handdator

Visa fullständig version : Dålig lärare

Purren
2010-10-05, 19:01
Jag tränar kampsport på ett ställe som tills nyligen var väldigt bra. Dom flesta av insturktörerna är duktiga på att vara pedagogiska och går fram på ett bra sätt, och man märker att dom har erfarenhet.

På senaste tiden har vi haft en särskild instruktör oftare än de övriga. Han verkar med oerfaren i just den kampsporten (han verkar ha erfarenhet av annan kampsport dock). Men det som är jobbigast är att trots att han har en del erfarenhet så förmedlar han den dåligt.

Jag har testat att hinta om ett par saker till honom, men han är endast halvt mottaglig.

Ibland har vi andra instruktörer. Dom är riktigt bra!

Vad ska jag göra?

Purren
2010-10-05, 19:03
Saker han gör dåligt:

Har ostrukturerade pass
Förklarar otydligt, hoppar mellan moment och i slutet av "demonstrationen" vet man inte riktigt vad det är man ska göra.
Fokuserar väldigt mycket på det negativa, lite typ "översittar"-typen av lärare.

Kwon
2010-10-05, 19:05
Förutom översittarstil och dålig struktur/pedagogik.

Vad är det för kampsport ni tränar och vad är det för annan kampsport han har erfarenhet av?

Är det så att ni tränar Judo och han är en Karateka eller? :D

L Johnsson
2010-10-05, 19:07
snacka med honom förstås.
viktigt att du lägger upp det på ett trevligt sätt, säger att han verkar vara kunnig och så, men att för just dig funkar inte riktigt de metoderna han använder så det hade varit perfekt om han kanske kunde...
strukturera upp passen lite osv. allt som var kasst

men viktigt att du har en trevlig ton så han ser det som konstruktiv kritik och inte bara klagande, kanske är värt ett försök?:)

Loke
2010-10-05, 20:48
Själv skulle jag nog välja att föreslå till någon överordnad honom att införa någon form av regelbunden utvärdering. Alla får skriva vad som varit bra och mindre bra under det senaste kvartalet. Sedan kan man ha en gemensam genomgång av det som kommit in.

Jag tycker det funkar ypperligt här på universitetet. Alla blir såklart inte bra föreläsare, alla försöker inte ens bli det, men alla vet vilka de dåliga och vilka de bra föreläsarna, även dom själva. Förhoppningsvis vet de även exakt vad det är dom gör fel. Sen att de kanske tycker att den kritiken är obefogad och kör på som vanligt, det kan man ändå inte hindra utan tvång.

joko
2010-10-05, 20:54
stryp ut honom