Visa fullständig version : undrar om jag tränar för mkt..
Hej! Är 16 år och satsar mkt på fotbollen.
Kör gym 6 ggr i veckan: måndag,onsdag,fredag=bröst/armar & tisdag, torsdag, lördag=ben och sen mage 5 ggr i veckan.
Känner att jag börjar få resultat och har hållt på så här i över en månad.
Spelar dessutom fotboll 3 ggr i skolan och 4 ggr med laget. Så till frågan.. Är detta för mycket för en 16åring som satsar stenhårt på fotbollen? Isåfall, hur borde jag dela upp det? Väldigt tacksam för svar!
Varför tränar du mage 5 dagar i veckan? o_O
Jag vet inte om du tränar för mycket, det får du avgöra själv, jag hade aldrig orkat träna så mycket om du kör fotboll 7 gånger i veckan med. Känn efter själv, jag tror inte att du behöver träna 5 gånger i veckan, träna 2 gånger och kör helkroppspass istället.. Det är helt individuellt imo.
Eddie Vedder
2010-10-09, 20:50
Jag misstänker att du inte tränar sådär jätteseriöst på gymmet. Min erfarenhet av fotbollsgrabbar säger mig det och dessutom borde du inte palla sex rejäla styrketräningspass, varken med eller utan all den fotbollen.
Sex pass per vecka är till och med högst ovanligt för byggare.
Mage kan man träna flera ggr i veckan, det skadar inte. Men gymträningen var jag mest orolig för.
Brukar köra antingen 2 eller 3 ggr om på varje grej jag kör. T.ex, ifall jag kör bänkpress 4 set, så kör jag det en gång till(x4). Det är så varje gång jag är på gymmet.
Namehere
2010-10-09, 21:37
Ingen rygg?
Mage kan man träna flera ggr i veckan, det skadar inte.Jasså?
Rygg kör jag tillsammans med mage. Brukar inte tänka på det, men under varje magövning jag kör så kör jag rygglyft.
Magen behöver bara 6-8 timmars vila, men vilar ett dygn för att få max effekt. Har frågat alla fystränare jag har haft att man kan träna mage varje dag. Men kör helst en gång i veckan 2 ggr i rad, sen kör du varannan dag.
Rygg kör jag tillsammans med mage. Brukar inte tänka på det, men under varje magövning jag kör så kör jag rygglyft.
Rygglyft tränar bara korsryggen du bör träna din övre rygg också...
Magen behöver bara 6-8 timmars vila, men vilar ett dygn för att få max effekt. Har frågat alla fystränare jag har haft att man kan träna mage varje dag. Men kör helst en gång i veckan 2 ggr i rad, sen kör du varannan dag.
Magen är som alla andra muskler i kroppen och måste vila lika mycket som dem.
Fritösen
2010-10-09, 22:41
Vem har lärt dig denna smörja?
svennebanan
2010-10-09, 22:46
Jasså?
Det kan nog. 2-3 ggr( minst ) tror jag är ok.
Malmberg
2010-10-09, 23:08
Ojojoj. . . .
Du tränar alltså:
7 pass fotboll/veckan
6 pass gym/veckan
5 pass mage/veckan
Det blir en hel del träning, minst sagt.
Hur tycker du det funkar själv? Hur känns din kropp? Känner du att du orkar med så stor mängd träning? Hur är din prestationsförmåga jämfört med för en månad sen? Bra sömn?
Självklart ska du satsa på fotbollen och ta den på allvar, om du känner att det är det du vill göra.
Jag skulle dragit ner på styrketräningen avsevärt om jag vore du. Gått ner på max två dagar/veckan, o skitit i att träna magen 5 gånger/veckan.
Kolla in z-bumbi´s program (2 dagarsprogramet):
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Det är väldigt vettigt.
+ 1 på "Fishey"
Det kan nog. 2-3 ggr( minst ) tror jag är ok.2-3 gånger och 5 är stor skillnad.
Fast då verkar han ju bara lalla två set situps varje pass, klart man kan peppra "magträning" flera gånger i veckan då.
stolpskott
2010-10-09, 23:50
Baserat på det du skrivit, och på hur många pass du orkar med/vecka så håller jag nog med Eddie om att du inte verkar köra speciellt noggrant. Tänk främst på att träna för att främja din hälsa, inte för att få pumpade biceps och smalrutor. Vilka benövningar kör du? Vilka armövningar? Du behöver även få med hela ryggen, inte bara korsryggen, och även axlarna ser ut att saknas. Se över din träning noggrant innan du fortsätter, är mitt råd.
Magträningen jag kör är p90x ab workout. Finns på youtube. Rygglyft kör jag, ja. Andra delar av ryggen kör jag på gymmet, men brukar inte lägga märke till. När jag kör bicepsövningarna så tränar jag ryggen också.
Benövningar : knäböj 10x4, en maskin var för baksida och framsida 10 x 8(4 på baksida, 4 på framsida) och sen 15 tåhävningar mellan varannan rep. Och så kör jag benpress 10x4 endast en gång, resterande övningar upprepar jag antingen en gång till eller två.
Fritösen:Det går å träna mage flera ggr! Har frågat flera proffs. Det är bara magen man kan köra varje dag. Men det ska man absolut inte göra. Dessa dagar kör jag mage : Mån, Tis, Tors, Lör, Sön.
Axlarna kör jag på "arm-dagen". Glömde å tillägga det.
Eddie Vedder
2010-10-10, 09:40
Fotbollstränare.;)
Min "fördom" mot fotbollsspelande grabbar verkar stämma bättre och bättre överens med naate ju mer han beskriver styrketräningen. Massa disco, massa sit-ups och rygglyft och samma träning dag ut och dag in.
Det såg likadant ut för mig och mina lagkamrater och samma sak ser jag på gymmet nuförtiden med alla de gymnasiegrabbar som lirar fotboll med besker gymmet på rasterna.
Så naate tränar förmodligen både ineffektivt och överdrivet mycket i gymmet.
Jockefoten
2010-10-10, 09:45
Fritösen:Det går å träna mage flera ggr! Har frågat flera proffs. Det är bara magen man kan köra varje dag. Men det ska man absolut inte göra. Dessa dagar kör jag mage : Mån, Tis, Tors, Lör, Sön.
Axlarna kör jag på "arm-dagen". Glömde å tillägga det.
Vilka proffs? Zlatan?
Skulle du kunna ge mig några förslag på hur jag borde lägga upp mitt schema?
MarcusDanielsson
2010-10-10, 10:53
Kan det inte vara lämpligt att kolla upp "snabba/Explosiva och tunga lyft" med något, typ en personlig tränare eller någon duktigare instruktör? Vad jag lärde mig för något år sedan när jag fortfarande spelade fotboll så var det att köra relativt låga reps och jävligt explosivt. Exempelvis frivändningar o liknande övningar?
En annan övning som jag tyckte var riktigt kanon alltså var "Over head Squat". Tyckte man kände riktigt hur bålen blev starkare för varje pass.
Sen skulle jag nog lägga betydligt mer tid på rygg än till exempel armar som du inte kommer ha något större nytta av.
KaptenKnäsvag
2010-10-10, 12:00
Du kan säkert köra biceps varje dag oxå, men de kommer inte växa ett skit, precis som dina abs
mattilainen
2010-10-10, 12:11
istället för att sitta och förklara att alla här har fel angående magträning varje dag så ta till dig informationen. Magmusklerna är som vilka andra muskler i kroppen och behöver också dom lika lång vila.
Fotbollstränare har inte koll på allt, speciellt inte på gymmet. Folk måste lära sig att lyssna och sen sålla sånt som inte är sant, Vara källkritisk. Sen frågar du på ett träningsforum där folk ger dig riktig information och du väljer då att sålla på den.. Förstår du hur jag menar?
Gör du en tråd, lyssna på svaren. Annars skulle du inte gjort tråden. För då vet du ju redan vad som är bäst.
Ta till dig informationen istället för att strunta i att lyssna på den när du ändå frågar frågorna.
Status Quo
2010-10-10, 13:54
Magen är som alla andra muskler i kroppen och måste vila lika mycket som dem.
Öh nej?
Kör ett helt uttömmande magpass och du kan upprepa det nästa eller nästnästa dag. Kör ett helt uttömmande benpass och du kan inte gå på en vecka.
ang magen så är det ganska viktigt att veta vad han egentligen vill få ut av sin magträning...
Bluesparv
2010-10-10, 14:15
Öh nej?
Kör ett helt uttömmande magpass och du kan upprepa det nästa eller nästnästa dag. Kör ett helt uttömmande benpass och du kan inte gå på en vecka.
Kan du inte gå på en vecka bör du nog se över din benträning. Dessutom så får du skilja på vad man kan göra och vad man bör göra för att få optimalt resultat. Det står många vettiga inlägg här i tråden om detta, liksom generellt sett på forumet.
Kör ett helt uttömmande benpass och du kan inte gå på en vecka.
Då tränar du ben för sällan.
mattilainen
2010-10-10, 15:02
Öh nej?
tycker du den parallellen är lik?
Vi pratar väl inte om hur det känns dagen efter, utan om det är bra för muskeltillväxten? Eller hur?
Den jämförelsen är så dålig så är väl inte egentligen värd att diskutera.
Bara för du kan göra en sak, betyder inte att det är det bästa eller rätt. Bara för du kan träna biceps 7 gånger i veckan eller fler, betyder inte det att det är det mest optimala.
Så tänk efter innan du häver ur dig saker.
hilfebre
2010-10-10, 16:03
Tycker du fick lite väl negativ respons här *screwy*
Istället för att träna mage 5 gånger i veckan, vilket bara i onödigt, kanske du ska överväga att slänga in ett till benpass? Om du nu vill förbättra dina resultat på fotbollsplanen.
Tro mig, rutorna kommer inte fram snabbare för att du tränar dom 5 gånger i veckan. Se till att rulla på ett schema som aktiverar hela kroppen och tänk på vad du stoppar i dig. Kom också ihåg att kroppen växer när den vilar, inte när du tränar den.
Man behöver inte rutor för att få brudar :cool:
Magrutorna bryr jag mig inte om. Det är bålens styrka jag vill förbättra. Är mer den kvicka typen, så jag behöver lite muskler.
Finns det ingen som kan lägga upp ett schema som jag borde följa ifall mitt schema är så dåligt som alla säger?
Måndag: Bänk,Böj,Mark,Press,Drag
Onsdag: Press,Böj,Mark,Drag,Drag
Fredag, Bänk,Böj,Mark,Mage,Drag
Perfekt för att bli stark.
Tack för tipset! Men vill få in armar och rygg, samt mycket benträning
Det får du, på det schemat. Väldigt mycket.
Pass 1: marklyft, chins/latsdrag, rodd, ryggresningar, biceps, mage
Pass 2: bänkpress, militärpress, lutande hantelpress, dips/triceps, sidolyft
Pass 3: knäböj, benpress, benspark, bencurl, vadpress, mage
Låga reps och tunga vikter i marklyft, chins, bänkpress och knäböj.
Högre reps i resten.
Fajerfajtern
2010-10-10, 18:03
Pass 1: marklyft, chins/latsdrag, rodd, ryggresningar, biceps, mage
Pass 2: bänkpress, militärpress, lutande hantelpress, dips/triceps, sidolyft
Pass 3: knäböj, benpress, benspark, bencurl, vadpress, mage
Låga reps och tunga vikter i marklyft, chins, bänkpress och knäböj.
Högre reps i resten.
Opti!
Följ detta och ät mycket protein så får du garanterat bäst resultat. Krångla inte till saker.
Opti!
Följ detta och ät mycket protein så får du garanterat bäst resultat. Krångla inte till saker.
Nej, det behöver inte ge honom bäst resultat. Jag rekommenderar att du provat scheman, 2-3 veckor och utser sedan vad som passar just dig.
Kan jag inte lägga till knäböj i ett träningspass till?
Kan jag inte lägga till knäböj i ett träningspass till?Det beror helt på hur hårt du kör på passen och hur hårda fotbollsträningarna är. Att köra mark och böj tungt två gånger i veckan + nio miljoner fotbollsträningar går inte.
Men vill du köra mer knäböj (och använder dig av något program som liknar det jag skrev) så lägg det på pass 1, samma dag som mark. Då har du åtminstone en dag (pass 2, "bänkdagen") helt fri från benträning, så kanske påkarna hinner vila lite.
Vad är det som gör magmuskulaturen annorlunda? :rolleyes:
Vad är det som gör magmuskulaturen annorlunda? :rolleyes:
Det skiljer mycket mellan våra muskler. Framförallt fördelningen mellan de olika muskelfibertyperna. Vissa muskelgrupper kräver mycket uthållighet och lite kraftalstring (typ-I) medan vissa behöver mindre uthållighet och därmed mer kraftalstring (typ-II). Förklarar också varför vissa muskler växer lättare än andra.
Nej, det behöver inte ge honom bäst resultat. Jag rekommenderar att du provat scheman, 2-3 veckor och utser sedan vad som passar just dig.
Fråga: Varför skulle det inte det
Det skiljer mycket mellan våra muskler. Framförallt fördelningen mellan de olika muskelfibertyperna. Vissa muskelgrupper kräver mycket uthållighet och lite kraftalstring (typ-I) medan vissa behöver mindre uthållighet och därmed mer kraftalstring (typ-II). Förklarar också varför vissa muskler växer lättare än andra.
Och detta innebär att man kan träna magen mer? Ganska intressant, skulle gärna kasta in lite extra mage i mitt schema.
DarcyGrahn
2010-10-11, 07:38
Jasså?
Japp det kan man. Själv försöker jag köra minst 5 pass i veckan.
"Måndag: Bänk,Böj,Mark,Press,Drag
Perfekt för att bli stark. "
Dragövningar/marklyft är rygg, böj är ben.
Det är alltså rygg och ben träning varje träningspass i ovanstående schema.
Styrka i armarna kommer gratis i drag- och pressövningar.
Annars rekomenderar jag Jim Wendlers 5-3-1 program, perfekt för styrka och volym, finns en tråd om det här på brädan och mycket information på google.
Måndag: Bänk,Böj,Mark,Press,Drag
Perfekt för att bli stark.
bra där! lägg till mage också varje pass om de är viktigt.
Det är alltså rygg och ben träning varje träningspass i ovanstående schema.
ja precis. så blir man stark. du kan utan problem böja 4ggr i veckan också. de gör jag själv just nu. har gjort de ungefär en månad. styrkan ökar bättre än på länge. pressar även fyra gånger i veckan
BengtBurk
2010-10-11, 08:22
Det finns fler variabler än antal pass/vecka...
Fråga: Varför skulle det inte det
Olika scheman för olika människor. Personligen skulle jag ex. aldrig klara ett pass med många övningar och högrep. Du förstår nog min tanke?
Schemat som Crocker länka innehåller Böj och Marklyft=De två bästa Ben och Bål övningarna. Du kommer inte orka mer efter 5 ordentligt TUNGA böj.
Du sa att du vill träna rygg. Drag=Rygg träning. Kör Chins/Latsdrag eller någon Rodd-övning. Om det är korsryggen du menar kommer den få massor med pisk av böj och mark.
Du är en fotbollsspelare, vad ska du med 50cm armar för? Du kommer att få tillräckligt starka armar av Bänk/Press + Chins/Rodd. Det räcker för dig
Schemat som Crocker länka innehåller Böj och Marklyft=De två bästa Ben och Bål övningarna. Du kommer inte orka mer efter 5 ordentligt TUNGA böj.
Ris/Ros mott schemat, jag hängde verkligen inte med.
Vad menas med press och drag? Kan någon skicka länkar på dessa övningar?
Bänk, mark och dom andra vet jag redan.
Vad menas med press och drag? Kan någon skicka länkar på dessa övningar?
Bänk, mark och dom andra vet jag redan.
Press: Militärpress, Axelpress. Du skjuter någonting ifrån kroppen. Drag tvärt om. Förstår du?
Det är ingen specifik övning.
Här är ett program med mycket ben:
http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs
Håller själv på och sliter med det.
Tackar! Ska se över alla förslag jag har fått och se vilket som passar bäst. Men en liten fråga bara. Kan man lägga till ett extra pass eller räcker detta? Och kan någon skicka ett marklyft på youtube, för gjorde som dom sa fast fick höra av en snubbe idag på gymmet att man skulle göra annorlunda.
Jag tycker att schemat var bra och perfekt för en person som tränar fotboll :thumb:
Jag sa att han inte kommer orka mer benträning efter ordentliga set med böj och mark. För att han ville ju lägga in mer benträning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.