Visa fullständig version : Gå ner i muskelmassa
Fivefinger
2010-10-10, 22:47
Är just nu aktiv elitidrottare inom en konditionsidrott. Skulle helt enkelt inför säsong vilja gå ner cirka 2-3kg. Har väldigt låg procent kroppsfett redan nu och har en extremt hög förbränning iom kring 5h konditionsträning per dag. Alltså är det knappt möjligt att gå ner något i fett utan att riktigt deffa, vilket inte är ett alternativ eftersom man blir mer öppen för infektioner och jag skulle helt enkelt inte orka träna genom att "fettdeffa". Har "tyvärr" bra gener för att snabbt öka i muskler, muskler som jag absolut inte vill släpa på. Styrketräningen fram till nu har bestått av maxstyrka, alltså mkt basövningar med 3-4reps.
Det jag skulle vilja tappa är muskelmassa, gärna på överkroppen, hur går jag tillväga med detta utan att tappa prestationsförmåga, bli sjuk/trött osv?
Hur skulle ni lägga upp kosten osv?
Mindre proteiner, mer kolhydrater ? :)
mattilainen
2010-10-10, 23:00
hur kan musklerna vara ett hinder förstår jag dock inte.
Vill du förklara? Finns alltid fett att gå ner!
Fivefinger
2010-10-10, 23:06
Muskler som är onödiga att "släpa runt" på, jag behöver inte dem rent styrke/kraft mässigt. Min överkropp är redan tillräckligt stor för att utveckla den kraft jag behöver. Jag vill alltså bli av med muskelmassa som ska syresättas av kroppen helt i onödan. Förstår du? :)
Vet inte om jag kan gå ner så mkt mer i fett, förra gången jag testade i en maskin hade jag strax över 10procent. Som jag fattat det är det inte bra att ligga under det och man blir mer mottaglig för sjukdomar...
Muskler som är onödiga att "släpa runt" på, jag behöver inte dem rent styrke/kraft mässigt. Min överkropp är redan tillräckligt stor för att utveckla den kraft jag behöver. Jag vill alltså bli av med muskelmassa som ska syresättas av kroppen helt i onödan. Förstår du? :)
Vet inte om jag kan gå ner så mkt mer i fett, förra gången jag testade i en maskin hade jag strax över 10procent. Som jag fattat det är det inte bra att ligga under det och man blir mer mottaglig för sjukdomar...
Ligger inte Usama Bolt på typ <7% ?
Styrketräna inte så mycket eftersom då musklerna vill kompensera. Om du vill styrketräna kör lite mer balansboll och balansövningar samt högintensiv styrketräning med superset,triset, cirkelträning, kroppsövningar med många reps och sådant istället. Kettlebells kan kanske vara något eller crossfit. Det är oftast bra tempo i och lite mindre vila och med andra ord borde det bli lite svårare att bygga. Jag skulle nog testa det samt lägga en stor del av kosten på kolhydrater.
Doctor Snuggles
2010-10-11, 08:22
Ligger inte Usama Bolt på typ <7% ?
Vad har Bolt att göra med konditionsidrott öht?
ONT: Vill du tappa muskelmassa så ät inte mer än absolut nödvändigt med protein, samt sluta träna den del av kroppen där du inte vill ha muskler, alternativt börja träna den med väldigt många reps maraton-style för att omvandla snabba muskelfibrer (som kräver mycket syre) till långsamma.
ONT: Vill du tappa muskelmassa så ät inte mer än absolut nödvändigt med protein, samt sluta träna den del av kroppen där du inte vill ha muskler, alternativt börja träna den med väldigt många reps maraton-style för att omvandla snabba muskelfibrer (som kräver mycket syre) till långsamma.
Räknas inte det som konditionsidrott? :D Haha fan vad torsk jag är!
Eddie Vedder
2010-10-11, 20:21
Vem är det då? Är Usama Bolt någon löpare från Afghanistan?
Håller med de övriga, mindre protein får mig som använder benen primärt (är löpare) att behålla en tanig överkropp (antagligen tvärtemot vad 99% vill ha på detta forum :D ), men för mycket protein i kosten och jag lägger på mig oönskade muskler, eftersom jag också tyvärr verkar ha lätt för det. Så..mer kolhydrater, mindre protein, och var inte rädd för fett heller.
Eddie Vedder
2010-10-12, 11:54
En medveten strävan efter att förlora fettfri massa ser jag som en målsättning att bli skadad i princip.
Jag kan förstå att en elitidrottare i konditionsgren vill minimera tung kropp men jag tycker du bemöter det från fel håll. Jag ser bara nackdelar med att rikta in sig på medveten förlust av fettfri massa som sagt, i mina ögon är det att be om ökad skaderisk. Förstår inte hur du kan anse mindre fett vara mer ohälsosamt än förlust av fettfri massa (som ju dessutom inte BARA är muskler utan även kan leda till minskad benmassa).
Jag skulle då aldrig försätta en tränande kropp i negativ aminosyrabalans. Sluta träna de muskelgrupper du önskar få en minskning av så kommer kroppen sköta det på egen hand. Kroppen kommer inte låta dig ha "onödig" muskelmassa, den gör sig av med muskulatur som inte belastas även om aminosyrabalansen är positiv.
jag skulle då aldrig försätta en tränande kropp i negativ aminosyrabalans. Sluta träna de muskelgrupper du önskar få en minskning av så kommer kroppen sköta det på egen hand. Kroppen kommer inte låta dig ha "onödig" muskelmassa, den gör sig av med muskulatur som inte belastas även om aminosyrabalansen är positiv.
+1
Om du har omkring 10% kroppsfett så finns det några kilo du kan ta av. 4-6% kroppsfett är ganska normalt för uthållighetsidrottare på elitnivå (män). Börja med det, förmodligen ryker lite muskler då, speciellt om du minskar/slutar med styrketräningen för överkropp.
Hur skulle ni lägga upp kosten osv?
Följ valfritt (vanligt) deffprogramm, förslagsvis ett med mycket kolhydrater.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.