Visa fullständig version : Det här med A kassa...
Hur fungerar det?
Jag jobbar via ett bemanningsföretag på en industri.
Är medlem i a kassan men funderar på om jag gjorde rätt.
Kärringen tyckte iaf det var läge att gå med.
Har som mål att jobba minst 6månader @ minst 70 h per månad.
Sen om jag blir arbetslös så fortsätter jag betala i 6månader så jag har varit medlem i 1år.
Dvs. Medlem 1år, jobbat minst 6månader, jobbat minst 70 timmar per månad.
Hur mkt i ersättning får jag om jag har som genomsnittslön 13000kr efter skatt i månaden nu i 6månader?
6x13000 = 78000
Sen då?
Hur mycket i ersättning per månad kommer jag få sen efter att ha varit medlem i 1år om jag bara jobbat 6månader?
För man måste väl jobbat i 1år om man ska få 80%?
Och hur länge kan man få ersättning efter att man blivit arbetslös?
Läst massa olika.
Du måste söka jobb aktivt i hela landet för att du ska få A-Kassa, om du bor i Malmö och det finns ett jobb i Kiruna, måste du flytta dit. Om du tackar nej, så blir det inga pengar.
Du måste söka jobb aktivt i hela landet för att du ska få A-Kassa, om du bor i Malmö och det finns ett jobb i Kiruna, måste du flytta dit. Om du tackar nej, så blir det inga pengar.
Inte sant.
Amen shit, fan va kasst, knappt nån ide att gå med då ju.
Lär ändå inte få nått jobb :D Har inget kökort :D
Såklart du ska gå med, men du bör söka jobb för att få A-Kassa.
remindme
2010-10-05, 22:14
Jag kan säga att jag är jävligt glad att jag gick med i A-kassa för massa år sedan. Speciellt då jag kunde få ut mer än grundbelopp efter att ja jobbat heltid under en tid. Väldigt bra också om man vet att man inte kanske kommer jobba heltid på samma ort i flera år. Jag tex brukar flytta till skidort om vintrarna och kommer ofta hem arbetslös.
Har några polare idag 22-25 år som har sitt 135 kr per dag...
Bs
Du måste vara aktiv, men de kollar knappt hur aktiv du är.
Okej.
Är det någon som vet ungefär hur man kan räkna?
Om jag har ut 13000 efter skatt.
Kommer jag få ut 80% av det efter ett års medlemskap om jag jobbat i 6månader?
Okej.
Är det någon som vet ungefär hur man kan räkna?
Om jag har ut 13000 efter skatt.
Kommer jag få ut 80% av det efter ett års medlemskap om jag jobbat i 6månader?
Tror du får ut 80% av det du har tjänat under 1 års tid.
Om dom gnäller och säger sök x antal jobb så sök x antal jobb, spelar väl ingen roll om du söker tjänster som "råkar" kräva 20 års arbetslivserfarenhet 600hp och en välvårdad ända för alla undersåtar som vill visa att du är Alfa-hanen.
shut teh face
2010-10-06, 07:21
Jag gick med i facket också, då får jag 80% av min riktiga lön. Vanlig a-kassa är ju 18,000 max i månaden...
Förutsatt att du är kvalificerad för A-kassa så är grundregeln hos AEA (som jag är med i) att man får 80% av den genomsnittliga dagpenningen per dag, dock högst 680 kr före skatt per dag. Mitt fackförbund Jusek ger dock en inkomstförsäkring som ökar maxersättningen.
Grundbeloppet i AEA är 320 kr före skatt per dag för den som har arbetat heltid 40 timmar per vecka. Grundbeloppet räknas ner med arbetets omfattning, d.v.s. har du jobbat halvtid så är grundbeloppet 160 kr före skatt per dag.
Snittarbetstiden och snittdagpenningen räknas hos AEA alltid tolv månader bakåt.
Mer info om hur AEA räknar och deras regler finns på http://www.aea.se/sok_akassa.aspx
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.