Visa fullständig version : För stort underskott av energi?
phantomile
2010-10-13, 17:23
Sen 4 veckor tillbaka har jag gått på ca 800-1000 kcal om dagen,har även tränat styrka + kondition ett par ggr i veckan. Men ändå så händer ingenting! Är rätt orklös och trött hela tiden,orkar typ mest bara träna när jag precis ätit.
Går jag på sparlåga? Har läst att vissa som ligger på så lågt inte går ner i vikt alls, borde jag höja till 1200-1400 kcal/dag? Står verkligen still för mig :/
Övrig info: 163 cm - 70 kg - 18år (tjej)
Skriv gärna upp vad du äter, räkna med allt. Max 1000 kalorier dagligen är lite väl lågt, men så lågt kan du inte äta om du inte gått ner någonting på 4 veckor.
phantomile
2010-10-13, 17:29
Morgon: 2 skivor grovt bröd m smör & sallad
Lunch: 1 potatis(storlek som ett ägg ungefär) + 75-100 gr kött.
Mellanmål: en frukt typ clementin
Middag: samma som lunch.
Kvällsmat: Samma som frukost.
Äter du bara 800-1000kcal är sannolikheten att du räknat fel 99,9%. x)
koffein_beroende
2010-10-13, 17:31
Morgon: 2 skivor grovt bröd m smör & sallad
Lunch: 1 potatis(storlek som ett ägg ungefär) + 75-100 gr kött.
Mellanmål: en frukt typ clementin
Middag: samma som lunch.
Kvällsmat: Samma som frukost.
Hur mycket är "m smör" då? 10gram? 100gram?
Hur mycket är "m smör" då? 10gram? 100gram?
Bre en macka, bre av mackan, väg vad smöret du precis brett på/av väger..
phantomile
2010-10-13, 18:54
har bara ett tunt lager,skulle kunna skippa smör likagärna,är inte så förtjust i det :p
phantomile
2010-10-13, 18:57
Sen köttet är t.ex 4 köttbullar etc :p
phantomile
2010-10-13, 19:11
Räknat ut genom en livsmedelstabell nu,enda jag inte vet är smöret men är knappt att smöret syns på mackan så.
Frukost:
2 skivor pågen bröd : 100 kcal
gurka + paprika: 20 kcal
Tot: 120 kcal
Mellanmål: clementin = 22 kcal
Lunch: Potatis 60 gr = 50 kcal
Falukorv 22 % 70 gr = 180 kcal
= 230 kcal
Mellanmål: clementin = 22 kcal
Middag:
Lunch: Potatis 60 gr = 50 kcal
Falukorv 22 % 70 gr = 180 kcal
= 230 kcal
Kväll:
2 skivor pågen bröd : 100 kcal
gurka + paprika: 20 kcal
Tot: 120 kcal
forslund
2010-10-13, 19:43
Varför svälter du dig?
QueenObscene
2010-10-13, 20:48
2 skivor bröd, 100kcal tycker jag låter som lite kalorier för brödet, sen skulle jag gissa att du lägger upp mer än 70gr kött, har du vägt det?
Bre en macka, bre av mackan, väg vad smöret du precis brett på/av väger..
Lycka till med att få bort all smör! :P
Väg istället mackan innan du brer på, sen väger du den igen när du redan brett på smör! :)
Ett knäckebröd brukar innehålla cirka 35-50kcal, inte en chans att det fina pågen brödet du äter också gör det. Läs på förpackningen istället, det brukar stå kcal per skiva också! :)
Skulle chansa på att den måltiden ligger minst på 300kcal. :p
Kravmaga
2010-10-13, 23:11
Har du några "ätardagar/unnardagar" eller dyl? Om inte tror jag att du räknat fel någonstans. En relativt stillasittande tjej i din ålder kräver inte jättemycket energi men ett dagsintag på 800kcal bör ge resultat.
phantomile
2010-10-14, 11:05
2 skivor bröd, 100kcal tycker jag låter som lite kalorier för brödet, sen skulle jag gissa att du lägger upp mer än 70gr kött, har du vägt det?
Vägde brödet och kollade förpackningen,får väl göra det igen då.
Och köttet vägde jag med och räknade ut ><
phantomile
2010-10-14, 11:07
Har du några "ätardagar/unnardagar" eller dyl? Om inte tror jag att du räknat fel någonstans. En relativt stillasittande tjej i din ålder kräver inte jättemycket energi men ett dagsintag på 800kcal bör ge resultat.
På lördagar brukar jag ha,då väljer jag att antingen äta lösgodis eller typ tsatziki med vitt bröd,kanske äter för mkt på den dagen men borde inte det jämna ut sig? äter ju inte så jag blir proppmätt heller då :s
Vad heter brödet? Hittar inget som ger under 68kcal/skiva (julvört) enligt Pågens hemsida (http://www.pagen.se/matbrod/Se-alla-brod/) nämligen.
phantomile
2010-10-14, 11:38
Räknade ut frukosten nu, men halverar den och kör med en macka istället.
1 bröd (pågen) - 137 kcal
2 gr smör - 16 kcal
15 gr sallad - 2 kcal
26 gr gurka - 4 kcal
= 159 kcal
Du måste äta jättemycket mer protein!
Hade jag ätit som du hade jag gått omkring och varit konstant hungrig och sjukt grinig! Jag menar, en potatis och 4 köttbullar till middag är ju ingenting, jag äter 3 ggr så mkt och är nästan en decimeter kortare än dig. Testa byta ut lite av maten, ex byt ut frukostmackan mot havregrynsgröt med några äggvitor i, mättar mycket bättre till samma energimängd.
Läst det här?
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html
OM du har räknat rätt så tror jag att det händer grejer utan tvekan men ibland så verkar det som att vissa fettceller temporärt fylls med vatten innan det till slut släpper.
Jag har upplevt det flera gånger själv när jag har deffat. Det brukar oftast ske efter en ätardag för min del. Man brukar rekommendera att äta massvis med kolhydrater och inget fett under ätardag just för att minimera fettinlagringen och ladda upp sig med kolhydrater och kanske höja leptinnivåerna samtidigt. MEN för min del så så brukar det släppa när jag jag ätit någonting med ganska mycket fett under ätardagen.
Hursomhelst så bör du äta Mycket mer protein och mer kalorier överlag. Du vill inte förlora muskler utan fettet om du deffar!
När du äter under din vilometabolism o ändå lever ett normalt liv +träning så kommer du att gå ner garanterat men få inte panik direkt om vikten inte minskat så mycket direkt. Man lagrar ju även kolhydrater i musklerna som väger en del när man tränar så då kan man gå upp i vikt även fast man tappat fettmassa.
Om du vågar så testa att käka en god hamburgarmeny en dag så kanske det händer grejer. :-) En dag är ingenting. Inte för att man behöver ätardagar alls men det kan vara skönt och Jag brukar oftast tappa mest vikt efter dem och bli hårdare.
gangstapuppy
2010-10-16, 09:00
Men assåe... really. Det där låter ju helt silly. Ät mer mat och jogga 45 min om dan istället. Jag bantar för fight imellanåt och typ sista fyra-fem dagarna kan jag ligga på runt 800-1000 kcal för att tömma kroppen. Men skulle jag gå jämt och äta så lite så hade min kropp gått i totalt baklås och vägrat göra nånting. Det är inte banting, det är svält.
Varför uppmuntrar en del av er en 18-årig tjej att svälta sig ännu hårdare än hon redan gör ??? TS kör ingen deff / sund bantning, det är - som t ex forslund och mikael j skrivit - en alldeles för mager diet !
Till phantomile: Jag tycker att du äter alldeles för lite, och ffa för lite protein. Du borde rimligen känna dig svag, kraftlös och tappa rejält i muskelmassa. Och det är varken hälsosamt eller snyggt. Lägg till mer kött, fisk, ägg, mjölkprodukter och andra proteinkällor. Det behövs inga jättemängder, men just nu äter du på tok för dåligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.