Visa fullständig version : Äta varm och kall mat
Potatiskillen
2010-10-07, 13:52
Kanske en självklar fråga, men vad är skillnaden mellan att äta varm och kall mat då det kommer till kosten och matsmältningen? Det är inte bra att äta bara kall eller varm mat. Ingen äter ju en uppvärm banan eller äter en kall gröt.
Bara undrar.
Skillnader som i näringsupptag? Det är nog inga skillnader där inte med tanke på att maten blir kroppstempererad vid konsumtion.
Vissa brukar dock känna en större mättnad vid varmare mål. Tror det inte det finns vetenskapligt samband där utan antagligen mer en placebo effekt.
Och angående vilka livsmedel som äts kalla kontra varma är nog en väldigt individuell fråga. Tror jag t.ex brukar äta min gröt kall oftare än varm och.. har du aldrig haft choklad-inlagda bananer i ugnen någon gång?! Ifall svaret är nej, testa omedelbart :thumbup:
Eddie Vedder
2010-10-07, 14:45
Om du aldrig ätit friterad banan med vaniljglass som efterrätt eller banan i ugn med choklad så har du något att se fram emot. Banan som en del av grytor är ju knappast ovanligt heller. Och på pizza. :)
Om du aldrig ätit friterad banan med vaniljglass som efterrätt eller banan i ugn med choklad så har du något att se fram emot.
Säg inte för mycket nu, smaken är som baken vet du...
Eddie Vedder
2010-10-07, 14:51
Säg inte för mycket nu, smaken är som baken vet du...
Han kan väl se fram emot det oavsett vad han kommer tycka i slutändan? :)
Potatiskillen
2010-10-07, 15:05
Förbränner man mer om man äter varm mat tex? Kände att jag måste ställa om frågan.
Nej. Inget du kommer märka av i praktiken. Du får helt enkelt börja krydda maten istället :)
http://traningslara.se/mer-om-naturliga-fettforbrannare-chili/
T.ex har kall potatis lägre GI än varm, mer än halverat index, men skillnaden det har för din kropp är marginell i det längre perspektivet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.