handdator

Visa fullständig version : Mental spärr mot knäböj

Spridis
2010-09-30, 17:34
Sitter och funderar på vad jag missar gällande träning när jag kör benpress istället för knäböj. Kör dom vanliga basövningarna som marklyft, bänkpress, militärpress, sittande rodd etc etc.
Jag har testat knäböj med bara 60kg på stången, ingen belastning alltså. Men det kändes helt skumt i skåpet. Fick lite panikkänsla över att ha tynd på axlarna, svårt att förklara. Har inga problem att köra andra övningar typ bäkpress till failure eller annat där man kan riskera att få hela vikten över sej. Kan ju bero på att jag lider av klaustrofobi.

Nåja jag har vant mej vid tanket om att jag aldrig kommer att köra knäböj så den saken är ur världen. Men som sagt, vad blir sämre beträffande benpress istället för knäböj? Jag kompleterar förståss med andra enleds-övningar efter benpressen för att få till ett ordentligt pass.

//37-årig gubbe som äntligen förstått vitsen med träning *flex*

Arf Pingvin
2010-09-30, 17:47
Om du istället kompletterar med en flerledsövning som lite lätta knäböjar innan din benpress så får du det bästa av två världar. Med tiden kan du lägga på en 2.5a då och då. Rätt vad det är böjer du respektabla vikter.

Edit: det som blir sämre är att man inte aktiverar stabiliserande muskulatur i samma utsträckning. Dels i benpressen men ännu mindre i enledsövningarna. Stabiliserande muskulatur kring knät exempelvis. Benspark är en rätt onödig övning om inte din sjukgymnast säger att du ska köra den. Men jag tänker kanske främst på bålstabilitet.

ceejay
2010-09-30, 17:49
Kör böj varje dag så kanske det börjar försvinna. Nej, det är inga problem att böja så ofta.

pragmatist
2010-09-30, 17:57
För framsida ben spelar det ingen större roll om du kör benpress eller knäböj. Däremot belastar knäböj rumpan, korsryggen, magen och hamstrings betydligt mer än benpress gör. Fast kör du marklyft så får de muskelgrupperna duktigt med träning i alla fall.