Visa fullständig version : Personnummer, hur farligt är det att lägga ut?
Potatiskillen
2010-10-10, 10:21
Jag satt och diskuterade med en polare om personnummer. Hur farligt är det idag om man skulle lägga ut det på en hemsida.
Faktum är att en universitetskille har lagt upp sitt personnummer på facebook då en kille frågade han på hans logg om han skulle få den till någon slags utbetalning på universitetet, idioten skrev då ner hela sitt personnummer där. Jag hade ju skickat det på hans mail eller något liknande.
Vi pratade om vad konsekvenserna kan bli, är det möjligt att komma åt ens bank om man har någons personnummer? Jag frågar eftersom jag inte förstår vitsen med personnummer och hur "farligt" det kan vara, tydligen så påstådde polaren att ingenting kan hända egentligen.
Personnummer är inte hemliga. Så nej, du kan inte göra något bara för att du har någons personnummer.
Potatiskillen
2010-10-10, 10:23
Alltså kvittar det ju om jag skulle skriva mitt här.........egentligen, tycker jag.
Ja om du känner för att dela med dig av vad du heter, var du bor, osv. Här kan du läsa mer om folkbokföring (http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/omfolkbokforing/folkbokforingssystemet.4.18e1b10334ebe8bc80001379. html).
Potatiskillen
2010-10-10, 10:39
Fast varför är då alla tysta om våra personnummer, jag menar, varför vill tex ingen här berätta sitt personnummer och inte jag heller? Det måste ju finnas någon anledning varför tycker jag.
Fast varför är då alla tysta om våra personnummer, jag menar, varför vill tex ingen här berätta sitt personnummer och inte jag heller? Det måste ju finnas någon anledning varför tycker jag.
Det blir lite tjatigt annars kanske?
Jag har för mig att man kan beställa en del resor med endast personnummer.
Wille005
2010-10-10, 10:56
Ni som skriver i denna tråden kan jag få era personnummer? Det hela handlar bara om ren nyfikenhet från min sida. *rolleyes*
Säger ni era namn och var ni bor så pmar jag era personnummer :)
MasterChief
2010-10-10, 11:03
Säger ni era namn och var ni bor så pmar jag era personnummer :)
Nicklas Svensson, Stockholm.
Du kan lägga upp mitt personnummer här direkt.
shut teh face
2010-10-10, 11:05
Offentlighetsprincipen, det är bara att ringa folkbokföringen och fråga personnr på Kalle Larsson som bor i Märsta, man kan till och med sitta och leta rätt person med personalen i telefon. Det är deras skyldighet.
Offentlighetsprincipen är enormt starkt, jag gjorde ett omfattande arbete i gymnasiet på det och ni anar inte hur mycket information man kan få fram. :) Offentlighetsprincipen gäller alla myndigheter i princip, det enda som är sekretessbelagt är sjukjournaler.
Personalen får dock ge ut sekretessbelagda saker muntligt i telefon om du har en bra anledning, men de får inte skicka det via mejl eller post.
Personalen får dock ge ut sekretessbelagda saker muntligt i telefon om du har en bra anledning, men de får inte skicka det via mejl eller post.
Källa på det?
Eddie Vedder
2010-10-10, 11:33
Har du ens kollat folks profiler? Där står ju, hos de flesta, i alla fall personnumret bortsett från de fyra sista.
Hur skulle vi annars kunna veta när folk på Kolo fyller år?:)
johanhej
2010-10-10, 11:36
Det sägs att folk gärna använder sina fyra sista siffror i personnumret till lösenord. Huruvida detta är sant vet jag ej, men det låter väldeligen korkat.
Largoplz
2010-10-10, 11:38
Har du ens kollat folks profiler? Där står ju, hos de flesta, i alla fall personnumret bortsett från de fyra sista.
Hur skulle vi annars kunna veta när folk på Kolo fyller år?:)
Jag trodde Kolo hade en dvärghamster som grävde sig in hos medlemmar och rotade genom deras privata papper!
Jag har för mig att man kan beställa en del resor med endast personnummer.
Tråkigt för resebolaget för de kommer aldrig få betalt.
Du kan göra en massa jävla kreditkontroller på en person och det skadar den personen i framtiden om han ska ta lån etc. Hans ränta kommer "go sky high". Och att få bort dem är riktigt jävla jobbigt, så det är bara ... jobbigt.
TommyBoy
2010-10-10, 12:26
Det stämmer att det räcker med namn och ort för att få fram all registrerad information om en person. Är namnet vanligt eller orten stor kan det behövas lite mer info såsom födelsemånad, gatuadress, arbetsplats eller liknande. Detta för att man måste göra en "cross reference" i databaser.
Lägger man ner lite arbete med privatspaning och liknande behöver man dock inte fler uppgifter än namn. Med ett personnummer kan man utföra en identitetsstöld och låna pengar, beställa varor, öppna företag mm i personens namn utan dennes vetskap.
Nicklas - hittade sju alternativ till ditt personnummer då namnet är relativt vanligt i Stockholm.
Personnummer är inte hemliga och vem som helst kan få ut de från folkbokföringen. Men det är väldigt mycket man kan göra med bara någons personnummer. Du kan shoppa hejdlöst på internet i personens namn. Du kan ringa och säga upp hans el, bredband och annat jäkelskap. Etc etc
Viktor_Balck
2010-10-10, 12:59
Tycker vi borde starta en tråd där alla medlemmar lägger ut sina personnummer.
shut teh face
2010-10-10, 13:06
Källa på det?
Finns många olika sekretesser, jag borde skrivit att det gäller vissa saker, som exempelvis betyg från grundskolan (finns lagrat), det lyckades jag få ut, det går under Sekretessbelagd uppgift.
Sjukjournaler är svårare, förmodligen omöjlig. Sen är sekretessreglerade uppgifter från försvaret förmodligen totalt omöjlig att få ut. :)
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2009:400
TommyBoy
2010-10-10, 13:19
Sjukjournaler är svårare, förmodligen omöjlig.)
Mutor!
Knyt till dig en polisanställd och en sjuksköterska så har du allt.
Personnummer är inte hemliga och vem som helst kan få ut de från folkbokföringen. Men det är väldigt mycket man kan göra med bara någons personnummer. Du kan shoppa hejdlöst på internet i personens namn. Du kan ringa och säga upp hans el, bredband och annat jäkelskap. Etc etc
Shoppa hejdlöst brukar man väl kunna göra utan personnummer så ser inte riktigt vad som kan vara skadligt med det. Men att man kan säga upp abonnemang är faktiskt väldigt underligt. Min flickvän ringde och utökade mitt tvabonnemang med bara mitt personnummer. Jävla Comhem alltså, jag borde ringa och skälla ut dem.
Jens.Andersson
2010-10-10, 14:32
Finns många olika sekretesser, jag borde skrivit att det gäller vissa saker, som exempelvis betyg från grundskolan (finns lagrat), det lyckades jag få ut, det går under Sekretessbelagd uppgift.
Jaså? Betyg ska vara offentlig handling.
Largoplz
2010-10-10, 14:57
Vill minnas att betyg bara skall vara att hämta ut, de får inte ens fråga varför eller vad man skall ha det till. Är dock inte helt hundra på detta.
PixelMiner
2010-10-10, 15:09
Vill minnas att betyg bara skall vara att hämta ut, de får inte ens fråga varför eller vad man skall ha det till. Är dock inte helt hundra på detta.
Detta gäller alla offentliga handlingar. Myndighetspersonal får aldrig fråga vad man skall ha uppgifterna till. De skall bara "skyndsamt" se till att du får informationen.
Läs mer här:
Offentlighetsprincipen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen)
Gäller som sagt bara för myndigheter, så det omfattar inte friskolor.
PixelMiner
2010-10-10, 16:50
Gäller som sagt bara för myndigheter, så det omfattar inte friskolor.
Förrän man får ett slutbetyg. Dessa skickas in till skolverket och då blir myndighetsdata och i samma stund offentlig handling.
Förrän man får ett slutbetyg. Dessa skickas in till skolverket och då blir myndighetsdata och i samma stund offentlig handling.
100 på detta? Har för mig att detta varit gråzon nämligen, och att det har tvistats om detta case. Skolverket får ju uppgifter om betyg, för att ha insyn i hur kvalitén ser ut, men jag tror faktiskt inte att Skolverket får NAMN med betygen.
Du kan göra en massa jävla kreditkontroller på en person och det skadar den personen i framtiden om han ska ta lån etc. Hans ränta kommer "go sky high". Och att få bort dem är riktigt jävla jobbigt, så det är bara ... jobbigt.
ehh va? Så om man har massa kreditkoller så får man svårt att låna?
Det görs ju kreditkoll när man ska skaffa t.ex. ica-kort.
PixelMiner
2010-10-10, 17:10
100 på detta? Har för mig att detta varit gråzon nämligen, och att det har tvistats om detta case. Skolverket får ju uppgifter om betyg, för att ha insyn i hur kvalitén ser ut, men jag tror faktiskt inte att Skolverket får NAMN med betygen.
Iallafall den friskolan (gymnasieskola) som jag jobbade på. Vi skickade in elevernas betyg till skolverket (eller om det var VHS...). Så eleverna skulle kunna söka vidare till högskolan.
Mutor!
Knyt till dig en polisanställd och en sjuksköterska så har du allt.
Jaså? I så fall får du betala mig jävligt bra (dvs du kommer inte ha råd - det är inte värt det för min del). Allt som jag gör i vårt dokumentationssystem loggas. För inte så länge sedan var det en sjuksköterska på mitt jobb som blev uppsagd omedelbart på grund av sjukjournalsintrång. Hon hade systematiskt gått in och snokat i journaler och när detta upptäcktes blev det polisanmälan och ett "byebye!"
Iallafall den friskolan (gymnasieskola) som jag jobbade på. Vi skickade in elevernas betyg till skolverket (eller om det var VHS...). Så eleverna skulle kunna söka vidare till högskolan.
Mm jag tror handhavandet skiljer sig åt, för jag har också jobbat med friskolor, och jag minns att vi hade en tvist om detta då vi ansåg att betygen borde kunna skickas in "anonymt". Det var bråk bland föräldrar osv... Tror det löste sig med att vi skickade in utan namn i detta fall, vilket borde innebär att det inte råder någon strikt offentlighetsprincip när det kommer till betyg i friskolor.
I framtiden blir kanske det här inte något problem, med ny reglering osv.
EDIT: Ska tillägga att det är möjligt att jag missminner mig då jag inte jobbade personligen med detta case, men jag har för mig att det låg till såhär.
TommyBoy
2010-10-10, 18:12
Jaså? I så fall får du betala mig jävligt bra (dvs du kommer inte ha råd - det är inte värt det för min del). Allt som jag gör i vårt dokumentationssystem loggas. För inte så länge sedan var det en sjuksköterska på mitt jobb som blev uppsagd omedelbart på grund av sjukjournalsintrång. Hon hade systematiskt gått in och snokat i journaler och när detta upptäcktes blev det polisanmälan och ett "byebye!"
Jag arbetar med riskanalyser och företagssäkerhet. En metod som ofta används är att man gräver upp lite skit från personens privatliv som man hotar att avslöja. Detta kryddar men men metoden "piska och morot". Dvs hot och löfte om betalning.
Att försöka muta en person som inte har något att dölja görs extremt sällan. Det är däremot ganska lätt att hitta rätt "offer".
Potatiskillen
2010-10-10, 20:13
Tråkigt för resebolaget för de kommer aldrig få betalt.
och det är väl just därför många resebolag hamnar i konkurs.......skulle jag gissa på.
rajjan_dammit
2010-10-10, 20:23
och det är väl just därför många resebolag hamnar i konkurs.......skulle jag gissa på.
Det var nog ingen vidare bra gissning i så fall.
För att du är gömd bakom ditt nic. Att uppge namn och var du bor är i princip detsamma som att uppge personnummer.
Man kan alltså kolla upp personnummer ifall man har namnet + lite, och vise versa.
Jens.Andersson
2010-10-10, 21:26
Hahaha :)
Potatiskillen
2010-10-10, 21:50
Slutsats: man kan inte göra något speciellt med någon personnummer än att säga upp sig på diverse abonnemang via telefon som någon här nämnde?
Sjukjournaler är svårare, förmodligen omöjlig. Sen är sekretessreglerade uppgifter från försvaret förmodligen totalt omöjlig att få ut. :)
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2009:400
Det som är sekretessbelagt hos skolorna är journaler, skriftliga omdömen och andra upprättade handlingar(tryckfriheesförordningen 2 kap. 7§). Betyg räknas inte dit.
Enligt lagen du länkade till innebär sekretess att uppgifterna inte får röjas på något sätt, och det var vad jag tyckte lät konstigt i det du skrev - att skolorna muntligen skulle få röja sekretessbelagd information. Sekretessgrader förändrar ingenting här, det reglerar bara under vilka omständigheter uppgifterna får röjas(uppgifter från skolan kan t.ex. röjas om eleven inte lider några men av det, medan saker som rör rikets säkerhet inte får röjas under några omständigheter - där råder inte ens meddelarfrihet).
MangeByggarn
2010-10-10, 23:01
www.ratsit.se
Nitrometan
2010-10-11, 08:48
ehh va? Så om man har massa kreditkoller så får man svårt att låna?
Det görs ju kreditkoll när man ska skaffa t.ex. ica-kort.
Japp. Om du har många kreditkoller på ett år så blir banker lite misstänksamma och ger dig högre ränta. Om du inte har en bra förklaring.
En kille testade ett kreditkontrollsystem som han var med och byggde åt en mobiloperatör. Det var inte bra att söka huslån med 500 kreditupplysningar under två månader.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.