Visa fullständig version : Farligt med marklyft på morgonen?
Gosti123
2010-10-15, 19:48
Såg en tråd för ett tag sen där King Grub och någon annan kommit fram till, eller hur man ska säga att marklyft på morgonen ej är bra pga att kroppen inte är utsträckt (?)
Stämmer det? Hittar inte den tråden..
King Grub
2010-10-15, 19:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3697617&postcount=16
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3697617&postcount=16
Vad menas med "few hours after bed". Ett bestämt antal timmar?
King Grub
2010-10-15, 20:01
Few hours = några timmar.
Gosti123
2010-10-15, 20:17
Gäller detta under en längre period? Hade inte tänkt att köra detta ofta. Max 1 gång på två veckor.
Gosti123
hejhopp79
2010-10-15, 20:19
Kan tänka mig att det ligger mycket i det faktiskt.
Gosti123
2010-10-15, 20:29
Hur är det om man stretchar ländryggen när man vaknar? Tror du skaderisken minskar i sådana fall?
hejhopp79
2010-10-15, 20:30
Det kan nog Grub svara bäst på då jag inte har någon aning faktiskt eller studier att tillgå.
Gosti123
2010-10-15, 20:43
Hur är din syn på att man kan förminska skaderisken ifall man stretchar ländrygg direkt på morgonen, någon timme innan marklyft, Grub?
Gosti
King Grub
2010-10-15, 20:49
Stretching påverkar nog inte vätskenivån i diskarna speciellt. Det är inte muskulaturen det beror på.
Gosti123
2010-10-15, 21:01
Kan man påverka vätskenivån i diskarna på ett annat sätt, så det inte är lika farligt att utöva marklyft på morgonen? (Förutom att gå upp extra tidigt)
Gabriel174
2010-10-15, 21:04
Var det inte att man skulle vänta minst 3 timmar som var rekommenderat?
Det där kanske har att göra med varför jag har haft ont i ryggen den senaste tiden - brukade inte träna tunga marklyft på morgonen tidigare men har gjort det de senaste veckorna. Det i kombination med ett uruselt utförande kanske är orsaken till ryggsmärtan.
Får kanske bli marklyft lite senare på dagen hädanefter.
Det där kanske har att göra med varför jag har haft ont i ryggen den senaste tiden - brukade inte träna tunga marklyft på morgonen tidigare men har gjort det de senaste veckorna. Det i kombination med ett uruselt utförande kanske är orsaken till ryggsmärtan.
Får kanske bli marklyft lite senare på dagen hädanefter.
Eller titta till utförandet? ;)
Eller titta till utförandet? ;)
Nä, då kan man ju inte lyfta tungt ju. ;)
Skämt åsido, jag ska göra det. Tror att ändringen av greppet från mixat till överhandsfattning har lite med saken att göra också. Tänker för mycket på att inte tappa stången så utförandet blir lidande istället.
Man brukar tala om 3 timmar ja. Det är väl rätt sällan man är i en sådan situation att man måste göra tunga mark och böj 3 timmar efter uppstigning? Jag har själv aldrig hamnat i den situationen, å andra sidan föredrar jag alltid att träna sent på eftermiddagen och kvällen, och planerar därför mina dagar annorlunda än en morgonpigg människa.
Gosti123
2010-10-15, 23:41
Hur är det med en engångsföreteelse?
Sheogorath
2010-10-15, 23:55
Jag föredrar träning innan frukost, inklusive mark och böj på arbetsvikter. Jag inbillar mig att gott näringsstatus, vätskestatus, ordentlig uppvärmning (stegrande vikter över flera set) och ordentlig teknik räcker för att göra övningarna rimligt säkra oavsett när på dagen de görs.
Malmberg
2010-10-16, 00:25
Det är väl rätt sällan man är i en sådan situation att man måste göra tunga mark och böj 3 timmar efter uppstigning?
Som nattarbetare är jag i den situationen varje vecka. Kommer hem på morgonen efter jobb, sover, sticker till gymmet en timme efter jag vaknat.
Kör mark o böj varje vecka, o kör alltid tungt (dock ej till fail, men väldigt nära). Har kört såhär ett år ungefär o har inte märkt av någon större skaderisk (där med inte sagt att ökad skaderisk inte finns).
Kör mycket uppvärmning innan jag kör på tyngre vikter.
Arf Pingvin
2010-10-16, 05:06
Man brukar tala om 3 timmar ja. Det är väl rätt sällan man är i en sådan situation att man måste göra tunga mark och böj 3 timmar efter uppstigning? Jag har själv aldrig hamnat i den situationen, å andra sidan föredrar jag alltid att träna sent på eftermiddagen och kvällen, och planerar därför mina dagar annorlunda än en morgonpigg människa.
Varje vecka på lördagsträningen hamnar man i den situationen. Har helt enkelt fått böja måndagar och fredagar istället. Jag upplever det som riktigt dåligt för min rygg att böja tungt på morgonen.
Jag hade aldrig kunnat tänka mig att köra marklyt på morgonen. Känns ju helt fel då man är stel som ett kylskåp de första 6 timmarna av sin vakna tid. :p
King Grub
2010-10-16, 07:02
Hur är det med en engångsföreteelse?
Går inte att säga. Du kan marklyfta på morgonen hela livet utan att något händer. Du kan också skada dig första gången. Inget säger att du automatiskt skadar ryggen av tung morgonträning, bara att risken ökar. Det går givetvis inte att sätta någon siffra på hur mycket jämfört med din "kvällsrisk".
zeusden1
2012-06-12, 22:45
Morgontränar själv och jag undrar om det har kommit något nytt under solen på den här fronten?
intressant! Jag har funderat på det här och löpning, ni ser ingen risk alls med det då? Man borde ju vara stel både i ryggen och på andra ställen tidigt på morgonen, och löpning är trots att det är en av våra "naturligaste" rörelser inte SÅ himla skonsamt för kroppen ändå? Jag kanske är för nojig, men kan ju vara kul att få ett svar ändå :)
Detta låter väldigt logiskt, sedans jag skadade min rygg så har jag fått börja göra Mckenzie extantioner var tredje timme och första gången jag gör dom på dagen är ca 30-60 min efter att jag gått upp och då gör det rätt ont i korsryggen när jag utför dom vilket det inte gör senare på dagen när jag gör dom.
Kanske har något med detta att göra?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.