Logga in

Visa fullständig version : Ryckigt energiunderskott

Paltkoma
2010-10-13, 10:51
Det verkar ju vara väl etablerat att man förstör mer muskelmassa om man kör på höga energiunderskott för att gå ned i vikt fort, än om man går på lite mer måttliga energiunderskott. Det jag undrar är om effekten är lika muskelnedbrytande om man köra korta perioder, 1, 2, 3, kanske 4 dagar med rätt så kraftigt energiunderskott, mer än 1000 Kcal för lite.

Anledningen att jag frågar är att för mig skulle det vara en alldeles utmärkt veckocykel att gå på energiunderskott mån-tors, och på energiöverskott på helgen när det är festligt och trevligt.

Låt säga att jag skulle göra det till en livsstil att äta 1000 kcal för lite mån-tors, och 1000 kcal för mycket fre-sön. Träning och rörelse är lite hipp som happ. Skulle det vara dåligt i längden? Jag skulle alltså inte köra någon seriös träningscykel, som t ex ABCDE (eller vad det nu hette), utan bara äta ryckigt.

dagsfordeff
2010-10-13, 11:42
Ingen expert, men av vad jag har läst här har jag fått uppfattningen att det borde gå.
Med tanke på att man kan "spara" kalorier till ätardagar osv så borde väl detta räknas dit?
"Sparar" kalorier mån-tors och sen 2-3 ätardagar i fre-sön.
Sen att det inte är optimalt att smälla i sig kalorier i form av alkohol (antar att "festligheter" innefattar alkohol) istället för exempelvis protein är väl en annan femma.

Paltkoma
2010-10-13, 12:49
Sen att det inte är optimalt att smälla i sig kalorier i form av alkohol (antar att "festligheter" innefattar alkohol) istället för exempelvis protein är väl en annan femma.

Jag har ett ganska modest alkoholintag. 2-3 glas vin till en middag, oftast två gånger under helgen.

Virtual1339
2010-10-13, 15:53
Man kan ju se på kalori behover på ett längre perspektiv än en till två dagar. Tänk dig ett underskott på 7 dagar d.v.s. en vecka istället.

Paltkoma
2010-10-14, 16:38
Man kan ju se på kalori behover på ett längre perspektiv än en till två dagar. Tänk dig ett underskott på 7 dagar d.v.s. en vecka istället.

Jo, det fattar jag väl. Min fråga är dock om det finns risk för att muskelmassa bryts ned, eller om det händer något annat dåligt, om jag växlar fram och tillbaka mellan energiöverskott och energiunderskott utan att ha någon seriös träningsplan.

Sniggel
2010-10-14, 21:04
Man kan väl se det som så att man har en buffert som man byggt upp på kaloribalans (eller överskott) som "håller i sig" ett tag när man börjar på ett kaloriunderskott. Det tydligaste exemplet är väl isåfall glykogenlager som förmodligen kommer att vara högre de första av de 4 dagarna och som lägst de sista av de 4 dagarna innan kaloriöverskott införs.

Sen är det väl förmodligen hormonnivåer som styr vad som händer och jag antar att på ett stort kcalunderskott så kommer inte de mest negativa effekterna förrän underskottet pågått ett bra tag.

Det viktigaste är väl egentligen att se till att proteinintaget blir extra högt på dagarna med kcalunderskott så att proteinsyntesen inte blir för låg överlag under dessa dagar (har för mig att det mest är syntesen som påverkas negativt och nedbrytningen inte lika mycket under ett underskott).
Samt att man tränar styrketräning under veckan förstås, och där tror jag inte det är så viktigt vilka dagar man tränar. Man kan nog träna fredag+söndag och skippa träning mån-tors. Fast 3 styrkapass i veckan känns ändå vettigt så det blir nog tvunget att träna under mån-tors om man vill träna 3 ggr i veckan eller mer.

Jag hade nog föredragit att inte ligga så otroligt högt på fre-sön då det på en vecka sett blir ett underskott på enbart 1000 kcal, trots den restriktiva kosten i veckan. Ett lägre överskott, kanske +500 på fre-sön hade jag nog föredragit.

Paltkoma
2010-10-17, 09:10
Man kan väl se det som så att man har en buffert som man byggt upp på kaloribalans (eller överskott) som "håller i sig" ett tag när man börjar på ett kaloriunderskott. Det tydligaste exemplet är väl isåfall glykogenlager som förmodligen kommer att vara högre de första av de 4 dagarna och som lägst de sista av de 4 dagarna innan kaloriöverskott införs.

Sen är det väl förmodligen hormonnivåer som styr vad som händer och jag antar att på ett stort kcalunderskott så kommer inte de mest negativa effekterna förrän underskottet pågått ett bra tag.

Det viktigaste är väl egentligen att se till att proteinintaget blir extra högt på dagarna med kcalunderskott så att proteinsyntesen inte blir för låg överlag under dessa dagar (har för mig att det mest är syntesen som påverkas negativt och nedbrytningen inte lika mycket under ett underskott).
Samt att man tränar styrketräning under veckan förstås, och där tror jag inte det är så viktigt vilka dagar man tränar. Man kan nog träna fredag+söndag och skippa träning mån-tors. Fast 3 styrkapass i veckan känns ändå vettigt så det blir nog tvunget att träna under mån-tors om man vill träna 3 ggr i veckan eller mer.

Jag hade nog föredragit att inte ligga så otroligt högt på fre-sön då det på en vecka sett blir ett underskott på enbart 1000 kcal, trots den restriktiva kosten i veckan. Ett lägre överskott, kanske +500 på fre-sön hade jag nog föredragit.

Tack så mycket! Mer protein + (måttlig?) muskelbelastning motverkar att musklerna går åt, alltså.

Ang underskott - jag vill nog mest bara stå still i vikt. Så egentligen vill jag inte ens ha ett veckounderskott på 1000 kcal.