handdator

Visa fullständig version : Vattenvariationer i kroppen, dag till dag

clappen
2010-10-06, 20:56
Jag är i en deffperiod. För två veckor sedan hade jag en minimivikt på 68.7kg. Under dessa senaste två veckor har jag vägt som lägst 70.5kg, men oftast mellan 71-72kg. Varierar det verkligen så mycket med vatten? Har liksom fastnat på en platå i ungefär 2 veckor nu ju. Det känns drygt.

Jag har mer eller mindre inte ändrat min kost någonting. Jag har en dagsförbrukning på 2200kcal, och jag äter för högst 1500kcal om dagen. Utöver detta tränar jag 30min högintensiv kondition ca 3-4 dagar i veckan.

Vill bara få en vink från er erfarna ifall mina resonemang kan stämma eller ifall jag konstigt nog gör något annat fel..

Dreas
2010-10-06, 21:01
Jag varierar sjukt mycket i vikt tycker jag. Lägsta vikten för 1v sen var 68,3, för två dagar sen vägde jag 71,0 tror jag, morgonvikt.

Tycker du att spegeln och måttbandet säger att du går ner så bry dig inte om vågen, den är mest elak :p

clappen
2010-10-06, 21:17
Tycker du att spegeln och måttbandet säger att du går ner så bry dig inte om vågen, den är mest elak :p

Mja alltså, jag har inget fett runt midjan typ så där finns det knappt nånting att "gå ner" så att säga. Men tittar man i spegeln så ser man ingen skillnad. Isånafall är den minimal. Det går INTE åt fel håll iallafall, det kan man se hehe. Men känns som om att det går lite långsamt, iallafall om man jämför med all fett som försvann den första månaden (från 74 till runt 69kg). Nu är jag mer "definierad", så det går väl långsammare att se resultat till att bli "definierad" till mer "rippad". Men jag vet inte. Nu när jag ställer mig på vågen visar den 73kg. Får se vad den säger imorgon bitti, senast jag åt idag var runt 19.00tiden.

Kan väl säga att jag äter väldigt mycket saltad mat, och dricker mycket lightläsk om det nu skulle vara av någon betydelse. Men det har jag gjort under hela deffen så det borde ju inte spela någon roll egentligen.

Dreas
2010-10-06, 21:18
Mja alltså, jag har inget fett runt midjan typ så där finns det knappt nånting att "gå ner" så att säga. Men tittar man i spegeln så ser man ingen skillnad. Isånafall är den minimal. Det går INTE åt fel håll iallafall, det kan man se hehe. Men känns som om att det går lite långsamt, iallafall om man jämför med all fett som försvann den första månaden (från 74 till runt 69kg). Nu är jag mer "definierad", så det går väl långsammare att se resultat till att bli "definierad" till mer "rippad". Men jag vet inte. Nu när jag ställer mig på vågen visar den 73kg. Får se vad den säger imorgon bitti, senast jag åt idag var runt 19.00tiden.

Kan väl säga att jag äter väldigt mycket saltad mat, och dricker mycket lightläsk om det nu skulle vara av någon betydelse. Men det har jag gjort under hela deffen så det borde ju inte spela någon roll egentligen.Skippa den salta maten så får du se på något :)

clappen
2010-10-06, 21:20
Skippa den salta maten så får du se på något :)

Gah, men min kassler då!? *gah!**cry*

Men det kan alltså variera med uppemot 4kg vattenmassor i ens kropp över såna här perioder? Var finns grub eller vedder när man väl behöver dem.

eriksvensson
2010-10-06, 21:24
Jag gick upp 6-7 kg på två dar så visst kan det variera.. ;) Detta var dock strikt LCHF till extrem carbload i två dagar = sjukt mycket vattenvikt extra.

ItsAllGenes
2010-10-06, 21:28

Men det kan alltså variera med uppemot 4kg vattenmassor i ens kropp över såna här perioder? Var finns grub eller vedder när man väl behöver dem.

Um, insinuerar du att de postar i trådar där de inte behövs? För isåfall har du ingen koll alls.

JoeyP
2010-10-06, 21:30
En dagsförbrukning på 2200?
Vad gör du på dagarna för att förbränna så lite???

clappen
2010-10-06, 21:32
Jag gick upp 6-7 kg på två dar så visst kan det variera.. ;) Detta var dock strikt LCHF till extrem carbload i två dagar = sjukt mycket vattenvikt extra.

Efter att du säger det här ska jag nog inte noja, haha.. Antagligen vattenmassor det handlar om i mitt fall. Bara vänta ut platån så bör jag ligga på runt 68kg om jag fortsatt räkna mina kcal rätt.

clappen
2010-10-06, 21:36
En dagsförbrukning på 2200?
Vad gör du på dagarna för att förbränna så lite???

Går och lägger mig 01.00, går upp 06.30, promenerar och har mig i högskolan tills 16.00, promenerar hem, tar det lugnt hela kvällen. Slänger jag in 30min kondition på kvällen så brukar jag äta igen detta på 200kcal. Men i grund så räknar jag med 2200kcal för en sådan inaktiv dag, dvs x1.3 aktivitetsfaktor.

Jag misstänker att jag har sjukt låg ämnesomsättning nämligen, för jag räknar alltid i "värsta tänkbara", och ändå går jag inte ner speciellt fort. :)

Om du vill räkna på det, 21 år, 181cm och 69kg(gissar jag på).

JoeyP
2010-10-06, 21:45
Okej, men aa det låter väl hyffsat rimmligt. Men 2200 är nog för lite.
2200 är en dag framför datorn för mig.
Då väger jag runt 75kg på 176cm.

Dreas
2010-10-06, 21:53

Men det kan alltså variera med uppemot 4kg vattenmassor i ens kropp över såna här perioder? Var finns grub eller vedder när man väl behöver dem.Kassler är något du absolut inte ska äta för mycket av, innehåller E250. Rekommendationen ligger på 0g chark och 500g lagat rött kött i veckan, undvik!

eriksvensson
2010-10-06, 22:16
Efter att du säger det här ska jag nog inte noja, haha.. Antagligen vattenmassor det handlar om i mitt fall. Bara vänta ut platån så bör jag ligga på runt 68kg om jag fortsatt räkna mina kcal rätt.

Precis! Du går inte upp och ner några extrem-mängder i fett/muskler över en natt därför är vågen ett ganska dåligt verktyg när man är nära sin målvikt. Den fungerar bäst vecko/månadsvis och framförallt för de personer som vill tappa mycket vikt.

Måttband och spegel är bättre om det är en fastare kropp som du vill åt.

Harnold
2010-10-06, 22:31
Testa att väg dig efter fyllan när du har vätskebrist. Det varierar en hel del.

clappen
2010-10-07, 10:44
Kassler är något du absolut inte ska äta för mycket av, innehåller E250. Rekommendationen ligger på 0g chark och 500g lagat rött kött i veckan, undvik!

Det visste jag inte. Ska dra ner på det right away.

Testa att väg dig efter fyllan när du har vätskebrist. Det varierar en hel del.

Jag var ute senast i fredags, och då tänkte jag, YES, nu kommer jag väga mitt "normala" dagen efter. Men jag vägde fortfarande cirkus 72kg. Kan antagligen ha med att jag bombade i mig lite kolhydrater på ett gatukök på natten, men aja.

Jag kan ju återkomma till hit till tråden om ett par dagar/någon vecka om det går ner sig. Ska försöka dra ner på saltet idag och imorgon och se vart det tar mig.

mikaelj
2010-10-07, 11:43
Om du vill räkna på det, 21 år, 181cm och 69kg

Varför skall du gå ned i vikt?

clappen
2010-10-07, 11:50
Varför skall du gå ned i vikt?

Vill tömma det sista oönskade fettet jag har kvar. Har aldrig varit "smal" i hela mitt liv, så vill gärna se hur min kropp kan se ut. Sen är det styrketräning som gäller för hela slanten.

Dreas
2010-10-07, 12:23
Det visste jag inte. Ska dra ner på det right away.

Jag var ute senast i fredags, och då tänkte jag, YES, nu kommer jag väga mitt "normala" dagen efter. Men jag vägde fortfarande cirkus 72kg. Kan antagligen ha med att jag bombade i mig lite kolhydrater på ett gatukök på natten, men aja.

Jag kan ju återkomma till hit till tråden om ett par dagar/någon vecka om det går ner sig. Ska försöka dra ner på saltet idag och imorgon och se vart det tar mig.http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/ så du har något mer än mitt ord att gå på :)

clappen
2010-10-08, 11:36
Vågen visade 69,1kg idag. Väldigt mystiskt. Men jag drog ner ganska rejält på saltet igår, så antagligen det som visar sig nu. Jag förväntar mig att jag kommer väga mindre än 68kg imorn, om det hoppar såhär mycket. Men då fick jag det confirmed i vilket fall, hehe. Tack för era svar.

mikaelj
2010-10-08, 11:43
Vill tömma det sista oönskade fettet jag har kvar. Har aldrig varit "smal" i hela mitt liv, så vill gärna se hur min kropp kan se ut. Sen är det styrketräning som gäller för hela slanten.

Jag menade att du är jättesmal som det är för din vikt.

Jag hoppas verkligen att du styrketränar nu när du går ned i vikt? För annars kommer största delen av din viktförlust bestå av muskler. Dvs, du kommer väga mindre men vara fetare.

Har du någon bild på dig själv?

clappen
2010-10-08, 12:08
Jag menade att du är jättesmal som det är för din vikt.

Jag hoppas verkligen att du styrketränar nu när du går ned i vikt? För annars kommer största delen av din viktförlust bestå av muskler. Dvs, du kommer väga mindre men vara fetare.

Har du någon bild på dig själv?

Jag käkar hur mycket protein som helst, jag "håller igång" min kropp med konditionspass flera gånger i veckan, fast det hjälper väl inte för en oönskad muskelförlust iochförsig. Men jag försöker ligga på ett underskott som matchar mina cirkus 8kg fett jag har i kroppen, dvs 8x75=drygt 500kcal.

Jag har bara en cambild på min överkropp där jag gör någon halvkonstig pose. (har ingen koll på sådant och det var VÄLDIGT längesen jag gymmade, och då gymmade jag dessutom felaktigt). Kan skicka den via PM till dig.

mikaelj
2010-10-08, 12:11
Bara ta en bild på hur du ser ut just nu framför spegeln eller vad som helst.

Och konditionsträning gör snarare att muskelförlusten accelererar om du inte styrketränar och äter för lite....

clappen
2010-10-08, 12:16
Har försökt skicka PM till dig mikaelj men verkar inte gå fram?! Det är ju rätt offtopic för ämnet.

Och konditionsträning gör snarare att muskelförlusten accelererar om du inte styrketränar och äter för lite....

Nu när du säger det kanske jag ska ta mig och köpa ett gymkort bara för att hålla igång mina muskler.