handdator

Visa fullständig version : "Onyttig" BULK!

Sachin
2010-10-02, 16:21
Hej hej! :)

Jag har en fråga angående min bulk. Om man har fått i sig andelen protein eller mer som man behöver, spelar det då någon roll om resten av mina kalorier kommer från saker som inte är så nyttiga som t.ex. godis, bullar, glass. ?

Exempel.

Jag får i mig ca 2500 kcal och du har jag fått i mig 150 g Protein vilket är mer än tillräckligt och jag vill komma upp i 3500 kcal per dag. Om jag då äter 1000 kcal av godsaker, blir min bulk plötsligt onyttig och dåligt, eller får jag fortfarande samma resultat som jag skulle få om jag åt 1000 kalorier av vanlig mat som ris och kyckling m.m.

TACK FÖR SVAR:)

King Grub
2010-10-02, 16:51
På kort sikt gör det ingen speciellt skillnad för muskeluppbyggnad eller fettförbränning, men om det leder till ett överdrivet intag av socker eller ofördelaktig fördelning av fettsyror, kan det påverka hälsan och därmed träningsresultaten på sikt.

Det är just vid "bulk", överätning, som onyttiga saker, som socker, kan ha skadlig påverkan.

En viss mängd "skräp" kan ingå i vilket kost som helst, men att bara ladda in godis efter det att proteinbehovet är tillfredsställt är nog ingen god idé.

Taffalito
2010-10-02, 17:10
Gjorde det misstaget i somras. Då jag tyvärr besitter en obefintlig aptit, kände jag att enda vägen att nå mitt bulkmål, 3500 kcal, var att skarva i med choklad, glass, chips, öl och annat "onyttigt".

Resultatet? Visst gick jag upp i vikt, dock mindre än beräknat. Sockret, fetterna och alkoholen ledde till att den största delen av viktuppgången placerade sig kring magen! Epic fail, med andra ord.

Fattar uppriktigt inte hur jag ska nå 3500 kcal/dag genom "nyttig" mat. Blir ju busenkelt om man fuskar till det med socker, snabba kolhydrater och floder av fett, med resultat därefter. Blir nog en långsam viktökning för mig känns det som...

Sachin
2010-10-02, 18:23
OKej, så skippa godiset men inte helt får det vara! :)

Vinylsvarv
2010-10-02, 20:35
Gjorde det misstaget i somras. Då jag tyvärr besitter en obefintlig aptit, kände jag att enda vägen att nå mitt bulkmål, 3500 kcal, var att skarva i med choklad, glass, chips, öl och annat "onyttigt".

Resultatet? Visst gick jag upp i vikt, dock mindre än beräknat. Sockret, fetterna och alkoholen ledde till att den största delen av viktuppgången placerade sig kring magen! Epic fail, med andra ord.

Fattar uppriktigt inte hur jag ska nå 3500 kcal/dag genom "nyttig" mat. Blir ju busenkelt om man fuskar till det med socker, snabba kolhydrater och floder av fett, med resultat därefter. Blir nog en långsam viktökning för mig känns det som...

Jag kör med tex kvarg + cashewnötter , mjölk till varje måltid och grovt bröd till lunch och middag ligger nånstans på ca 3200 kcal per dag. Inte svårt alls att komma upp i den mängden bara att börja kolla vad alla varor man köper har för näringsvärde. :)
Postat via en mobil enhet

mikaelj
2010-10-02, 22:43

Vad är felet med att överäta på fett? Socker är nog några resor värre.

Forqie
2010-10-02, 22:53
Men all energirik mat behöver inte vara direkt onyttig heller, personligen tycker jag att lägga lite extra smör på mackorna hjälper, men nu har jag inte problem med min aptit så det kanske bara är jag ;P

Eddie Vedder
2010-10-03, 08:18
Men all energirik mat behöver inte vara direkt onyttig heller, personligen tycker jag att lägga lite extra smör på mackorna hjälper, men nu har jag inte problem med min aptit så det kanske bara är jag ;P

Nej men förutsättningen här är ju just onyttig mat, smör. :) Mindre nyttigt om du kletar på maximalt med Nutella och låter de mackorna utgör hälften av dagsintaget. ;)

Sachin
2010-10-03, 08:42
Jag menar inte hälften av dagsintaget, men ca 500 kalorier av onyttigheter varje dag lär väl inte göra så stor skillnad, det enda jag ser som är dåligt är socker kommer höja blodsocker nivån :)

Eddie Vedder
2010-10-03, 08:48
Jag menar inte hälften av dagsintaget, men ca 500 kalorier av onyttigheter varje dag lär väl inte göra så stor skillnad, det enda jag ser som är dåligt är socker kommer höja blodsocker nivån :)

Det var inte riktat till dig utan mer en allmän överdrift. Alltså, i mina ögon är inte massa smör och grädde i maten något som gör den onyttigare. Men att fylla upp med 500 kcal godis varje dag anser JAG vara dåligt.

Särskilt under viktuppgång. Är man inte underviktig, eller av någon annan anledning måste gå upp i vikt av hälsoskäl, är ju viktuppgång i sig bara negativt för hälsan. Att då addera skräp på det blir ju bara dubbelt dåligt.

Sachin
2010-10-03, 08:58
.Det var inte riktat till dig utan mer en allmän överdrift. Alltså, i mina ögon är inte massa smör och grädde i maten något som gör den onyttigare. Men att fylla upp med 500 kcal godis varje dag anser JAG vara dåligt.

Särskilt under viktuppgång. Är man inte underviktig, eller av någon annan anledning måste gå upp i vikt av hälsoskäl, är ju viktuppgång i sig bara negativt för hälsan. Att då addera skräp på det blir ju bara dubbelt dåligt.

Okej, men jag litar på ditt ord, så jag ska inte överdriva mitt godisintag då jag vill ha en lyckad bulk. Men 1 eller 2 dagar i veckan kanske jag stoppar i mig något gott och då blir det inte så mycket max 500 kalorier, kanske bara tar mig en 300 kaloriers glass :) Försökte väl bara njuta av min bulk lite mer då jag inte har så varierad kost (är inte bra i köket) :) Tack! :)

Anton Fräs
2010-10-03, 09:15
Ja men jösses de mängderna du pratar om är ju inget att oroa sig för.

Sachin
2010-10-03, 09:18
Vill ju få ut det mesta av bulken :) Är min första bulk och känns dumt att göra det fel då :)

King Grub
2010-10-03, 09:19
Men 1 eller 2 dagar i veckan kanske jag stoppar i mig något gott och då blir det inte så mycket max 500 kalorier, kanske bara tar mig en 300 kaloriers glass :) Försökte väl bara njuta av min bulk lite mer då jag inte har så varierad kost (är inte bra i köket) :) Tack! :)

Det är bra, om du kan skriva vad du menar i första inlägget, så det inte blir missförstånd redan från början. Där skrev du...

"spelar det då någon roll om resten av mina kalorier kommer från"

...vilket ger en helt annan innebörd. Även om du gav ett exempel på 1000 kcal också.

Sachin
2010-10-03, 09:41
Ska ta med det till nästa gång, förlåt :)

Eddie Vedder
2010-10-03, 09:50
Ska ta med det till nästa gång, förlåt :)

Det är väl bättre att göra det nu? Skriv helt enkelt vad du faktiskt menar så vi kan ge svar. Är det 1000 kcal godis eller 300 kcal glass? Skillnaden är högst väsentlig.

Sachin
2010-10-03, 09:54
Jaha, jag brukar inte köra på godis upp till 1000 kalorier och har inget behov av det men sen att jag vill ha i mig något gott är väl mer sant. Så jag skulle säga en 300 kcal glass /en 300 kcal kexchoklad mer än 1000 kcal godis.

Taffalito
2010-10-03, 10:15
Jag kör med tex kvarg + cashewnötter , mjölk till varje måltid och grovt bröd till lunch och middag ligger nånstans på ca 3200 kcal per dag. Inte svårt alls att komma upp i den mängden bara att börja kolla vad alla varor man köper har för näringsvärde. :)
Postat via en mobil enhet

Visst, en liter röd mjölk slinker lätt ner om dagen (iom att jag alltid blandar mina proteindrinkar med mjölk), och bara det är 600 "oproblematiska" kalorier. Samma sak med cashewnötter. En påse 125g äter man ju på 20 sekunder ungefär; 600 kcal till! Saken är att jag vant mig vid saltade och rostade, inte så nyttigt kanske, men får gå över till naturella bara... Kvarg äter jag också dagligen, mycket protein men tyvärr bara 140 kcal/250g.

Vad är felet med att överäta på fett? Socker är nog några resor värre.

Jo, tidvis har jag hinkat 0,5 dl olivolja om dagen. Känns inte så jävla nyttigt kanske, men är det direkt hälsovådligt att göra det längre tider? Blir nog sockret som jag håller mig ifrån. Bulka på socker = tigga om bukfetma.

Eddie Vedder
2010-10-03, 10:20
Jo, tidvis har jag hinkat 0,5 dl olivolja om dagen. Känns inte så jävla nyttigt kanske, men är det direkt hälsovådligt att göra det längre tider? Blir nog sockret som jag håller mig ifrån.

En lav deciliter är en del men det är nog inte omöjligt att balansera upp. Men man bör kanske inte dra i sig ännu mer från nötter, frön och växtoljor då.

Bulka på socker = tigga om bukfetma.

Ja en väldigt väldigt sockerrik viktuppgång är nog högst olämplig för många metabola hälsoaspekter. För de allra flesta blir det ju, tack och lov, inget som sker i praktiken men OM man gör det finns det i mina ögon vetenskapligt stöd för att hävda att det är betydligt sämre med all den fruktosen.

mikaelj
2010-10-03, 10:53
Jo, tidvis har jag hinkat 0,5 dl olivolja om dagen. Känns inte så jävla nyttigt kanske, men är det direkt hälsovådligt att göra det längre tider? Blir nog sockret som jag håller mig ifrån. Bulka på socker = tigga om bukfetma.

Det är förvisso genetiskt hur man går upp i vikt vid överätning, men jag tycker också att det låter som att överdos fruktos borde vara sämre än att äta mer fett eller stärkelse.

Att äta 0,5 dl olivolja borde inte vara några bekymmer. Förvisso kan jag bara utgå från mig själv, men åtminstone kolesterolvärdena är utmärkta på en kosthållning bestående av >200g fett/dag i ett par år nu.