Visa fullständig version : Tänker jag rätt angående uträkning av energibehov
greenfish
2010-10-05, 18:02
Kön: Man
Ålder: 27
Vikt: 72kg
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
BEE = 1744
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.
Det är nu jag blir lite förvirrad. Så här brukar en typisk vecka se ut för mig:
Mån styrketräning
Tis löpning eller promenad minst 6-8km
Ons styrketräning
Tors löpning eller promenad minst 6-8km
Fre styrketräning
Sen kan upplägget variera vecka till vecka, i bland cyklar jag 2 mil utöver löpning/styrketräning.
Om jag bara skulle säga en siffra, hur låter 1,5?
1,5 x 1744 -500kcal = 2116 :confused: :D
Hmm kanske lättare om jag räknar ut exakt hur mycket jag äter varje dag istället?
Skulle uppskatta lite input, tack!
Ola Wallengren
2010-10-05, 19:31
Man får räkna in alla typer av aktiviteter för att få en bra uppfattnig om aktivitetsfaktorn.
Det du beskriver är bara ca 1/24 del av dygnet.
Jag skulle gissa på 1,8.
Att räkna på maten kan vara mer exakt, men behöver inte vara det.
Gör en grov uppskattning och börja där och justera upp eller ner efter hur det utvecklar sig, eller går du på känsla rakt av. Hunger/mättnad och vågen kan ge dig en mycket bättre uppfattning om energibalansen än tabeller och en miniräknare.
Jag lånar tråden lite och frågar något jag undrat över ett tag...
Tar den ekvationen, eller ekvationer i allmänhet som räknar ut BMR i tanke på att man sover olika antal timmar olika dygn?
Eddie Vedder
2010-10-05, 20:40
Jag lånar tråden lite och frågar något jag undrat över ett tag...
Tar den ekvationen, eller ekvationer i allmänhet som räknar ut BMR i tanke på att man sover olika antal timmar olika dygn?
Nej.
Inte ekvationen men de vakna timmarnas aktivitet avgör ju sedan aktivitetsfaktorn.
Jag tar mitt BEE x 1.2 = 2200kcal
Dvs en dag framför datorn.
Sen lägger jag till aktiviteter som promenader, gym, jobb osv.
För man sitter aldrig en hel dag vid datorn, eller sover en hel dag.
Dvs att sitta vid datorn en hel dag är det man gör MINST.
Som igår ungefär,
2200 + aktiviteter
aktiviteter
Promenad till och från jobb ca 3km = 150kcal
Promenad till och från affär = 150kcal
Promenad till och från gym = 50kcal
Gym träning = 50-100kcal (låg volym tunga reps)
Sen övrigt är ju typ kaffe, stående jobb där man rör sig normalt, 50-100kcal? osv osv osv.
450-600kcal med tanke på jobb där man går lite framåt tillbaka och jobbar lugnt, allt kaffe drickande osv osv :D
Blir oftast TOT runt 2700-3000kcal per dag vilket jag tycker stämmer rätt bra.
vicarious
2010-10-08, 09:52
Om du vill vara ännu nogrannare så kan du räkna på MET-värden. Alla aktiviteter, allting du gör, även sover har ett visst tilldelat värde som man sen använder sig av för att räkna ut sin förbrukning och då får du räkna på alla dygnets timmar.
greenfish
2010-10-14, 22:46
Man får räkna in alla typer av aktiviteter för att få en bra uppfattnig om aktivitetsfaktorn.
Det du beskriver är bara ca 1/24 del av dygnet.
Jag skulle gissa på 1,8.
Att räkna på maten kan vara mer exakt, men behöver inte vara det.
Gör en grov uppskattning och börja där och justera upp eller ner efter hur det utvecklar sig, eller går du på känsla rakt av. Hunger/mättnad och vågen kan ge dig en mycket bättre uppfattning om energibalansen än tabeller och en miniräknare.
Tack så mycket för din uppskattning, ska fundera lite mer på min beräkning. Gillar dit logiska tänkande angående hunger, våg, etc!
Jag tar mitt BEE x 1.2 = 2200kcal
Dvs en dag framför datorn.
Sen lägger jag till aktiviteter som promenader, gym, jobb osv.
För man sitter aldrig en hel dag vid datorn, eller sover en hel dag.
Dvs att sitta vid datorn en hel dag är det man gör MINST.
Som igår ungefär,
2200 + aktiviteter
aktiviteter
Promenad till och från jobb ca 3km = 150kcal
Promenad till och från affär = 150kcal
Promenad till och från gym = 50kcal
Gym träning = 50-100kcal (låg volym tunga reps)
Sen övrigt är ju typ kaffe, stående jobb där man rör sig normalt, 50-100kcal? osv osv osv.
450-600kcal med tanke på jobb där man går lite framåt tillbaka och jobbar lugnt, allt kaffe drickande osv osv :D
Blir oftast TOT runt 2700-3000kcal per dag vilket jag tycker stämmer rätt bra.
Hehhe du går ganska mycket i ditt job va? Själv är jag arbetslös men försöker dock åtminstone gå cirka 6-10km varje dag. Tack för din beräkning!
Om du vill vara ännu nogrannare så kan du räkna på MET-värden. Alla aktiviteter, allting du gör, även sover har ett visst tilldelat värde som man sen använder sig av för att räkna ut sin förbrukning och då får du räkna på alla dygnets timmar.
Ska google MET för att få reda på mer, tack för infon!
MET och PAL, är det samma sak?
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.