Visa fullständig version : Frivändningar och handleder?
Tjenare!
När jag kör frivändningar så får jag ofta ont i underarmen/handleden. Den sväller nästan upp när jag kör frivändningar och gör rätt så ont. Det går dock över rätt snabbt och efter passet är det borta.
Men nu har jag tänkt köra frivändningar lite oftare, 10set i veckan i alla fall och vill helst slippa denna känsla så det kanske inte blir några skador? Finns det någon här som har några bra tips? För något borde jag göra fel? Förmodligen lägger jag stången fel och handleden kommer i kläm. Vad kan man tänka på för att undvika det?
Vore tacksam för lite hjälp!
creperiet
2010-10-13, 14:45
Händerna (fingertopparna) ska endast utgöra ett stöd för stången i mötningen, om den "bryter" handleden får du se över tekniken. Är den teknikbiten okej har det troligtvis bara att göra med otillräcklig adaption. Alla strukturer ska anpassa sig vid nya rörelser och för vissa tar det lite längre tid.
Får du runt armbågarna?
Nja, jag tror jag har känt av dem förut när jag körde lite oftare. Men inte nu längre!
Händerna (fingertopparna) ska endast utgöra ett stöd för stången i mötningen, om den "bryter" handleden får du se över tekniken. Är den teknikbiten okej har det troligtvis bara att göra med otillräcklig adaption. Alla strukturer ska anpassa sig vid nya rörelser och för vissa tar det lite längre tid.
Där sa du något. Jag använder hela handen och nyper åt stången och "bryter" handleden som du säger.. ska prova idag och bara försöka använda fingertopparna som stöd. Oftast får jag väl inte stången tillräckligt bra att ligga mot axlarna och därför använder händerna för att inte tappa stången.
Ska man bara låta stången ligga i fingertopparna innan rycket också? Eller ska denna rörelse ske medan man utför rycket?
Händerna (fingertopparna) ska endast utgöra ett stöd för stången i mötningen, om den "bryter" handleden får du se över tekniken.
Beror på hur rörlig man är i handleder och axlar.
Nja, jag tror jag har känt av dem förut när jag körde lite oftare. Men inte nu längre!
Du måste få runt armbågarna ordentligt, annars kommer du alltid mörda dina handleder. Stretcha triceps, pecs både major och minor och axlarna. Att töja lite i handlederna skadar inte heller.
Bänk är förödande för axelmobiliten.
Insulinus
2010-10-13, 15:03
Kolla in denna, ganska bra förklarat!
http://www.againfaster.com/the-micd-instructor/2009/1/17/the-front-squat.html
Beror på hur rörlig man är i handleder och axlar.
Du måste få runt armbågarna ordentligt, annars kommer du alltid mörda dina handleder. Stretcha triceps, pecs både major och minor och axlarna. Att töja lite i handlederna skadar inte heller.
Bänk är förödande för axelmobiliten.
Det kan nog ha med min rörlighet i axlar, och bröst. Jag får försöka förbättre lite rörligheten i musklerna du beskriver, för jag är lite stel i dessa områden och jobbar med att få dom rörligare!
Vad menar du med att få runt armbågarna? Är det att jag ska komma upp med armbågarna högre?
Vad menar du med att få runt armbågarna? Är det att jag ska komma upp med armbågarna högre?
Ja. Pekar dom neråt så blir det inget bra.
Kolla in denna, ganska bra förklarat!
http://www.againfaster.com/the-micd-instructor/2009/1/17/the-front-squat.html +1 Sjukt bra tips!
Kan även vara så att du använder en skivstång med dåliga kullager. Se till att alltid använda en skivstång som rullar bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.