Visa fullständig version : Resa till Egypten, växla till dollar eller euro?
Min flickvän ska snart en vecka till Egypten och undrar lite ifall någon har koll på vilket valuta som gäller där nere?
De på Forex rekommenderade henne att växla till Euro och inte till egyptiska pund vilket ska anses vara smutsiga pengar och de vill helst inte ta in för mycket av denna till Sverige.
Hur är möjligheterna att handla för euro och USD i vanliga småaffärer? Lägger affärerna på en avgift för man handlar i annat valuta än den lokala?
Är så att jag har några hundra dollar liggande hemma i byrålådan som jag eventuellt har tänkt skicka med henne, hur ser deras växelkurs ut på dollar vs. euro?
Hon ska till Sharm El sheikh, skulle vara tacksam för lite råd :)
Jag har bott i Egypten i några månader och det är utan någon som helst tvekan egyptiska pund som används mest, speciellt i "vanliga" affärer. På andra plats kommer Euro och dollar ligger en bit efter. De senare två är det ganska vanligt att använda sig av när man bokar utflykter med till exempel olika dykcenter och sin researrangör.
Hur ser kursen ut mellan dollar och euron? går den 1 = 1?
Är det bäst att växla till egyptiska pund hemma i Sverige eller kan man fixa det där nere (tex dollar till egyptiska pund)?
Jens.Andersson
2010-10-10, 12:39
Nej absolut inte. www.forex.se
Är det bäst att växla till egyptiska pund hemma i Sverige eller kan man fixa det där nere (tex dollar till egyptiska pund)?
Jag använde mig inte av dollar så det kan jag inte svara på med säkerhet men på företaget jag jobbade för så vill jag minnas att det gick ganska jämnt ut. Möjligtvis var det några kronor till eurons fördel men jag är som sagt inte säker.
Du kan absolut växla det på plats. Vad som är bäst just nu har jag inte en aning om eftersom valutakurserna inte ser likadana ut som när jag var där. Beroende på vilken bank du har kanske du tjänar på att helt enkelt ta ut pengar från en bankomat där nere.
Okej, men skickar med henne lite dollar ner så får hon kolla av läget lite om hon ska bränna dem eller ta ut egyptiska pund, tack för infon :)
Nej absolut inte. www.forex.se
Står väl inget om förhållandet mellan euron och dollarn i Egypten?
Står väl inget om förhållandet mellan euron och dollarn i Egypten?
Huh?
USD/EUR = 0.7
USD/EGP = 5.7
USD/SEK = 6.7
EUR/SEK = 9.3
EGP/SEK = 1.2
ungefär.
Kom på att man kan köra på google istället, fick att en EGP är värd 0,17 usd och 0,12 euro, så skiljer inte extremt mycket mellan valutorna där nere. Så får be att slänga med mina dollar.
Jag har bott i Egypten i några månader och det är utan någon som helst tvekan egyptiska pund som används mest, speciellt i "vanliga" affärer. På andra plats kommer Euro och dollar ligger en bit efter. De senare två är det ganska vanligt att använda sig av när man bokar utflykter med till exempel olika dykcenter och sin researrangör.
Vad är ditt bästa tips för att klara sig ifrån sjukdomar? Har hört att man ska försöka hålla sig ifrån deras valuta för att det är så mycket bakterier? :confused:
Jag jobbar på Exchange Finans och vi har EGP som säsongsvaluta - dvs nu, och det är den valutan som används i egypten. Jag har aldrig hört talas om att den skulle vara "smutsig". Nåväl. Om du mot förmodan skulle vilja ta usd eller eur - välj usd och då i 100-lappar, nytryckta, helst 2006. Då får du bäst kurs där nere. Men jag skulle absolut välja egp.
Lycka till!
Huh?
Jag skulle gissa på att det han undrar över är hur kursen för euron och dollarn är när betalar med dessa valutor för något som egentligen ska betalas med egyptiska pund.
Vad är ditt bästa tips för att klara sig ifrån sjukdomar? Har hört att man ska försöka hålla sig ifrån deras valuta för att det är så mycket bakterier? :confused:
Slicka inte på sedlarna. Speciellt de mindre valutorna kan vara riktigt ofräscha men det är inget du ska oroa dig för. Vissa har en benägenhet att dra på sig magsjuka trots att de gör samma saker som alla andra och då hjälper det inte att gå runt och vara orolig.
Jag har aldrig hört talas om att den skulle vara "smutsig".
De mindre sedlarna, dvs de för 1 EGP, 25 och 50 piasters, brukar vara rejäla bakteriehärdar.
Miniräzer
2010-10-10, 17:51
Tvätta händerna jäkligt ofta, de har en helt annan syn på hygien där nere. Har sett när hotellpersonal först tvättar toaletten och sen handfatet å resten av rummet med samma trasa *spy*
Sen så är det i första hand egyptiska pengar som man handlar för där nere, sen Euro. Men det brukar gå att växla svenska sedlar till egyptiska där nere med...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.