Logga in

Visa fullständig version : Alkoholen, Studentlivet, Vikten?

tobeco
2010-10-05, 15:33
Hejsan!
Detta är mitt första inlägg på detta forum, men har läst det under en kort period nu. Gillar det skarpt! =)

Grejen är att jag är 20år gammal och har blivit för stor. Inte att jag är superfet utan mer att jag väger för mycket och har blivit för större än jag någonsin varit.

Jag har alltid varit den stora killen inom min kamratskap, dock är de Flesta av mina vänner riktigt smala, några är även av den kalibern att de har varit nära sjukligt smala. Tagit kosttillskott för läkarna har sagt det till dem.
Dem är de som kan äta Snabbmat i en vecka och gå ner i vikt. För mig är det tvärtom, jag går upp i vikt mycket enkelt.

Är för övrigt 184cm lång och väger 105kg.
Jag ser inte tjock ut. men har breda axlar och stora kroppsdelar, är och har alltid varit rätt stark i mitt liv.

Men genom åldern så har datorn kommit, man har slutat röra sig så mycket som när man var mindre. En dag man mår lite dåligt kan man spendera farmför datorn. Inga problem.

Men på senaste tiden bestämmde jag mig för att göra en ändring i livet. Det var några månader efter Lumpen som man spenderat på ett mindre nyttigt sätt. Jag började plugga i Uppsala, tänka på vad jag äter. Gå dit jag ska istället för att ta bussen/cykla. Involverade mig i Nationer och mådde allmänt bra. Det gjorde en superskillnad att vara aktiv, känna att man gjorde något om dagarna, flytta sig från en instängt studentrum med en superdator ut på stan, universitetet och kompisar.

Men under sommarlovet hamnade jag i svackan igen. veckodagarna blev kortare, många filmer och serier plöjdes igenom liggandes i datastolen.

Men nu HT-10 bestämde jag mig igen. Har involverat mig i nationerna igen, är högt uppsatt i en av dessa. Är där och jobbar väldigt mycket. Samt att min Mor som bor i samma stad har ett slags "Kollektiv" Gym i hennes hyreslägenhet.
Där jag försöker träna 20-30minuter några gånger i veckan.

Det hela känns mycket bra för både kropp och psyke. Jag orkar mycket mer och allt känns mycket bättre. Är inte konstant trött som under sommaren.

Men nu till problemet:

Jag ÄLSKAR alkohol. dricker kanske 5ggr per vecka, varav 1-2ggr är intaget mycket stort, dvs blir full och festar.
Det handlar mycket om studentlivet, samt att ämbetet på nationen bidrar till väldigt mycket alkohol.
Tycker det är gott och mysigt att dricka framför TVn, Datorn, Skolböckerna, Morgontidningen, Samt med Kamraterna.

Äter gör jag väldigt bra, aldrig godis, chips eller snabbmat. och jag försöker verkligen med principern att sluta äta innan jag blir mätt. Vilket är svårare än jag trodde.

Men jag undrar om jag måste ta mig i kragen och sluta dricka som jag gör? Vill påpeka att jag inte dricker för att jag måste, känner ingen abstinens under dagen, bara att jag gärna dricker.

Snusar gör jag också väldigt mycket, men röker sällan. (Kan ju inte dricka Öl utan Snus=)

Jag tar inte träningen på för stort allvar, skriver inte någon träningsdagbok eller räknar kalorier, men äter bra och tränar mer än vad min kropp är van med.
Det som gör att jag känner att det fungerar på något sätt är att jag är piggare, mår bättre psyiskt, och orkar mera.
Men måste säga att psyket är det som gör den bästa effekten.
Vill dock förlora vikt och bli mindre, det är nummer två efter att må bättre.

Antar att Ölen är den största boven när det handlar om vikten. men dricker mer av Whiskey och Rödvin än öl.

Antar att detta inlägg är rätt rörigt, kan påpeka att jag aldrig skrivit något om min kropp och mina mat/dryckes vanor tidigare. Detta är ett stort steg för mig då jag skäms lite faktiskt. Men känns väldigt bra att skriva av sig.

Om jag har gjort något fel med detta inlägg så säg gärna till. Vill bara ha någon hjälp av er som vet något om träning. Och det vet verkar ju som de flesta här vet vädligt mycket.

Tackar på förhand / Mvh Tobeco

Nykropp
2010-10-05, 15:47
Om du inte dricker för att du måste är det väl bara att lägga av? 5 dagar i veckan är väl ganska mycket även för en student?

När jag började träna la jag ner drickat helt. Har haft en kväll på lite över 2 månader som jag drack öl, den var planerad innan jag började träna. Nästa lär väl bli julbordet skulle jag tro. Saknar inte ölen alls faktiskt eftersom den förstör mer än den gör nytta. Fullsmäckad av kalorier och dessutom tar det ju en dag eller två innan man är människa igen.

Du bör nog se över dina dryckesvanor, för det känns som du ligger i en riskgrupp.

grovsnus
2010-10-06, 10:01
Sprit till morgontidningen känns spontant inte helt ok. Öl med kalaspuffarna också?

Meister
2010-10-06, 10:03
ahahaah skön snubbe :)

Tjuckot
2010-10-06, 10:15
Dricker du alkohol i såpass stor utsträckning finns det en stor risk att du har alkoholproblem. Om inte annat ökar du risken enormt för en framtida alkoholism.

Kolla in lite på exempelvis www.alkoholprofilen.se eller www.iq.se. Alkoholprofilen är baserad på en mätmetod som heter AUDIT som är väl testad och erkänd som tillförlitlig när det gäller att bedöma alkoholkonsumtionen hos en person.

Bara för man är student betyder det inte att man kan dricka flertalet gånger i veckan regelbundet och därmed ungdå riskerna.

Popliteus
2010-10-06, 10:31
Alkoholen är helt klart den största boven i detta drama. Du borde, inte bara för viktens skull, dra ned på alkoholen. Det är väldigt mycket kalorier i öl, vin och sprit vilket kommer göra din viktnedgång väldigt svår. Precis som tjuckot skrev kan sådana alkoholvanor leda till alkoholproblem särskilt om det fortskrider under en längre tid. Hur lång är din utbildning 3 år? 5 år? En alkoholkonsumtion som denna under så pass lång tid kan inte heller vara bra för levern. Jag gick själv upp i vikt väldigt mycket under mina första två terminer på universitet och mycket berodde det på den mängd alkohol jag hällde i mig.

Kort och gott: Du kommer nå bättre resultat av ett lägre intag av alkohol.

tobeco
2010-10-06, 14:25
Tackar för alla svar!

Dricker inte alkohol på morgonen om ni tror det =) Usch Öl till kalaspuffarana.
Men antar att ni har rätt, ska nog dra ner på det. Undrade bara lite om det verkligen är en så stor bov som vissa säger.

Tack igen.

bb X
2010-10-06, 16:23
Dra ned på drickandet. Drygt svar, jag vet men det är det som kommer hjälpa dig gå ned i vikt.

Lillleif
2010-10-06, 17:06
Men jag undrar om jag måste ta mig i kragen och sluta dricka som jag gör?

Svar: Ja.

Undrade bara lite om det verkligen är en så stor bov som vissa säger.

Svar: Ja.

Harnold
2010-10-06, 19:22
Tackar för alla svar!

Dricker inte alkohol på morgonen om ni tror det =) Usch Öl till kalaspuffarana.
Men antar att ni har rätt, ska nog dra ner på det. Undrade bara lite om det verkligen är en så stor bov som vissa säger.

Tack igen.

Det är verkligen en "så stor bov". Om vi bortser från de verkligen allvarliga skadorna rent hälsomässigt som skadade organ så bidrar det väldigt mycket till din viktuppgång.

Låt säga att du dricker 8st starköl med vardera 165 kcal under en festkväll. Senare så fyllekäkar du också och du väljer att äta en Big Max & CO som innehåller ca 1000kcal. Summa kcal så komer du upp i ~2300kcal.

För att du ska inse hur mycket energi det är så motsvarar det ungefär samma ernergimängd som du gör av med på ca 4h jogging. Såvida du inte joggar 10h/veckan så kommer du att gå upp i vikt ca 0,5kg/veckan. Detta förutsätter dock att du annars ligger i kcalbalans.

Summa summarum, sluta drick. Om inte för att gå ner i vikt, för att på längre sikt må bra och vara frisk!

Los
2010-10-07, 15:41
En ordentligt bläcka på öl täcker dagsbehovet av kalorier, så vill du vara en smal festprisse så får du sluta äta mat och leva på alkoholkalorierna.
Opti-tips: Komplettera alkoholen med EAA, Omega-3 och multivitamin så tar det lite längre tid innan de riktiga problemen kommer...

http://27.media.tumblr.com/tumblr_l9nh1394Jd1qcnjkco1_500.jpg

Axooot
2010-10-07, 16:43
5 dagar i veckan är en del. Det som du beskriver att du ''smådricker'' är ingen vidare och jag rekommenderar hellre att du krökar färre gånger men lite hårdare isåfall.

Springer
2010-10-07, 18:48
Vart där, gjort studentikosa grejer, tog 3 år innan jag tänkte att jag inte ides vara student längre, tog tag i det hela pluggade ikapp och blev färdig två år senare. Inget jag ångrar - för det var jävligt kul! - men något jag inte skulle vilja göra igen.

Har du någon gång vaknat vid 11:a snåret, kastat i dig en snabbfrukost, dragit till nationen och tagit två öl på direkten för att det kändes gott?

Tolkia
2010-10-08, 06:43
Dra ned på drickandet. Nu anger du ju inga mängder, så det är lite svårt att veta hur mycket du dricker de dagar intaget inte är "mycket stort" med fylla som följd, men fem dagar av sju är definitivt ingen hit för vikten (oavsett om det är fråga om vin, sprit eller öl). Det är dessutom ett riskbruk, och du är en ung människa med mycket att förlora. Det är nog ganska få med begynnande alkoholproblem som skulle säga att de dricker för att abstinensen är jobbig om de inte gör det, de dricker för att det är gott, trevligt, för att chilla osv. osv. När man blir påtagligt abstinent då man inte dricker har man haft ett problematiskt förhållande till sprit ganska länge.

O_Wao
2010-10-08, 07:06
Som nationsaktiv i Uppsala så finns det alkohol lite vart man än vänder sig. Det ölas, dricks vin och snapsas var och varannan dag. Är man dessutom "högt uppsatt" blir det ännu mer socialdrickande och representation.

Det man får fråga sig själv är om det är värt det att dricka sig överviktig?

"Kuratorskilon" och motsvarande är väldigt vanligt, de flesta går upp minst tio kilo under ett år. Det är nästan ett kilo månaden, främst pga dålig sömn och alkohol. Det går att ha ett normalt liv även som nationsaktiv, men det kräver lite mental motståndskraft och disciplin.

Studentliv och att vara nationsaktiv är helt fantastiskt, och inget jag tycker du ska ge upp, men resten av livet med träning och plugg bör inte ignoreras till förmån för det.

Gorilla
2010-10-08, 15:36
ig?

"Kuratorskilon" och motsvarande är väldigt vanligt, de flesta går upp minst tio kilo under ett år. Det är nästan ett kilo månaden, främst pga dålig sömn och alkohol. Det går att ha ett normalt liv även som nationsaktiv, men det kräver lite mental motståndskraft och disciplin.
et.
Kuratorskilona kommer nog minst lika mycket från gratismaten quratelet får så fort det lagas i nationsköket.

O_Wao
2010-10-08, 17:29
Kuratorskilona kommer nog minst lika mycket från gratismaten quratelet får så fort det lagas i nationsköket.

Ofc, hela levernet är ju hyfsat osunt.

Fru_Flisa
2010-10-09, 20:33
Vikten kan du alltid justera senare, hela livet går det kontrollera!
Värre är det med psyket och kroppens organ.
Det känns bra i början men smällen kommer senare, lovar =)

Paltkoma
2010-10-13, 11:05
Många som blir alkisar i medelåldern har grundlagt detta under studenttiden. Dina vanor nu kommer statistiskt sett påverka risken för alkoholism under resten av ditt liv.

Det finns rätt så bra sjävtest på nätet. Googla "alkoholtest".

tobeco
2010-10-14, 23:32
Tackar för alla svar, känns lite bättre att läsa.
Och jag har senaste veckorna tänkt på detta och tagit vatten istället för en öl/vin/whiskey etc.

Förstår verkligen vad ni menar med Kuratorskilon, är dock inte kurator utan Barmästare. =)
Men det känns bra med lite diciplin i livet.

Börjar förstå detta med Vikökning mer och mer nu när jag läser på forumet. Mycket bra!
Tackar igen!

Scratch89
2010-10-15, 07:11
Bra att du tagit tag i det. Bara för att man är student så måste man ju inte dricka varje gång tillfälle ges. Hur har du ens råd? Jag drack mer förut, och då tyckte jag att den goa känslan försvann. Hellre att man dricker lite mer sällan och har roligt de gångerna, än att småfull blir normaltillståndet.