handdator

Visa fullständig version : Trådlöst nätverkproblem, USB modem och wireless adapter

MrBoris
2010-10-03, 12:05
Hej alla glada Koloiter!
Jag försöker få tjejens dator att hitta mitt trådlösa nätverk, men hon hittar absolut inga trådlösa nätverk överhuvudtaget. Hon har tydligen aldrig kunnat heller, vare sig på tågstationer, hotell eller här. Hon har Windows XP.

I hennes dator sitter en 802.11g Minicard Wireless Adapter som hon kopplar ett USB-modem till för att nå Telia Mobilt bredband. Är problemet att denna adapter inte kan hitta trådlösa nätverk? Hon saknar helt enkelt ett trådlöst nätverk? Eller är wireless adapter ett trådlöstkompatibelt nätverkskort?

Väldigt tacksam för ledtrådar för jag vill inte in och fippla för mycket på min router då det var en hel del problem att få min dator att fungera med nätverket (kanske för att jag var för dum då). Men hade t.ex. en kompis här förut och hans dator hittade mitt nätverk direkt och behövde bara skriva in passordet så fungerade allt prima.

hahavaffan
2010-10-03, 12:08
802.11g-minicardet har nog inget med USB-dongeln för mobilt bredband att göra, utan det förstnämnda sköter trådlöst nätverk och den andra mobilt 3G-nät.

På en del bärbara kan man stänga av eller sätta på WiFi-funktionen, alltså det trådlösa nätverket (802.11g-minicard). Så kolla så att det är igång först och främst. På min tjejs Dell ska det lysa en liten lampa ovanför tangentbordet märkt Wi-Fi.

Mr.Cosybear
2010-10-03, 12:20
Som hahavaffan skriver så har de två komponenterna du skriver om inget med varandra att göra egentligen. Det ena är datorns inbyggda nätverkskort och "usb-modemet" är det "nätverkskort" för att komma åt det mobila bredbandet (3g).

Anledningen till att hon inte ser lokala accesspunkter så som ditt nätverk är troligen för att:

1. hon har inte satt på nätverkskortet (inte usbstickan), det brukar finnas en knapp för det på utsidan av bärbara datorer numera.

2. eller så försöker hon hitta lokala nätverk när usb-stickan är ikopplad. Detta kan vad jag hört strula till det med det interna nätverkskortet.

Så mitt tips är att säkerställa att det inbyggda nätverkskortet är på och/eller koppla ur usb-stickan när hon vill surfa "lokalt".

Så kort:
USB-stickan - Surfa ute på stan och överallt
Interna nätverkskortet (utan usb-stickan) - Surfa hemma eller andra lokala accesspunkter

MrBoris
2010-10-03, 12:44
Det är på, nu har jag kommit på att hon använder IP-operator, ska försöka få den att connecta till trådlösa nätverket, men verkar inte fungera nå vidare. Finns det nåt sätt att få IP-operator att inte styra allt?

hahavaffan
2010-10-03, 12:46
Låter som nån skit tillverkaren skickar med datorn? Går det inte att stänga av den?

MrBoris
2010-10-03, 12:47
jo går att avaktivera, kan försöka göra det och starta om datorn och se om det fungerar bättre då

hahavaffan
2010-10-03, 12:48
Kör du med automatisk tilldelning av IP, eller anger du ett speciellt IP för din egen dator när du ansluter till nätverket? Hur som helst, gör liknande inställningar i hennes dator också, så borde det funka tycker man.

MrBoris
2010-10-03, 12:58
Kör du med automatisk tilldelning av IP, eller anger du ett speciellt IP för din egen dator när du ansluter till nätverket? Hur som helst, gör liknande inställningar i hennes dator också, så borde det funka tycker man.
Har ställt in precis samma inställningar men trots detta syns inga trådlösa nätverk i listan. Det sjuka är att nätverket syns i IP-operator men då kan jag istället inte connecta trots att jag tror att jag ställer in rätt inställningar. "Failed to set wireless network..." är all information man får

Mr.Cosybear
2010-10-03, 13:03
Jag skulle nog avinstallera ip-operator och sedan även avinstallera nätverkskortet (oroa dig inte, det installeras om igen efter reboot om det inte är något extremspeciellt kort annars gör du det manuellt)

MrBoris
2010-10-03, 13:12
Jag skulle nog avinstallera ip-operator och sedan även avinstallera nätverkskortet (oroa dig inte, det installeras om igen efter reboot om det inte är något extremspeciellt kort annars gör du det manuellt)

Jag är ju rädd att jag inte får tag i IP-operator igen eller får hennes vanliga mobila bredband att fungera om jag gör så. Men det kanske är enda lösningen. Fan vilket skit vissa installerar på datorerna

Mr.Cosybear
2010-10-03, 13:20
Det ska inte krångla till det med teliauppkopplingen.

Snobbe
2010-10-03, 13:36
Jag är ju rädd att jag inte får tag i IP-operator igen eller får hennes vanliga mobila bredband att fungera om jag gör så. Men det kanske är enda lösningen. Fan vilket skit vissa installerar på datorerna

Telia uppkoplingen genom USB och nätverkskortet i din dator har inget med varan o göra. Ena används för att hitta trådlösa nätverk från routrar och det andra kopplar upp sig mot telia.

MrBoris
2010-10-03, 16:22
Telia uppkoplingen genom USB och nätverkskortet i din dator har inget med varan o göra. Ena används för att hitta trådlösa nätverk från routrar och det andra kopplar upp sig mot telia.

Men IP-operator, vad har den med att göra?

Mr.Cosybear
2010-10-03, 17:36
Men IP-operator, vad har den med att göra?

IP-operator som jag förstått det är bara ett tredjepartsprogram från LG för att "hantera" det inbyggda nätverkskort. Det är mao ett helt onödigt program eftersom du har redan de funktioner du behöver inbyggda i windows.'

Man skulle kunna säga att ip-operator är som windows egna nätverksinställningar som finns att hitta i kontrollpanelen.