handdator

Visa fullständig version : vilken utbildning/yrke har jag?

Noel2010
2010-10-10, 08:44
Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig, det är en djungel utav utbildningar där ute och har valt att studera på komvux under året som varit och har läst på mig massvis med kurser.
När jag går in och kollar vad jag är för något i yrkes världen så är allt snurrigt...
Så jag undrar om ni kan tala om vad som behövs för att bli redovisningsekonom och vad för någon motsvarande utbildning jag har nu..

Jag har läst följande;

Administration A
Administration B
Företagsekonomi A
Företagsekonomi B
Affärsjuridik
Redovisning och beskattning
Finansiering och kalkylering, (fortsättningskurs till företagsekonomi B)
Programhantering
Affärskommunikation Engelska
Personaladministration
Marknadsföring
Organisation och ledarskap
Export och Import

t.ex. företagsekonomi A,B finns att läsa på högskolenivå är det någon skillnad motför vad jag läst nu?

Tack på förhand
Mvh
Emelie

shut teh face
2010-10-10, 09:20
Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig, det är en djungel utav utbildningar där ute och har valt att studera på komvux under året som varit och har läst på mig massvis med kurser.
När jag går in och kollar vad jag är för något i yrkes världen så är allt snurrigt...
Så jag undrar om ni kan tala om vad som behövs för att bli redovisningsekonom och vad för någon motsvarande utbildning jag har nu..

Jag har läst följande;

Administration A
Administration B
Företagsekonomi A
Företagsekonomi B
Affärsjuridik
Redovisning och beskattning
Finansiering och kalkylering, (fortsättningskurs till företagsekonomi B)
Programhantering
Affärskommunikation Engelska
Personaladministration
Marknadsföring
Organisation och ledarskap
Export och Import

t.ex. företagsekonomi A,B finns att läsa på högskolenivå är det någon skillnad motför vad jag läst nu?

Tack på förhand
Mvh
Emelie
Du är ekonomiassistent

Mental
2010-10-10, 09:50
FEK a+b på gymnasiet motsvarar inte på något sätt högskolevarianterna så vitt jag vet.

Flodhäst
2010-10-10, 10:04
Samhällsprogrammet med inriktning mot ekonomi? Du är lika mycket ekonom som en naturare är läkare. ;)

Madame
2010-10-10, 10:10
Läs på högskolan om du vill bli nåt.
Komvuxkurser motsvarar gymnasienivå och är bara ett litet försteg till högskolan.
Det är alltså slöseri med tid att läsa på komvux om det inte är nödvändiga kurser för att höja sina gymnasiebetyg eller få behörighet att söka den högskoleutbildning man vill gå.

Olegh
2010-10-10, 10:41
Nåja. Man hamnar ju inte i gräddfilen av komvuxstudier, men nog kan det vara en vettig grund om man är beredd att börja på botten och jobba sig uppåt. Viktigt är ju dock att man söker sig till arbetsplatser där det är möjligt att klättra på karriärstegen.

pragmatist
2010-10-10, 11:12
Mitt tips är att du bokar tid hos en studievägledare på ett universitet eller större högskola nära dig, så ni kan diskutera saker lite mer från grunden. Centrala studievägledningen går bra, men kanske ännu hellre studievägledaren på företagsekonomiska institutionen om det nu är det du vill jobba med.

Gå inte fler kurser "i blindo" utan att veta vad du ska med dem till eller vilka dörrar de öppnar (eller inte öppnar) för dig.

tsp
2010-10-10, 13:03
Varför fan har du läst det här på komvux för?!

KaptenKnäsvag
2010-10-10, 13:58
Du har en gymnasieutbildning.

sunkan
2010-10-10, 14:07
Jag hoppas innerligt att du har läst iaf matte C och lite andra vettiga kurser på gymnasiet.

svennebanan
2010-10-10, 14:22
Ta det lugnt alla. Det handlar om ett år personen i värsta fall slösat. Även om dina kurser inte väger särskilt tungt finns tid fortfarande tid att plugga vidare om du önskar.

Phille
2010-10-10, 16:37
Du är samma sak som jag är efter studenten, Gymnasiekonom, fast jag kommer få ett diplom nanananana <räcker ut tungan>.

Chris
2010-10-10, 17:13
Du är samma sak som jag är efter studenten, Gymnasiekonom, fast jag kommer få ett diplom nanananana <räcker ut tungan>.

Wall street nästa då?

Phille
2010-10-10, 17:15
Wall street nästa då?

:smokin:

C.E.J.
2010-10-10, 17:21
Är det ens värt att läsa såna där kurser på komvux? Känns som att man går igenom allt igen när man läser motsvarande ämnen på univ sen.

Tycker ärligt talat det är bra jävla klantigt att missa att såna kurser på komvuxnivå inte leder till en examen på universitetsnivå.

z_bumbi
2010-10-10, 17:35
Det finns ganska många som har jobb pga att de gått gymnasieekonom så varför skulle det vara onödigt att läsa det?
Visst om man tänker läsa exakt samma ämne på högskolan så kan det bli en dubbelt men det får å andra sidan de kurserna att bli mycket lättare och i vissa fall kan man ju bara hoppa över det som är allt för likt.

Noel2010
2010-10-10, 18:03
Att jag har gått naturvetenskapligaprogrammet och läst alla ämnen där samt att jag gjort matte D och matte breddning!
Sen för att kunna söka in mot de linjer jag ville på högskola så var jag tvungen att läsa några enstaka kurser, och då blev det att jag samtidigt valde dessa kurser och sen blev det att jag missade intagningen till hösten och valde att läsa lite fler.... *gah!*

Och gjorde allt detta under min mammaledighet och under en 7 månaders period.

Det jag tänkte på är att många arbetsgivare nämner att det ska vara redovisningsekonom eller liknande utbildning, så det jag mest tänker på kan man inte se det som jag läst som liknande utbildning ? Alltså absolut inte som någon ekonom med magisterexamen eller liknande men typ?

C.E.J.
2010-10-10, 18:04
Det jag tänkte på är att många arbetsgivare nämner att det ska vara redovisningsekonom eller liknande utbildning, så det jag mest tänker på kan man inte se det som jag läst som liknande utbildning ?

Det är inte samma som redovisningsekonom på högskolan, men du kan säkert få liknande jobb...

pragmatist
2010-10-10, 19:10
Att jag har gått naturvetenskapligaprogrammet och läst alla ämnen där samt att jag gjort matte D och matte breddning!
Sen för att kunna söka in mot de linjer jag ville på högskola så var jag tvungen att läsa några enstaka kurser, och då blev det att jag samtidigt valde dessa kurser och sen blev det att jag missade intagningen till hösten och valde att läsa lite fler.... *gah!*

Och gjorde allt detta under min mammaledighet och under en 7 månaders period.

Det jag tänkte på är att många arbetsgivare nämner att det ska vara redovisningsekonom eller liknande utbildning, så det jag mest tänker på kan man inte se det som jag läst som liknande utbildning ? Alltså absolut inte som någon ekonom med magisterexamen eller liknande men typ?

"Redovisningsekonom" är en yrkesexamen som man tar på en yrkeshögskola eller motsvarande. Exempel: http://www.ihm.se/college/redovisningsekonom Om du har någon nytta av dina gymnasiekurser i en sådan examen törs jag inte svara på. Jag antar att även civilekonomer som har redovisning som inriktning kan få samma jobb, även om det är ett par snäpp under deras utbildningsnivå. Någon med masterexamen skulle säkert vara rejält överkvalificerad.

Sen är det ju allmänt så att arbetsgivare vill anställa en person som de har förtroende för. Ibland krävs en viss specifik examen för det och ibland kan man komma undan med mindre. Kan man övertyga arbetsgivaren om att man kan samma saker som en redovisningsekonom så kanske någon formell examen inte behövs.

Starkt jobbat att plocka kurser samtidigt som du är mammaledig förresten! :thumbup:

Noel2010
2010-10-10, 20:10
"Redovisningsekonom" är en yrkesexamen som man tar på en yrkeshögskola eller motsvarande. Exempel: http://www.ihm.se/college/redovisningsekonom Om du har någon nytta av dina gymnasiekurser i en sådan examen törs jag inte svara på. Jag antar att även civilekonomer som har redovisning som inriktning kan få samma jobb, även om det är ett par snäpp under deras utbildningsnivå. Någon med masterexamen skulle säkert vara rejält överkvalificerad.

Sen är det ju allmänt så att arbetsgivare vill anställa en person som de har förtroende för. Ibland krävs en viss specifik examen för det och ibland kan man komma undan med mindre. Kan man övertyga arbetsgivaren om att man kan samma saker som en redovisningsekonom så kanske någon formell examen inte behövs.

Starkt jobbat att plocka kurser samtidigt som du är mammaledig förresten! :thumbup:

Tack för ett bra svar!! Pratade med en arbetsgivare på LRF om just redovisningsekonom och då är det just som du säger mycket på personligheten det har att göra med sen hur ens egen ekonomi ser ut. Så ska dit på tisdag på en interljuv fast än jag inte ens sökte men det är ju alltid bra :naughty:
Kanske får säga upp mig från mitt mammalediga jobb och börja jobba snart igen...