Visa fullständig version : Starkaste svensk genom tiderna?
filmjölk
2010-10-12, 14:12
Skapar en omröstning, tror att tråden kommer ha ett visst potential för diskussion. Jag har med största sannolikhet glömt en o annan förmåga, sorry för det.
fiskebulle
2010-10-12, 14:19
Den som har mest pondus vinner.
Finns det några speciella vikingar nämnda i historien? Typ från år 1000?
sett till resultat i strongman är det väl årsjö
Skapar en omröstning, tror att tråden kommer ha ett visst potential för diskussion. Jag har med största sannolikhet glömt en o annan förmåga, sorry för det.
Tråden har mycket riktigt potential att spåra ur då det som vanligt blandas äpplen och päron. Frågeställningen är mycket enkel men förutsättningarna radikalt olika.
En av de du glömt är Umeås Jan Lundberg. Den styrka han besatte när han var som allra starkast är det få som matchar. Jag vet att bland annat -AG-, Fetknoppen och möjligen även OLW har lite stats på hans rawstyrka.
Ingen jävla aning, men jag har stark anknytning till Grängesberg så jag kör på jätten :D
Lillgrabben
2010-10-12, 14:34
Om man endast ska ta hänsyn till vem som var starkast så finns det endast en man kan lägga sin röst på.
Dvs Lars Norén
Man ska räkna starkast bänkpress i tråden så är det Lars Hedlund.
King Grub
2010-10-12, 14:41
Lars Norén.
billmaier
2010-10-12, 14:55
om man endast ska ta hänsyn till vem som var starkast så finns det endast en man kan lägga sin röst på.
Dvs lars norén
+1
KaptenKnäsvag
2010-10-12, 14:59
Det finns ingen svensk styrkeatlet levande eller död som i sin prime var starkare än Årsjö. Och ja, det är en åsikt - inget faktum.
lars norén, regissör och dramatiker?
Lillgrabben
2010-10-12, 15:02
Det finns ingen svensk styrkeatlet levande eller död som i sin prime var starkare än Årsjö. Och ja, det är en åsikt - inget faktum.
Okej.
Då är din åsikt felaktig. Men det gör inget. :)
billmaier
2010-10-12, 15:18
VDYtZOW9DSE
wXSWAoVuMy8&feature=related
Eftersom vi nu inte pratar starkast ren, utan bara starkast, så blir det Lars Norén.
Han har väl svenskt rekord i log press men det räcker nog inte här! Eller var det med tjock stång kanske.
Rikard Jansson
2010-10-12, 15:31
Han har väl svenskt rekord i log press men det räcker nog inte här! Eller var det med tjock stång kanske.
Hade, en liten kort stund, det blev knäckt några minuter senare
edit: det var världsrekord
Ja precis, svenskt rekord i press med tjock stång (vad heter det?) måste han ju ha. Samuelsson måste ha kvar svenskt rekord i log press.
Rikard Jansson
2010-10-12, 15:34
Ja precis, svenskt rekord i press med tjock stång (vad heter det?) måste han ju ha. Samuelsson måste ha kvar svenskt rekord i log press.
Världsrekord > svenskt rekord?
filmjölk
2010-10-12, 15:36
förövrigt är lars norén till förvillingen lik Jwzrzrd tror ingen hade reagerat om det hade stått Jwzrsrsd deadlifting 405kg på samma film. Kloning?
130kg finsk sisu
2010-10-12, 15:46
Som bänkare säger Lars Hedlund. Dessutom kämpade han mot den allra bästa genom tiderna Big-Kaz om titeln WSM.
Första reppet hade nog blivit godkänt i vissa amerikanska superorganisationer. :)
filmjölk
2010-10-12, 15:48
. Samuelsson måste ha kvar svenskt rekord i log press.
Tror (alltså tror, inte vet) att det rekordet innehas av Anders Johansson och inte MS. Men har inte direkt stenkoll eller nåt brinnande intresse för just strongman (eller sport öht) så kan ha fel.
Jag håller Ljungberg som favorit, rekord i två viktklasser, bara några få kg från rekord i totalen (trots kroppsvikt på under 125!!!!) en utav Sveriges bästa strongmen genom tiderna, som tävlat i disciplinen länge utan att knappt ens träna strongman bara ha det som hobby. kanske inte absolut starkast, men nästan och det trots att han inte är särskilt stor, han bevisar att man inte behöver bli svullo för att bli stark. Min enda idol inom sport.
KaptenKnäsvag
2010-10-12, 15:52
Så vitt jag vet har Samuelsson bara pressat 170 kg i logpress, det officiella svenska rekordet har Peter Rundberg på 172,5 kg, men Årsjö har tagit 180 kg.
Det råder inga tvivel om vem som är och var starkast dvs :)
345.5 i bänk
2010-10-12, 15:56
Kul att man fått nån röst. Jag lägger min röst på Anders av två orsaker. Han har gjort sina resultat REN samt att han är i toppen i både SL och strongman och det tycker jag nästan är en förutsättning för att vara med att man är lite allround stark.
Brutal starkast är ju Lars Noren 1077.5 med den tidens utrustning är det sjukt starkt men då var han med stor sannolikhet dopad också. Jag har tränat endel med Jörgen förr alldeles innan han åkte fast för doping och hans RAW böjar är brutal.
En som också var väldigt stark är Anders Bergström förste svensk att klara 400kg i OL.
Stefan J
2010-10-12, 16:00
VDYtZOW9DSE
Fyfan vilket marklyft. Var mycket mersmak där.
345.5 i bänk
2010-10-12, 16:01
Tror (alltså tror, inte vet) att det rekordet innehas av Anders Johansson och inte MS. Men har inte direkt stenkoll eller nåt brinnande intresse för just strongman (eller sport öht) så kan ha fel.
Jag håller Ljungberg som favorit, rekord i två viktklasser, bara några få kg från rekord i totalen (trots kroppsvikt på under 125!!!!) en utav Sveriges bästa strongmen genom tiderna, som tävlat i disciplinen länge utan att knappt ens träna strongman bara ha det som hobby. kanske inte absolut starkast, men nästan och det trots att han inte är särskilt stor, han bevisar att man inte behöver bli svullo för att bli stark. Min enda idol inom sport.
Johannes Årsjö har rekordet i Log press på 185 Peter R 172 Anders 170 Magnus 160
Jag var även jag väldigt imponerad över Jörgens brutala styrka men blev så grymt besviken när han totalt ljög mig rätt i ansiktet och gjorde andra dumma saker mot mig i hans doping ärende. Men men orkar inte tjata om det.
345.5 i bänk
2010-10-12, 16:06
Det var i Appolon Årsjö hade rekordet på 186 som Poundstone slog med 188 lyftet efter. Men det är så luddigt med rekord i strongman. Zavickas hade ju på VM gjort 200 men det räknades inte för den appolon var nån m.m smalare men nu har han rekordet på 200+.
Så svårt att säga rekord i strongman när det aldrig är standard grejor med standard mått. Utan allt är olika fast det är samma övning.
130kg finsk sisu
2010-10-12, 16:09
Men i mitt hjärta så håller jag på Fredrik Svensson eller Gränebergsjätten. 2 stycken jag med ganska stor sannolikhet vet/tror var naturens produkter. OBS! Att jag säger inte att andra har dopat sig utan att jag känner inte dem så pass bra att jag skall kunna säga om de var rena eller ej.
Stefan J
2010-10-12, 16:10
Det var i Appolon Årsjö hade rekordet på 186 som Poundstone slog med 188 lyftet efter. Men det är så luddigt med rekord i strongman. Zavickas hade ju på VM gjort 200 men det räknades inte för den appolon var nån m.m smalare men nu har han rekordet på 200+.
Så svårt att säga rekord i strongman när det aldrig är standard grejor med standard mått. Utan allt är olika fast det är samma övning.
Det är väl lite det som är tjusningen med Strongman. Grenarna kan vara lite olika tunga beroende på underlag, stång etc, så det blir svårare att förbereda sig, och då blir totalstyrkan och anpassningsförmågan mer avgörande.
Fyfan vilket marklyft. Var mycket mersmak där.
Hans vrål efter marklyftet är nästan lika mäktigt som marklyftet:D
MasterChief
2010-10-12, 16:10
Säger Grängesbergsjätten. Mest för att det är coolast (nej, han bänkade nog inte mest, men han var ju onekligen en uthållig lyftkran av episka proportioner).
Liksom:
http://i46.tinypic.com/24dpy.jpg
Släggan ser ut som en liten hammare. Vilken jäkla bjässe. Han lär ha satt i sig ett potatisland varje måltid:D
Det finns en bok om idrott på vikingatiden som tar upp några exempel, ganska kul bok om man gillar styrkeidrott och dess historia.
345.5 i bänk
2010-10-12, 16:19
Men i mitt hjärta så håller jag på Fredrik Svensson eller Gränebergsjätten. 2 stycken jag med ganska stor sannolikhet vet/tror var naturens produkter. OBS! Att jag säger inte att andra har dopat sig utan att jag känner inte dem så pass bra att jag skall kunna säga om de var rena eller ej.
Tack för den Freddi:thumbup:
Några av mina bedrifter en av få i 1000kg+ klubben samma med 400kg i kronlyft. Haft WR i bänk samt kommit 4a på Sveriges starkaste man utan att satsa på det nå speciellt mycket.
Var är Kåre Lundgren?
Hur som... röstar väl på Norén av de som syns. Få har dragit sådana marklyft. Vilken jävla mersmak, som sagt.
Fredrik Ljungberg, för han har magrutor.
bigtraps
2010-10-12, 17:26
Såg Noren göra 400 i mark på BB SM i början av 90 talet, vägandes 119.
Mycket mäktigt!
Eftersom vi nu inte pratar starkast ren, utan bara starkast, så blir det Lars Norén.
vad får dig att tro att Norén är mindre ren än de andra på listan?
Jag har ingen aning om vem som är ren. Men Norén var starkast hur som.
von huff
2010-10-12, 17:47
samuelsson 270x2 raw bänk
Jockefoten
2010-10-12, 17:50
Svårt att svara på eftersom personerna är bra på olika saker. Men Magnus är den enda som vunnit WSM.
Lägga till örkelljungamannen?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76045&page=4 (till örkelljungamannen? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76045&page=4)
Ååå den kolossala Örkeljungamannen, han lyfte 600 kilos timmer i skogen endast med en arm.
Fuckin hell som Pez säger..
;)
nmanradnävna
2010-10-12, 18:00
Hans vrål efter marklyftet är nästan lika mäktigt som marklyftet:D
Varpå publiken jublar ännu mer.
Made me smile :)
bigtraps
2010-10-12, 18:29
Svårt att svara på eftersom personerna är bra på olika saker. Men Magnus är den enda som vunnit WSM.
Och Noren har varit VM 3gg och världsrekordhållare. MS är säkert bättre än Lasse på att bära och släpa saker. Men när det kommer till ren rå styrka är det en annan femma.
Röstade på Starkeanders, lite för att han är en Sundsvallslyftare men det kan iaf motiveras med att han är den enda (vad jag vet) som vunnit både SM i SL och Sveriges Starkaste Man. Lyckas han bara ta svenska rekordet i SL så vore det en bra poäng.
OT, Sisu (om du ser frågan): vem anser du är starkaste finne genom tiderna? Du själv? Finnpower? Kiri? Ahola? Annan?
Sixten Landby var starkast... och han var garanterat helt ren. "Styrkekosten" bestod av pannkakor som brodern gjorde, med importerat amerikanskt fläsk. "Han är duktig på att laga mat Kurt, han var kock i lumpen..."
De turnerade runt i landet. Kurt var konfrancier och Sixten styrkeatlet. Han utmanade alla och utlovade pengar till den som kunde göra om hans styrkekonster. Det sägs att de var kvinnokarlar utöver det vanliga och att både Lasse Brandeby och Rolf Lassgård härstammar från deras vildhavre.
Jag har träffat dem vid ett flertal tillfällen. De var störtsköna original. Några av Sixtens nedskrivna klassiker är:
•Trots att man arbetar varje dag verkar det som Djävulen tog hand om pengarna.
•Somliga människor liknar bulldoggar ty de släpper aldrig greppet.
•De som redan börjat ruttna i livet behöver inte vänta länge på döden.
http://norran.se/hundra/norranihistorien/article1075544.ece
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=40259
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.algonet.se/~almartin/sixten/hsko.jpg&imgrefurl=http://www.algonet.se/~almartin/sixten/hsko.htm&h=427&w=300&sz=21&tbnid=BPHSPJ4INKV9YM:&tbnh=126&tbnw=89&prev=/images%3Fq%3Dsixten%2Blandby&zoom=1&q=sixten+landby&hl=sv&usg=__vHMvcZDdEWQ4LH_YHmJbCvmC0sQ=&sa=X&ei=NaC0TKrhD4KXOr-RzZUK&ved=0CC0Q9QEwBQ
130kg finsk sisu
2010-10-12, 19:01
Röstade på Starkeanders, lite för att han är en Sundsvallslyftare men det kan iaf motiveras med att han är den enda (vad jag vet) som vunnit både SM i SL och Sveriges Starkaste Man. Lyckas han bara ta svenska rekordet i SL så vore det en bra poäng.
OT, Sisu (om du ser frågan): vem anser du är starkaste finne genom tiderna? Du själv? Finnpower? Kiri? Ahola? Annan?
Kiri är nog starkaste. Gjort 302,5 raw i bänk med stopp bl.a. Varit i topp på WSM och har några otroliga rekord i olika gymövningar.
Ahola var mer ett tekniskt atletiskt freak med god styrka, men kiri var betydligt råstarkare.
Dock i hjärtat är Ove Lehto som jag vet är 100% ren och gjort otroliga prestationer i SL,bänk och delvis vissa strongman grenar.
Sixten Landby var starkast... och han var garanterat helt ren. "Styrkekosten" bestod av pannkakor som brodern gjorde, med importerat amerikanskt fläsk. "Han är duktig på att laga mat Kurt, han var kock i lumpen..."
De turnerade runt i landet. Kurt var konfrancier och Sixten styrkeatlet. Han utmanade alla och utlovade pengar till den som kunde göra om hans styrkekonster. Det sägs att de var kvinnokarlar utöver det vanliga och att både Lasse Brandeby och Rolf Lassgård härstammar från deras vildhavre.
Jag har träffat dem vid ett flertal tillfällen. De var störtsköna original. Några av Sixtens nedskrivna klassiker är:
•Trots att man arbetar varje dag verkar det som Djävulen tog hand om pengarna.
•Somliga människor liknar bulldoggar ty de släpper aldrig greppet.
•De som redan börjat ruttna i livet behöver inte vänta länge på döden.
http://norran.se/hundra/norranihistorien/article1075544.ece
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=40259
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.algonet.se/~almartin/sixten/hsko.jpg&imgrefurl=http://www.algonet.se/~almartin/sixten/hsko.htm&h=427&w=300&sz=21&tbnid=BPHSPJ4INKV9YM:&tbnh=126&tbnw=89&prev=/images%3Fq%3Dsixten%2Blandby&zoom=1&q=sixten+landby&hl=sv&usg=__vHMvcZDdEWQ4LH_YHmJbCvmC0sQ=&sa=X&ei=NaC0TKrhD4KXOr-RzZUK&ved=0CC0Q9QEwBQ
vilka sorts styrkeövningr gjorde denna herre?
Han gjorde det här.
20 kilo cykel. Pekfingret. Bara
http://www.algonet.se/~almartin/sixten/cykel1.jpg
Den. Böjde han. Plus "böjde en sjutums ekspik"
http://www.algonet.se/~almartin/sixten/siw/siwpic.jpg
Och Noren har varit VM 3gg och världsrekordhållare. MS är säkert bättre än Lasse på att bära och släpa saker. Men när det kommer till ren rå styrka är det en annan femma.
Det verkar lite grovt som att Samuelsson var lite bättre i överkroppen/armarna och Norén bättre i underkroppen.
Intressant lista även om TS måste ha varit berusad när han skrev dit mitt namn. Jag är ju typ bänkpressare och inget annat.
För övrigt är det väl lite med denna poll som det är med andra på kolo, dvs inte särskilt representativ eller vetenskaplig.
Men det kanske inte var syftet heller.
I sakfrågan blir det väldigt mycket att jämföra äpplen med päron. Vissa personer på listan är rena, andra inte.
Vissa tävlar i grenar där man kan jämföra resultat lättare än i andra. Vissa är mer hypade än andra osv.
130kg finsk sisu
2010-10-12, 19:54
Skulle troligtvis vara intressantare med pollar där man gemför specifika prestationer av dessa herrar. Då skulle Hirvis 350 bänk vara bland de största.
Ja, han hade ju sina shownummer där han rätade ut groteskt grova hästskor, vred järnrör, rev isär gamla telefonkataloger, lyfte 20kg på ett finger och rak arm, lyfte järnvägsräls, böjde storspik osv. osv. Han bangade inte på något.
Han berättade en gång om hur det hela började. När han var nio år började han med att kila fast en hästsko i husknuten för att sedan försöka böja den. "Det tog ju ett antal år innan det började hända något".
Vad jag hört så antog han alla styrkeutmaningar och lovade 1000kr till den som var starkare. (Mycket pengar på den tiden). En del av utmaningarna bestod med all sannolikhet av typ marklyft, men då oftast av stenar eller andra föremål.
Har pratat med en äldre gentleman som såg Sixten i sin ungdoms dagar då han showade på en brottningstävling. Han säger att han aldrig tidigare sett någon med liknande fysik. "Det såg ut som om ormar krälade under huden på honom" då han tog i...." Några av brottarna utmanade, men ingen rådde på honom.
Det var stora killar de där bröderna Landby. Sixten hade sällan skor på sig då hans skostorlek var 48-50.
Jag minns ett repotage som gjordes om Sixten då han åkt in på hemmet. De frågade om han hade något tips till ungdomen idag. Han svarade något i stil med: -Träna, se till att träna. Kroppen mår inte bra annars. Sedan visade han hur han gjorde typ dips i rullstolen....
De är legender i Västerbotten
130kg finsk sisu
2010-10-12, 20:50
Trevligt. Som jag alltid säger. Det var bättre förr.
345.5 i bänk
2010-10-12, 21:11
Skulle troligtvis vara intressantare med pollar där man gemför specifika prestationer av dessa herrar. Då skulle Hirvis 350 bänk vara bland de största.
352.5kg Freddi:smash: pollen handlade om starkast och då räcker det inte bara med en gren tycker jag. Men som enstaka prestation är det ju naturligtvis grymt.
Anders Johansson är den enda svensken som både vunnit sveriges starkaste man och SM-SL då är man allround stark. Åandra sidan var ju Lasse Hedlund en av världens bästa SLare och strongman samtidigt. Då fanns inte Sveriges starkaste man.
Jag har sett film klipp när Lars Noren drar bilmark på en strongman tävling på 80-talet men vet inte hur det gick i tävlingen.....
Är det inte 360 i -125:an som är den bästa?
Är det inte 360 i -125:an som är den bästa?
Nej, 352.5 vägandes 122.2 är mitt bästa resultat på tävling. Har även gjort 350 vägandes 120.6.
Har tripplat kroppsvikt på träning med 367.5 vägandes 122, men träningsresultat är ju mindre intressanta.
Då var det 350-lyftet jag tänkte på.
För övrigt är det väl lite med denna poll som det är med andra på kolo, dvs inte särskilt representativ eller vetenskaplig. Men det kanske inte var syftet heller.
Vem saknar du Hirvis? Är ju skitkul att höra om duktiga lyftare :)
Örkelljungamannen, utan tvekan.
Vem saknar du Hirvis? Är ju skitkul att höra om duktiga lyftare :)
Alltså, jag skrev inte att jag saknade något namn, även om det i tråden nämnts ett par namn som kanske förtjänat sin plats.
Jag skrev att dylika polls oftast inte är varken representativa eller vetenskapliga. Jag tänker då främst på att tex alla poller på kolo som har med politiska val att göra indikerar att SD får runt 30% av rösterna medan det i verkliga livet, alltså utanför kolo, är en annan verklighet.
Jag kommer också ihåg en tråd som Freddi aka 130kg_finsk_sisu startade där man skulle utse den snyggaste bänkpressaren och där fick Johnny Wahlqvist 96 röster och Amit Selberg 14. Därav kommentaren om att det inte alltid är så representativt.
Om man ska värdera framgång i flera styrkeidrotter så kan man nog bara rösta på Lasse Hedlund. Placeringarna trea, tvåa och tvåa på världens starkaste man kombinerat med en mycket framgångsrik styrkelyftskarriär och världsrekord i bänkpress säger ju en del om den mannens styrka.
the_PL_man
2010-10-13, 12:10
Norén, Gyllenhammar & Ljungberg har alla varit avstängda av RF.
AJag kommer också ihåg en tråd som Freddi aka 130kg_finsk_sisu startade där man skulle utse den snyggaste bänkpressaren och där fick Johnny Wahlqvist 96 röster och Amit Selberg 14. Därav kommentaren om att det inte alltid är så representativt.
Det var nog bara för att alla tror att styrkelyftare måste vara feta så inget trodde på att Amit tävlade i SL. :D
bigtraps
2010-10-13, 17:36
Norén, Gyllenhammar & Ljungberg har alla varit avstängda av RF.
Ricky kanske inte heller var drogfri under karriären:)
bigtraps
2010-10-13, 17:38
Anders Bergström skulle ha platsat på listan. Kanske inte starkast men helt säkert starkare än ett antal som var med.
Stefan J
2010-10-13, 17:45
Alltså, jag skrev inte att jag saknade något namn, även om det i tråden nämnts ett par namn som kanske förtjänat sin plats.
Jag skrev att dylika polls oftast inte är varken representativa eller vetenskapliga. Jag tänker då främst på att tex alla poller på kolo som har med politiska val att göra indikerar att SD får runt 30% av rösterna medan det i verkliga livet, alltså utanför kolo, är en annan verklighet.
Jag kommer också ihåg en tråd som Freddi aka 130kg_finsk_sisu startade där man skulle utse den snyggaste bänkpressaren och där fick Johnny Wahlqvist 96 röster och Amit Selberg 14. Därav kommentaren om att det inte alltid är så representativt.
Om man ska värdera framgång i flera styrkeidrotter så kan man nog bara rösta på Lasse Hedlund. Placeringarna trea, tvåa och tvåa på världens starkaste man kombinerat med en mycket framgångsrik styrkelyftskarriär och världsrekord i bänkpress säger ju en del om den mannens styrka.
Stopp och belägg! I beg to differ! Storlek+vikingaskägg+rolig hatt > Magrutor :D
Jomenvisst*bs* Och 310kg som max va =)
Fattar inte hur folk tänker riktigt om man väljer Samuelsson före Årsjö.
Finns väl inte en enda strongmangren som han ens är nära Årsjös resultat.
Vill inte förminska MS insatser, han var stark på sin tid, men pratar man starkaste genom tiderna så är det ju ingen diskussion dom två emellan iallafall.
Dock kan man ju argumentera för andra än Årsjö på listan, det är jag helt med på.
Det sägs att de var kvinnokarlar utöver det vanliga och att både Lasse Brandeby och Rolf Lassgård härstammar från deras vildhavre.
Har hört samma sak från släktingar i Umeå och att båda två tydligen var närvarande på hans begravning
Lillgrabben
2010-10-13, 18:59
Lars Hedlund lär ha gjort 310 kg i bänk på en uppvisning i idrottshuset i Örebro, någon gång mot slutet av 70-talet.
Självklart Lars Norén :)
I
Sent from my iPhone using Tapatalk
Årsjö skulle inte ha en chans mot Noréns vansinniga styrka. Raw bänk på 250, böj på 420 (med 80talets mjuka utrustning) och 405 i mark. Norén är överlägset starkaste svensk genom tiderna.
Sent from my iPhone using Tapatalk
von huff
2010-10-13, 19:30
Sku va intressant med lite stats på alla.Raw är det enda som räknas inte några löjliga tröjor
von huff
2010-10-13, 19:31
Lars Hedlund lär ha gjort 310 kg i bänk på en uppvisning i idrottshuset i Örebro, någon gång mot slutet av 70-talet.
Jaha men samuelssons lyft finns på YOUTUBE!!!!
bigtraps
2010-10-13, 19:42
jaha men samuelssons lyft finns på youtube!!!!
och?
billmaier
2010-10-13, 19:44
Visst är samuelsson stark, men absolut inte lika stark som Norén eller Hedlund.
Tränade Grängesbergsjätten någon form av styrketräning, eller var han så sjukt stark helt naturligt?
Sku va intressant med lite stats på alla.Raw är det enda som räknas inte några löjliga tröjor
hedlund har iaf gjort 285 på tävling, utan tröja. sen har jag hört historierna om 310 i t-shirt också.
Tränade Grängesbergsjätten någon form av styrketräning, eller var han så sjukt stark helt naturligt?Har för mig att han körde på SATS på Stureplan. Det fanns maskiner med de rätta vinklarna och sköna dynor där.
Larsa_wee
2010-10-13, 23:27
Har för mig att han körde på SATS på Stureplan. Det fanns maskiner med de rätta vinklarna och sköna dynor där.
Du glömde nämna Zumba o Bodypumpen!
Undra varför MS har fått så många röster.. Är det för att många tycker han är starkast eller är det för att dom någon gång hört honom säga att han är störst bäst och vackrast :)
Walvater
2010-10-13, 23:44
Undra varför MS har fått så många röster.. Är det för att många tycker han är starkast eller är det för att dom någon gång hört honom säga att han är störst bäst och vackrast :)
Förmodligen för att provocera en viss användare (som förvisso är bannad sedan länge).
Förmodligen för att provocera en viss användare (som förvisso är bannad sedan länge).
Okej. Välkommen tillbaka får man väl säga :thumbup:
Larsa_wee
2010-10-13, 23:52
Jag tycker Starkast är en definitionsfråga.
Ingen på den där listan har ju en lika imponerande meritlista som MS. Men man kan inte Jämföra MS med de andra och framförallt inte med Årsjö.
Strongmansporten har utvecklats i en grym takt. Vikter som dom hadde i WSM för X antal år sen gör man idag på -105kval och i 105+ Kvalen så händer det att man har tyngre vikter.
Så När det kommer till att Lyfta tyngst så håller Jag Noren,Hedlund,Johansson,Årsjö mycket högre upp på listan än MS.Men när det handlar om bäst meritlista/Lyckats bäst ja då står MS längst upp. Sen finns ju många av de andras lyft dokumenterat medans MS "lyft" är det ingen direkt som sett.
Sen finns ju många av de andras lyft dokumenterat medans MS "lyft" är det ingen direkt som sett.
Många här verkar ha missat honom live. Märkligt kan tyckas.
Stefan J
2010-10-14, 06:32
Det blir svårt då man till och med i strongman använder SL-utrustning. I princip kan alla krydda sina träningsresultat för att sedan hänvisa till att i tävling får man ändå använda utrustning. Tror iofs världens-starkaste-man-kraftkarlar regelbundet redan sedan cirkustiden överdrivit sina bedrifter om de kunnat :)
MasterChief
2010-10-14, 08:13
Jag är lite missnöjd att ingen ny medlem spammat tråden med inlägg som: "Jag bänkar 120kg på 50kg kroppsvikt så jag är starkare än de där feta gubbarna".
Det hade hänt för 3 år sen :-/
Nitrometan
2010-10-14, 08:46
Grängesbergsjätten. Han är starkast. *flex*
Nitrometan
2010-10-14, 08:49
hedlund har iaf gjort 285 på tävling, utan tröja. sen har jag hört historierna om 310 i t-shirt också.
Ja, han har gjort en uppvisning på tävling (pausunderhållning) i Örebro där han bänkade 300. *flex*
Nitrometan
2010-10-14, 08:51
Menar du att Amit på ett objektivt sätt skulle vara snyggare än Johnny?
345.5 i bänk
2010-10-14, 09:51
Nu ska inte denna tråd förstöras av det, har varit uppe mycket förut. Samuelsson var en grymt bra strongman på sin tid men hans youtube filmer är vidda kännt som fejk filmer med målade vikter m.m
Lasse Hedlund var stark som faan men ingen marklyftare av rang strax över 300.
Här drar han om WSM titeln mot Bill Kazmaier
http://www.youtube.com/watch?v=pdKE7oQ8YWM
Sedan en liten notis för er som inte är 100% insatta i dagens strongman. Vikterna vi har på SSM-KVAL plus Final idag är tyngre tävlingar med tyngre vikter än vad det var på WSM final på 70-80-90 talet......
Jag är lite missnöjd att ingen ny medlem spammat tråden med inlägg som: "Jag bänkar 120kg på 50kg kroppsvikt så jag är starkare än de där feta gubbarna".
Det hade hänt för 3 år sen :-/Den som är starkast är väl den som lyfter mest? :)
Men visst, starkare per kg kroppsvikt. Ungefär som en snabb dvärg kan vara snabbare per cm benlängd på 100 meter. Men han är nog inte snabbare än 180 cm långa människor.
345.5 i bänk
2010-10-14, 10:14
Den som är starkast är väl den som lyfter mest? :)
Men visst, starkare per kg kroppsvikt. Ungefär som en snabb dvärg kan vara snabbare per cm benlängd på 100 meter. Men han är nog inte snabbare än 180 cm långa människor.
Precis den som lyfter mest är starkast enkel matematik. Tråkiga är att det som dopingfri har hyfsad motvind att jämföra sig mot vissa personer på listan som bevisligen har dopat sig. Därför jag röstade på Anders han är ren och lyft stora vikter......
Det hade hänt för 3 år sen.
Forumet har mognat :D
Nu ska inte denna tråd förstöras av det, har varit uppe mycket förut. Samuelsson var en grymt bra strongman på sin tid men hans youtube filmer är vidda kännt som fejk filmer med målade vikter m.m
Absolut. Magnus var ju helt uppenbart bland de absolut starkaste tävlande en period och det kan ingen ta ifrån honom. Detta med filmerna...man blir ju less mest hela tiden... Var det inte på Anders forum någon berättade hur den legendariska 270 filmen blev till? Utlånade vikter som kom tillbaka rödmålade eller hur det nu var.
Om man nu har lite persektiv på det hela torde den mest logiska rösten gå till Norén, om man skall se uteslutande till kraftutvecklingen stillastående. Marken och böjen är ju så sinnesjukt övermänskliga att man inte tror att det är sant fastän man ser filmerna. Jörgen naturligtvis också stark (bevisligen preppad dock), men speciellt i marken vida distanserad av Norén. Årsjö lovande javisst och i framtiden kan han kanske aspirera på titeln, men inte än.
Av de uppradade håller jag Anders ofantligt högt. Helt befriad från teknik besegrar han fantastiska vikter i SL också :D :hbang:
von huff
2010-10-14, 11:15
Han skulle ha piskat alla styrkelyftare 1000-0 i strongmanövningarna men bli slagen i styrkelyftövningarna.Hur avgör man då vem som är starkast ?Typiskt styrkelyftare att tro att deras sport är det endaa sättet av mäta styrka
Nitrometan
2010-10-14, 11:30
Han skulle ha piskat alla styrkelyftare 1000-0 i strongmanövningarna men bli slagen i styrkelyftövningarna.
Fast han fick stryk av Jörgen Ljungberg i strongmanövningar så länge Ljungberg inte behövde lägga upp stenar på höjder över huvudhöjd (sin egen, han är säkert 3 dm kortare än MS). Men de år då MS höll i SSM såg han ju alltid till att han gynnades i övningsvalen.
Typiskt styrkelyftare att tro att deras sport är det endaa sättet av mäta styrka
Inte det enda. Men både SL och OL är två bra sätt att mäta styrka.
Strongman är svårare då grenarna kan skifta rätt mycket.
Schack och dart är inte heller särskilt bra sätt att mäta styrkan.
von huff
2010-10-14, 11:42
Jo MS har säkert förlorat mot många men det var ej poängen, han skulle nog endå ha klarar sig bättre i Sl än dom flesta styrkelyftare klarar sig i strongman.Dessutom borde det ju vara att bättre sätt att mäta styrkan om man varierar övningarna och har flera övningar tycker jag.
345.5 i bänk
2010-10-14, 11:46
Han skulle ha piskat alla styrkelyftare 1000-0 i strongmanövningarna men bli slagen i styrkelyftövningarna.Hur avgör man då vem som är starkast ?Typiskt styrkelyftare att tro att deras sport är det endaa sättet av mäta styrka
Som jag tidigare skrev tycker jag det är en förutsättning att vara bra i båda. Va bra i båda blir en ganska optimal styrkemätning. Magnus slår inte alla i strongman övningar. Anders slår Magnus i massa strongman övningar. Jag skulle slå Magnus i några strongman övningar.
Går inte att bevisa när dom inte tävlat mot varandra men Lars Noren är jag helt säker skulle slå Magnus i många strongman övningar särkilt om dom görs tung. Ex alla strongman övningar där man står still böj/mark övningar kanske press. Tung OK är jag helt säker Noren skulle slå Magnus i.....
von huff
2010-10-14, 11:51
Ok:)MS skulle nog inte vara i närheten av deras resultat i Sl men han skulle säkert ha blivi en jävligt stark styrkelyftare ochså.Fast MS är sjuuuukt överskattad tyvärr och jag håller honom inte personligen starkaste svensk genom tiderna
filmjölk
2010-10-14, 12:04
Magnus var jäkligt allround. Han var bra i strongman, stark i det mesta grenar o gymövningar utom mark och böj. Bra atlet som säkert hade kunnat prestera bra i andra styrkesporter med, tex styrkelyft. Men inte starkast.
Styrka är per min definition maxlyft. Magnus hade säkert klått de flesta (kanske inte Årsjö) i en strongmantävling med 12 olika grenar (lång tävling), där kanske 3 st. är maxstyrkegrenar och resten är springa fort med halvtung vikt, gå långt med halvtung vikt etc, reppa halvtung vikt, etc. Men är det ett bra sätt att mäta styrka? Tycker inte det.
Maxlyft i: Raw marklyft, raw bänkpress med någorlunda sansad ROM (inga Midote-lyft!), press över huvudet, benpress, och nån slags dragövning för överkroppen max i ett strikt latsdrag el dyl. Det hade vart en per min definition, en vettig tävling för att bedöma styrka. Minimerat med teknik, ork, koordination, muskulärt starkast vinner.
345.5 i bänk
2010-10-14, 12:13
Jag gillar mer dagens strongman tävlingar än förr 10-20år sedan. Förr var det mycket spring med halv tunga vikter. Då var Magnus grym. Men nu har utvecklingen gått mot mer tunga övningar i strongman och då mäter man styrka bättre. Ex dagens SSM kval är tyngre tävling än WSM final kunde vara förr.
Nåt som Magnus är grym i är greppet han har stängt 4an gripper ytterst få i världen som klarat det.....
http://www.ironmind.com/ironmind/opencms/Main/captainsofcrush4.html
1998
Joe Kinney
2003
Nathan Holle
David Morton
2004
Tommy Heslep
Magnus Samuelsson
Stefan J
2010-10-14, 13:58
Magnus var jäkligt allround. Han var bra i strongman, stark i det mesta grenar o gymövningar utom mark och böj. Bra atlet som säkert hade kunnat prestera bra i andra styrkesporter med, tex styrkelyft. Men inte starkast.
Styrka är per min definition maxlyft. Magnus hade säkert klått de flesta (kanske inte Årsjö) i en strongmantävling med 12 olika grenar (lång tävling), där kanske 3 st. är maxstyrkegrenar och resten är springa fort med halvtung vikt, gå långt med halvtung vikt etc, reppa halvtung vikt, etc. Men är det ett bra sätt att mäta styrka? Tycker inte det.
Maxlyft i: Raw marklyft, raw bänkpress med någorlunda sansad ROM (inga Midote-lyft!), press över huvudet, benpress, och nån slags dragövning för överkroppen max i ett strikt latsdrag el dyl. Det hade vart en per min definition, en vettig tävling för att bedöma styrka. Minimerat med teknik, ork, koordination, muskulärt starkast vinner.
Det som gör strongman kul är att vissa av grenarna håller på en stund, det finns visuellt mycket att titta på. Med ditt resonemang skulle man kunna höja vikterna groteskt, så att endast ett par av den yttersta eliten skulle ens kunna rubba dessa enorma klippblock, gå med vikter etc. Men då hade det inte varit lika roligt att titta på och strongman hade tappat sin charm. Tycker strongman är bra som det är, det är blandat. Där finns råstyrkeövningar som marklyft, press över huvudet, sen finns det mer mjölksyregrenar som att välta däck, atlasstenar osv. Variationen gör tävlingen rolig. Annars finns redan SL och tyngdlyftning om det är maxlyft som är det intressanta, och jag tycker som utövare (tävlar i bänkpress men tränar alla 3) själv att SL är rena döden att titta på, raw som utrustning. OL något roligare. SL+latsdrag som du föreslår hade varit lika trist :)
filmjölk
2010-10-14, 14:18
Det som gör strongman kul är att vissa av grenarna håller på en stund, det finns visuellt mycket att titta på. Med ditt resonemang skulle man kunna höja vikterna groteskt, så att endast ett par av den yttersta eliten skulle ens kunna rubba dessa enorma klippblock, gå med vikter etc. Men då hade det inte varit lika roligt att titta på och strongman hade tappat sin charm. Tycker strongman är bra som det är, det är blandat. Där finns råstyrkeövningar som marklyft, press över huvudet, sen finns det mer mjölksyregrenar som att välta däck, atlasstenar osv. Variationen gör tävlingen rolig. Annars finns redan SL och tyngdlyftning om det är maxlyft som är det intressanta, och jag tycker som utövare (tävlar i bänkpress men tränar alla 3) själv att SL är rena döden att titta på, raw som utrustning. OL något roligare. SL+latsdrag som du föreslår hade varit lika trist :)
Japp, kanske inte direkt en publik-sport jag har som idé:D men en bra penisförlängarmetod:D dessutom blir det svårt (nåja svårare) att hävda teknik, explosivitet med såpass andefattiga övningar.
(Man plockar dessutom bort alla chanser för en atlet från olympisk lyftning i "min sport" att vara starkast, vilket är skojsigt, ol är ghey)
Strongman är onekligen kul att titta på, men det är inte alltid "starkast" som vinner, utan den som har bästa kombinationen av styrka, snabbhet, uthållighet och teknik (givetvis med betoning på styrka). Blir lite athletic fitness över det:)
19 stycken är lite förvirrade i omröstningen. Alabatrosser är inte starka.
Grängesbergsjätten är cool, hmm men det är svårt för jag är inte tillräckligt insatt i allas prestationer. Men Lars Noren var också sinnesjukt stark.
Nitrometan
2010-10-14, 14:24
Alabatrosser är inte starka.
Oh jo. Har du sett en alabastervit hårdrockande albatross på Lidl nån gång?
Styrka är inte ens förnamnet.
Fidde_Mannen
2010-10-14, 14:40
Årsjö säger jag. Utklassade alla på Sm iår + att han är ju stark i gymövningar me som marklyft säkert bänk och böjj me.
Ja, Rollo, eller Gångerolf, som var så stor att ingen häst kunde bära honom, läs vikingatida hästar. Han är mycket känd internationellt och finns bl a som stay i Rouen, Frankrike. Jag tror det finns en och annan våldsam historia om honom men inget som kan jämföras med rena styrkeprov som i tråden, dessutom var medellängd osv lägre på den tiden, 1000 år sedan. Skall rätt vara rätt måste man nog se honom som Norrman.
det som gör strongman kul är att vissa av grenarna håller på en stund, det finns visuellt mycket att titta på. Med ditt resonemang skulle man kunna höja vikterna groteskt, så att endast ett par av den yttersta eliten skulle ens kunna rubba dessa enorma klippblock, gå med vikter etc. Men då hade det inte varit lika roligt att titta på och strongman hade tappat sin charm. Tycker strongman är bra som det är, det är blandat. Där finns råstyrkeövningar som marklyft, press över huvudet, sen finns det mer mjölksyregrenar som att välta däck, atlasstenar osv. Variationen gör tävlingen rolig. Annars finns redan sl och tyngdlyftning om det är maxlyft som är det intressanta, och jag tycker som utövare (tävlar i bänkpress men tränar alla 3) själv att sl är rena döden att titta på, raw som utrustning. Ol något roligare. Sl+latsdrag som du föreslår hade varit lika trist :)+1
Strongman är den roligaste kraftsporten för åskådarna och därför den som lockar mest publik.
Arne Persson
2010-10-14, 15:21
Tränade Grängesbergsjätten någon form av styrketräning, eller var han så sjukt stark helt naturligt?
Han handlastade ca 80 ton malm om dagen 6 dagar i veckan. Hans "maxning" var 110 ton på en dag. Tvivlar på att ens MS jorden starkaste människa hade klarat detta. Nog fick han träning alltid.
En normal gruvarbetare klarade 30 - 40 ton om dagen.
Arne Persson
2010-10-14, 15:31
http://www.ironmind.com/ironmind/opencms/Main/captainsofcrush4.html
1998
Joe Kinney
2003
Nathan Holle
David Morton
2004
Tommy Heslep
Magnus Samuelsson
Av dessa är det bara Joe Kinney som klarat CoC#4-grippern med i stort sätt ingen sättning. Så i mina ögon är han den ende hittills som klarat den. Hoppas att Martin Arildsson här på forumet blir nr 2.
Damn, det är mycket. Jag lyfter nog inte mer än 15-20 ton på tunga pass.
Årsjö skulle inte ha en chans mot Noréns vansinniga styrka. Raw bänk på 250, böj på 420 (med 80talets mjuka utrustning) och 405 i mark. Norén är överlägset starkaste svensk genom tiderna.
+1
Ämnet, dvs vem som är starkaste svensk genom tiderna, behöver inte ens diskuteras (om man struntar i dopingproblematiken).
Jag tycker Starkast är en definitionsfråga.
Ingen på den där listan har ju en lika imponerande meritlista som MS. Men man kan inte Jämföra MS med de andra och framförallt inte med Årsjö.
Strongmansporten har utvecklats i en grym takt. Vikter som dom hadde i WSM för X antal år sen gör man idag på -105kval och i 105+ Kvalen så händer det att man har tyngre vikter.
Så När det kommer till att Lyfta tyngst så håller Jag Noren,Hedlund,Johansson,Årsjö mycket högre upp på listan än MS.Men när det handlar om bäst meritlista/Lyckats bäst ja då står MS längst upp. Sen finns ju många av de andras lyft dokumenterat medans MS "lyft" är det ingen direkt som sett.
fast jag tycker att världsmästare i SL 3ggr är bättre merit än att ha vunnit wsm en gång.
Stefan J
2010-10-14, 15:51
Japp, kanske inte direkt en publik-sport jag har som idé:D men en bra penisförlängarmetod:D dessutom blir det svårt (nåja svårare) att hävda teknik, explosivitet med såpass andefattiga övningar.
(Man plockar dessutom bort alla chanser för en atlet från olympisk lyftning i "min sport" att vara starkast, vilket är skojsigt, ol är ghey)
Strongman är onekligen kul att titta på, men det är inte alltid "starkast" som vinner, utan den som har bästa kombinationen av styrka, snabbhet, uthållighet och teknik (givetvis med betoning på styrka). Blir lite athletic fitness över det:)
Jo jag förstår din poäng. Men det blir ju inte så mycket penisförlängning om ingen orkar bry sig om sporten för att den är så tråkig ;)
Men det är väl så att det är svårt att säga vem som är starkast. Själv värderar jag OL riktigt högt som styrkegren. Hur i helvete är det möjligt att vända 265kg från marken, resa sig och sedan stöta stången? Har någon av er provat att lyfta av 265kg från en ställning i frontböjstil? Helt fucking omänskligt att kunna stöta sådana vikter. Och hur kan man rycka 200kg utan att trasa sönder axlarna?
Larsa_wee
2010-10-14, 18:53
Många här verkar ha missat honom live. Märkligt kan tyckas.
Jo men nu menade jag hans 300kg rawbänkar, 380/390kg marklyft osv.
Larsa_wee
2010-10-14, 18:54
fast jag tycker att världsmästare i SL 3ggr är bättre merit än att ha vunnit wsm en gång.
Det är sant :)
delta_mats
2010-10-14, 19:13
Samtliga utrustningslyft kan man ju glömma i en sån här jämförelse eftersom dessa är orättvisa. Dessutom måste man definiera starkast genom tiderna på ett bättre sätt. Är det 1 enda maxtungt lyft som gäller? I hur många övningar, 1, 3, 10, eller 20? Det är ju lätt att välja den starkaste styrkelyftaren vi haft. Men alla vet att det är besepcurl som man mäter styrka i och då är MS oslagbar. Han har ju inte bara varit världens starkaste man i över 10 år, han har dessutom världens starkaste armar.
bertbert
2010-10-14, 19:32
En fråga jag ställer mig är hur många av de som röstat på Samuelsson ens vet vem Norén är...
En fråga jag ställer mig är hur många av de som röstat på Samuelsson ens vet vem Norén är...Det är väl han dära regissören?
edit: ah, du menar han. Vad är marklyft för något?
Det är väl han dära regissören?
edit: ah, du menar han. Vad är marklyft för något?
Det är när du lyfter marken du för tillfället har under dig. Få har lyckats!
Om man vet vad marklyft är undrar jag hur man kan rösta på Magnus Samuelsson före Lars Norén ;).
delta_mats
2010-10-14, 19:55
Om man vet vad marklyft är undrar jag hur man kan rösta på Magnus Samuelsson före Lars Norén ;).
Om man vet vad besepscurl med solen i ögonen är undrar jag hur man kan rösta på någon annan än SM.
Om man vet vad besepscurl med solen i ögonen är undrar jag hur man kan rösta på någon annan än SM.Touché!
Fan också att jag kryssade i Magnus Samuelsson! Grängesbergsjätten är ju 100 gånger häftigare än alla dom tillsammans.
bigtraps
2010-10-14, 20:14
Samtliga utrustningslyft kan man ju glömma i en sån här jämförelse eftersom dessa är orättvisa. Dessutom måste man definiera starkast genom tiderna på ett bättre sätt. Är det 1 enda maxtungt lyft som gäller? I hur många övningar, 1, 3, 10, eller 20? Det är ju lätt att välja den starkaste styrkelyftaren vi haft. Men alla vet att det är besepcurl som man mäter styrka i och då är MS oslagbar. Han har ju inte bara varit världens starkaste man i över 10 år, han har dessutom världens starkaste armar.
Han har varit i eliten i 10 år men defenitivt inte starkast
Stefan J
2010-10-14, 20:21
Sådana här omröstningar gynnar helt klart populära och kända personer mer än folk som faktiskt presterat. Inte för att Magnus inte presterat, men nog var Norén strået vassare.
Hade inte MS fuskat med den bänkfilmen så hade ju respekten för honom varit så mycket större. Dumt av honom kan man tycka såhär i efterhand. Noren hade jag inte hört talas om innan denna tråden men han var ju tydligen brutalt stark. Vem är Gyllenhammar ?
berra_berra
2010-10-14, 20:33
Siljansnäs-Anders
http://sv.wikipedia.org/wiki/Siljansn%C3%A4s-Anders
http://www.leksand.se/upload/KulturFritid/Kulturhuset/affischSiljAnd.jpg
sweetkarolina
2010-10-14, 20:46
Jim Gyllenhammar har svenskt rekord tungvikten i OL (så man skulle kunna hävda att han är sveriges starkaste tyngdlyftare genom tiderna)
Skulle vara intressant med en 'mörkad' poll, dvs skriva ut ett axplock av de bästa prestationerna men inte namn så kan inte folk rösta på tex Magnus Samuelsson för att dom hört talas om honom, han ser ju skitstark ut i Lets Dance, men Lars Noren vem fan är det... Typ 200 i stöt vs 425 i böj (med dräkt o lindor) vs 300 i böj (raw) vs 352,5 i bänk (med tröja) vs 10 ton sten om dagen osv.
Siljansnäs-Anders
http://sv.wikipedia.org/wiki/Siljansn%C3%A4s-Anders
http://www.leksand.se/upload/KulturFritid/Kulturhuset/affischSiljAnd.jpg
Jag gillar sådana gamla hårdingar. Däribland Grängesbergsjätten. Läs valfri litteratur på de norrländska dammbyggena eller malmbanan för exempel. Hårda gubbar med en säkerligen ganska kort levnadstid.
Hade inte MS fuskat med den bänkfilmen så hade ju respekten för honom varit så mycket större. Dumt av honom kan man tycka såhär i efterhand. Noren hade jag inte hört talas om innan denna tråden men han var ju tydligen brutalt stark. Vem är Gyllenhammar ?Finns det ens bevis för detta annat än ryktet om "den där bonden" som hade lånat ut sina målade vikter. Jag menar, jaha? Bra substans.
Själv tror jag inte att han är god för 270x2 efter andra bänkprestationer jag sett från honom i mer officiella sammanhang. Men finns det nu klara bevis?
delta_mats
2010-10-14, 20:56
Finns det ens bevis för detta annat än ryktet om "den där bonden" som hade lånat ut sina målade vikter. Jag menar, jaha? Bra substans.
Själv tror jag inte att han är god för 270x2 efter andra bänkprestationer jag sett från honom i mer officiella sammanhang. Men finns det nu klara bevis?
Ryktet att vikterna varit målade kommer väl från en enda person. Frågan är vad han vinner/förlorar på att anklaga MS att måla vikter. Och vad MS vinner/förlorar på att måla vikter på det sätt han påstås ha gjort.
Om man vet vad besepscurl med solen i ögonen är undrar jag hur man kan rösta på någon annan än SM.
Kan någon färska upp mitt minne lite om det där med solen i ögonen? Det var någon ursäkt efter en tävling för ett par år sedan va?
Kan någon färska upp mitt minne lite om det där med solen i ögonen? Det var någon ursäkt efter en tävling för ett par år sedan va?Jag vill minnas att han låg ner och körde bänkpress, så kom solen in genom fönstret och störde honom så han inte orkade så mycket.
Eftersom jag är rädd för Anders Johansson måste jag rösta på honom. Han är dessutom ganska stark.
Jag vill minnas att han låg ner och körde bänkpress, så kom solen in genom fönstret och störde honom så han inte orkade så mycket.
Ah, så kanske det var. Störigt när det refereras till det rätt ofta och man inte minns vart det kommer ifrån.
min kusin Hans Bettembourg såklart! :|
Då vet jag hur du tänker:)
Det jag undrade var om alla tänkt till (som du) innan de röstat, eller om de bara sett hans namn och röstat enbart för att han är "VÄRLDENS STARKASTE MAN!!"
Har inte nämnt något om hur styrka bäst kan mätas mellan två atleter från olika sporter... jag är styrkelyftare. Men så vitt du vet är jag ingen "typisk" styrkelyftare då.
345.5 i bänk
2010-10-15, 15:01
Ah, så kanske det var. Störigt när det refereras till det rätt ofta och man inte minns vart det kommer ifrån.
Det var i ett press medley på finalen i sveriges starkaste man 2003-2004 som Benny Wennberg slog Magnus och han skyllde på solen i ögorna.
bigtraps
2010-10-15, 17:10
Bettembourg och Bosse Johansson var väl de sista världsstjärnorna vi hade i OL. Har hört en del fantastiska historier om Bettis.........
Det som är imponerande med tex Sixten och Kurt Landby är att de förutom råstyrka hade en jäkla uthållighet och arbetskapacitet. Kurt Landby hade tex svenska rekordet i "marklyft" på 400kg och var därtill känd för att kunna avverka & hugga upp 13 kubikmeter ved på en arbetsdag.
starkepeter
2010-10-16, 20:30
alla är väldigt duktiga på den listan, jag röstade på magnus han har varit i världstoppen i sin idrott längre än någon annan.
Arf Pingvin
2010-10-17, 11:27
alla är väldigt duktiga på den listan, jag röstade på magnus han har varit i världstoppen i sin idrott längre än någon annan.
Hur länge har han varit i världstoppen?
Han har varit världens starkaste man i 12 år nu.
Nitrometan
2010-10-18, 07:54
Ja! Hans lyckades väl knipa ett VR i press innan de tog bort den grenen?
:bow:
Kurt Landby hade tex svenska rekordet i "marklyft" på 400kg och var därtill känd för att kunna avverka & hugga upp 13 kubikmeter ved på en arbetsdag.
Menar du att han skulle hinna avverka 13 kubikmeter skog och hugga upp den till ved, på 8 timmar?
Siljansnäs-Anders borde kunna ligga i toppen, han blev utsedd till världens starkaste man i USA 1903 efter att ha tagit världseliten i brottning och övertog då titeln som Amerikansk mästare i grekisk-romers stil, skall poängteras att Anders inte ens var brottare och hade aldrig ställt upp i någon tävling tidigare. :)
Fidde_Mannen
2010-10-18, 15:23
Säkert från 96-07?
Ahead Of The Pack
2010-10-18, 16:23
Vet inte om han har varit nämd i tråden men tyngdlyftaren Anders Bergström var väldigt stark under sin aktiva tid.
bigtraps
2010-10-18, 16:33
[QUOTE=Nitrometan;4646369]Ja! Hans lyckades väl knipa ett VR i press innan de tog bort den grenen?
:bow:
http://www.chidlovski.net/liftup/l_athleteResult.asp?a_id=20#wr
Arf Pingvin
2010-10-18, 18:36
Brutala pressar.
Fidde_Mannen
2010-10-18, 19:25
Svårt det här med vem som är starkast. Är han som marklyfter mest starkast eller kanske han som gå längst med ett riktigt tungt ok. Men för att kolla vem som är starkast måste man ha många olika moment därför är strongman ett bra sätt kanske det bästa att kolla styrka.
Bilskottkärra har varit mest imponerande jag sett i verkligheten men kan ha varit för att det var just Samuelsson (han utklassade de andra svenskarna grovt den gången). Tungt styrkelyft är också imponerande att se i verkligheten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.