handdator

Visa fullständig version : Förbränning

Byggare bob06
2010-10-14, 04:54
Är det ok att köra lite kardio direkt efter gymträningen eller riskerarr man
sina muskler? kör gym 3-4 dag / vecka tänkte köra lite efter två av dessa.
Har just nu inte chans att köra morgonpromenader.*flex*

bb X
2010-10-14, 06:30
Det suger att blanda konditionsträning med styrketräning. Powerwalk funkar dock direkt efter, om det är kalorier du vill bränna och inte träna kondition.

Shpendi
2010-10-14, 07:20
Är det ok att köra lite kardio direkt efter gymträningen eller riskerarr man
sina muskler? kör gym 3-4 dag / vecka tänkte köra lite efter två av dessa.
Har just nu inte chans att köra morgonpromenader.*flex*

Det är negativt för muskeluppbyggnaden, ja. Hur negativt det är är svårt att säga. Försök fördela tillfällena ist :), det gör jag iaf.

vicarious
2010-10-14, 09:19
Vad är "kardio" för dig?

hidden
2010-10-14, 15:58
Jag kör efter mina styrkepass...
15 minuter på löpbandet, snittfart på 11.5km/h. -> Inte så farligt i guess! :)

Bladet80
2010-10-14, 20:55
Varför är det egentligen så många som kör sin cardio i samband med styrketräning? Muskeluppbyggnad kräver ju kaloriöverskott, medan cardio av de flesta (antar jag) används för att bidra till ett kaloriunderskott de dagar man vill bränna fett.

OK att det blir en liten annan femma om man är ute efter kondition eller bara en endorfinkick, men någonting säger mig att de flesta här inne är ute efter optimal fettförbränning och muskeluppbyggnad eller åtminstone muskelbevarande (under deff).

Jag cyklar alltid mina kalorier oavsett deff eller bulk, vilket innebär att jag aldrig har underskott på styrketräningsdagar. Om man deffar och INTE cyklar sina kalorier utan istället eftersträvar ett konstant dagligt underskott så kanske det finns en poäng med cardio i samband med styrketräning men för mig personligen känns det lite avlägset...

Eddie Vedder
2010-10-14, 20:58
Varför är det egentligen så många som kör sin cardio i samband med styrketräning? Muskeluppbyggnad kräver ju kaloriöverskott, medan cardio av de flesta (antar jag) används för att bidra till ett kaloriunderskott de dagar man vill bränna fett.

Då antar du fel. De flesta tränar konditionsträning för att förbättra/upprätthålla sin kondition.

Att många kombinerar är antagligen en tidsaspekt. När man väl är på gymmet så slår man två flugor i en smäll, alla vill inte dra till gymmet varenda dag.

Bladet80
2010-10-14, 21:16
Då antar du fel. De flesta tränar konditionsträning för att förbättra/upprätthålla sin kondition.

Att många kombinerar är antagligen en tidsaspekt. När man väl är på gymmet så slår man två flugor i en smäll, alla vill inte dra till gymmet varenda dag.

Vad man vill åstadkomma med sin träning är ju såklart helt individuellt och beror ju helt på vilken grupp av tränande individer man tittar på. Här på kollo tror jag att fåfänga och platt mage står högre i kurs än kondition hos majoriteten.

Självklart sparar man tid, eller så kan man se det som att man slösar tid eftersom man (under antagande att man muskelbygge och fettförbränning är primär målsättning och kondition är sekundärt) inte kan få ut full effekt av båda om man gör det samtidigt.

Nåväl, vi baserar ju våra åsikter på olika antaganden och då krockar såklart våra teorier.

Bladet80
2010-10-14, 22:18

Som du såg i mitt inlägg så syftar jag på folk inne på Kolozzeum. Se bara på träningsjournalerna. Det är fler som handlar om deff, viktminskning och magrutor än om senaste resultatet på 5 km terränglöpning.

greenfish
2010-10-14, 22:42
Alltså seriöst skärp er! Tror ni verkligen bara för att man springer 2-3ggr i veckan och 3 ggr styrketräning så skulle man inte bygga muskler????? Promenader är något alla borde göra oavsett mål. Ibland får jag känslan att vissa av er tränar och sedan sitter ni hemma 24/7 och sedan mer träning.

Arnold Schwarznegger vet ni vem det är? Eller Sylvester Stallone? Bådda två sprang samtidigt som de byggde muskler.

Om ni trännar på elit nivå så kan jag förstå att löpning kanske inte borde vara prioriterat över muskeltränning.

Jag styrketrännar just nu 3ggr i veckan combinerat med löpning 2 gånger i veckan samt promenader, tänker fortsätta springa i hela mitt liv tror inte ett skit på att man skulle förlora muskler bara för att man springer lite :)

I dag har jag sprungit 8km, imorgon blir det styrketräning.

Byggare bob06 jag är nybörjare när det gäller styrketräning, men mitt råd är ändå: om du känner för att kombinera löpning med styrketräning så gör det :)

EDIT: Skulle dock inte palla cardio direkt efter gymmet, men känner du för det så varför inte?

Bladet80
2010-10-14, 22:59
Alltså seriöst skärp er! Tror ni verkligen bara för att man springer 2-3ggr i veckan och 3 ggr styrketräning så skulle man inte bygga muskler????? Promenader är något alla borde göra oavsett mål. Ibland får jag känslan att vissa av er tränar och sedan sitter ni hemma 24/7 och sedan mer träning.

Arnold Schwarznegger vet ni vem det är? Eller Sylvester Stallone? Bådda två sprang samtidigt som de byggde muskler.

Om ni trännar på elit nivå så kan jag förstå att löpning kanske inte borde vara prioriterat över muskeltränning.

Jag styrketrännar just nu 3ggr i veckan combinerat med löpning 2 gånger i veckan samt promenader, tänker fortsätta springa i hela mitt liv tror inte ett skit på att man skulle förlora muskler bara för att man springer lite :)

I dag har jag sprungit 8km, imorgon blir det styrketräning.

Byggare bob06 jag är nybörjare när det gäller styrketräning, men mitt råd är ändå: om du känner för att kombinera löpning med styrketräning så gör det :)

EDIT: Skulle dock inte palla cardio direkt efter gymmet, men känner du för det så varför inte?

Vad pratar du om? Ingen (iaf inte jag) har sagt att man inte kan ha både löpning/promenader och styrketräning i sin träning. Tråden handlar ju om att köra cardio i samband med styrketräningen. Som pricken över i:et avslutar du med att berätta att du själv lägger kondition och styrketräning på olika dagar.

Eddie Vedder
2010-10-15, 06:32
Som du såg i mitt inlägg så syftar jag på folk inne på Kolozzeum. Se bara på träningsjournalerna. Det är fler som handlar om deff, viktminskning och magrutor än om senaste resultatet på 5 km terränglöpning.

Det är Kolo jag utgår från. Majoriteten av de som konditionstränar gör det för att hålla en hyfsad kondition eller förbättra den.

Scratch89
2010-10-15, 07:07
Om man bortser från studierna som pratar om procent hit och dit, så finns det ju mängder med folk som har ruggigt vältränade kroppar, som alltid tränar styrka och kondition tätt inpå varandra.

martikainen
2010-10-15, 07:13
Min personliga erfarenhet är att det i slutändan inte gör någon märkbar skillnad.
Jag har senaste åren alltid kört fettförbrännande träning direkt efter mina gympass, träning på ca 75% av maxpuls i mellan 30-60min.
Vid viktnedgång har jag kört 60min efter varje pass, 5dar i veckan, fortfarande så har jag ökat i styrka och storlek = mer muskelmassa. Att jag sedan kanske hade kunnat öka 10% mer muskelmassa om jag lagt min cardio på en annan tidpunkt spelar ingen roll för mig. De där 10% kan jag nog hitta i bättre kost, mer sömn, lite mer vila osv.

Med andra ord: Om du inte tänkt stå på en scen med med 100kg hård form i CBB, och om du vill ha en bra hälsa, kör din kardio när det passar dig och din träning bäst, att köra efter gympasset är väldigt skönt då man precis som Eddie skriver, slipper gå till gymmet en gång till.

Bladet80
2010-10-15, 08:56
Kul att du har hittat nåt som funkar bra! Men menar du som du skriver att du ökat i styrka och storlek under viktnedgång? Styrka går ju att öka under viktnedgång men storlek låter svårare.

Min poäng är hursomheslt fortfarande att de dagar man överäter för att bygga muskler (träningsdagar) borde det va bortkastat (i fettförbränningssynpunkt) att exempelvis ta en promenad motsvarande 300 kcal direkt efteråt, för att sedan gå hem och äta upp sig till ett totalt överskott på +500 kcal, eller va man nu brukar ligga på på träningsdagar. Har jag fel så rätta mig gärna, men i min skalle så känns det definitivt så. Jag skulle dock gärna få det bekräftat eller dementerat, tror det kan va intressant för trådskaparen också.

King Grub
2010-10-15, 09:30
Det är energibalansen som avgör om fettbalansen blir positiv eller negativ, om man ökar eller minskar i fettvikt, inte träningen. Ett energiunderskott på X kcal ger lika stor vikt- och fettförlust om det skapas med en dag med eller utan träning.

creperiet
2010-10-15, 10:14
Är inte det påståendet lite generellt? Säg att man tränar upp sig från 80 till 90kg på 185cm, slutar träna men äter för att hålla vikten, ett år senare lär man vara betydligt fetare, trots energibalans.

Anders The Peak
2010-10-15, 10:21

OK att det blir en liten annan femma om man är ute efter kondition eller bara en endorfinkick, men någonting säger mig att de flesta här inne är ute efter optimal fettförbränning och muskeluppbyggnad eller åtminstone muskelbevarande (under deff).

Jag cyklar alltid mina kalorier oavsett deff eller bulk, vilket innebär att jag aldrig har underskott på styrketräningsdagar. Om man deffar och INTE cyklar sina kalorier utan istället eftersträvar ett konstant dagligt underskott så kanske det finns en poäng med cardio i samband med styrketräning men för mig personligen känns det lite avlägset...

Lite förenklat kan man säga så länge man har fyllda glykogendepåer så sker muskeltillväxt snabbt vid behov av anpassning till arbetet/belastningen.
Men om det inte sker någon anpassning sker heller ingen ytterliggare tillväxt(anpassning)/jämvikt råder i systemet.

King Grub
2010-10-15, 10:34
Är inte det påståendet lite generellt? Säg att man tränar upp sig från 80 till 90kg på 185cm, slutar träna men äter för att hålla vikten, ett år senare lär man vara betydligt fetare, trots energibalans.

Jag 1)förutsätter att läsaren är kapabel till tänkande och 2)talar här om konditionsträning

Bladet80
2010-10-15, 11:51
Det är energibalansen som avgör om fettbalansen blir positiv eller negativ, om man ökar eller minskar i fettvikt, inte träningen. Ett energiunderskott på X kcal ger lika stor vikt- och fettförlust om det skapas med en dag med eller utan träning.

Precis. Och det borde ju då betyda, som jag skrev, att det är bortkastat att köra cardio i fettförbränningssyfte på en dag där man styrketränar och sedan äter så att man ligger på överskott totalt sett.

Jocke105
2010-10-17, 17:50
Skulle någon kunna komma med bra förslag på bra kardioövningar?
Tack

Eddie Vedder
2010-10-17, 18:06
Skulle någon kunna komma med bra förslag på bra kardioövningar?
Tack

Jogga, cykla, roddmaskin, rask promenad om du har dålig kondition.

martikainen
2010-10-18, 11:54
Kul att du har hittat nåt som funkar bra! Men menar du som du skriver att du ökat i styrka och storlek under viktnedgång? Styrka går ju att öka under viktnedgång men storlek låter svårare.

Ja. Det är väldigt mycket teori på det här forumet, många studier som kastas hit och dit, men i slutändan handlar ju allt om hur du är uppbyggd och vilka gener du har.
Att bygga muskler samtidigt (över en viss period) som du bränner fett är INTE omöjligt, inte ens om du tränat några år (är inne på mitt 3e seriösa år och mitt 7e år totalt i gymvärlden).

Doggeh
2010-10-18, 15:42

HAHAHA, jag vill inte göra dig besviken. Men hur mycket AAS de tog vill jag inte nämna :Virro

OnT: Jag försöker hålla konditions pass på olika dagar. Jag vill ju kunna pressa tyngre vikter, det kan jag inte efter ett konditionspass. Mer vikt = utveckling.