Visa fullständig version : Angående arbetstider.
Chrillee
2010-10-08, 11:45
Börjar nytt kneg på måndag inom industrin och har en fundering angående arbetstiderna.
Jag börjar 05:00 och slutar 14:00, rasten är mellan 08:42-09:00.
Är inte 18 minuter lite väl snålt på en 9h arbetsdag? Jag hinner ju knappt få i mig "lunchen" på det. Och att sedan arbeta 5h i sträck.
Tror ni de ser mellan fingrarna om man tar kanske en 5-10 minuters rast varannan timme? Förmodligen lär jag följa strömmen av de anställda där, men eftersom jag kommer vara inhyrd så kanske det ser illa ut.
Hur gör ni som har liknande jobb?
Nitrometan
2010-10-08, 11:48
Arbetstidslagen: http://www.av.se/lagochratt/atl/
Anabolismus
2010-10-08, 11:49
Ojj det var inte mycket rast du fick. Rasten är lunchen i ditt fall? Har personligen en lunch på 1 timma och kan ta raster lite närsom.
Pudzianovski
2010-10-08, 11:51
Det kommer troligtvis vara fler raster. Det brukar vara rätt stelt och formellt när man får höra rastrutinerna av chefer osv. När man väl börjar arbeta så brukar rasterna oftast vara fler och längre än vad som sagts.
Kör hårt :thumbup:
Nitrometan
2010-10-08, 11:52
15 §
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
16 §
Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.
17 §
Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.
Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Pauser räknas in i arbetstiden.
Se vad du kan komma fram till där.
Chrillee
2010-10-08, 11:56
Det kommer troligtvis vara fler raster. Det brukar vara rätt stelt och formellt när man får höra rastrutinerna av chefer osv. När man väl börjar arbeta så brukar rasterna oftast vara fler och längre än vad som sagts.
Kör hårt :thumbup:
Jag får väl hoppas på det. Jag ska kapa rör hela dagarna så det kommer bli rätt så segt att stå länge i sträck. :Virro
Är troligen ett rätt lugnt jobb, där du själv kan planera när du kan käka. Så var det på min tid inom industrins skiftjobb iallafall. Hade inga inplanerade raster, men fanns alltid tid för käk.
(Följ strömmen även om du är inhyrd är mitt tips, känns mest konstigt om du står och kapar rör när alla andra äter)
shut teh face
2010-10-08, 12:04
Som sagts i tråden så kan det ordna sig. Men det finns arbetsplatser där det inte är så, det är fullt tempo hela tiden och man får slänga i sig mat, kan knappt gå på toaletten. Då tycker jag man ska ta sina raster ändå, man har rätt till fem min per timme. Om någon chef sen kommer och gnäller så hotar du med facket.
Denna körde jag på tidigare lagerjobb, och det funkar. Dock vågade ingen annan anställd göra samma sak! Å andra sidan var jag inte beroende utav pengarna jag fick ifrån detta jobb, då kanske man varit lite mer rädd...
Som sagts i tråden så kan det ordna sig. Men det finns arbetsplatser där det inte är så, det är fullt tempo hela tiden och man får slänga i sig mat, kan knappt gå på toaletten. Då tycker jag man ska ta sina raster ändå, man har rätt till fem min per timme. Om någon chef sen kommer och gnäller så hotar du med facket.
Denna körde jag på tidigare lagerjobb, och det funkar. Dock vågade ingen annan anställd göra samma sak! Å andra sidan var jag inte beroende utav pengarna jag fick ifrån detta jobb, då kanske man varit lite mer rädd...
Vart i lagen står det att man har rätt till fem minuter per timme? Antar att det i så fall gäller paus och inte rast?
Nitrometan
2010-10-08, 13:06
Vart i lagen står det att man har rätt till fem minuter per timme? Antar att det i så fall gäller paus och inte rast?
Tror det står i de flesta kollektivavtal. Har för mig att den delen inte täcks av lagen.
Ibland tas det som en kvarts paus/rast på f.m. och e.m.
tntballe
2010-10-08, 13:30
Man brukar inte räkna med kaffepauser som man självklart måste ha, och det måste man ha ganska ofta. Beror på vilket ställe det är men nog ingen chef som står med kniven mot strupen efter 18 minuter vid matrasten.
Tror det står i de flesta kollektivavtal. Har för mig att den delen inte täcks av lagen.
Ibland tas det som en kvarts paus/rast på f.m. och e.m.
Aha så det är där det kan stå. Det diskuterades flitigt på ett tidigare jobb då arbetsgivaren helt plötsligt inte tyckte att vi behövde mer paus/rast än lunchrasten på 30 min. Jag slutade i samma veva så vet inte hur det slutade.
Chrillee
2010-10-08, 17:46
"Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."
Så jag lär ju ta lite småpauser spritt över dagen, precis som många av er har gjort/gör.
Arbetet sägs vara rätt så fysiskt påfrestande så en paus då och då lär vara behövligt.
Nåja, kommer bli en utmaning i sig att stiga upp 04:00 varje morgon. :D
forslund
2010-10-08, 18:37
När det ändå snackas arbetstider.
Om man i jobbet blir utplacerad i en annan stad (snackar flera månader i sträck) som kräver en resa på 1h+, har man rätt till extra ersättning? Jag antar att det kan räknas som att ta sig till sin arbetsplats, men den faktiska dagen blir ju 2 timmar längre. 7-18 istället för 8-17.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.