han inte gick för långt körde jag på att himla med ögonen och låtsas som att det regna. Han hade ändå andra kvaliteter som gjorde honom kul att umgås med(hans historier bjuder fortfarande på god underhållning :D ). I längden går det dock inte att ha annat än en väldigt distanserad relation till en sån person. Idag hade jag nog bara tänkt "orka..." och varit lagom otrevlig(men då har jag inga barn eller annat som gör att jag behöver vara civiliserad).
Ett säkert sätt att få det hela att bli mycket otrevligt är annars att direkt kontrontera honom. Sådana personer tenderar att försvara sin egen lilla verklighet med näbbar och klor. Om man däremot på ett trevligt och nyfiket sätt nystar lite kan det bli intressant(och då lär du även få en bättre uppfattning om vad som är sant eller falskt).
Wille005
2010-10-15, 21:31
Trolla honom så brutalt att han blir tvungen att klämma fram sanningen. Få honom att bryta ihop mitt under prinsesstårtan.
Säg att du är nyfiken och har googlat på honom. Be honom berätta. Låt han trassla in sig i sig själv tills det blir pinsammare än om han så hade satt sig på köksgolvet och bajsat. Njut.
Har man finess och fingertoppskänsla för sånt där(själv saknar jag det tyvär) kan det bli helt episkt. :D
Konfrontera honom genast. Du har lagen på din sida:
Bud 11 jantelagen, Jantelagens strafflag:
-Tror du inte att vi vet något om dig?
”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)
Grazzafukkinrazzi
2010-10-15, 21:37
Är möjligen mannen i fråga sponsrad av Twinlab och legitimerad naprapat?
Fabregas
2010-10-15, 21:39
Fniss! :D
Short his stock and expose his fraud to the world.
Det handlar väl inte hämnd eller att mäta längden på daasen....
Säg som det är : Att du känner dej lite lurad och besviken.
Be honom att förklara vem han är och vad han är ute efter.
Viktor_Balck
2010-10-15, 22:42
Styr upp en lögndetektor tills nästa träff.
Nä, men märklig situation, jag vet inte om jag skulle brytt mig nämnvärt, om era barn trivs ihop så får man väl ha lite överseende med att den där liraren hittar på lite saker.
MasterChief
2010-10-15, 22:55
Wow, vilken respons med episka inlägg!
Grejen är den att den firma han sägs driva är alltså ett så kallat Ltd-bolag( http://www.bolagsverket.se/aktuellt/2009/091203_aktiekapital.html). Den infon var ju rätt lätt att få fram genom allehanda infosajter som finns om företag idag. "Företaget" har en hemsida som vid en första anblick ser seriös ut. Sedan får jag fram hans cv och dylika presentationer på olika utländska sajter. Antagligen skapade för att skaffa sig en "cool bakgrund" om någon bestämmer sig för att googla honom. Det jag tror han försökt syssla med är att ge finansiell rådgivning till mindre bolag som inte ser igenom bluffen. Jag har pratat en del ekonomi om honom och han vet knappt vad en BR är. Vilket är en aning märkligt om man jobbar med M&A. Det är lika märkligt som en SL-gubbe pekade på en skivstång och undrade varför klädhängaren hade ramlat omkull.
När jag googlat har jag funnit rent hysteriskt roliga presentationer han gör av sitt bolag, och hur det varit ledande på sin marknad i 20 år, att han även varit CFO för ett byggföretag innan dess. När jag sökte på detta företag så har det aldrig existerat. Allt är en bluff rakt igenom.
Det lutar åt att jag håller god min, kanske ställer frågor som: "Så, jag har en koncernredovisningsproblematik i mitt bolag som orsakas av reglerna kring blandad verksamhet; skulle gärna höra din lösning?", eller "Hur stort blir nedskrivningsbehovet av vårt aktieinnehav i dotterbolaget när vi säljer 75% av kontrakten?". Eller varför inte bara "Så, hur brukar du organisera informationen i datarummet under en DD?"
Men han har förmodligen haft det tufft någon gång så det lutar åt att jag slutar höra av mig och låter det rinna ut i sanden.
Men han har förmodligen haft det tufft någon gång så det lutar åt att jag slutar höra av mig och låter det rinna ut i sanden.
Ta ditt ansvar och sätt dit han, om du har god anledning att tro att han är en (kriminell) bluffmakare.
Att han undviker att prata om ämnet tyder ju på att han inte är mytoman, mytomaner brukar det vara svårt att få tyst på :)
Jag kan själv inte se någon anledning till att varken bryta bekantskapen eller konfrontera, låt han leva med sin lögn, om han har andra bra sidor som väger upp.
Då förstår jag. Skum snubbe. Tror du det handlar om mytomani, eller snarare en slags scam? Alltså att sälja finansiella tjänster trots 0 kompetens och utbildning i området (hur man nu gör det).
fiskebulle
2010-10-15, 23:06
Programmera hans unge till att spionera på sin pappa.
internethjälten
2010-10-15, 23:12
säg att du tar 100 i bänk, problem löst. hej.
Jag tycker mig märkaväldigt ofta att folk kryddar sin CV eller hittar på exotiska titlar på vad de jobbar och framför allt har jobbat med. Det verkar som lättare att komma undan med det förflutna. Min fru har hyffsat koll på vissa segemnt i närområdet och deras CV är ofta väldigt förskönade.
Säljare ->Key account manager
kontorets allti-allo- Facility chef
etc etc.
Jag tror generellt sätt det är ganska ofarligt och underhållande att umgås med en sådan person, speciellt om man är medveten att de brer på. Troligtvis mår de nog sämst själv.
Däremot är det ju hemskt om hela hans yrkesliv går ut på att lura andra ang. sin kompetens. Förr eller senare kommer de åka dit, det är väl den enda trösten.
The_RobRoy
2010-10-15, 23:26
Man förstår ju varför så mycket jobb tillsätts via rekommendationer från folk man litar på.
Jag har varit med i rätt många intervju-processer på mitt jobb senaste åren. Det är så enorm skillnad på hur mycket folk kryddar CV:n. Generellt måste jag säga att ekonomer överdriver mycket mer än civilare om vad dom behärskar.
Blir ofta mörkrädd över hur lite folk lärt sig fast dom jobbat i ganska många år, samt troligen lyfter riktigt bra löner.
Man förstår ju varför så mycket jobb tillsätts via rekommendationer från folk man litar på.
Jag har varit med i rätt många intervju-processer på mitt jobb senaste åren. Det är så enorm skillnad på hur mycket folk kryddar CV:n. Generellt måste jag säga att ekonomer överdriver mycket mer än civilare om vad dom behärskar.
Blir ofta mörkrädd över hur lite folk lärt sig fast dom jobbat i ganska många år, samt troligen lyfter riktigt bra löner.
Vatten på min kvarn...
MasterChief
2010-10-16, 00:05
Kan inte sluta googla.
Det bara växer. Hittade han under synonym på Twitter där han leker expert inom ett helt annat område. Jag testade att googla lite av inläggen och allt är stulet rakt av utan hämningar/källa osv. Allt är upplagt som om det är han själv som skrivit det. Ämnet han leker expert inom ligger inom ett område som han pratat varmt om sista gången vi träffades (typ...det ska man satsa på). Helt stört.
Om han är sjuk, är det tragiskt. Familjen kanske vet, a la familjehemlighet? Han kanske mår piss om han inte är så sjuk att han inte har sjukdomsinsikt, låter trist hur som.
Om du tror att ngt gott kan komma av att du "avslöjar" honom, är det väl en sak. Men tror du inte, gör det inte det, så är det ju bara att konstatera att det är tragiskt och lyssna med halvt öra men behandla normalt. För om det bara är eget nöje att på något sätt "sätta dit honom" och skulle förstöra om det kom ut får han väl köra in i väggen själv, utan din hjälp. För då är det ju du som är den pinsamma, om det är för att du skulle få ut något av det (vilket jag inte tror är fallet, just saying).
MasterChief
2010-10-16, 00:29
Om han är sjuk, är det tragiskt. Familjen kanske vet, a la familjehemlighet? Han kanske mår piss om han inte är så sjuk att han inte har sjukdomsinsikt, låter trist hur som.
Om du tror att ngt gott kan komma av att du "avslöjar" honom, är det väl en sak. Men tror du inte, gör det inte det, så är det ju bara att konstatera att det är tragiskt och lyssna med halvt öra men behandla normalt. För om det bara är eget nöje att på något sätt "sätta dit honom" och skulle förstöra om det kom ut får han väl köra in i väggen själv, utan din hjälp. För då är det ju du som är den pinsamma, om det är för att du skulle få ut något av det (vilket jag inte tror är fallet, just saying).
Du har helt rätt såklart och jag skulle aldrig på något sätt vilja vara en del av en framtida familjetragedi eller dylikt. Även om chansen skulle vara minimal skulle jag inte göra det. Däremot vill jag inte ha den typen av personer i mitt liv och tänker göra en snygg exit helt enkelt.
WHITEFOLKS
2010-10-16, 01:04
Han håller inte på med någon sorts ekonomisk brottslighet?
pragmatist
2010-10-16, 07:37
Min gissning är att han helt enkelt är arbetslös, utförsäkrad och lever på fruns pengar. Detta vågar han inte erkänna utan drar en massa valser istället. I vissa samhällsskikt betyder "konsulta" att man inte har något jobb. ;)
creperiet
2010-10-16, 07:55
Finns det något du inte har varit med om MC?
Är MC bekant med Abagnale?
Frank Abagnale?
MasterChief
2010-10-16, 08:41
Finns det något du inte har varit med om MC?
Ja, rätt mycket faktiskt. Överlag har mitt liv varit extremt händelsefattigt. Låter det som något annat är det fel.
MasterChief
2010-10-16, 08:43
Är MC bekant med Abagnale?
Frank Abagnale?
Det hade varit lite coolare, men denna figur stämmer nog in på pragmatists beskrivning:
Min gissning är att han helt enkelt är arbetslös, utförsäkrad och lever på fruns pengar. Detta vågar han inte erkänna utan drar en massa valser istället. I vissa samhällsskikt betyder "konsulta" att man inte har något jobb
filmjölk
2010-10-16, 08:53
Äsch, låt han hållas. Känner du att du stör dig på honom, men dina barn och hans barn kommer överens och är kompisar får du helt enkelt bita ihop för att inte sabba det.
Raschmus
2010-10-16, 09:02
.
Jag hade umgåts med honom på mina villkor. Se honom som trevligt umgänge. Om man skulle sålla ut alla i sitt umgänge som inte kvalificerar sig till nära vän skulle man tillslut bli jävligt ensam med ett toktråkigt nätverk.
Eddie Vedder
2010-10-16, 09:05
Jag får filmen "Leif", av Galenskaparna & After Shave, i minnet här. Det är Masterchief som, i sömnen, googlar sig själv och upptäcker hans eget dubbelliv och avslöjar sina egna lögner. Precis som Leif.
Har vi någonsin sett Masterchief på en cykel till exempel? :D
Aldrig hört dessa namn förut, något jag missat?
Fredrik Ström, 39 år Dömdes till sju års fängelse för att ha utsatt SEB för grovt bedrägeri inom såväl Windsor Chemicals som Windsor Communications. Han lurade banken på 176 miljoner via falska fakturor och har också gjort sig skyldig till bokföringsbrott. Han har en miljon i skulder hos kronofogden och ett gigantiskt skadestånd till SEB är att vänta.
Stefan Liljenberg, 50 år Dömdes till fem års fängelse för ha utsatt SEB för grovt bedrägeri inom Windsor Communications. Han ska ha lurat banken på 85 miljoner via falska fakturor och också gjort sig skyldig till bokföringsbrott. Han nekar till alla anklagelser. Han har skulder och enskilda mål hos kronofogden för 16 miljoner kronor.
... och en hel del annat. De är jättecharmiga, precis som psykopater brukar vara.
Ta hans fru och dumpa honom
Condemned
2010-10-16, 09:18
Har du snackat med din fru om det? Se vad hon säger om det hela.
rajjan_dammit
2010-10-16, 09:18
... och en hel del annat. De är jättecharmiga, precis som psykopater brukar vara.
och de andra filurerna? Vilka är det?
och de andra filurerna? Vilka är det?
ByAir AB, Iqlusion m.fl.
Skojare, helt enkelt.
Exakt! Gräv inte för djupt nu och drick eller ät ingenting när du är hemma hos honom! Då vaknar du antagligen upp i en källare för att bli utfrågad på vad du vet. You dug too deep man! TOOO DEEEP!!!
rajjan_dammit
2010-10-16, 09:40
ByAir AB, Iqlusion m.fl.
Skojare, helt enkelt.
Så långt kom jag med, men var kan man läsa mer? Ser bara en massa företagsinfo, som 121, ratsit osv... Känner för att läsa om skandaler så här på morgonkvisten. :)
Wille005
2010-10-16, 09:55
Visa dina fynd för andra bekanta, låt någon av dom ta steget och konfrontera honom för den asbest han egentligen är. Sanningen måste fram, om det du skriver stämmer är han definitivt utanför lagens gränser.
Visa empati så att han känner sig förstådd och ge uppmuntran även för små framsteg. Undvik också att vara dömande eller att inta en attityd som får honom att sluta sig och inte söka hjälp. Det kan också vara bra att be honom göra listor som bygger på frågorna: ”Vad händer om jag fortsätter ljuga?” och ”Vad händer om jag slutar?”
Du bör även kontakta ett behandlingshem.
Min gissning är att han helt enkelt är arbetslös, utförsäkrad och lever på fruns pengar. Detta vågar han inte erkänna utan drar en massa valser istället. I vissa samhällsskikt betyder "konsulta" att man inte har något jobb. ;)
"Konsult" är tveklöst den bästa och mest intetsägande titel man kan ha. Det kan betyda allt från seriös expertis inom ett visst område till att äta chips och kolla på Gilmore Girls varje dag.
Granatgiraffen
2010-10-16, 10:32
"Konsult" är tveklöst den bästa och mest intetsägande titel man kan ha. Det kan betyda allt från seriös expertis inom ett visst område till att äta chips och kolla på Gilmore Girls varje dag.
Då tänkte du kanske inte på titeln "projektledare", som så många verkar vara i dagsläget.
MasterChief
2010-10-16, 10:38
Min förra VD älskade att köpa in fräcka konsulter som satt och höll med honom på olika ledningsmöten. Sen en dag när vi diskuterade vårt anbud till en omfattande entreprenad klev vår styrelseordförande in (en hård jävel av den gamla skolan) som hade varit frånvarande mest hela tiden sista 6 månaderna. Efter en timme av diskuterande så frågar ordförande upphandlingskonsulten (som kostade 7000kr/dag): "Så, vad fan har du bidragit med?".
En månad senare var alla konsulter borta och VD:n hade rykt. Så jävla skönt. :D
hahavaffan
2010-10-16, 10:49
ByAir AB, Iqlusion m.fl.
Skojare, helt enkelt.Skojare finns det gott om! http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article239237/Skojarnas-marknad-del-1.html
Scrolla ner till Ellenbogen Kapital. Den Ferrarikåta av Ekeblom-idioterna har jag bott granne med.
Då tänkte du kanske inte på titeln "projektledare", som så många verkar vara i dagsläget.
Jag kanske har haft tur, men den har jag faktiskt bara stött på i relativt seriösa sammanhang.
Min förra VD älskade att köpa in fräcka konsulter som satt och höll med honom på olika ledningsmöten. Sen en dag när vi diskuterade vårt anbud till en omfattande entreprenad klev vår styrelseordförande in (en hård jävel av den gamla skolan) som hade varit frånvarande mest hela tiden sista 6 månaderna. Efter en timme av diskuterande så frågar ordförande upphandlingskonsulten (som kostade 7000kr/dag): "Så, vad fan har du bidragit med?".
Haha, älskar såndär no-nonsense attityd.
Ibland undrar jag om jag är för ärlig för att tjäna riktigt bra med pengar. Lite fint skitsnack och att smeka rätt folk på rätt ställen verkar fantastiskt lönsamt.
Jag älskar människor med en sådan "no bullshit" attityd. Man kan alltid lita på att de rör om i grytan och om man har gjort fel ser de till att berätta det till dig direkt istället för att springa iväg och skvallra med andra. Synd att de blir färre och färre.
Jag kanske har haft tur, men den har jag faktiskt bara stött på i relativt seriösa sammanhang.
Haha, älskar såndär no-nonsense attityd.
Ibland undrar jag om jag är för ärlig för att tjäna riktigt bra med pengar. Lite fint skitsnack och att smeka rätt folk på rätt ställen verkar fantastiskt lönsamt.
På den tid jag gick i skolan så hyrde dom in en kille för en tvådagars kurs som jag inte riktigt förstår vad det var. Han upprepade i stort sett lite ur alla våra kurser för att visa sammanhanget mellan dom, inte ett speciellt svårt jobb.
Han tog 13k per närvarande person. Hur skolan nu hade råd med det har jag ingen aning om.
299000kr för 2 dagars surrande är liksom helt Ok tycker jag *screwy*
MasterChief
2010-10-16, 11:17
Jag älskar människor med en sådan "no bullshit" attityd. Man kan alltid lita på att de rör om i grytan och om man har gjort fel ser de till att berätta det till dig direkt istället för att springa iväg och skvallra med andra. Synd att de blir färre och färre.
Ja, de blir verkligen färre. Han är en klassisk industriman och det tror jag är en av anledningarna. Förra VD:n var HH/GT/M&A-stureplan skolad. Han var helt enkelt inte intresserad att gräva i skiten.
Detta kan bli en jäkligt bra följetång. Jag tycker du ska gräva djupare och försöka få ur honom mer information.
Posta hans namn på Flashback. =P
bertbert
2010-10-16, 11:20
Bra grejor! :)
MasterChief
2010-10-16, 11:23
Detta kan bli en jäkligt bra följetång. Jag tycker du ska gräva djupare och försöka få ur honom mer information.
Posta hans namn på Flashback. =P
:D
Slänga honom till hyenorna alltså. Typ Axon-style.
Nä, det får nog vara nu. Han lever onekligen ett dubbelliv och det märkliga är att han inte är införstådd i googles styrka.
Eller att han skulle stöta på en livs levande Micke Blomkvist. Snyggt grävt!
Intressant. Jag vill veta mer!
Potatiskillen
2010-10-16, 12:05
Är du säker att du inte umgås med Göteborg-mytomanen? Du vet han som hade 5000 miljarder och 1300 livvakter?
Dra ner på umgänget. Tipsen att börja tjafsa med honom i hans hem är ganska dumma, om man nu inte gillar konflikter och tycker att det är skitkul. Jag har svårt att se att de flesta som ger tipset skulle ta sig tid att göra likadant själva, eller att de har det konfliktsuget. I övrigt var Trances tips bra.
Har inte läst igenom tråden så noga men varför frågar du inte hans fru? Så slipper du konfrontationen med honom.
Är du säker att du inte umgås med Göteborg-mytomanen? Du vet han som hade 5000 miljarder och 1300 livvakter?
Hahaha precis vad jag tänkte på !!!
:D
PD
Hahah!
Säg om du vill eller låt det bara rinna ut i sanden, men som sagt blir det konsekvenser av allt. Men ska han få fortsätta med sitt hyckleri?
To be continued .. (Spännande douödöddö ljud)
Haha, ah fiifan det är det enda rätta.
Denna min som uppstår när han går igång?
http://jenden.us/storage/JD/img/must_not_feed_the_troll.jpg
MasterChief
2010-10-16, 14:53
Denna min som uppstår när han går igång?
http://jenden.us/storage/JD/img/must_not_feed_the_troll.jpg
Ungefär så. :D
Ungefär så. :D
Skriv ut bilden och sätt fram i en ram när han är på besök :laugh:
Jag måste säga så här 84 poster in i tråden att jag redan från början känt en liten välbekant doft av troll här. Speciellt med tanke på de inlägg om växthus-stenkastning i Axontråden.
Jag måste säga så här 84 poster in i tråden att jag redan från början känt en liten välbekant doft av troll här. Speciellt med tanke på de inlägg om växthus-stenkastning i Axontråden.
Jag tyckte att det luktade Mangs redan efter första inlägget.
MasterChief
2010-10-16, 18:13
Nej, det är inget trollande från min sida i alla fall.
a-johansson
2010-10-16, 20:10
Tack, det var läsvärt! Helt klart!
Tack, det var läsvärt! Helt klart!
Jag har råkat ut för dem personligen, så jag vill verkligen att ingen annan skall drabbas.
Jag har råkat ut för dem personligen, så jag vill verkligen att ingen annan skall drabbas.
Åh, nu blir jag nyfiken! Tell moar plox?!!1 *popcorn*
Nej, det är inget trollande från min sida i alla fall.
OK min ursprungliga känsla kan ju bero på att jag själv missat att duscha.
Hur som helst så om jag förstår dig rätt så är allting frid och fröjd relationsmässigt och ni trivs i varandras sälsskap utöver att han troligen inte riktigt har de arbetslivserfarenheter och kunskaper som han gör anspråk att han har?
Beroende på hur nära bekant du är och avser vara med personen i fråga framöver skulle jag försöka reda ut hur det egentligen ligger till genom att konfrontera honom.
Speciellt eftersom det hans bedrägerier gör att andra människor far illa. Skulle det bara vara så att han kryddade sin CV för att imponera på dig skulle jag snarare se det som att han var väldigt osäker i sig själv och vill hävda sig mot dig som Alfahanne.
MasterChief
2010-10-17, 10:12
Hur som helst så om jag förstår dig rätt så är allting frid och fröjd relationsmässigt och ni trivs i varandras sälsskap utöver att han troligen inte riktigt har de arbetslivserfarenheter och kunskaper som han gör anspråk att han har?
Beroende på hur nära bekant du är och avser vara med personen i fråga framöver skulle jag försöka reda ut hur det egentligen ligger till genom att konfrontera honom.
Speciellt eftersom det hans bedrägerier gör att andra människor far illa. Skulle det bara vara så att han kryddade sin CV för att imponera på dig skulle jag snarare se det som att han var väldigt osäker i sig själv och vill hävda sig mot dig som Alfahanne.
Jag har hittat massor av ny information och jag har nog en rätt klar bild av vad han sysslar med. Hans fifflande är på amatörnivå och jag tror han helt enkelt försökt få "tyngd" i sin CV. Han är uppenbarligen arbetslös i ordets rätta mening. Det Ltd-bolag han satt upp är ju ren fejk, men ser bra ut för de som inte tittar så noggrannt. Lite komiskt att jag hittade en cachad sida där han försöker sälja sitt bolag för 10000 Pund. :D
Sen har jag även hittat mindre trevliga saker där han håller på raggar på utländska tjejer. :(
Nåja, min strategi är klar. Jag låtsas som det regnar sen tänker jag "tappa kontakten" efterhand.
Nåja, min strategi är klar. Jag låtsas som det regnar sen tänker jag "tappa kontakten" efterhand.
Han behöver ju fortfarande dig :|
Jag skulle gått på detaljerna för att lite vagt irritera honom och hoppas att han (kärnan) inte exploderar på en gång. Alltså nicka förstående ibland men ibland - om han drar till med något helt vansinnigt - ta fram det vinnande leendet bara och låta honom försöka förklara sig. Som sagt gå på detaljerna. Säger han "tror du mig inte" så väjer du bara. Gå inte på helheten, att han blåljuger, då kan det nog bli otrevligt.
Jag har hittat massor av ny information och jag har nog en rätt klar bild av vad han sysslar med. Hans fifflande är på amatörnivå och jag tror han helt enkelt försökt få "tyngd" i sin CV. Han är uppenbarligen arbetslös i ordets rätta mening. Det Ltd-bolag han satt upp är ju ren fejk, men ser bra ut för de som inte tittar så noggrannt. Lite komiskt att jag hittade en cachad sida där han försöker sälja sitt bolag för 10000 Pund. :D
Sen har jag även hittat mindre trevliga saker där han håller på raggar på utländska tjejer. :(
Rasblandning! Säg upp kontakten omedelbart!
Granatgiraffen
2010-10-17, 14:04
:)
Du är rolig.
MasterChief
2010-10-17, 16:46
Jo, det är det jag alltid sagt. Vi ska inte blanda oss med norrmän.
MasterChief
2010-10-17, 16:48
Han behöver ju fortfarande dig :|
Jag skulle gått på detaljerna för att lite vagt irritera honom och hoppas att han (kärnan) inte exploderar på en gång. Alltså nicka förstående ibland men ibland - om han drar till med något helt vansinnigt - ta fram det vinnande leendet bara och låta honom försöka förklara sig. Som sagt gå på detaljerna. Säger han "tror du mig inte" så väjer du bara. Gå inte på helheten, att han blåljuger, då kan det nog bli otrevligt.
Var där idag och fikade. Jag kunde låta bli att prata lite finanser men han såg mest ointresserad ut. Han ska nu börja plugga för att byta bana! "Jaha, vad ska du då bli?", frågar jag. Det visste han inte riktigt än.
Nåja, nu blir det inga fler träffar på länge.
Jag känner mest att det är synd om honom och att han är en tragisk människa. Däremot kan jag förstå att du inte vill vara vän med någon som ljuger. Det är svårt att veta var lögnerna tar slut. Det är inte säkert att han ljuger om andra saker men du kan aldrig veta. Å andra sidan har hans lögner inte skadat er än om jag förstod det hela rätt? Eg är det ganska ointressant vad han jobbar med. Inget som spelar någon roll för en vänskap nuförtiden. Annat var det på min mormors tid. Då var börd och sysselsättning A och O.
Man behöver ju inte vara kompis med sina barns kompisars föräldrar. En ganska tam utgångspunkt för en vänskap kan jag tycka.
Härkomst som social markör har börjat anses som omodernt eftersom den politiskt dominanta nyliberalismen påbjuder lika villkor. Däremot är yrke viktigare än någonsin. Du är dina handlingar.
Detta är en egregore (http://en.wikipedia.org/wiki/Egregore) - en kollektiv skyddsande. Vi dömer helt enkelt varandra efter jobb.
http://chaan.se/kultur/teckning/vad_jobbar_du_med_1200h.jpg
MasterChief
2010-10-22, 19:32
*uppdate*
Efter lite mer grävande vet jag nu att min "polare" är med i Obefintlighetsregistret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlighetsregistret). Han håller sig med all sannolikhet under myndigheternas radar. Jag har lyckats hitta alla små bolag han bildat och alla har lett till konkurs och utmätning. Skatteverket har en rätt stor fordran som ligger hos KFM på hans sista bolag.
Jävlar.. Han verkar vara en rejäl fifflare trots allt, inte bara skrytlögner direkt. Du måste vara sjukt sugen på att konfrontera honom när han sitter där och hymlar? Eller har du brutit kontakten helt nu?
WHITEFOLKS
2010-10-22, 19:43
Han håller inte på med någon sorts ekonomisk brottslighet?
Called it :D
*uppdate*
Efter lite mer grävande vet jag nu att min "polare" är med i Obefintlighetsregistret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlighetsregistret). Han håller sig med all sannolikhet under myndigheternas radar. Jag har lyckats hitta alla små bolag han bildat och alla har lett till konkurs och utmätning. Skatteverket har en rätt stor fordran som ligger hos KFM på hans sista bolag.
I det läget har han med största sannolikhet privata fordringar på sig också. Jag tycker du ska ringa KFM och tipsa om vart han är någonstans, då kanske en del av fodringsägarna i varje fall kan få lite av sina pengar tillbaka(rätt osannolikt iofs, den här typen av människor brukar veta hur de ska hålla sig undan men då och då kan de åka dit på utmätningar).
Jävlar.. Han verkar vara en rejäl fifflare trots allt, inte bara skrytlögner direkt. Du måste vara sjukt sugen på att konfrontera honom när han sitter där och hymlar? Eller har du brutit kontakten helt nu?
Han skulle förmodligen äga upp Masterchief i brygga i en harang av lögner, låter som en rutinerad svamlare!
Han heter val inte Lorenzo Von Matterhorn?
jG6aBvQ0vk8
Haha det avsnittet är grymt :D
Hoppas verkligen att du uppdaterar oss om du väljer att agera på den nya informationen.
Haha det avsnittet är grymt :D
Jag sag hela avsnittet framfor mig nar jag laste MC:s uppdateringar:D
MasterChief
2010-10-22, 19:54
Jag funderar på att ringa runt lite bara för att få veta mer. Jag är själv en rättskaffens man och stör mig så in i helvete på folk som inte betalar fordringar (främst då till privata aktörer).
Jag funderar på att ringa runt lite bara för att få veta mer. Jag är själv en rättskaffens man och stör mig så in i helvete på folk som inte betalar fordringar (främst då till privata aktörer).
Har du person-nr och org-nr kan du ringa KFM och få svar på aktuella fordringar(förutom sånt som är belagt med sekretess). Det går också att få utdrag på hela hans skuldhistorik hyffsat långt tillbaka i tiden. Det är dock lite krångligare och tar längre tid, framförallt för den stackars saten som ska ordna utdragen åt dig(i synnerhet om det fyrtioelva företag som ska kollas). Då får du en rejäl bunt papper i brevlådan med kryptiska siffror och förkortningar, som inte är helt lättbegripliga om du inte redan är bekant med det.
Skattefiffel är inte direkt något jag känner starkt för, men i sådana här fall när det kommer till privata fordringar är det folk som blivit blåsta på sina pengar - kunder, investerare m.m som gett honom sina pengar utan att se röken av dem igen, och utan att han visat minsta intresse till att göra rätt för sig. Sånt tycker jag man ska rapportera till myndigheterna.
MasterChief
2010-10-22, 20:21
Hans Twitter kan vara den sjukaste av de sjukaste. Alla inlägg är gjorda via webben och det är tiotusentals tweets. Alla inlägg är rena plagiat och man ser att de kommer stötvis med 20-30 nya tweets inlagda på någon minut.
Någon som kan Twitter? Går det att lägga in någon slags automatfunktion i sitt twittrande? Eller sitter människan och gör detta manuellt?
MasterChief
2010-10-22, 20:24
Har du person-nr och org-nr kan du ringa KFM och få svar på aktuella fordringar(förutom sånt som är belagt med sekretess). Det går också att få utdrag på hela hans skuldhistorik hyffsat långt tillbaka i tiden. Det är dock lite krångligare och tar längre tid, framförallt för den stackars saten som ska ordna utdragen åt dig(i synnerhet om det fyrtioelva företag som ska kollas). Då får du en rejäl bunt papper i brevlådan med kryptiska siffror och förkortningar, som inte är helt lättbegripliga om du inte redan är bekant med det.
Skattefiffel är inte direkt något jag känner starkt för, men i sådana här fall när det kommer till privata fordringar är det folk som blivit blåsta på sina pengar - kunder, investerare m.m som gett honom sina pengar utan att se röken av dem igen, och utan att han visat minsta intresse till att göra rätt för sig. Sånt tycker jag man ska rapportera till myndigheterna.
Via arbetet var jag faktiskt tvungen att skaffa en licens på ett kreditupplysningsföretag. Då passade jag även på att snoka lite och fann allt detta. Ska man leta vidare är det ju, som du säger, direkt kontakt som gäller med myndigheter. En annan sak som stör mig är att han numera uppger sig att arbeta som expert inom ett område där det är jävligt viktigt att veta vad man sysslar med. Jag fattar inte vad han tror sig kunna få ut av det, men hans "cv" ligger på utländska sajter.
Jag håller med dig förutom att jag tycker det är värre att skattefuska.
Via arbetet var jag faktiskt tvungen att skaffa en licens på ett kreditupplysningsföretag. Då passade jag även på att snoka lite och fann allt detta. Ska man leta vidare är det ju, som du säger, direkt kontakt som gäller med myndigheter. En annan sak som stör mig är att han numera uppger sig att arbeta som expert inom ett område där det är jävligt viktigt att veta vad man sysslar med. Jag fattar inte vad han tror sig kunna få ut av det, men hans "cv" ligger på utländska sajter.
Då gissar jag att du endast har hyffsat aktuella skulder, och bara sånt som står på honom personligen(om du inte kollat bolagen också). Bolagsverket borde kunna svara på vilka företag han är och har varit involverad i.
Kreditupplysningar brukar inte heller svara på vilka betalningsförelägganden som finns. De borde iaf inte delge sånt, det är ju i princip fordringar som sökts men som av en eller annan anledning inte gått igenom(kan t.ex. bero på att han inte blivit delgiven eller att fordringen är felaktig).
Kreditupplysningsföretagen hämtar uppgifter ur KFM's databas, men inaktiva skulder gallras ur och arkiveras. Där kan det dock fortfarande finnas fordringar som kan återupptas, som exempelvis ifall den här snubben påträffas av myndigheterna igen och fordringsägaren tycker det är värt att jaga honom.
På din beskrivning låter det som en snubbe vars akt upptar ett halvt arkivskåp för sig själv. Om jag får gissa så vet man nog egentligen om vart han befinner sig, bara att man inte lyckats bevisa att han verkligen bor där han bor. Men man vet ju aldrig, han kanske har stått skriven på någon segelbåt i karribien ett tag och myndigheterna kanske inte ens vet att han befinner sig i landet.
MasterChief
2010-10-22, 21:25
Då gissar jag att du endast har hyffsat aktuella skulder, och bara sånt som står på honom personligen(om du inte kollat bolagen också). Bolagsverket borde kunna svara på vilka företag han är och har varit involverad i.
Kreditupplysningar brukar inte heller svara på vilka betalningsförelägganden som finns. De borde iaf inte delge sånt, det är ju i princip fordringar som sökts men som av en eller annan anledning inte gått igenom(kan t.ex. bero på att han inte blivit delgiven eller att fordringen är felaktig).
Kreditupplysningsföretagen hämtar uppgifter ur KFM's databas, men inaktiva skulder gallras ur och arkiveras. Där kan det dock fortfarande finnas fordringar som kan återupptas, som exempelvis ifall den här snubben påträffas av myndigheterna igen och fordringsägaren tycker det är värt att jaga honom.
På din beskrivning låter det som en snubbe vars akt upptar ett halvt arkivskåp för sig själv. Om jag får gissa så vet man nog egentligen om vart han befinner sig, bara att man inte lyckats bevisa att han verkligen bor där han bor. Men man vet ju aldrig, han kanske har stått skriven på någon segelbåt i karribien ett tag och myndigheterna kanske inte ens vet att han befinner sig i landet.
Du har koll! Eftersom han är på "obefintlighetslistan" så är infon ytterst begränsad.
MasterChief
2010-10-22, 21:26
Jag håller med dig förutom att jag tycker det är värre att skattefuska.
Varför det? Nu undviker jag att lägga någon värdering i det utan bara nyfiken på varför du tycker så.
Varför det? Nu undviker jag att lägga någon värdering i det utan bara nyfiken på varför du tycker så.
Som företagare/privatperson kan jag i stort sett bestämma själv vem jag vill göra affärer med. Jag kan genom att kolla upp göra en ganska säker riskbedömning. Särskilt i det här fallet om jag fattat rätt vad han håller på med.
När det gäller det offentliga så kan dom inte välja bort. Dessutom så lurar dom oss alla och jag får i det långa loppet betala mer av mina pengar i skatt för att sånna som han finns. Jag kan dessutom inte genom mitt eget handlande styra att inte bli lurad av dom där.
MasterChief
2010-10-22, 22:43
Som företagare/privatperson kan jag i stort sett bestämma själv vem jag vill göra affärer med. Jag kan genom att kolla upp göra en ganska säker riskbedömning. Särskilt i det här fallet om jag fattat rätt vad han håller på med.
När det gäller det offentliga så kan dom inte välja bort. Dessutom så lurar dom oss alla och jag får i det långa loppet betala mer av mina pengar i skatt för att sånna som han finns. Jag kan dessutom inte genom mitt eget handlande styra att inte bli lurad av dom där.
Ok, jag köper resonemanget från en viss synvinkel (men ändå inte). Jag är en sådan där nyliberal som ser skatt som stöld och anser att den privata äganderätten är helig. :)
Sedan är en privat transaktion väldigt ren; byteshandel i sin mest naturliga form. Skatter är däremot ett extremt ormbo av otrolig byråkrati, fullständigt vanvettiga regler, en sörja av klegg blandat med klister. Jag kan sitta en hel dag och berätta om helt absurda problem vissa företag kan hamna i på grund av skattelagstiftningens regler. Jag förstår att vissa lackar ur helt och hållet.
Byråkratin är självförvållad. Vill man inte rätta sig efter gällande lag (att man betalar skatt som ska betalas) och istället letar kryphål på kryphål så krävs mer och mer byråkrati.
Lite som att köra huvudet in i en vägg om och om igen, det blir bara värre desto längre man håller på. :)
Låter som en före detta polare jag hade. Han är mytoman och bedragare, lever på att lura av pengar av folk.
Frugan tjänar bra med kosing antar jag? Han kanske blåser henne till slut också. Skulle inte förvåna mig, detta har hänt förr.
Snacka lite med henne.
Ok, jag köper resonemanget från en viss synvinkel (men ändå inte). Jag är en sådan där nyliberal som ser skatt som stöld och anser att den privata äganderätten är helig. :)
Sedan är en privat transaktion väldigt ren; byteshandel i sin mest naturliga form. Skatter är däremot ett extremt ormbo av otrolig byråkrati, fullständigt vanvettiga regler, en sörja av klegg blandat med klister. Jag kan sitta en hel dag och berätta om helt absurda problem vissa företag kan hamna i på grund av skattelagstiftningens regler. Jag förstår att vissa lackar ur helt och hållet.
Fast jag uppfattar det inte som att Cilia talar om skattesystemets vara eller icke vara, utan om skillnaden mellan att lura folk i en affär som de själva gått in i och själva kan styra, och att lura folk där de inte har kontroll när systemet ser ut så att båda möjligheterna finns. Det du skriver här ovan kan i princip tolkas som att det är OK att bryta mot en regel/en lag så fort man inte gillar den, "för att den är dålig" och det känns mer som anarkism än som liberalism. Jag tror t.ex. inte heller att så många vill utsträcka principen till att gå in i folks hus och sno saker hans on.
Att blåsa ett företag eller en privatperson på pengar kan leda till konkurs, det blir med andra ord väldigt konkret för några få personer. Att alla kan kolla upp vem de gör affärer med stämmer bara om man antar att alla har tillgång till uppgifterna, har kunskapen att göra det och dessutom har den tiden som krävs. Sen skyddar det självklart inte att kolla upp folk då det alltid är en risk, det visar sig ju inte minst när det är någon i förtroendeställning som blåser organisationen.
Trots det håller jag med om att skatten är viktigare då det hotar hela samhället. Varje gång det görs en bättre kontroll så visar det sig ju också att det kommer in massor av pengar som går direkt in i stadskassan så det är inte frågan om någon mindre inverkan på samhället. I förlängningen kan den uteblivna inkomsten också orsaka konkurser eller i alla fall försämrade villkor för alla i samhället inklusive företag. Sänk t ex arbetsgivaravgiften med 30-40 miljarder per år och se vad som händer med företagen, den summan är ju också bara en mindre del av vad som försvinner så man kan lägga samma summa på utbildning osv. När företagen går bättre och därmed betalar mer skatt/avgifter så finns det mer utrymme att sänka osv.
I det aktuella fallet så är att fasa ut kontakten är självskrivet men utöver det så kan ju en kontakt med myndigheterna vara aktuell.
bertbert
2010-10-23, 09:49
Jag håller med om allt z-bert skriver.
MasterChief
2010-10-23, 09:57
Tänker inte ge mig in i vad som är värst. Däremot vet jag att en skatteskuld kan uppstå pga andra faktorer än ont uppsåt. Sen är ju skatt stöld. Men jag tänker inte ta en sån diskussion på internet igen. Måste tänka på blodtrycket när man börjar bli gammal. :D
jag ser inte att hela privat ägande står emot att betala skatt. Däremot bör vi inte betala mer skatt än vi behöver. Så länge andra inte betalar sin del måste du betala mer och du verkar tycka det är ok. Om folk lurar varandra får dom stå för det (förutom att dom sen använder mina skattepengar i rätten) men jag vill inte också betala deras skatt.
Det finns rätt många saker i samhället man kan lacka ur på. Men att börja bryta mot reglerna bara för att man "inte pallar" är ynkligt
MasterChief
2010-10-23, 10:05
Det finns rätt många saker i samhället man kan lacka ur på. Men att börja bryta mot reglerna bara för att man "inte pallar" är ynkligt
Inte pallar?
MasterChief
2010-10-23, 10:10
jag ser inte att hela privat ägande står emot att betala skatt. Däremot bör vi inte betala mer skatt än vi behöver. Så länge andra inte betalar sin del måste du betala mer och du verkar tycka det är ok. Om folk lurar varandra får dom stå för det (förutom att dom sen använder mina skattepengar i rätten) men jag vill inte också betala deras skatt.
Ok vet jag inte om jag sagt. Däremot tycker jag fortfarande att det är värre att inte betala hantverkaren när han har målat om hela mitt hus än att beräkna utgående momsens storlek på en kurs som gällde igår och inte på leveransdagen.
MasterChief
2010-10-23, 10:38
Det är även en aning naivt att tro att statsfinanserna budgeteras exakt efter hur mycket man ska få in i olika typer av skatter. De har ingen som helst kontrol över vilka verksamheter som startas upp och vad de kommer bidra med (men ge er till tåls, snart har de nog det också). Eftersom jag jobbar dagligen med den byråkrati som ligger som en fet filt över företagen idag (med EU som extra stoppning) kan jag bara dra ett litet exempel på hur störda effekter det kan bli. Vi har ett företag som måste bolagisera sig för att överleva. Anledningen behöver jag inte gå in på, men det är en grundförutsättning för den framtida DD-process som kommer inledas. Företaget består ur ett mervärdesskatteperspektiv av blandad verksamhet och en stor del av verksamheten som ej är momspliktig ska lyftas in i ett dotterbolag. Problemet är att det finns upparbetade balanserade lönekostnader i morsan som ska föras över till dottern. Då måste företaget momsa sig själv med 25% på lönekostnaden (som redan innehåller en stor del skatt). För varje miljon företaget har betalat i lön+arb.avg+Collectum+Fora+Almega måste man alltså påföra 25% moms (250.000kr). Eftersom dottern inte är momspliktig så är det bara att tugga i sig den ökade kostnaden. Man ska även räkna upp lönekostnaden så att den blir "marknadsmässig", annars blir det inte "konkurrens på lika villkor". I detta fall är det inte likvidmässigt möjligt och därmed fallet hela DD-processen och istället för att företaget utvecklas så kanske det går under. Skatteverket kan konstatera att det är ju dumt, men regler är regler. Skitbra!
Det är denna typ av frustration som kan leda till avancerad skatteplanering och i värsta fall rena skattebrott (som sedan uppmärksammas vid skatterevision). Jag pratar alltså inte om att undlåta sig betala arb.avg i tid, skicka in sin moms, betala sin företagskatt, eller göra avdrag på sin privata deklaration som är felaktiga (för det har väl ingen här någonsin gjort á la Mona Sahlin).
Så långt kom jag med, men var kan man läsa mer? Ser bara en massa företagsinfo, som 121, ratsit osv... Känner för att läsa om skandaler så här på morgonkvisten. :)
Bump.
Den där Fredrik Ström som var skyldig mig pengar för ett tidigare konsultjobb har nu, flera år senare, bestämt sig för att betala tillbaka mina pengar. Trovärdigheten i botten för hans del, men han höll sig faktiskt inom utsatt sistadatum och betalade tillbaka varenda krona. Jag är imponerad. Det verkar som att han vill göra en helomvändning i sitt liv och få ordning på't?
Jag läste denna tråd idag för första gången. Hade hoppats på mer. Såg verkligen fram emot att läsa om något Seven-liknande scenario då mytomanen tillfångatagit Masterchief och matat honom med vitt bröd i en hel månad i någon äcklig källare. :(
Jag läste denna tråd idag för första gången. Hade hoppats på mer. Såg verkligen fram emot att läsa om något Seven-liknande scenario då mytomanen tillfångatagit Masterchief och matat honom med vitt bröd i en hel månad i någon äcklig källare. :(
Jag tror Chiefen hade gillat det. Gott med bröd ju!
Finns det en uppdatering eller har allt bara runnit ut i sanden?
shut teh face
2011-10-12, 10:34
Har han ofredat dig sexuellt än?
MasterChief
2011-10-12, 10:57
Det har hänt en hel del faktiskt. Tyvärr inget ofredande.
Har man sagt A så får man allt säga B!
Oh no you didn't!
Har man sagt A så får man allt säga B!
Så får vi c va d e? tehehehe
Oh no you didn't!
Jag antar att Axon åsyftas. Vad är det han har gjort för att förtjäna alla gliringarna han får här på kolo?
Han bullshittade lite. Inte så mycket som man kan tro med tanke på tonen. Men det var lite myttande och evigt försvarande av sina egna teorier, även om det råkade vara fel.
Nitrometan
2011-10-12, 14:11
Jag antar att Axon åsyftas. Vad är det han har gjort för att förtjäna alla gliringarna han får här på kolo?
Mestadels snott och tagit cred för andras artiklar.
Han bullshittade lite. Inte så mycket som man kan tro med tanke på tonen. Men det var lite myttande och evigt försvarande av sina egna teorier, även om det råkade vara fel.
Tack.
Google is my friend, hittade en del där så nu fattar jag.
Minimjölk
2011-10-12, 15:01
Tack.
Google is my friend, hittade en del där så nu fattar jag.
Om du vill få en nyanserat och saklig bild över hans förehavanden så gå in på Flashback. Det finns en liten essä om hans bedrifter där.
The_RobRoy
2025-02-08, 07:05
Satt och grävde i gamla trådar, här skulle man ju verkligen vilja ha en update!
trädgårdsmöbel
2025-02-08, 07:48
Det bästa är att bara låtsas vara imponerad och låta en sådan ljuga på. Avslöjar man en sådan känns det riktigt kul och som att man agerat rätt och riktigt ett par dagar, sedan får man dåligt samvete för att man sabbat för honom.
MasterChief
2025-02-08, 09:12
Det gick inget vidare under en lång tid men slutade ändå ganska bra. Hans utländska fru fick nog av honom vilket ledde till att han blev helt knäpp och en vidrig tvist blev resultatet där han skydde inga medel för att ta barnen från henne. Jag sammanställde faktiskt allt jag hittat på äcklet och gav det till henne och hennes juridiska ombud. Men hon är en hårding och lyckades ta sig igenom det, men barnen fick nog mentala ärr för livet av alla turer som pågick under några år. Min fru har fortfarande sporadisk kontakt med henne. Hon har funnit kärleken, mår bra och arbetar som överläkare. Barnen är ju nu vuxna och pluggar och verkar ändå ha hamnat på fötterna och ingen vill tydligen ha kontakt med honom. Jag har inte kollat upp dåren på länge men denna bump fick mig att undersöka saken. Och det är samma visa som vanligt. Alla hans medier är fyllda av lögner om hans framgångsrika karriär. Massor av snodda bilder. Enligt ratsit har han bott på 13 ställen sista 10 åren, smålägenheter i risiga förortsområden. Äger ingen bil. Ensamstående. Finns i Lexbase. Hankar sig säkert fram som diversearbetare på något lager. Frugan bor i en fin villa nära havet.
trädgårdsmöbel
2025-02-08, 09:54
Det gick inget vidare under en lång tid men slutade ändå ganska bra. Hans utländska fru fick nog av honom vilket ledde till att han blev helt knäpp och en vidrig tvist blev resultatet där han skydde inga medel för att ta barnen från henne. Jag sammanställde faktiskt allt jag hittat på äcklet och gav det till henne och hennes juridiska ombud. Men hon är en hårding och lyckades ta sig igenom det, men barnen fick nog mentala ärr för livet av alla turer som pågick under några år. Min fru har fortfarande sporadisk kontakt med henne. Hon har funnit kärleken, mår bra och arbetar som överläkare. Barnen är ju nu vuxna och pluggar och verkar ändå ha hamnat på fötterna och ingen vill tydligen ha kontakt med honom. Jag har inte kollat upp dåren på länge men denna bump fick mig att undersöka saken. Och det är samma visa som vanligt. Alla hans medier är fyllda av lögner om hans framgångsrika karriär. Massor av snodda bilder. Enligt ratsit har han bott på 13 ställen sista 10 åren, smålägenheter i risiga förortsområden. Äger ingen bil. Ensamstående. Finns i Lexbase. Hankar sig säkert fram som diversearbetare på något lager. Frugan bor i en fin villa nära havet.
Jag undrar om en sådan när han ljugit så många år delvis börjar tro på sina egna lögner och faktiskt tror sig vara något speciellt, åtminstone stundtals? Jag tänker att utan att kunna fly in i det och faktiskt tro på det emellanåt så borde det bli väldigt psykiskt smärtsamt med den fasaden i decennier. Man kan inte bara låtsas att vara awesome hela tiden, man måste nog tro på det själv stundtals, annars skulle man må för kasst.
Jag undrar om en sådan när han ljugit så många år delvis börjar tro på sina egna lögner och faktiskt tror sig vara något speciellt, åtminstone stundtals? Jag tänker att utan att kunna fly in i det och faktiskt tro på det emellanåt så borde det bli väldigt psykiskt smärtsamt med den fasaden i decennier. Man kan inte bara låtsas att vara awesome hela tiden, man måste nog tro på det själv stundtals, annars skulle man må för kasst.
Jag hade en "vän" för länge sedan som var av samma skrot och korn som personen tråden handlar om. Det var precis som du beskriver att personen trodde på sina egna lögner stenhårt. Det var allt från små löjliga lögner om hur många servrar det fanns från början i ett datorspel vi bägge hade spelat och om hur han var med och satte upp dem, till att han varit närvarande när ett brott begåtts och hur han snackat med polisen och hur de berömt honom för hans insats.
Den sistnämnda var den som fick honom på fall inför hela kompisgruppen, eftersom jag och en annan person i gruppen var faktiskt på plats när inbrottet skedde och var de som "stoppade" det (dvs ringde polisen, följde efter personen på avstånd och berättade var den befann sig och sen lämnade vittnesmål) medan hans berättelse var hur han hade sett det, följt efter personen, brottat ner den, och sen hade någon som gått förbi ringt polisen medan han höll fast personen som utfört brottet - Dvs saker vi definitivt visste inte var sanna. Han fick mer eller mindre psykbryt av det och togs senare in genom psykakuten (tror jag, var inte involverad alls efter att vi avslöjat honom) och hade från vad jag hört väldigt svår att separera sina lögner från verkligheten.
Tror det med, måste ju vara någon försvarsmeknaiskm för att skydda sig från verkligheten och att lögnen blir sann tillsut i sin egen verklighet haha :D
trädgårdsmöbel
2025-02-08, 12:40
Jag hade en "vän" för länge sedan som var av samma skrot och korn som personen tråden handlar om. Det var precis som du beskriver att personen trodde på sina egna lögner stenhårt. Det var allt från små löjliga lögner om hur många servrar det fanns från början i ett datorspel vi bägge hade spelat och om hur han var med och satte upp dem, till att han varit närvarande när ett brott begåtts och hur han snackat med polisen och hur de berömt honom för hans insats.
Den sistnämnda var den som fick honom på fall inför hela kompisgruppen, eftersom jag och en annan person i gruppen var faktiskt på plats när inbrottet skedde och var de som "stoppade" det (dvs ringde polisen, följde efter personen på avstånd och berättade var den befann sig och sen lämnade vittnesmål) medan hans berättelse var hur han hade sett det, följt efter personen, brottat ner den, och sen hade någon som gått förbi ringt polisen medan han höll fast personen som utfört brottet - Dvs saker vi definitivt visste inte var sanna. Han fick mer eller mindre psykbryt av det och togs senare in genom psykakuten (tror jag, var inte involverad alls efter att vi avslöjat honom) och hade från vad jag hört väldigt svår att separera sina lögner från verkligheten.
Tror det med, måste ju vara någon försvarsmeknaiskm för att skydda sig från verkligheten och att lögnen blir sann tillsut i sin egen verklighet haha :D
Intressanta inlägg, tack! Har man inte antisocial personlighetsstörning tror jag det blir för drygt att ljuga hela tiden över många år, så man får börja tro på sina egna lögner för att det skall vara "hållbart".
Intressanta inlägg, tack! Har man inte antisocial personlighetsstörning tror jag det blir för drygt att ljuga hela tiden över många år, så man får börja tro på sina egna lögner för att det skall vara "hållbart".
Ja måste vara något sådant, sen har vi ju denna liraren :D
https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs&ab_channel=CharlieEkman
trädgårdsmöbel
2025-02-08, 13:08
Ja måste vara något sådant, sen har vi ju denna liraren :D
https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs&ab_channel=CharlieEkman
Han är en legend!
Scratch89
2025-02-08, 14:50
Vad är det som säger att personen i exemplet från Stoltz, eller i Masterchiefs ursprungsinlägg, INTE har ASPD? Samsjukligheten med narcissistiska drag är ju ganska tydlig. Att efter avslöjandet och försöket av frun att bryta att helt balla ur och spela ut hela arsenalen mot en kvinna man, enligt pappret, älskat och levt ihop med, är inte normalt. Att ljuga om sin karriär och sedan behöva hanka runt i en massa sunkiga lägenheter är inte normalt.
The_RobRoy
2025-02-08, 17:24
Wow snabbt svar! Helt otrolig story och kanske rätt väntat och tragiskt slut!
Och kul att se dig på forumet igen! *hug*
trädgårdsmöbel
2025-02-09, 23:48
Vad är det som säger att personen i exemplet från Stoltz, eller i Masterchiefs ursprungsinlägg, INTE har ASPD? Samsjukligheten med narcissistiska drag är ju ganska tydlig. Att efter avslöjandet och försöket av frun att bryta att helt balla ur och spela ut hela arsenalen mot en kvinna man, enligt pappret, älskat och levt ihop med, är inte normalt. Att ljuga om sin karriär och sedan behöva hanka runt i en massa sunkiga lägenheter är inte normalt.
Ingenting. Han kan ha det. Jag pratade rent allmänt om personer som ljuger konstant och har byggt upp en fantasivärld där de är framgångsrika. Det lär börja tära på en med tiden om man inte har asps, även för en narcissist lär det tära så jag tror att man behöver skydda sig mot det genom att faktiskt tro på sina egna lögner. Åtminstone periodvis. Kunna fly in i det och tro på det.
BelowAverage
2025-02-10, 13:43
Även *vanliga* människor tycker jag verkar tro på sina kryddade historier, och lite kryddning är rätt vanligt. Kan själv känna en vilja att krydda ibland.
Men något så extremt som tråden har jag inte mött.
En ev. fördel ifall man tror på lögnen är att det kanske är lättare att komma ihåg den så att folk inte märker hur ens historier ändras.
Hemsk ovana för de som dras med det. Tror få saker skadar ens relationer så som lögner, man blir ju både förolämpad och misstror lögnaren.
Vi har en mytomangubbe på jobbet. Han ljuger om nästan allting, stort och smått,och har alltid gjort. Till synes om saker han inte har någon som helst vinning av.
Vet han blev ganska tufft mobbad i skolan och det kan kanske vara därifrån det kommer. Ett försök att stärka sina sociala aktier, men är för trög för att förstå att det slår tillbaka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.