Logga in

Visa fullständig version : En muskelgrupp per dag?

womp55
2010-10-11, 15:12
Tjena!

Jag är en kille på 19 vårar som har gymmat i några månader. Jag undrar om det är dåligt på något sätt att endast träna en muskelgrupp per pass? Jag skulle vilja träna exempelvis;

Måndag: Rygg
Tisdag: Biceps
Onsdag: Triceps
Torsdag: Axlar & Mage
Fredag: Vila
Lördag: Ben
Söndag: Vila

Vilka nackdelar finns det med detta upplägg? Jag brukar nämligen bli omotiverad i mitten/slutet av passen, vilket leder till att jag tränar första muskelgruppen på passet väldigt motiverat och strikt och sedan blir uttråkad och mest vill hem :banned

MVH

vicarious
2010-10-11, 15:32
Nackdelen är att varje muskelgrupp bara tränas en gång i veckan när den skulle kunna tränas 2 eller 3 gånger i veckan. Kör inte så mycket för varje muskelgrupp per pass utan kör varje muskel fler gånger i veckan istället.

Tvärarg
2010-10-11, 16:43
Nackdelen är att varje muskelgrupp bara tränas en gång i veckan när den skulle kunna tränas 2 eller 3 gånger i veckan. Kör inte så mycket för varje muskelgrupp per pass utan kör varje muskel fler gånger i veckan istället.

Skapar man inte ganska fina påfrestningar på leder och annat ifall man tränar varje muskel 3 ggr vecka :O

Scratch89
2010-10-11, 16:53
Skapar man inte ganska fina påfrestningar på leder och annat ifall man tränar varje muskel 3 ggr vecka :O

Njae. Det blir ju samma volym per vecka, om man delar upp det och kanske tränar en övning per muskel per pass. Istället för att nöta bänkpress, hantelpress och lutande press på samma pass, så lägger man en per pass istället. Tidseffektivt och man pressar mer vikt totalt under veckan.

Crocker
2010-10-11, 17:06
njae. Det blir ju samma volym per vecka, om man delar upp det och kanske tränar en övning per muskel per pass. Istället för att nöta bänkpress, hantelpress och lutande press på samma pass, så lägger man en per pass istället. Tidseffektivt och man pressar mer vikt totalt under veckan.
+1

rajjan_dammit
2010-10-11, 17:32

Vilka nackdelar finns det med detta upplägg?

Att bröst inte tränas särskilt bra är en nackdel ;)

ARMSTARK
2010-10-11, 17:39
Tjena!

Jag är en kille på 19 vårar som har gymmat i några månader. Jag undrar om det är dåligt på något sätt att endast träna en muskelgrupp per pass? Jag skulle vilja träna exempelvis;

Vilka nackdelar finns det med detta upplägg? Jag brukar nämligen bli omotiverad i mitten/slutet av passen, vilket leder till att jag tränar första muskelgruppen på passet väldigt motiverat och strikt och sedan blir uttråkad och mest vill hem :banned

MVH

Jag vet inte hur hårt du har tänkt att träna men rygg och biceps dagarna efter varann och triceps dan före axlarna...Det skulle vara bättre att dela mer på de musklerna.

Två vilodagar så nära inpå varann verkar också ineffektivt, om du ska använda veckans 7 dagar till en cykel så sprid ut vilodagarna mer. Fast personligen tror inte jag att man behöver vila så mycket om man bara kör en musklegrupp om dan. Förmodligen skulle du inte behöva nån vilodag alls.

Och vart tog bröstträningen vägen?

womp55
2010-10-11, 17:58
Jag vet inte hur hårt du har tänkt att träna men rygg och biceps dagarna efter varann och triceps dan före axlarna...Det skulle vara bättre att dela mer på de musklerna.

Två vilodagar så nära inpå varann verkar också ineffektivt, om du ska använda veckans 7 dagar till en cykel så sprid ut vilodagarna mer. Fast personligen tror inte jag att man behöver vila så mycket om man bara kör en musklegrupp om dan. Förmodligen skulle du inte behöva nån vilodag alls.

Och vart tog bröstträningen vägen?

Givetvis skall bröst också tränas, skrev bara ihop ett schema som exempel. Tack för hjälpen!

Något sånt här då?

Måndag: Biceps
Tisdag: Axlar & Mage
Onsdag: Rygg
Torsdag: Triceps
Fredag: Ben
Lördag: Vila
Söndag: Bröst

Tränar 5 set per övning med 10~ reps. Kör ungefär 3 övningar per muskelgrupp.

Vad sägs om detta? Är det effektivt? Det är ju kanske inte det mest optimala men det hjälper mig att överhuvudtaget träna, vilket är bättre än inte alls ;)

pellepedal
2010-10-11, 18:06
Njae. Det blir ju samma volym per vecka, om man delar upp det och kanske tränar en övning per muskel per pass. Istället för att nöta bänkpress, hantelpress och lutande press på samma pass, så lägger man en per pass istället. Tidseffektivt och man pressar mer vikt totalt under veckan.

Det är så vackert skrivet.. snyft.. :thumbup:

Meister
2010-10-11, 18:27

Riktigt bra förklarat faktiskt :) Kunde inte sagt det bättre själv.

Scratch89
2010-10-11, 18:44
Oh. :)

frong
2010-10-11, 19:11

Hur lägger du upp en sån vecka?

ARMSTARK
2010-10-11, 19:13
Givetvis skall bröst också tränas, skrev bara ihop ett schema som exempel. Tack för hjälpen!

Något sånt här då?

Måndag: Biceps
Tisdag: Axlar & Mage
Onsdag: Rygg
Torsdag: Triceps
Fredag: Ben
Lördag: Vila
Söndag: Bröst

Tränar 5 set per övning med 10~ reps. Kör ungefär 3 övningar per muskelgrupp.

Vad sägs om detta? Är det effektivt? Det är ju kanske inte det mest optimala men det hjälper mig att överhuvudtaget träna, vilket är bättre än inte alls ;)

Det ser bra ut tycker jag, prova att köra så ett tag och se hur det känns. :thumbup:

Scratch89
2010-10-12, 21:47
Hur lägger du upp en sån vecka?

Nu var det ett tag sedan jag tränade helkroppspass, men typ såhär:

Måndag
Bänkpress 5 x 5
Stångrodd 4 x 10
Press Bakom Nacken 4 x 8
Latsdrag 4 x 10
Stångcurl 3 x 10
Pushdown 3 x 10
Hantellyft åt sidan 3 x 12
Benpress 5 x 10
Lårcurl 4 x 10

Onsdag
Knäböj 5 x 5
Raka Marklyft 4 x 8
Chins 4 x max
Plan hantelpress 4 x 8
Kabelrodd 4 x 10
Sittande hantelpress 3 x 10
Hantelcurl 3 x 12
Repextensions 3 x 12

Fredag
Marklyft 5 x 5
Chins 5 x 5
Lutande bänkpress 4 x 8
Militärpress 4 x 10
EZ-Curl 4 x 12
stångextensions 4 x 10
Benspark 5 x 10
Lårcurl 5 x 10

Något sånt. Sen får man väl variera reps- och setantalet som man vill. Sällan jag kör fem likadana set; det är mycket roligare att köra någon form av pyramid.

ceejay
2010-10-12, 21:52
Nackdel:
Jag tycker att frekvensen per vecka och muskel blir för dålig.
Jag tycker det skulle vara tråkigt att bara träna en muskel. Känns tidsineffektivt.
Fördel:
Kan väl vara kul att kul.

Bigglet
2010-10-12, 23:38
Tränade med en kompis idag som kört 5 split enda sen vi började träna för ca 3 år sedan. Han gjorde en 5:a på 170 i benböj helt raw utan belte eller nått. Så fy skam skulle jag inte vilja påstå att det är. Körde själv 5 split väldigt länge, gått över till halvkropp nu och det har funkat mycket bättre för mig. Finns nog inget rätt eller fel skulle jag vilja påstå.

Sen en inflik till, tex. när man kör 5 split och varvar tunga basövningar med lite isolationsövningar. Så tränas varje muskel mer en 1 gång i veckan ändå. Tex. Bänk tar på tricep, roddar bicep, böjar rygg etc etc. Så kör på ditt 4-5 split ett tag du tycker jag. Fast variation är alltid bäst, så testa nått annat efter ett tag...
Mina tankar åsikter.

Peace Out.

Mats J
2010-10-13, 08:07
Som nybörjare kan en högre frekvens vara bättre, men efter flera års nötande är det tveklöst bäst att mala sönder en muskel hårdare men mer sällan. Har personligen testat att träna med en så låg frekvens som 10 dagar mellan samma muskelgrupp med bra/bättre resultat än helkroppspass.

Sedan håller jag inte med om att du inte behöver ha vilodagar (vila och väx), om du nu vill splita upp kroppen så skulle jag köra en 4 split enligt nedan. Men jag tror som sagt att du som nybörjare får bättre resultat med hel- eller halvkropps träning.

Pass1: Bröst, triceps
Pass 2: Rygg, Baksida ben
vila
Pass 3: Axlar, biceps
Pass 4: Framsida ben, vader
vila
vila alt. börja om