Visa fullständig version : Ökat bukomfång vid minskning av BF
Snorre Snabel
2010-10-06, 23:15
Hej!
Jag var på en föreläsning med en herre från akademiska sjukhuset idag. Han var synnerligen kompetent och trovärdig så dra inga förhastade slutsatser gällande bristande kompetens.
Han berättade om ett märkligt resultat. Det hela handlade om ett gäng som seglade Volvo Oceanrace som de hade utfört grundliga undersökningar både före och efter tävlingen. Slutsatsen var att männen i gruppen hade minskat väsentligt i BF efter tävlingen men ÖKAT i bukomfång.
Detta trodde jag var helt omöjligt eftersom jag var övertygad om att fettförbränningen sker jämnt fördelat på hela kroppen.
De trodde själva att det berodde på b la på den stora utsöndringen av stresshormoner de utsätts för under en längre tid.
Var det enbart för mig som detta var en nyhet? Nån som vet något mer?
Eddie Vedder
2010-10-07, 06:43
Var det Stefan Brant? Läkaren från "Boston Tea Party"?:D Hursomhelst är det en jäkligt kunnig läkare ja, han är ju verksam här i Uppsala och har forskat mycket på idrottare så det känns rimligt att det var han.
Resultatet du pratar om är inte alls omöjligt. Varför det skulle inträffa för just seglare vet jag inte men går man ner i vikt med ett helt stillasittande liv, käkar massa socker, jättelite proten, är väldigt stressad, sover tsakigt etc. kan nog bukfetman öka.
King Grub
2010-10-07, 08:45
Detta trodde jag var helt omöjligt eftersom jag var övertygad om att fettförbränningen sker jämnt fördelat på hela kroppen.
Varken fettförbränning eller fettinlagring sker jämnt fördelat, någonsin, hos någon. Vissa har naturligt "sämre" fettinlagring än andra och får fettansamlingar på ogynnsamma ställen.
Fettinlagring i bukhålan har en mängd orsaker, varav stress är en. Ett enzym i fettcellerna omvandlas kortison till aktivt kortisol, och viskeralt fett har en större mängd enzym. Fettet i bukhålan har också flera hundra procent fler kortisolreceptorer än underhudsfett.
Snorre Snabel
2010-10-07, 09:21
Varken fettförbränning eller fettinlagring sker jämnt fördelat, någonsin, hos någon. Vissa har naturligt "sämre" fettinlagring än andra och får fettansamlingar på ogynnsamma ställen.
Nej jag uttryckte mig lite slarvigt, jag menar att jag trodde att fettet förbrändes proportionerligt mot hur det hade lagrats in.
Fettinlagring i bukhålan har en mängd orsaker, varav stress är en. Ett enzym i fettcellerna omvandlas kortison till aktivt kortisol, och viskeralt fett har en större mängd enzym. Fettet i bukhålan har också flera hundra procent fler kortisolreceptorer än underhudsfett.
Mycket intressant!
Snorre Snabel
2010-10-07, 09:32
Var det Stefan Brant? Läkaren från "Boston Tea Party"?:D Hursomhelst är det en jäkligt kunnig läkare ja, han är ju verksam här i Uppsala och har forskat mycket på idrottare så det känns rimligt att det var han.
Nej Roger Olsson hette han, verksam på överviktskliniken på akademiska.
Resultatet du pratar om är inte alls omöjligt. Varför det skulle inträffa för just seglare vet jag inte men går man ner i vikt med ett helt stillasittande liv, käkar massa socker, jättelite proten, är väldigt stressad, sover tsakigt etc. kan nog bukfetman öka.
Ja det är väldigt intressant.
"Myten om punktförbränning" kan då ses ur ett annat perspektiv. Du kan självklart inte punktförbränna men däremot är inte motsatsen längre självklar. Jag undrar om detta, även i mindre omfattning, kan påverka vid mindre nivåer av stress. T ex det sista på magen vid en deff. Vad tror du?
Mycket spekulationer kanske men inte mindre roligt att diskutera.
King Grub
2010-10-07, 09:35
Man kan punktförbränna. Särskilt bukfett. Fett i bukhålan minskar av konditionsträning, även om inte kroppsvikten minskar.
Eddie Vedder
2010-10-07, 09:48
Ja det är väldigt intressant.
"Myten om punktförbränning" kan då ses ur ett annat perspektiv. Du kan självklart inte punktförbränna men däremot är inte motsatsen längre självklar. Jag undrar om detta, även i mindre omfattning, kan påverka vid mindre nivåer av stress. T ex det sista på magen vid en deff. Vad tror du?
Mycket spekulationer kanske men inte mindre roligt att diskutera.
Punktförbränning i det här sammanhanget skulle ju i så fall vara massor av sit-ups t.ex. och det är inte magträning som reducerar visceralt fett, det är konditionsträning. Och då är det ju ingen punktförbränning.
Snorre Snabel
2010-10-07, 09:55
Man kan punktförbränna. Särskilt bukfett. Fett i bukhålan minskar av konditionsträning, även om inte kroppsvikten minskar.
Så det "förflyttas" alltså (eftersom kroppsvikten inte minskade)?
Snorre Snabel
2010-10-07, 09:57
Punktförbränning i det här sammanhanget skulle ju i så fall vara massor av sit-ups t.ex. och det är inte magträning som reducerar visceralt fett, det är konditionsträning. Och då är det ju ingen punktförbränning.
Man lär sig så länge man lever!
Eddie Vedder
2010-10-07, 09:58
Så det "förflyttas" alltså (eftersom kroppsvikten inte minskade)?
Japp, omdistribution. Och när det ökar i bukhålan beror det helt enkelt på att den ständigt pågående fettinlagringen är extra hög just där. Total fettbalans kan alltså vara negativ men hormonell status lagrar in så mycket på just ett specifikt ställe att fettbalansen DÄR blir positiv.
Snorre Snabel
2010-10-07, 10:04
Japp, omdistribution. Och när det ökar i bukhålan beror det helt enkelt på att den ständigt pågående fettinlagringen är extra hög just där. Total fettbalans kan alltså vara negativ men hormonell status lagrar in så mycket på just ett specifikt ställe att fettbalansen DÄR blir positiv.
Det är väldigt intressant detta! Denna kunskap läggs i deffverktygslådan!
Har du någon referens om vad som kan påverka hormonerna till detta?Sömn, stress, oregelbundet ätande? Kan den den hormonella "grundsituationen" som påverkar detta skilja mycket åt genetiskt? Alltså, att man har anlag för bukfetma?
Eddie Vedder
2010-10-07, 14:36
Kan den den hormonella "grundsituationen" som påverkar detta skilja mycket åt genetiskt? Alltså, att man har anlag för bukfetma?
Ja. Bara genom att vara man har du statistiskt sett större risk än en kvinna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.