handdator

Visa fullständig version : Hjälp med styrkevändningar(hängande)

sunetdanne
2010-10-06, 19:03
Hej

Jag har problem med power cleans(styrkevändningar),hang power cleans

Jag får inte alls till det vid hängande vändningar. Det känns mycket lättar när jag startar frångolvet. Nuvarande vikt 55kg.

Har testat power pulls/shrugs som uppvärmning och teknikträning för vändningarna. Genom att skjuta fram höften gå upp på tåna och dra upp stången till brösthöjd. Funkar vid vikter runt 40kg men inte för högre. Om jag fattat det hela rätt så är power pulls samma som power cleans utan "racking".

-Kan in exploderar från hängande, känns bara som att jag vill sänka vikten som negativa marklyft och sedan "dra" från botten.

Några förslag på hur jag ska komma i gång med hängande vändningar?

Teknik vid övningen.

-Ska jag tänka på att skjuta fram höften och gå upp på tå eller bara "hoppa".
-Ska jag shruga upp axlarna samtidigt som jag hoppar eller efter att jag börjat hoppa?

Med bästa hälsningar
Daniel

Ondskapelsen
2010-10-06, 19:22
Har du möjlighet att lägga upp en film på utförande så skulle det underlätta.

Dock måste jag påpeka att eftersom lyftvägen är kortare och inkopplingen av benen mindre vid hängande vändningar, så uteblir större delen av explosiviteten och rörelsen blir förhållandevis svår. Du är inte den enda som har problem.

sunetdanne
2010-10-07, 14:30
Kan försöka filma nästa gång jag kör.

Hur var det med shruga och hoppa? Samtidigt eller efter varandra?

Supermicke
2010-10-07, 17:43
har samma problem på högre vikter *gah!* men tror mark rippetoe säger i sin film att man ska tänka att man hoppar rakt upp bara sen fångar man.

C.E.J.
2010-10-07, 22:16
-Ska jag tänka på att skjuta fram höften och gå upp på tå eller bara "hoppa".

Du ska inte behöva tänka på att gå upp på tårna.

-Ska jag shruga upp axlarna samtidigt som jag hoppar eller efter att jag börjat hoppa?

Shruggen kommer sist av allt. Någon särskilt distinkt tidsrymd mellan shruggen och "resten" finns dock inte.

Om vändningar från golvet känns bättre, varför inte köra det? Folk verkar så överkåta på just hängvändningar.