Visa fullständig version : Attityd mot pappor?
shut teh face
2010-10-02, 07:49
Det verkar finns en djupt rotad attityd mot "pappor" i samhället. Pappan liksom drivs in i ett spår som gör att man inte är förvånad över att barn i regel har bättre relation till sin mamma.
Föräldragrupperna, kommer man som pappa ensam så är det förvånande, sköterskan undrar vart mamman är, men de undrar inte över vart någon pappa är fastän jag är där som ensam kille.
Mamman ska amma, det är nästan lite tabu att göra något annat. Vi ville ha bröstpump och låta mig mata ibland, inte för att amningen fungerar dåligt, men man känner sig ju handikappad när mamman inte kan va borta två timmar ens. -Tänk om barnet blir hungrigt! När man diskuterar detta så möts man enorm förvåning och sköterskan försöker argumentera för att det är väl ingen idé att göra så, barnet får bäst relation till sin mamma om det ammar och det är lika bra då pappan ska ju börja jobba snart igen.
Nu är detta inte enstaka individer i sjukvården, utan jag känner samma attityd från dem alla, som verkar va medelålders kvinnor allihopa, barnmorskor, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor.
Inte konstigt att mamman alltid får vårdnaden om barnen, socialen är väl full med medelålders kvinnor också och domstolarna kör väl alltid på deras rekommendation.
Nu stör inte detta mig så enormt mycket, jag bara funderade på det och undrar hur andra pappor upplever det.
:)
Jag vet inte om jag kan hålla med riktigt. Vad gäller omsorgens syn på pappor så handlar det nog väldigt mycket om hur "gammal" din barnmorska är. Sedan är det nog väldigt individuellt hur framåt du är som pappa. Är man lite osäker osv finns det säkerligen risk att man blir överkörd. Jag har två barn på 4 år och snart 1,5 år. Jag har inte upplevt några större problem med att man vill engagera sig i barnets uppväxt. Snarare tvärt om.
Amningen är iofs en sak för sig. Men vi hade det problemet att min frus amning inte kom igång, så det har blivit ersättning för båda våra barn. Då var det helt plötsligt inga problem att avlasta varandra dom gångerna det var nattmatning.
Skall det ammas är det ju givetvis en annan sak då det är kvinnan som har bröstet. Men en pump kan väl vem som helst köpa på apoteket?
Jag tycker man får mer och mer uppmuntran och lystna blickar från andra kvinnor när man visar framfötterna och är med på sina barns aktiviteter. ;)
shut teh face
2010-10-02, 08:02
Jo precis, men man vill ju gärna ta det med BVC när man gör något nytt, typ köpa en pump. Man måste nästan ha med dem på "spåret" känns det som.
Äsch det behöver du inte göra. Det råder en viss "ammningshysteri" på en del barnmorskor. Vi råkade ut för samma med vårt första barn. Det skulle pumpas och försökas in i evighet för att få igång mjölken. Inget kom så det blev ersättning. Jag tror det är rent skitsnack att det ger bättre band till mamma eller pappa bara för att det skall köras in en bröst i ungens mun. Det är närhet ett barn behöver, om det ligger mot ditt bröst och får mjölken på flaska eller mot mammans bröst gör säkerligen noll skillnad. Där emot är ju bröstmjölken säkerligen bättre än ersättning, men det är ju ett annat ämne. :)
För mig ar det en självklarhet att avlasta genom att ta vissa nätter med flaskan för att min fru skulle få sova ut. Mycket värdefullt!
shut teh face
2010-10-02, 08:14
Äsch det behöver du inte göra. Det råder en viss "ammningshysteri" på en del barnmorskor. Vi råkade ut för samma med vårt första barn. Det skulle pumpas och försökas in i evighet för att få igång mjölken. Inget kom så det blev ersättning. Jag tror det är rent skitsnack att det ger bättre band till mamma eller pappa bara för att det skall köras in en bröst i ungens mun. Det är närhet ett barn behöver, om det ligger mot ditt bröst och får mjölken på flaska eller mot mammans bröst gör säkerligen noll skillnad. Där emot är ju bröstmjölken säkerligen bättre än ersättning, men det är ju ett annat ämne. :)
För mig ar det en självklarhet att avlasta genom att ta vissa nätter med flaskan för att min fru skulle få sova ut. Mycket värdefullt!
Precis, av den anledningen så vill man ju gärna ha möjligheten. Eller om något annat händer exempelvis, mamman kan ju få influensa eller så.
En annan sak jag hört är att barnet kan vänja sig med flaska; mjölken kommer direkt och rikligt. Och då vill de inte återgå till amning, har du märkt något sådant?
Exakt. Är det ert första barn? För om jag jämför första med andra barnet så är det ju som natt och dag med dom beslut man tar själv. :)
shut teh face
2010-10-02, 08:22
Exakt. Är det ert första barn? För om jag jämför första med andra barnet så är det ju som natt och dag med dom beslut man tar själv. :)
Jepp första barnet :)
En annan sak jag hört är att barnet kan vänja sig med flaska; mjölken kommer direkt och rikligt. Och då vill de inte återgå till amning, har du märkt något sådant?
Jag har också hört att det kan bli så, från källor jag upplever som hyfsat trovärdiga. Jag kan iofs tycka att det inte är så långsökt; det krävs mer jobb för att få ut mjölken ur bröstet än för att få ut den ur en flaska, och om då inte bröstmjölken råkar vara 1000000000000000 gånger godare än ersättningen så är det klart att det är smidigt att maten liksom bara trillar in. Problemet är nog mest om man skall vänja barnet vid helamning efter att det har fått bara flaska en period. Sedan tror jag att det är extremt olika på olika barn - ungefär som allt annat.
Jag tror (eller snarare hoppas) att det varierar med barnmorskor och med mottagningar hur den "allmänna pappaattityden" är. Det som du beskriver tycker jag känns konstigt, det påminner väldigt mycket om hur min pappa beskriver att det var när jag föddes (han bli fortfarande svart i ögonen när man nämner typ hembesök av barnmorska) och det är ju hundra år sedan.
shut teh face
2010-10-02, 08:55
Jag tycker fortfarande det verkar va så. Men det kanske är för vi är unga, 22 år. De tror väl att vi är dumma i huvudet men att mamman ändå är okej för hon är ju ändå mamman.
Men det är väl fritt fram hur mycket man vill va i kontakt med dessa personer, det är väl mest i början nu när man är lite osäker.
Ja, det är ju alltså mer min förhoppning att det är bättre åtminstone någonstans. Sedan det där med att vara ung - jag vet inte om 22 egentligen är så ungt; man är ju vuxen och hur mogen/omogen man är beror ju på vem man är. Däremot har ju folks referensramar skiftat rejält; när min sladdsyster föddes var morsan 34, och då ansågs hon vara gammal (och det var ett sladdbarn). Nu är det ju många som får sitt första barn i den åldern.
pragmatist
2010-10-02, 10:13
Min dotter ledsnade helt på tutten när vi gav henne ersättning som komplement, medan min son har haft både tutte och ersättning från första början och det gick bra att kombinera, han gillar båda. Så det finns en viss risk med flaska/ersättning skulle jag säga, men man kan inte veta hur en viss unge reagerar innan man har prövat.
Sheogorath
2010-10-02, 11:16
Min dotter ledsnade helt på tutten när vi gav henne ersättning som komplement, medan min son har haft både tutte och ersättning från första början och det gick bra att kombinera, han gillar båda. Så det finns en viss risk med flaska/ersättning skulle jag säga, men man kan inte veta hur en viss unge reagerar innan man har prövat.
Typ 90 % av alla killar gillar ju att suga tutte även i vuxen ålder så det kanske inte är så konstigt...
Arf Pingvin
2010-10-02, 11:21
Jag tyckte den här tråden var alldeles för vuxen för kolo. Tur att Sheo styr upp :thumbup:
Typ 90 % av alla killar gillar ju att suga tutte även i vuxen ålder så det kanske inte är så konstigt...
Det tog på tok för lång tid innan nivån gick ner...
Sheogorath
2010-10-02, 11:29
Det tog på tok för lång tid innan nivån gick ner...
Sorry. :(
Sorry. :(
Äh, hade inte du så hade jag Sheo! Min tanke var precis densamma efter Pragmatists inlägg ^^
Minibump! Fortsätt gnälla på medelålders kvinnor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.