handdator

Visa fullständig version : Problem med knäböj pga kass vighet.

claes_84
2010-10-05, 18:43
Hej!

Jag har ganska stora problem med att träna knäböj då jag är är såpass ovig att jag inte kan fatta tag om stången bakom nacken axelbrett eller lite bredare. Får helt enkelt inte bak armarna.

De två enda sätten jag för tillfället kan göra den övningen är att antingen krångla av stången från hållaren och ta tag i stången längst ute vid vikterna (vilket gör att det blir svårt när jag ska hänga tillbaka stången trött) samt att jag kan köra med stången placerad på ovansidan av armarna framför huvudet och korsa armarna för att hålla i den.
Det andra alternativet börjar bli tungt för armarna då jag vill lägga på mer vikt i den här övningen och jag får ont i armarna av belastningen.

Frågeställningen är då vad och hur kan jag strecha för att få upp vigheten att kunna fatta stången riktigt?
Eller är det något tråkigt genetiskt som gör att jag inte når bak?
Lägger gärna lite tid på detta så jag faktiskt kan utföra övningen.

MVH Claes

DATO
2010-10-05, 19:46
Låter som det kan vara bröstmusklerna som är lite stela. Är det någon muskel som stramar när du försöker ta bak armarna?

claes_84
2010-10-05, 20:06
Jag känner lite tryck mitt mellan bröstvårtorna, men det är inte någon muskel. Lite, men ytterst lite stramar det i bröstmusklerna.
Känns som att fettet eller musklerna mitt mellan skuldrorna kläms ihop när jag försöker få bak armarna.

DATO
2010-10-05, 21:12
Testa att stretcha ut musklerna genom att ställa dig i ett hörn, ha armbågarna lite högre än axeln. Sen försöker du komma så nära hörnet som möjligt.

remindme
2010-10-05, 21:14
Jag får ont i axlarna av stelhet skulle ja gissa på. Hur ska jag strectcha?

stemag
2010-10-06, 10:25
http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4470

här finns fina strechövningar.

don ramon
2010-10-06, 10:43
Jag har också problem att få bak armarna riktigt. Håller som Rippetoe skriver i SS. Det blir tajt som fan och stången ligger bra, men får problem med att handlederna kommer i kläm pga min dåliga rörlighet.

don ramon
2010-10-06, 10:44
http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4470

här finns fina strechövningar.

Bra tips det där. ska pröva.

ARMSTARK
2010-10-06, 11:23
Jag hade samma problem en gång i tiden, det löste sig av sig själv. Jag höll helt enkelt smalare och smalare allteftersom axlarna tillät, idag kan jag hålla precis utanför axlarna. :thumbup:

claes_84
2010-10-06, 18:14
Jag tar och testar att strecha de ställen där det stramar lite när jag försöker mig på knäböj.

Tack för sidan med strechövningar! Kanon, dessa muskler har jag haft lite svårt med. Kunde bara för standard muskelgrupperna man lärde sig i idrotten i skolan.

Ska oxå testa att köra smalare varje gång jag knäböjer.

ARMSTARK
2010-10-07, 07:46
Ska tillägga att det är lättare att ta greppet man vill ha med händerna först och gå in under stången sen. Ställer man sig under stången först är det mycket knöligare att ta ett smalt grepp.

Arf Pingvin
2010-10-07, 08:16
Jag hade förslsagit att man kör ryckböj som uppvärmning varje träningspass. Men är man så stel att man får problem att ens greppa brett i vanlig böj kanske det är för svårt att börja med :(

z_bumbi
2010-10-07, 09:51
Ta ett kvastskaft eller liknande där du markerar greppbredden med lite tejp och stretcha ett par stunder varje dag i någon vecka eller mer. Sen flyttar du in greppet en aning vartefter du blir rörligare.
Vilket för mig in på att minska greppbredden varje pass vilket jag inte riktigt ser som en bra idé. Om man istället kör några pass i rad med samma bredd så blir det allt mer bekvämt och sen kan man justera in greppet en aning även här och upprepa.
Det kan ta tid att öka rörligheten och att tvinga sig varje pass sätter ganska så stor belastning på det som stretchas.

Sen undrar jag också lite varför du blivit orörlig, mycket bänk och lite rodd, dålig hållning i vardagen, skador etc kan alla påverka. Det är ju t ex inget större idé att lägga mycket energi på att stretcha om du sen hela dagarna sitter framåthukad framför en dator eller liknande.

claes_84
2010-10-07, 15:47
Ta ett kvastskaft eller liknande där du markerar greppbredden med lite tejp och stretcha ett par stunder varje dag i någon vecka eller mer. Sen flyttar du in greppet en aning vartefter du blir rörligare.
Vilket för mig in på att minska greppbredden varje pass vilket jag inte riktigt ser som en bra idé. Om man istället kör några pass i rad med samma bredd så blir det allt mer bekvämt och sen kan man justera in greppet en aning även här och upprepa.
Det kan ta tid att öka rörligheten och att tvinga sig varje pass sätter ganska så stor belastning på det som stretchas.

Sen undrar jag också lite varför du blivit orörlig, mycket bänk och lite rodd, dålig hållning i vardagen, skador etc kan alla påverka. Det är ju t ex inget större idé att lägga mycket energi på att stretcha om du sen hela dagarna sitter framåthukad framför en dator eller liknande.

Har varit kraftigt överviktig och tappat en hel del vik för ca 8 mån sedan. Har allmänt taskig hållning som börjar bli bättre tack vare träningen.
Har tidigare jobbat som chaffis i 5 år så det kan nog bidra till min kassa hållning. Sitter något ihopsjunken med överdelen av överkroppen något framlutad och armarna frammåt större delen av dagen. Jobbar nu som rörläggare / anläggare så det blir mycket mindre sitta om dagarna.

Tack för kvasttipset, testar med skivstången som det redan finns bra märken på... Strechade bröst en del under ett lätt pass i eftms. Måste testa strechövningarna på den länkade sidan och öva in dom så jag kommer ihåg dom när jag tränar.