Visa fullständig version : kalorier
Sitter och pratar med min flickvän och hon försöker få i mig att äter man bara fett och proteiner kan man inte gå upp i vikt,hon menar att jag kan äta 7000 kcal om dagen men så länge det är fett och protein så kan jag inte gå upp i vikt,håller på att bli galen på henne.Så kan ni hjälpa mig att överbevisa henne
Eddie Vedder
2010-10-11, 20:32
Hon har fel. Mitt råd är att inte motargumentera, har man bestämt dig för att det ÄR så finns ingen återvändo. Det är grundläggande fakta och om den inte accepteras finns ingen anledning att slösa energi på det.
Hon har väl fått den ganska vanligt förekommande tron på bakfoten att kolhydrater är det enda som ger ett insulinsvar och för de flesta inte så insatta i kroppens hormoner är insulinsvar = fettinlagring.
Men annars är det bara att hålla med Eddie :) Folk får helt enkelt tro det de vill och allt man kan göra är att utbyta åsikter. Fastnar något är det ju alltid bra, men annars är det bara att släppa det!
vicarious
2010-10-11, 21:21
Det är grundläggande näringslära. Om du nödvändigtvis måste överbevisa henne så låna en bok och läs den tillsammans.
BobaFett
2010-10-12, 14:44
Äter man bara fett och protein så lär man spy innan man når typ 3000kcal.
Det som är bra med atkins är att man får äta hur mycket man "vill". Grejen är att man blir så mätt att man inte vill äta så mycket. Proteinet mättar.
Eddie Vedder
2010-10-12, 15:07
Äter man bara fett och protein så lär man spy innan man når typ 3000kcal.
Det som är bra med atkins är att man får äta hur mycket man "vill". Grejen är att man blir så mätt att man inte vill äta så mycket. Proteinet mättar.
Extrema proteindieter är dock mer åt DTD-hållet. Men visst, induktionsfasen av Atkins är proteinrikare än LCHF i alla fall. LCHF med kaloribehov som "vanlig Svensson" blir ju per automatik en kost med protein enligt SNR typ, annars ryms ju inte HF-delen i kaloriintaget.
Äta så mycket man "vill" i sammanhanget är inte en fråga om att tillåtas frossa utan att personerna helt plötsligt upplever att måltiden gör en mätt och belåten. Inte sugen på mer hela tiden och inte snabbt hungrig igen.
WHITEFOLKS
2010-10-12, 15:34
Jag skulle inte ha några problem att hitta matvaror som passar under lchf/atkins att äta och ändå gå upp i vikt. Det som skulle hindra mig är kostnad isf.
Köttfärs med ost osv kan jag med nöje få i mig säkert 5000kcal om dagen av :D
Eddie Vedder
2010-10-12, 15:42
Jag skulle inte ha några problem att hitta matvaror som passar under lchf/atkins att äta och ändå gå upp i vikt. Det som skulle hindra mig är kostnad isf.
Köttfärs med ost osv kan jag med nöje få i mig säkert 5000kcal om dagen av :D
Om jag hade läst det där för ett eller två år sedan skulle jag nog hävdat att min penis är precis lika lång som din, om inte längre.
Men jag skulle inte klara det där tror jag. Kanske två-tre dagar på ren vilja men om vi pratar 5000 kcal som jag äter bara för att jag blir sugen, som om det var ost- och syltmackor till exempel, vore det helt omöjligt.
LCHF med kaloribehov som "vanlig Svensson" blir ju per automatik en kost med protein enligt SNR typ, annars ryms ju inte HF-delen i kaloriintaget.
Fast proteinandelen anges ju inte utan det är förhållandet mellan kolhydrater och fett som anges och därmed kan man väl äta hur mycket protein man vill?
Eddie Vedder
2010-10-12, 16:02
Fast proteinandelen anges ju inte utan det är förhållandet mellan kolhydrater och fett som anges och därmed kan man väl äta hur mycket protein man vill?
Nej klart man inte kan. Hur ska det kunna bli en högproteinkost på exempelvis 2300 kcal om cirka 70E% är från fett?
WHITEFOLKS
2010-10-12, 16:11
Om jag hade läst det där för ett eller två år sedan skulle jag nog hävdat att min penis är precis lika lång som din, om inte längre.
Men jag skulle inte klara det där tror jag. Kanske två-tre dagar på ren vilja men om vi pratar 5000 kcal som jag äter bara för att jag blir sugen, som om det var ost- och syltmackor till exempel, vore det helt omöjligt.
Det kräver ju ofta lite mer jobb att laga sådan mat också i jämförelse med att bara öppna upp syltburken och jordnötssmör och dra fram limpan. Det är inte lika mycket saker man kan äta "direkt".
Eddie Vedder
2010-10-12, 16:16
Det kräver ju ofta lite mer jobb att laga sådan mat också i jämförelse med att bara öppna upp syltburken och jordnötssmör och dra fram limpan. Det är inte lika mycket saker man kan äta "direkt".
Jo fast det tog jag för givet att vi inte räknade med. Även om jag får båda serverade skulle jag inte palla köttfärs och ost efter ett par dagar tror jag.
WHITEFOLKS
2010-10-12, 16:21
Du har ju lax och ägg och massa annat mumsigt också :D
Eddie Vedder
2010-10-12, 16:25
Du har ju lax och ägg och massa annat mumsigt också :D
Jag säger inte att det inte vore gott. Jag skulle kunna äta hårdvispad grädde med sked, gillar att smälta generösa mängder ost och smör på köttbitar o.s.v.
Det handlar inte om det, jag tror helt enkelt inte jag skulle palla mer än någon dag och det skulle handla om tvång. Inte att det är gott med mer (som i faller mackor igen).
Nej klart man inte kan. Hur ska det kunna bli en högproteinkost på exempelvis 2300 kcal om cirka 70E% är från fett?
Det är ju förhållandet mellan kolhydrater och fett som anges men även om vi skulle anta att LCHF på något sätt också skulle innefatta protein så ger 55 E% fett, 5 E% kolhydrater 40 E% protein vilket för en medelsvensson som gör av med 2300 kcal ger ca 2,7 g/kg av protein.
Eddie Vedder
2010-10-12, 16:27
Det är ju förhållandet mellan kolhydrater och fett som anges men även om vi skulle anta att LCHF på något sätt också skulle innefatta protein så ger 55 E% fett, 5 E% kolhydrater 40 E% protein vilket för en medelsvensson som gör av med 2300 kcal ger ca 2,7 g/kg av protein.
Men då är det inte LCHF längre.
Men då är det inte LCHF längre.
Enligt vem och varför?
Eddie Vedder
2010-10-12, 16:37
Enligt vem och varför?
Du vet varför, 55E% är för lågt. Eftersom du är så säker blir jag förvånad att du är så dåligt påläst. Men hursomhelst finns en definition enligt de kändaste personerna som företräder kosten. Vem som annars skulle kunna definiera det vet inte jag. Precis som ABCDE-dieten definieras av Torbjörn Åkerfeldt måste väl LCHF-kostens starkaste förespråkare ha företräde att definiera sin kost?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.