Visa fullständig version : Varför fira ett förhållande?
Ja, varför? Folk kör nu med allt från firande när det gäller 1vecka till upp emot några månader. Ofta helt slumpmässiga markörer såsom 43veckor eller 16månader.
Är det inte lite dumt att fira ett förhållande, som om det är liksom ett "wow, vi har klarat oss så länge"-firande?
Motivera varför man ska fira ett förhållande! Jag ser inte tanken bakom det, någonsin.
Jens.Andersson
2010-10-15, 09:55
Varför firar man födelsedag? Är det ett "wow, jag har överlevt så länge"-firande? Det är en
trevligt och mysig sak att göra tillsammans och brukar inte involvera andra.
Varför firar man födelsedag? Är det ett "wow, jag har överlevt så länge"-firande? Det är en
trevligt och mysig sak att göra tillsammans och brukar inte involvera andra.
Försvinner inte "trevligt-och-mysigt-faktorn" när det upprepas kontinuerligt? Byggs det inte upp en förväntan när det gäller nästa tillfälle?
Jens.Andersson
2010-10-15, 10:06
Självfallet, det brukar väl hållas till årligt firande. Att man firar månader är väl de som varit
tillsammans i < 2 år.
Jag firar fortfarande varje månad trots snart 10år ihop.
MasterChief
2010-10-15, 23:35
De pratar alltså om förhållandet till sin flickvän. Inte stereon.
Man behöver alltså ett svepskäl att ha trevligt? Låter inte helt opti imo.
The_RobRoy
2010-10-15, 23:38
Kadisssh! :D
David Brent
2010-10-15, 23:42
Bättre att fira när det är över.
smääh
shit har nästan 1337 inlägg
Fira för att det är kul att fira?
Chrillee
2010-10-16, 00:08
Firar årsdagen numera, trevligt.
Att efter tio års förhållande fortfarande få ligga lite en söndagseftermiddag varje månad är inte alla förunnat. Kul för dig!
:laugh:
Håller med, varje dag med min Denon är en gåva! *cupid*
Torsk_ole
2010-10-16, 10:40
För att rättfärdiga ett beteende.
Oh sorry, my bad. Firade väl mest första månaderna nu känns hon mest i vägen när jag vill lyssna på musik. ;)
Eddie Vedder
2010-10-16, 19:19
Försvinner inte "trevligt-och-mysigt-faktorn" när det upprepas kontinuerligt?
Jo definitivt. Önskar att både jul- och födelsedagsfirande avskaffades.
Vad tror ni då; stjälper det mer än det hjälper?
martikainen
2010-10-17, 11:49
firade 18månader i fredags, väldigt mysigt att ha en ursäkt till att gå ut och käka finmiddag och vara extra kärleksfulla utan någon direkt anledning.
Att man ens frågar en sån här sak tyder väl på att man är en ytterst bitter människa som saknar livsglädje?*popcorn*
firade 18månader i fredags, väldigt mysigt att ha en ursäkt till att gå ut och käka finmiddag och vara extra kärleksfulla utan någon direkt anledning.
Att man ens frågar en sån här sak tyder väl på att man är en ytterst bitter människa som saknar livsglädje?*popcorn*
+1
Hur tänker du nu?
+1 Årsfirande ger dessutom nästan allt man vill som present i sängen *kissass*
Helt övertygad om att firandet av ett förhållande hjälper. Det stärker "vi" känslan hos paret. Vill du ha något som stjälper förhållandet så kan du testa att glömma fira ett år. Lättaste sättet att hamna i onåd ever.
Hur kan det någonsin stjälpa att ha tex en mysig middag tillsammans som är lite finare än vanligt och man antagligen bara tänker på varan under tiden....
Spelar ingen roll om det är på en 1års dag eller inte..
machine gun
2010-10-17, 13:18
Fira eller inte. Det är ju kul att ha en årlig tradition då man gör något trevligt tillsammans (förhoppningsvis bör det dock inte vara enda gången på året man gör något trevligt ihop ;))
Man firar dagen man träffades, på samma sätt som en födelsedag är att fira dagen man föddes. Eller nåt sånt.
+1 Årsfirande ger dessutom nästan allt man vill som present i sängen *kissass*
Trodde man firade för att man redan alltid får det :cool:
drakfelt
2010-10-17, 15:20
firar glatt halv- och -helår med flickvännen, ser det inte som någon milstolpe eller världsomvälvande händelse utan bara en extra mysig dag när båda anstränger sig lite mer än vanligt med tex middagen och myskvällen
Hur kan det någonsin stjälpa att ha tex en mysig middag tillsammans som är lite finare än vanligt och man antagligen bara tänker på varan under tiden....
Spelar ingen roll om det är på en 1års dag eller inte..
Om det blir till en tradition att fira varje år. Kan det stjälpa om det glöms bort ett år, speciellt om det förväntas att den ena parten ska komma ihåg och ta initiativet.
Det kan också stjälpa om det brukar bli ett rejält firande och det nån gång blir lite mer alldagligt firande (för höga förväntningar). Givetvis beror detta på hur parterna förhåller sig till varandra och hur mycket de väljer att läsa in vid sådana här tillfällen. Har man ett bra förhållande så krävs det nog mer än ett misslyckat eller uteblivet firande för att det ska försämra relationen.
Jag tänker att det inte är mer komplicerat än att man är glad att man träffades, och därför firar (a.k.a. högtidlighåller minnet av) det.
Vem har sagt att jag är bitter i just detta ämne? Jag har inte ens delgivit min åsikt än. :thumbup:
Hur tänker du nu?
Jag tänker ungefär som Sniggel skrev. Det är ju en sida på myntet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.