Visa fullständig version : Sekventiell växellåda?
Sparven från Minsk
2010-10-02, 11:52
Någon som vet vad en sekventiell växellåda är för nått?
Automat?
Janitorr
2010-10-02, 11:59
http://auto.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm
martikainen
2010-10-02, 11:59
Google?
http://auto.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm
edit: pucktvåa..
David Brent
2010-10-02, 12:00
Haha, jag tänkte precis länka samma artikel :/
Men jävlar! Skriv "sekve" på google så kommer fan sekventiell växellåda upp automatiskt. Du verkar inte vara den enda i världen som undrar över detta..
Sparven från Minsk
2010-10-02, 12:16
Har ju haft hoj så fattar konceptet. Med koppling men slipper med andra ord spaken eller what? Sitter en liten växelpinne nere vid fötterna, eller liten spak uppe vid ratten?
Dennis93
2010-10-02, 12:37
Här har du en bild och allt BMWs SMG II sekv låda.
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/teknisk/en_artikkel.asp?id=52
ingen koppling, precis som automat, kan finnas paddlar vid ratten som du kan växla med eller med spaken, men du spakar upp eller ner enbart utan nå koppling
hahavaffan
2010-10-02, 13:12
Fast en riktig, sekventiell låda använder väl inte nån traditionell koppling mellan växlingarna? De flesta automatlådor, och typ BMWs SMG är ju sekventiella i den bemärkelsen att man bara kan välja växlarna sekventiellt, men de funkar ändå med hjälp av en vanlig koppling o momentomvandlare?
Fast en riktig, sekventiell låda använder väl inte nån traditionell koppling mellan växlingarna? De flesta automatlådor, och typ BMWs SMG är ju sekventiella i den bemärkelsen att man bara kan välja växlarna sekventiellt, men de funkar ändå med hjälp av en vanlig koppling o momentomvandlare?
Då är den per definition inte en sekventiell växellåda?
Dennis93
2010-10-02, 13:21
Kopierat från länken jag länkade till ovan:
SMG-växellåda
BMW erbjuder en 6-stegad manuell, sekventiell växellåda för 5-serien och 6-serien. SMG gör det möjligt att passera genom alla de sex växelstegen genom att trycka eller dra i tangenterna, ”paddlarna”, på ratten. Kopplingsarbetet sköts elektrohydrauliskt, utan kopplingspedal.
Du är ute och cyklar tror jag hahavaffan. Verkar som det du pratar om är en vanlig ''tiptronic/steptronic'' låda? Dvs, en helt vanlig automatlåda som du kan välja att växla manuellt (eller du ger lådan signal om att den ska växla manuellt). SMG är något helt annat, det är i grunden en manuell låda.
Gurra med O
2010-10-02, 16:20
Har ju haft hoj så fattar konceptet. Med koppling men slipper med andra ord spaken eller what? Sitter en liten växelpinne nere vid fötterna, eller liten spak uppe vid ratten?
paddel växel alt vanlig växelspak fast du kör inte med H mönster utan bakåt = växla upp tryck spaken framåt = växla ner
ursäkta utrycket eller min trångsynhet men jag trodde alla killar visste vad en sec låda var för något *rolleyes*
Muskelbyggaren
2010-10-02, 16:35
paddel växel alt vanlig växelspak fast du kör inte med H mönster utan bakåt = växla upp tryck spaken framåt = växla ner
ursäkta utrycket eller min trångsynhet men jag trodde alla killar visste vad en sec låda var för något *rolleyes*
Höhöhö, high five på den!!1
När vi ändå är inne på ämnet, nån som testat en bil med CVT?
Ja. Helt ok det om man bara ska glida, i en prestandabil vetetusan.
hahavaffan
2010-10-02, 17:42
Du är ute och cyklar tror jag hahavaffan. Verkar som det du pratar om är en vanlig ''tiptronic/steptronic'' låda? Dvs, en helt vanlig automatlåda som du kan välja att växla manuellt (eller du ger lådan signal om att den ska växla manuellt). SMG är något helt annat, det är i grunden en manuell låda.Helt annat är det ju knappast? En SMG låda saknar väl mekanisk växelväljare(iaf om man växlar med paddlarna på ratten), och alltså ger du lådan en signal att växla, precis som du skriver. Och man kan väl inte välja att den ska växla 1-4-6 t.ex.? Anyhow, vi missförstod nog varandra.
Dennis93: När jag skrev att den använder en koppling, syftade jag på den faktiskta kopplingen, och inte pedalen på golven.
Helt annat är det ju knappast? En SMG låda saknar väl mekanisk växelväljare(iaf om man växlar med paddlarna på ratten), och alltså ger du lådan en signal att växla, precis som du skriver. Och man kan väl inte välja att den ska växla 1-4-6 t.ex.? Anyhow, vi missförstod nog varandra.
Helt annat än en automatlåda menade jag. En manuell låda och en automatlåda är som natt och dag. Den ena enbart mekanisk, den andra mekanisk, hydraulisk, elektrisk och styrd av en dator.
En sk ''tiptronic'' elller vad de nu döper dem till är inget annat än en automatlåda, med en option att styra växlingen manuellt . En SMG är mekaniskt sett en helt manuell låda. Hur själva styrningen av växlingen fungerar vet jag inte på rak arm, men växellådan i sej är manuell.
Dennis93
2010-10-02, 18:01
Helt annat är det ju knappast? En SMG låda saknar väl mekanisk växelväljare(iaf om man växlar med paddlarna på ratten), och alltså ger du lådan en signal att växla, precis som du skriver. Och man kan väl inte välja att den ska växla 1-4-6 t.ex.? Anyhow, vi missförstod nog varandra.
Dennis93: När jag skrev att den använder en koppling, syftade jag på den faktiskta kopplingen, och inte pedalen på golven.
Mhm ser det nu när jag läser igen. :smash: på mig :D
Den har mao en fysisk koppling mellan motorn och växellådan. Inte momentomvandlare som en automat. Men det är ingen standardkoppling som en ''vanlig'' manuell låda har. SMG är dock inget annat än en manuell växellåda.
pragmatist
2010-10-02, 18:40
Höhöhö, high five på den!!1
Multitroniclådan i min Audi är en CVT, som omnibus säger är det en glidarlåda som är ok för mjukkörning eftersom den är helt ryckfri men blir ganska seg och oharmonisk när man gasar på lite, mycket eftersläpning vid gaspådrag. Lite "indirekt" körkänsla eller hur man ska uttrycka det. Däremot är den riktigt skön i jämn motorvägsfart, 1800 v/min i 110 är inte helt fel. Riktigt bränslesnål vid landsvägskörning är den också.
Fick jag välja skulle jag dock hellre ta den vanliga tiptronicautomaten.
Arf Pingvin
2010-10-02, 20:17
De är som att köra en vanlig automat.
Ja. Helt ok det om man bara ska glida, i en prestandabil vetetusan.
I vanliga fall ja men de förbjöds i formel 1 för att de var för bra. En CVT ändrar utväxlingen steglöst och låter en alltså ha fulla varv(full effekt) hela tiden i en raceapplikation. Kanske före sin tid, kostade för mycket och tog bort en del av förarens skicklighet ur sporten. Det är som att låta en dator styra gaspådraget, bara fälla ner plattan så sköter autmatiken resten.
Multitroniclådan i min Audi är en CVT, som omnibus säger är det en glidarlåda som är ok för mjukkörning eftersom den är helt ryckfri men blir ganska seg och oharmonisk när man gasar på lite, mycket eftersläpning vid gaspådrag. Lite "indirekt" körkänsla eller hur man ska uttrycka det. Däremot är den riktigt skön i jämn motorvägsfart, 1800 v/min i 110 är inte helt fel. Riktigt bränslesnål vid landsvägskörning är den också.
Den går väl att stega själv också? Det är helt enkelt förprogrammerade steg i en annars steglös transmission för att folk helt enkelt förväntar sig det i en bil.
En sekventiell växellåda är en manuell låda där man ej kan hoppa över växelsteg, de måste väljas i... sekvens. Hur kopplingen funkar, om man behöver koppla alls, har inget med saken att göra. Min bil har "paddelväxlar" men är en dubbelkopplingslåda, motsvarande VWs DSG-lådor. Växellådan är alltså rent mekaniskt inte en sekventiell låda men elektroniken låter en inte växla annorlunda.
pragmatist
2010-10-02, 22:11
Den går väl att stega själv också? Det är helt enkelt förprogrammerade steg i en annars steglös transmission för att folk helt enkelt förväntar sig det i en bil.
Japp det gör det, då är lådan "sjuväxlad". Fast vem köper en automatlåda för att växla själv? Kul en vecka, typ.
Arf Pingvin
2010-10-03, 07:56
Japp det gör det, då är lådan "sjuväxlad". Fast vem köper en automatlåda för att växla själv? Kul en vecka, typ.
Det är bra i udda situationer, svaga motlut när man drar tungt, motorbromsa etc. Du kan sänka förbrukningen ganska mycket när du drar husvagn tex.
Fast man växlar aldrig i den bemärkelsen med en remlåda, som du gör med en vanlig automatlåda med tiptronic. En automat är ju fullt mekanisk med drev för alla växlar, 5-8 lamellkopplingar/bromsar inne i lådan, pump, filter, ventilhus osv, fast du manövrerar växlingssignalerna manuellt helt enkelt. Men hur som helst så finns ju alla växlarna fysiskt, till skillnad från en CVT. Så lådorna skiljer ju sej åt oerhört mycket.
hahavaffan
2010-10-03, 10:10
Den har mao en fysisk koppling mellan motorn och växellådan. Inte momentomvandlare som en automat. Men det är ingen standardkoppling som en ''vanlig'' manuell låda har. SMG är dock inget annat än en manuell växellåda.Precis, men det är ju ingen manuell låda om den saknar kopplingspedal och kan växla själv, imho :)
Precis, men det är ju ingen manuell låda om den saknar kopplingspedal och kan växla själv, imho :)
Är hur lådan är uppbyggd i grunden som avgör om den är manuell eller automat, men jag förstår hur du tänker :)
Dual-clutch däremot är ju lite knivigare. Men även det är i grunden en manuell låda, fast med 2st våtlamellkopplingar av samma typ som finns i automatlådan, som styrs med hydrauliskt tryck genom elektroniska solenoider och en dator (precis som en automat). Det bästa av två världar! Hade jag kunnat tänka mej på nästa bil helt klart..
hahavaffan
2010-10-03, 10:25
Mm, Carrera S med deras dubbelkoppling... http://www.80stees.com/images/products/The_Simpsons_Homer_Wants_a_Doughnut-T-link.jpg
Arf Pingvin
2010-10-03, 10:37
Precis, men det är ju ingen manuell låda om den saknar kopplingspedal och kan växla själv, imho :)
Mekaniskt är det som en manuell låda. Man kallar det automat om den har en momentomvandlare. SMG och DSG har fortfarande nån slags koppling fast de är semi-automatic. En momentomvandlare tillåter ett visst slir i kraftöverföringen även om det finns lock-up-läge där man låser kraftöverföringen.
Arf Pingvin
2010-10-03, 10:49
Dual-clutch däremot är ju lite knivigare. Men även det är i grunden en manuell låda, fast med 2st våtlamellkopplingar av samma typ som finns i automatlådan, som styrs med hydrauliskt tryck genom elektroniska solenoider och en dator (precis som en automat). Det bästa av två världar! Hade jag kunnat tänka mej på nästa bil helt klart..
Jag skulle inte jämföra dubbelkopplingslådans våtlamellkoppling med en automatlåda direkt. Där gör momentomvandlaren jobbet som dubbelkopplingen gör. Lamellerna eller bromsbanden i en automat har en lite annan funktion.
Lock-up är standard sedan många, många år tillbaka. Det utvecklades för att minska bränsleförbrukningen. Över ~50km/h aktiveras Lock-up kopplingen och momentomvandlaren roterar då som en enhet för att undvika slirning.
Men den stora skillnaden mellan en manuell och automat är att samtliga kopplingar/bromsar sitter i lådan. Totalt är det upp till 30st våtlammeller och stållammeller som aktiveras genom oljetryck på ett antal planetväxlar och ringhjul i lådan.
Men det mest avancerade i en automatlåda är ventilhuset som består av ett 30 tal ventiler, fjädrar och elektroniska solenoider i en labyrint av oljekanaler. Om pumpen är hjärtat i lådan så är ventilhuset hjärnan som dirigerar oljan till de olika kopplingarna ,som aktiverar vald växel, eller fungerar som en broms på ett särskilt drev.
Allt detta styrs av växellådans dator som i sin tur styrs av bilens dator. Mycket avancerad mjukvara som adapterar sej efter bilens unika köregenskaper.
Kort och gott, det är stooor skillnad på manuellt och automat :)
Jag skulle inte jämföra dubbelkopplingslådans våtlamellkoppling med en automatlåda direkt. Där gör momentomvandlaren jobbet som dubbelkopplingen gör. Lamellerna eller bromsbanden i en automat har en lite annan funktion.
Momentomvandlaren fungerar inte som koppling åt växlarna. Den ökar bara motorns vridmoment, upp till en viss hastighet. Växlarna aktiveras som jag förklarade ovan, av lamellkopplingar inuti lådan för varje växel. Bromsbandet är just vad det låter, en broms. Det finns oftast 3st bromskopplingar i en automat, som låser drev från att rotera för att uppnå önskat vridmoment på vissa växlar.
Mm, Carrera S med deras dubbelkoppling... http://www.80stees.com/images/products/The_Simpsons_Homer_Wants_a_Doughnut-T-link.jpg
PDK är underbart och när man har bättre drag i en Carrera med PDK än en Turbo utan så inser man vilken orgasm man får den dagen man får ratta en Turbo med PDK.
hahavaffan
2010-10-03, 11:21
PDK är underbart och när man har bättre drag i en Carrera med PDK än en Turbo utan så inser man vilken orgasm man får den dagen man får ratta en Turbo med PDK.Hehe precis. Polarens farsa köpte sig nyligen en 4S med den lådan... must... have... a... riiiide.
Arf Pingvin
2010-10-03, 12:16
Momentomvandlaren fungerar inte som koppling åt växlarna. Den ökar bara motorns vridmoment, upp till en viss hastighet. Växlarna aktiveras som jag förklarade ovan, av lamellkopplingar inuti lådan för varje växel. Bromsbandet är just vad det låter, en broms. Det finns oftast 3st bromskopplingar i en automat, som låser drev från att rotera för att uppnå önskat vridmoment på vissa växlar.
Lamellkopplingarna och banden kopplar ihop planetväxeln på olika sätt medan motsvarande låsning av drev i dubbelkopplingslådan sker helt mekaniskt så det funkar helt olika det är vi iaf överrens om :)
Lamellkopplingarna och banden kopplar ihop planetväxeln på olika sätt medan motsvarande låsning av drev i dubbelkopplingslådan sker helt mekaniskt så det funkar helt olika det är vi iaf överrens om :)
Hehe, japp :)
Likheten mellan dual-clutch och automat som jag tänkte på var just att dom använder samma typ av våtlamellkoppling som regleras med oljetryck, till skillnad från en standardkoppling då.
Arf Pingvin
2010-10-03, 12:38
Motorcyklar har lamellkopplingar. Enklare jämförelse tycker jag :)
Motorcyklar har lamellkopplingar. Enklare jämförelse tycker jag :)
Jo men dom har ju torrkopplingar. Inga oljetryck som aktiverar kopplingen där. Så blir ingen bra jämförelse ;)
Arf Pingvin
2010-10-03, 13:04
Jo men dom har ju torrkopplingar. Inga oljetryck som aktiverar kopplingen där. Så blir ingen bra jämförelse ;)
Eller våtkopplingar som badar i motorolja. För övrigt finns en Honda nu med dubbelkopplingslåda :)
Eller våtkopplingar som badar i motorolja. För övrigt finns en Honda nu med dubbelkopplingslåda :)
Motorcykelel med dubbel-koppling? Häftigt! Vet du vad modellen heter?
För att förtydliga mej lite med, när jag pratar våtkoppling så tänker jag på hydrauliskt styrda kopplingar, inte bara kopplingar dränkta i olja. Är nog lite automat-skadad helt enkelt ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.