Logga in

Visa fullständig version : Usla underben

Bibliotekarien
2010-10-12, 21:21
Kön: Man

Ålder: 26

Längd och vikt. 1.80 lång, 78 kg tung

Smärtbeskrivning: Framsida skenben och hälsenorna krånglar. Skenbenen har krånglat i 8 år nu, så fort jag springer mer än typ 20 meter ballar de ur. Klockren mtss (benhinneinflammation) på båda benen, och jag har provat olika inlägg från läkare och olika löparskor - men med flera års mellanrum, större delen av dessa åren har jag inte sprungit. Vad jag inte provat är barfotalöpning eller skor som efterliknar detta men jag har funderat på att testa. Just nu har jag vilat bort värken från sommarens försök till löpning men nu har jag helt plötsligt hälsenorna flippat ur. Båda blir ömma, särskilt på en liten punkt mitt på, efter att jag gått på dagen och de är väldigt stela på morgonen när jag går ur sängen.

Min träning är just nu bara styrketräning på gym, och jag har även lagt mark, böj och benpress på hyllan för jag vill inte sabba hälsenorna mer. Jag har använt mig av balansplatta för att stärka musklerna i fot och underben nu i ett par månader.

Dåså, frågor: Vart vänder man sig för bra hjälp? Vad är på g med hälsenorna? Är barfotalöpning något att prova på, eller är det fortsatt jakt på rätt inlägg som gäller? Alla tips för att lösa detta är välkomna. Jag är ganska plattfotad, det ligger säkert bakom en del av problemen.

Johan O
2010-10-13, 10:23
Barfotalöpning (eller med minimalistiska skor) ska du definitivt prova!
Att byta till fivefingers och framfotslöpning är bland det bästa jag har gjort.

Bibliotekarien
2010-10-14, 06:09
Ja jag har hört mycket gott om barfotalöpning, men samtidigt påstås det att belastning flyttas från knät till underbenet och det låter ju negativt i mitt fall. Fast jag kommer testa, känns inte riktigt som jag har något att förlora då jag har dragits med problemen redan så länge.

Jag känner tyvärr inte av någon förbättring i hälsenorna trots minskad träning, måste man vara helt stillasittande för att dem ska läka eller?

Johan O
2010-10-14, 08:56
Hälsenorna kan jag inte uttala mig om. Men jag hade också förr en del bekymmer med benhinnor, men sen jag kastade löparskorna i soptunnan för över ett år sedan har jag inte känt av benhinnorna för fem öre.
Du kommer antagligen få sjuk pump/träningsvärk i vadmuskulaturen när du börjar framfotalöpa, men benhinnorna klarar sig förhoppningsvis bättre för dig.

Värt att ge det en chans är det iallafall.:thumbup:

Curls
2010-10-14, 11:32
benhinnes inflammation, sen kan de va musklerna på framsida smalbenet som ligger efter i träningen. Det va båda dessa symptomer som smärtade mig under min bulk, drogs med de länge men nu 10kg lättare är det bra.

Zorgus
2010-10-14, 11:43
Problem med hälsenorna kan bero på stela/korta vadmuskler. Har du provat stretching och massage (inte spa-varianten utan tänk mer en rysk kvinnlig massör, dvs den hårda varianten)?

Bibliotekarien
2010-10-14, 13:27
Blev tipsad idag av en kunnig bekant om stretching faktiskt, och nu av er. Lika bra att sätta igång med det, det är ingen dyr behandling direkt:D Jag har faktiskt funderat på att gå ner till 70 kg i vikt, just för att skona benen vid löpning. Det får bli målet till våren då. Synd bara att det är så tråkigt att gå ner i vikt.

ceejay
2010-10-14, 15:17
Har du testat att köra lite elbehandlingar för framsidan på underbenen? Muskeln ska vara mjuk och fin vid avslappning, jag hade problem förut och den var verkligen stenhård och hade också symtom av benhinneinflammation. Körde elbehandling samt massage och det hjälpte.

Hos en naprapat.

Popliteus
2010-10-14, 19:57
Blev tipsad idag av en kunnig bekant om stretching faktiskt, och nu av er. Lika bra att sätta igång med det, det är ingen dyr behandling direkt:D Jag har faktiskt funderat på att gå ner till 70 kg i vikt, just för att skona benen vid löpning. Det får bli målet till våren då. Synd bara att det är så tråkigt att gå ner i vikt.

Glöm inte att stretcha både m. gastrocnemius och m. soleus.
Excentrisk vadträning + stretching har hjälpt mig vid känningar av benhinneinflammation och smärtande hälsenor.

Bibliotekarien
2010-10-14, 20:54
Nu har jag både stretchat och masserat, tack för tipsen! Nu ska det bli vardagsrutin. Jag är sugen på att köpa något starkt liniment att kleta på, några bra förslag på bra liniment?

Bibliotekarien
2011-05-12, 19:37
Kan meddela att barfotalöpning hjälpte! Supernajs att springa längs vägarna eller längs löparspår i skogen barfota. Fivefingers såg alltför jävla muppiga ut, samt att det kostade massa pengar, så jag har fått låta fotsulan härdas helt enkelt. Problemen med hälsenorna kunda jag lokalisera till mina skor. Det var en för hög och hård hälkappa som irriterade hälsenan. Det ända negativa så här på rak arm med barfotalöpning är alla krossade ölflaskor längs vägarna *grr27* Men det är bara att hålla ögonen på var man springer så löser det sig.

Mushan
2011-05-12, 21:38
Kan meddela att barfotalöpning hjälpte! Supernajs att springa längs vägarna eller längs löparspår i skogen barfota. Fivefingers såg alltför jävla muppiga ut, samt att det kostade massa pengar, så jag har fått låta fotsulan härdas helt enkelt. Problemen med hälsenorna kunda jag lokalisera till mina skor. Det var en för hög och hård hälkappa som irriterade hälsenan. Det ända negativa så här på rak arm med barfotalöpning är alla krossade ölflaskor längs vägarna *grr27* Men det är bara att hålla ögonen på var man springer så löser det sig.

Tänk vad en sko kan göra.. där ser man, men gör det inte ont med stenar, grus o skit? :D Angående benhinnor (vet inte om du har ont fortf) så kan jag rekommendera en bra stretch. Du sätter dig ner på knäna, böjer dig tillbaka och sätter ner "underbenen" i golvet och sätter dig på fötterna. Brukar kännas rätt bra. :)

Bibliotekarien
2011-05-13, 10:10
Tänk vad en sko kan göra.. där ser man, men gör det inte ont med stenar, grus o skit? :D Angående benhinnor (vet inte om du har ont fortf) så kan jag rekommendera en bra stretch. Du sätter dig ner på knäna, böjer dig tillbaka och sätter ner "underbenen" i golvet och sätter dig på fötterna. Brukar kännas rätt bra. :)

Stenar och grus, jo gruset och småsten slutar göra ont rätt snabbt. Fotsulan blir tuffare och man känner underlaget men besväras inta av det så mycket. Däremot kan större stenar vara otäcka, trampade på en otäck vass jäkel häromdagen när jag sprang längs ett löparspår. Rätt upp i hålfoten, och nu sitter jag med ett svullet blåmärke mitt under foten. Så går det om man försöker vara tuff och springa utan att se var man sätter fötterna*rolleyes* Men i och med att den delen av foten inte kommer i kontakt med underlaget vid löpning på plan mark så har jag kunnat springa på asfalt istället utan smärta.

Benhinnorna är bra nu, och den stretchen du tipsar om är bra.

Mushan
2011-05-13, 11:14
Stenar och grus, jo gruset och småsten slutar göra ont rätt snabbt. Fotsulan blir tuffare och man känner underlaget men besväras inta av det så mycket. Däremot kan större stenar vara otäcka, trampade på en otäck vass jäkel häromdagen när jag sprang längs ett löparspår. Rätt upp i hålfoten, och nu sitter jag med ett svullet blåmärke mitt under foten. Så går det om man försöker vara tuff och springa utan att se var man sätter fötterna*rolleyes* Men i och med att den delen av foten inte kommer i kontakt med underlaget vid löpning på plan mark så har jag kunnat springa på asfalt istället utan smärta.

Benhinnorna är bra nu, och den stretchen du tipsar om är bra.

Okej, härligt o höra! Måste testa barfotalöpning någon gång. Hobbitfötter ftw! :D

Gosti123
2011-12-12, 17:01
Jag har extremt svårt att bestämma mig för om jag ska testa barfotalöpning eller inte. Är i pågående stötvågsbehandling för benhinnorna och enligt naprapaten så ska jag fortsätta i mina ortopediska inlägg, men efter att ha läst om så många som blivit bra är jag osäker. Vill ju inte förvärra problemen nu när jag kommit så långt i behandlingen.

Tolkia
2011-12-12, 17:16
Vad säger din naprapat överhuvudtaget om att du tar upp löpningen igen medan du fortfarande har så pass stora problem? Med ledning av de trådar du hittills har skapat tycker jag inte att det verkar som om du är i läge att börja trappa upp sådär väldigt mycket, och du har ju vid det här laget rätt många bevis på hur bra det fungerar att försöka forcera.

Gosti123
2011-12-12, 17:45
Jag ska inte springa än, måste vila minst en månad efter den sista behandlingen tills jag ska börja rehabträna (ingen löpning då heller), efter programmet som jag kommer få utav honom ska jag börja springa väldigt försiktigt.

Tolkia
2011-12-12, 21:02
Jag ska inte springa än, måste vila minst en månad efter den sista behandlingen tills jag ska börja rehabträna (ingen löpning då heller), efter programmet som jag kommer få utav honom ska jag börja springa väldigt försiktigt.
Duktig pojke! :thumbup: (Det är inte fel att drömma och planera medan man väntar, så länge man låter det stanna därvid. Längtan tillbaka är det som tar en tillbaka.)