Logga in

Visa fullständig version : Viktigt med kolhydrater efter träning?

derivata
2010-10-02, 20:00
Det här har säkert diskuterats 100 gånger, men iaf.. Jag har sökt runt lite angående kolhydrater efter träning och en del påstår att det är skitviktigt med snabba kolhydrater direkt efter passet och en del påstår att det bara är onödigt. Så vad är det som gäller egentligen? Jag tänker t.ex sluta helt o hållet med gainers och istället köra på protein tillsammans med havregryn, funkar det istället för gainer? Är gainer verkligen så viktigt? Nu är det då styrketräning vi snackar om.

WHITEFOLKS
2010-10-02, 20:02
Nej det är inte så viktigt.

Varför använder du det nu? Från det kan man nog svara på om du behöver det eller inte.

King Grub
funkar det istället för gainer?

Absolut.

Är gainer verkligen så viktigt?

Absolut inte.

Eddie Vedder
Du har ju läst andra trådar så vad jag anser vet du ju. Och det står jag fast vid även här.

derivata
2010-10-02, 20:11
Ok, men jag läste t.ex den här artikeln http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/08/allt-du-vill-veta-om-gainers/, i den verkar det som att gainer är ett måste liksom, men de kanske ljuger eller? Bara för att sälja.

Eddie Vedder
2010-10-02, 20:15
Ok, men jag läste t.ex den här artikeln http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/08/allt-du-vill-veta-om-gainers/, i den verkar det som att gainer är ett måste liksom, men de kanske ljuger eller? Bara för att sälja.

Jag läste inte jättenoga men utifrån det lilla jag läste tycker jag du övertolkar ganska kraftigt. Jag tycker inte alls hon är så kategorisk.

King Grub
2010-10-02, 20:16
Ljuger och ljuger... man överdriver betydelsen med att kolhydraterna skulle komma just från tillskott, gainer. Det spelar ingen speciell roll vilken kolhydratkälla man använder (även om ren fruktos inte är någon god idé). Om du väljer X gram kolhydrat från gainer, bröd, havregryn, godis, pasta, ris, pommes frites eller vad som helst, kommer du inte att bygga muskler bättre eller sämre, eller återhämta dig märkbart bättre eller sämre (om du inte just har tränat ett par timmars intensiv konditionsträning och skall göra det igen dagen efter, då kan det vara viktigt). En skillnad är väl att gainern stänger av fettförbränningen, vilket inte havregrynen gör på samma sätt.

WHITEFOLKS
2010-10-02, 20:17
Du får nog bilda din egen uppfattning utifrån den information du har tillgång till.

Jag skulle dock inte använda gainer om jag inte tränade hårda tömmande konditionspass väldigt ofta och hade svårt att få i mig tillräckligt med energi.

Om du bara styrketränar så räcker definitivt vassle+havregryn utmärkt.

Dreas
2010-10-02, 20:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=snabba+kolhydrater läs.

derivata
2010-10-02, 20:22
Aha ok, då förstår jag, tack. Så att det är supersnabba kolhydrater (gainer) eller långsamma (pasta?) spelar egentligen ingen roll?

King Grub
2010-10-02, 20:23
Inte om du inte skall träna samma muskel igen några timmar senare.

Fabritzio
2010-10-02, 20:24
En skillnad är väl att gainern stänger av fettförbränningen, vilket inte havregrynen gör på samma sätt.

Har du lust att utveckla det här? Kan det vara en skyhög insulinspik som orsakar detta?

derivata
2010-10-02, 20:26
Inte om du inte skall träna samma muskel igen några timmar senare.

aha ok, så skulle jag kunna köra rygg på morgonen, dra en fet gainer och sen köra rygg igen på kvällen?

Eddie Vedder
2010-10-02, 20:26
Har du lust att utveckla det här? Kan det vara en skyhög insulinspik som orsakar detta?

Korrekt. :) Den gamla harrangen om att "fettet brinner i kolhydraternas låga" är inte i sig felaktig men den blir ändå ganska konstig med tanke på att som bäst fettförbränning har man i en kost med högt fett och minimalt med kolhydrater.

jakke
2010-10-02, 20:35
Om jag lånar den här tråden lite. Hur är det när det gäller konditionsträning och kolhydratsbehovet efter. Undrar både över "korta hårda pass" och lugna långpass.

Fabritzio
2010-10-02, 20:40
Korrekt. :) Den gamla harrangen om att "fettet brinner i kolhydraternas låga" är inte i sig felaktig men den blir ändå ganska konstig med tanke på att som bäst fettförbränning har man i en kost med högt fett och minimalt med kolhydrater.

Men gäller detta bara vid en insulinspik? :) Om man tex dricker en gainer tillsammans med en ordentlig måltid så borde detta motverkas? Sen kan man ju fråga sig hur "allvarligt" detta är, dvs en praktisk märkbar skillnad vid en ev. deff? :)

Eddie Vedder
2010-10-02, 20:43
Om jag lånar den här tråden lite. Hur är det när det gäller konditionsträning och kolhydratsbehovet efter. Undrar både över "korta hårda pass" och lugna långpass.

Kör man mestadels distans tror jag kolhydrater är ännu mer onödigt i kosten överhuvudtaget. Den träningen är ju enkel att genomföra på fett som bränsle. Men vid riktigt mjölksyrapressande träning blir det ju skillnad.

Men gäller detta bara vid en insulinspik? :) Om man tex dricker en gainer tillsammans med en ordentlig måltid så borde detta motverkas? Sen kan man ju fråga sig hur "allvarligt" detta är, dvs en praktisk märkbar skillnad vid en ev. deff? :)

Insulinet är beroende av mängden. Gainer plus mat blir ju mycket mer än gainer enbart.

Ganymedes
2010-10-02, 20:47
Hur är det då med kreatinintag och snabbakolhydrater, där finns väl en viss fördel?

King Grub
2010-10-02, 20:47
Om man tex dricker en gainer tillsammans med en ordentlig måltid så borde detta motverkas?)

Motverka? Tvärtom, påverkan blir ju ännu större.

King Grub
2010-10-02, 20:48
aha ok, så skulle jag kunna köra rygg på morgonen, dra en fet gainer och sen köra rygg igen på kvällen?

Möjligen prestationsmässigt, men det är inte samma sak som att stimulera anabolism.

Fabritzio
2010-10-02, 21:28
Motverka? Tvärtom, påverkan blir ju ännu större.

Jaha då vet jag :) trodde nämligen det berodde på sjävla spiken och att påverkan blev mindre vid en jämnare kurva..

Sverker
2010-10-03, 07:17

Nej. Det centrala nervsystemet som matar signaler ned till musklerna behöver vila och återhämta sig först. Att fylla på med glykogen är inte så svårt som flera skrivit tidigare. Det är svårare att anpassa frekvens och intensitet på träningen.

Men inte den bäste på Kolozzeum kan prickskjuta bröstmusklerna utan att belasta triceps. Det är näst intill omöjligt att få ut maximalt i träningen av övre ryggen utan att belasta korsrygg, rumpa eller trapezius. Biceps behöver jag inte ens nämna.

Jag har min åsikt. Tränar man oftare än varannan dag så ska man nog tänka över vad man äter inför nästa träningspass. Jag använder gainer för att få bästa möjliga återhämtning i träningen.

Anton Fräs
2010-10-03, 07:29
Jag håller med Sverker. Tränar man hård styrketräning och med hög volym så ser jag fördelarna med gainer större än dess nackdelar. Jag presterar dessutom märkbart bättre med lite malto under passet.

bear.flowertwig
2010-10-03, 12:16
Jag håller med Sverker. Tränar man hård styrketräning och med hög volym så ser jag fördelarna med gainer större än dess nackdelar. Jag presterar dessutom märkbart bättre med lite malto under passet.

Tack för den påminnelsen. :thumbup: Hade jag nästan glömt. Har uteslutit gainer efter passet men lite malto i drickan under passet ska jag nog börja med igen. Iaf under tyngre pass. Kommer ihåg när jag gjorde det att jag blev förvånad över vilken effekt det faktiskt hade. Kände mig betydligt fräschare långt in i pass där jag normalt hade tappat rejält.

mikaelj
2010-10-03, 14:54
En tablett Dextrosol eller två (för att höja blodsockret) borde ha ungefär samma effekt gissar jag?

bear.flowertwig
2010-10-03, 16:25
Ja säkert.

derivata
2010-10-03, 22:41
Jag har min åsikt. Tränar man oftare än varannan dag så ska man nog tänka över vad man äter inför nästa träningspass. Jag använder gainer för att få bästa möjliga återhämtning i träningen.

Det har du iofs rätt i, jag tränar själv varje dag och känner mig alltid helt återhämtad inför varje pass, det kan ju såklart vara tack vare gainern. Men jag ska undvika gainer ett tag och om jag känner att jag presterar sämre kommer jag såklart köra på det igen.

Pösk
2011-01-20, 18:53
Jag tränar styrketräning efter frukosten och håller på och försöker deffa ner mig lite, ska jag lägga kolhydraterna innan träningen eller efter?
Äter normalt sätt gröt, ägg och macka med skinka innan och efteråt äter jag i stort sett bara protein och fett över hela dagen
Innan var det ju populärt att blanda i Maltodextrin eller Dextropur i drinkarna efter träning men det kanske har ändrats med ny vetenskap ?

Anders The Peak
2011-01-21, 10:01
Med en gainer eller drink med havregryn utblandat med vassleprotein efter ett uttömmande pass ger lite av effekten av kolhydratladdning dvs kroppen överkompenserar och det ger säkert en fördel till nästa pass. Normalt har man ca 100 gr glykogen i levern och ca 400 gr i muskulaturen. Men man kan öka på kapaciteten av lagringen till över det dubbla med ett medvetet tränings och kostupplägg.

Om kolhydrater är viktigt för att få goda träningsresultat. Det tror jag man är rätt klar över men även att de inte har avgörande betydelse för muskelproteinsyntesen.

emcalu
2011-01-21, 18:01
Hur ska man äta om man "bara" tränar allmänt? Jag är en tjej på 17 år som tränar styrka 1-2 ggr/vecka och kondis 3-4, utan några högre mål så att säga. Har aldrig provat pulver, gainers osv utan käkar bara vanlig mat och brukar äta en banan o dricka typ 3 dl mjölk direkt efter träning, både styrka o kondis. Annars äter jag rätt bra, mindre kolhydrater, mer protein o bra fetter. Funkar min mjölk o min banan? ^^

King Grub
2011-01-21, 18:56
Absolut, inga problem alls. Bara mjölk i sig ger allt som behövs för att musklerna skall utnyttja träningen maximalt.

Pösk
2011-01-21, 20:15
Försökte med havregryn och Whey 80 (choklad) efter passet idag för att få i mig lite kolhydrater snabbt, smaka som chokladboll bara det att hälften av havregryn satt kvar som en smet i botten :/