handdator

Visa fullständig version : Hur är livet i Norge?

svennebanan
2010-10-08, 20:56
Hur är det att leva i Norge? Jag är i princip bara intresserad av att träna på min fritid. Kommer jag få det behovet tillfredsställt?

Inget är ens nära på bestämt, men Norge är ju ett alternativ som lockar av vad man hört i alla fall. Därför vill jag höra era erfarenheter. Mera specifikt handlar det om Oslo.

Chaaarles
2010-10-08, 21:13
Kom hit för ett år sen, jobbat lite på dagis och hamnade senare på 1-linje support. Trivs rätt bra efter allt. Har å andra sidan många vänner som bott här i flera år. Det är sällan ett permanent uppehälle för dom flesta svenskar, men möjligheterna på arbetsfronten är minst sagt trevliga.

Är det något speciellt du undrar på?

svennebanan
2010-10-08, 21:19
Kom hit för ett år sen, jobbat lite på dagis och hamnade senare på 1-linje support. Trivs rätt bra efter allt. Har å andra sidan många vänner som bott här i flera år. Det är sällan ett permanent uppehälle för dom flesta svenskar, men möjligheterna på arbetsfronten är minst sagt trevliga.

Är det något speciellt du undrar på?

Som sagt kommer jag kunna träna? Gym, spinning, fyspass (helst i samma byggnad, på samma kort):)
Vad kostar det att leva i Oslo( ja hur långt är ett snöre)) Alltså hyra och mat jämfört med Sverige.

Lepras
2010-10-08, 21:20
Finns bra träningsmöjligheter i Oslo ;)

svennebanan
2010-10-08, 21:22
Finns bra träningsmöjligheter i Oslo ;)

Tränar du annat än på gym?

Giljotinen
2010-10-08, 21:28
Bor i Stavanger ifall du finner det intressant och det finns bra träningsmöjligheter här också. Flera gym lite här och var samt även andra sporter som MMA m.m.

svennebanan
2010-10-08, 21:33
Hur svårt är det att få IT-jobb som kräver högskoleutbildning? Är det bara skitjobben som norrmännen inte vill göra själva det finns gott om? :)

delta_mats
2010-10-08, 21:40
Hört att det är rätt svårt att hitta lämplig bostad i Oslo, råder bostadsbrist där.

svennebanan
2010-10-08, 21:44
Hört att det är rätt svårt att hitta lämplig bostad i Oslo, råder bostadsbrist där.

Ahh så kanske det är. Låter ju inte osannolikt.

Chaaarles
2010-10-08, 23:18
Hur svårt är det att få IT-jobb som kräver högskoleutbildning? Är det bara skitjobben som norrmännen inte vill göra själva det finns gott om? :)

Det finns gott om kvalificerade jobb. Det är inte bara skitjobben som är lediga inte. Har ganska god inblick i it-branschen här och dom söker väldigt mycket människor hela tiden. Vad inom IT är det du är intresserad av?

Kan tipsa om min väns hemsida som har en hel del information och några intervjuer med svenskar som arbetar inom bl a IT här i Oslo.

http://www.jobbaioslo.se/

spoon
2010-10-09, 12:02

Nja sanning med modifikation. Finns bostäder men det är ganska dyrt att hyra en etta. Många bor i kollektiv i början. Kan man tänka sig att bo en bit utanför Oslo så sjunker priset fort.

Bofellesskap=Kollektiv

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/browse1

von huff
2010-10-09, 12:17
Är lönerna så överlägsna finland o sverige om man räknar med att det är dyrt i norge?

BillyButt
2010-10-09, 12:32
Är lönerna så överlägsna finland o sverige om man räknar med att det är dyrt i norge?

Det är inte speciellt mycket dyrare i Norge än i Sverige.

skeletron
2010-10-09, 12:35
Jaså?

Scratch89
2010-10-09, 12:47
Man brukar väl räkna att det är 20% dyrare att bo i Norge, men med 50% högre lön och lägre skatter så blir det rätt så mycket lättare att arbeta ihop pengar.

von huff
2010-10-09, 12:53
Språket då, klarar man sig med svenskan?

Scratch89
2010-10-09, 13:07

I Oslo, ja. De kommer att förstå dig, men du kanske har problem att förstå dem. Det är ju individuellt. Det är om du hamnar utanför de överexploaterade städerna som det kan bli svårt att förstå varandra.

shut teh face
2010-10-09, 13:22
Jag funderar också på att åka till Norge och jobba några år senare när jag semestrat klart på Gotland. Det ser riktigt bra ut på IT-fronten. Danmark är också bra känns det som men vem fan förstår en dansk? Jag förstår nästan inte norska så de får man träna på. :D

Det bästa är väl att bo i Sverige vid gränsen men arbeta i Norge? Kanske blir lite bilåkande dock. =)

Scratch89
2010-10-09, 13:27
Jag funderar också på att åka till Norge och jobba några år senare när jag semestrat klart på Gotland. Det ser riktigt bra ut på IT-fronten. Danmark är också bra känns det som men vem fan förstår en dansk? Jag förstår nästan inte norska så de får man träna på. :D

Det bästa är väl att bo i Sverige vid gränsen men arbeta i Norge? Kanske blir lite bilåkande dock. =)

Om du orkade pendla mellan Gotland och Stockholm i ett halvår (?) så orkar du nog pendla över gränsen.

spoon
2010-10-09, 14:19

Om man bara ska spara pengar så är det lätt att göra det i Oslo/Norge då man får skattelättnad första året/åren. Ska man bo här permanent så blir vissa saker ganska dyrt. Bil och boende är två saker.

Angående lönerna så skulle jag säga att lönerna/utgifterna går ganska jämt upp om man jämför mellan Sverige och Norge. En fördel är ju att norska kronan är stark så att när man reser utomlands så får man mer valuta för pengarna.

Man klarar sig med Svenskan och efter ett halvår till ett år så klarar du att förstå alla dialekter om du arbetar och umgås med norrmän.

spoon
2010-10-09, 14:21

Pendlar du så kan du skriva av dina resor på deklarationen sen. Finns en del pengar att spara där. (Eller vara skriven på Gotland och skriva sina resor dit)

von huff
2010-10-09, 16:50
Jag skulle kunna tänka mig att jobba där ett år men antar att det inte är så lätt att hitta bostad,jobb och fixa alla papper och skit och så behöver man sina mediciner

spoon
2010-10-09, 16:53
Äsch sånt ordnar man ganska fort. Alltid kul med ombyte i miljö och att göra nya grejer. Du verkade ju inte trivas helt 100 med kassajobbet som du hade.

Potatiskillen
2010-10-09, 16:55
Låt höra nu, hur mycket kan man få betalt i Norge? Pratar vi om 20 000 efter skatt?

spoon
2010-10-09, 16:58
Låt höra nu, hur mycket kan man få betalt i Norge? Pratar vi om 20 000 efter skatt?

Med rätt jobb ja. Jag jobbar industri och har 22 efter skatt. Tror hantverkare har liknande. Jobbar man i kassan på ica så har man mindre och är man Civ.Ing så har man mer.

Magnus
2010-10-09, 16:59

Antar du pratar om jobb, det beror ju på vad du har för jobb. Snittlön låg på 34tusen bruto sist jag kolla ssb

von huff
2010-10-09, 17:04
Äsch sånt ordnar man ganska fort. Alltid kul med ombyte i miljö och att göra nya grejer. Du verkade ju inte trivas helt 100 med kassajobbet som du hade.

Jo sant men man måste hitta ett job där man inte behöber kunnaskriva på norska eller tala norska.Klassikern är ju fiskrensare.Fast och andra sidan så antar jag inte att det är värt att åka till Norge för nåt riktigt skitjobb för då lär man inte spara så mycket pengar i slutändan endå om man nu gör det av ekonomiska skäl

Potatiskillen
2010-10-09, 17:10
Anledningen varför jag frågar är om det egentligen är lönt att jobba ett halvår i Norge, vi säger att jag jobbar som fiskrensare eller på lagret, då får jag alltså 20-22 tusen efter skatt, fast då är det ju såhär att allt är ju dyrare där också. Så frågan återstår om det egentligen är lönsamt.

skeletron
2010-10-09, 17:19
Anledningen varför jag frågar är om det egentligen är lönt att jobba ett halvår i Norge, vi säger att jag jobbar som fiskrensare eller på lagret, då får jag alltså 20-22 tusen efter skatt, fast då är det ju såhär att allt är ju dyrare där också. Så frågan återstår om det egentligen är lönsamt.

Gissar att du kan tjäna dig en rätt bra hacka om du håller inne lite på utgifterna

von huff
2010-10-09, 17:25
Ja säkert kan du gå lite på + om du lever billigt.Ett halvt år är å kort tid att man blir tvungen att leva mycket billigt för att det skall löna sig.Sen att det är roligt med miljöombyte och sådant är en annan sak...

Brox
2010-10-09, 17:31
Jeg er fra Norge og har bodd i Oslo mesteparten av livet mitt. Jeg har bodd i Sverige de siste årene, men jeg skal forsøke å skrive så norsk som mulig her nå, så kan vi se om du/dere har forstår det jeg skriver.

Jeg kan fortelle at i Norge så er man vokst opp med svensk tv (SVT - siden 1960-70 tallet tror jeg) så de aller fleste nordmenn forstår svensk lett.
Svensk arbeidskraft har som oftest ett veldig bra rykte i Norge. Svensker er kjent for å være pålitelige og arbeidsomme.

svennebanan
2010-10-09, 17:38
Är man ogillad som svensk av alla andra än arbetsgivaren?

svennebanan
2010-10-09, 17:40

Efter att ha googlat lite är det sprit och tobak som är dyrt. Tur att man ogillar båda. Mat är marginellt dyrare verkar det som.

Joe Hardgainer
2010-10-09, 18:01
Blir ju helt klart att köra Rent a Doc i Norge första tiden efter AT:n om ett par år ! :D

Tabbe
2010-10-09, 18:06
va å hälsa på en polare i norge för ett tag sen.

Big mac co kostade 82 norska kr alltså typ 97 kr.

dubbel cheese 35 :D

jobbar man och bor i norge är lönerna proportionerliga mot kostnaderna.

ska man tjäna pengar ska man bo i ett kollektiv och äta fattigt.
Polarn bor i en etta på 35 kvm och betalar 8000 norska kr i hyra.

limenka
2010-10-09, 18:07
Jeg er fra Norge og har bodd i Oslo mesteparten av livet mitt. Jeg har bodd i Sverige de siste årene, men jeg skal forsøke å skrive så norsk som mulig her nå, så kan vi se om du/dere har forstår det jeg skriver.

Jeg kan fortelle at i Norge så er man vokst opp med svensk tv (SVT - siden 1960-70 tallet tror jeg) så de aller fleste nordmenn forstår svensk lett.
Svensk arbeidskraft har som oftest ett veldig bra rykte i Norge. Svensker er kjent for å være pålitelige og arbeidsomme.

Jag förstår inte ett ord av det du har skrivit, och då bor jag i Värmland.

spoon
2010-10-09, 18:08

Du skämtar hoppas jag.

svennebanan
2010-10-09, 18:09

Läs igen. *screwy*

limenka
2010-10-09, 18:10
Du skämtar hoppas jag.

Läs igen. *screwy*

Jag fyller ut med att jag är en bosnisk-småläning.

svennebanan
2010-10-09, 18:12
va å hälsa på en polare i norge för ett tag sen.

Big mac co kostade 82 norska kr alltså typ 97 kr.

dubbel cheese 35 :D

jobbar man och bor i norge är lönerna proportionerliga mot kostnaderna.

ska man tjäna pengar ska man bo i ett kollektiv och äta fattigt.
Polarn bor i en etta på 35 kvm och betalar 8000 norska kr i hyra.

På vilket sätt är det relevant om du får din lön i norska kronor?
Vad kostar burgaren här i Sverige? Har besökt mcdonalds ( och liknande ställen) kanske 5 ggr i mitt liv. Senaste gången var väl 10 år sedan :)

Tabbe
2010-10-09, 18:14
Nej precis, priserna är inte relevanta för lönen är anpassad efter priserna.

kostar väl 54 i sverige typ

svennebanan
2010-10-09, 18:17
Nej precis, priserna är inte relevanta för lönen är anpassad efter priserna.

kostar väl 54 i sverige typ

Jag tänkte mer på att du skrev typ 97 kr. :) Du får din lön i norska kronor och betalar i norska kronor.

Om man inte är turist så är det rättvisare att jämföra 54 med 8(vad det nu stod.).

Visst skiljer det.

Pinturicchio
2010-10-09, 18:34
Jag fyller ut med att jag är en bosnisk-småläning.

tror ditt problem ligger någon annan stans än bakgrunden du....

iaf har funderingar på att knega i norge, har en ingenjörsexamen någon som har koll på ingenjörsfronten ? maskin då speciellt konstruktionsjobb, någon/några kurser inkasserade på avancerad nivå oxå.....har dock ingen jobberfarenhet inom ingenjörsyrket.

Har en polare som jobbar som dörrvakt i norge å han säger dom är lite hårdare mot invandrargrupper, e själv inte svensk så någon som kan bekräfta detta? kan ju annars bara vara hans yrke som e sådant, han nämnde dock folk m arabisk bakgrund men a de ju inte mitt fall iaf.

thunder
2010-10-11, 08:25
Språket lär man sig snabbt. Jag har bott här i strax äver 4 år och talar i princip enbart svenska och norrmännen har inga problem med det.

Lönerna är generellt bättre och har du någon kvalifikation så har du chans att få mycket bättre lön än motsvarande jobb i Sverige. Jag själv har gymnasieutbildning och har ett väldigt basic it-jobb. Tjänar strax över 300k nok per år plus bonus. Runt 18k i månaden och 36k (12% av lönen) i feriepengar varje år alltså, efter skatt. Första två deklarationerna kan man dessutom göra 10% extra skatteavdrag som utlänning.

Jag jämför egentligen inte lönen mot motsvarande hemma utan måste tyvärr jämföra med arbetslöshet.(kommer från norrland). Så för mig är norge jävligt mycket bättre än alternativet.

Gym som sats,elixia osv kostar 500-600nok/mån. Men har man ett arbete betalar de, alternativt att man får rabatt. Själv kostar det 239nok/mån efter det jobbet betalat.

Mat är inte såå mycket dyrare och vill man så tar det 1.5h att köra till Sverige för att handla. Boendet är dyrare men mycket lätt att skaffa. Måste man bo själv blir det rätt dyrt, men är man två eller kan tänka sig att dela ett par stycken blir det ganska billigt. Och det är bara partysvenskarna som orkar bo 10st i en 3a. Vill man bo civiliserat så är det inga problem, även till överkomligt pris.

svennebanan
2010-10-17, 21:51
Ni som jobbar där. Hur fungerar det med skatt. Jag menar inte alla avdrag man får göra som utlänning. Det jag menar är hur mycket skatt dom drar om jag tjänar 35k jämfört med tex 50k eller 65k.

spoon
2010-10-17, 22:32
https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk tryck på knappen visa hele tabellen.

http://www.skatteetaten.no/ är lite svårnavigerad sida men motsvarigheten till skatteverket i Sverige

svennebanan
2010-10-17, 22:36
Tack!

raQblad
2010-10-18, 07:02
Mat är inte såå mycket dyrare och vill man så tar det 1.5h att köra till Sverige för att handla. Det kan jag verkligen rekommendera :) Du sparar många tusenlappar i året på att storhanda i Sverige.

Lepras
2010-10-18, 10:08
Det kan jag verkligen rekommendera :) Du sparar många tusenlappar i året på att storhanda i Sverige.

+1

Köttfärs i Norge -ca 60-80 nok/kilo
Köttfärs i Sverige -ca 40-45 nok

Kvarg i Norge -ca 65nok/kg
Kvarg i Sverige-ca 40 nok/kg(kesella)

Tabbe
2010-10-18, 10:10
Kycklingfärs är av någon konstig anledning billigt i norge

Lepras
2010-10-18, 10:15
Kycklingfärs är av någon konstig anledning billigt i norge

Stämmer det! Tryckt många kg kycklingfärs :P

Valvanto
2010-10-18, 18:36
Kommer jag inte iväg till Australien i januari, blir de rätt in på Norge!

svennebanan
2010-11-14, 16:30
Nu skall jag göra en sista resa till Oslo innan jag flyttar dit för att stanna. Vad behöver jag göra? Skattekort och personnummer. Har hört att jag behöver en norsk adress för att kunna fixa dessa saker. Stämmer detta? Tips på mer saker jag måste göra innan jag kan flytta dit? Funderar ju på att fixa bankkonto också när man ändå är på plats.

svennebanan
2010-11-14, 18:47
bump

thunder
2010-11-14, 19:09
Nu skall jag göra en sista resa till Oslo innan jag flyttar dit för att stanna. Vad behöver jag göra? Skattekort och personnummer. Har hört att jag behöver en norsk adress för att kunna fixa dessa saker. Stämmer detta? Tips på mer saker jag måste göra innan jag kan flytta dit? Funderar ju på att fixa bankkonto också när man ändå är på plats.

Skattekort och personnummer fixar du samtidigt. Bankkonto tror jag du måste ha fått personnumret/d-numret för att kunna öppna.

Du kan börja arbeta utan skattekort och bankkonto men du får nog ingen lön utbetalt före du fixat. Sen behöver du 3 x hyran ca för att betala depositionen när du ska skriva kontrakt på lägenhet/rum. Om du inte ska köpa lägenheten, då behöver du mera :)

svennebanan
2010-11-14, 19:11
Skattekort och personnummer fixar du samtidigt. Bankkonto tror jag du måste ha fått personnumret/d-numret för att kunna öppna.

Du kan börja arbeta utan skattekort och bankkonto men du får nog ingen lön utbetalt före du fixat. Sen behöver du 3 x hyran ca för att betala depositionen när du ska skriva kontrakt på lägenhet/rum. Om du inte ska köpa lägenheten, då behöver du mera :)

Tack för svar men det där visste jag :)

Kan jag fixa skattekort och personnummer utan en adress dom(typ norge :)) kan skicka post till?

KaptenKnäsvag
2010-11-14, 19:20
Det känns som att norrmän har lättare att förstå svenskar än tvärt om, stämmer det?

Chaaarles
2010-11-14, 20:04
Det känns som att norrmän har lättare att förstå svenskar än tvärt om, stämmer det?

Ja, särskilt äldre norrmän har väldigt lätt för svenska.