Visa fullständig version : Carb cycling ?
nocantdo
2010-10-01, 01:34
Finns det någon här som använt sig av så kallad carb cycling med goda reslutat? Läste en artikel om mma fighters som använder sig av det flitigt!
Så Upplys mig funkar det? Då menar jag personer som har väldigt kolhydrats fattig diet !!
martikainen
2010-10-01, 06:46
För mig fungerar det, men jag tycker inte det är värt all tid jag får lägga på att hålla koll på maten. Jag behöver inte pricka in dieten så perfekt att det är värt det.
Joe Hardgainer
2010-10-01, 07:24
Cyklar kalorierna mer. Mer kolhydrater på träningsdagar. Mindre på vilodagar, då det ersätts med mer fett. Protein hålls högt oavsett.
nocantdo
2010-10-01, 18:56
Cyklar kalorierna mer. Mer kolhydrater på träningsdagar. Mindre på vilodagar, då det ersätts med mer fett. Protein hålls högt oavsett.
Yes hade tänkt börja med det skulle nog passa perfekt! Jag kör PF och i och med att jag alltid ligger väldigt lågt på kolhydrater alltid så kan det nog va smart!!
Jag bumpar denhär tråden.
Vad är den teoretiska fördelen med ett cykliskt intag av kolhydrater/fett? Martin Berkhan nämner att fett lättare lagras in som fett vid överätning, och att det är en anledning till att han rekommenderar ett lågt fettintag på träningsdagar när man medvetet överäter. Kommentarer? Jag förstår ju att så lågt fettintag som han rekommenderar på träningsdagarna inte är hälsosamt över tid, så bara därför finns det ju en anledning att höja fettet på vilodagarna.
Finns det fler anledningar?
Har varannandags-cykel av K/F någon större påverkan på intramuskulära glukogendepåer eller tar det längre tid? Vi antar att man "fyller på" efter varje träningsdag. En vilodag med lågt kolhydratsintag, får det någon större påverkan på lagrat glukogen? Vad medför detta?
Är syftet med carb cycling att motverka DNL?
Är syftet med carb cycling att motverka DNL?
Svaret bör ju vara ja. Det förstår jag. Är det någon som praktiserar carb cycling här? De som kör riktig leangains PF torde ju göra det iallafall.
detta var varför jag bad om hjälp, då gör jag ju antagligen fel.
Testat nu idag med att skippa EAA/BCAA på kvällen, började äta kl 11, åt sista målet nu kl 19 och drack en kopp kaffe och en kopp grönt te nu på kvällen till en film. Ska testa detta i en vecka (gjort om schemat lite, lägger upp i min träningsjournal om det känns lyckat)
vicarious
2011-06-17, 23:02
detta var varför jag bad om hjälp, då gör jag ju antagligen fel.
Testat nu idag med att skippa EAA/BCAA på kvällen, började äta kl 11, åt sista målet nu kl 19 och drack en kopp kaffe och en kopp grönt te nu på kvällen till en film. Ska testa detta i en vecka (gjort om schemat lite, lägger upp i min träningsjournal om det känns lyckat)
nu skrev du nog i fel tråd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.