Visa fullständig version : Alla som har varit i Island eller tänker åka dit
Potatiskillen
2010-09-30, 15:58
Detta är ett land som jag någon gång i livet vill besöka, detta är ett land där Jimmie Åkesson kan känna sig bekväm :naughty: eller :whipped:
Är det någon här som har varit i Island som kan berätta hur det var där?
Åt ni den klassiska maträtten Hákarl mot är islands motsvarighet till surströmning?
http://www.andrewzimmern.com/files/images/Iceland%20days%201-2-3%20116.jpg
Fick ni också se gejsrar?
http://media.ne.se/neimage/1113759.jpg
För att inte tala om Reykjavik
http://www.moddular.org/images/iceland/reykjavik.jpg
Hamsterkakan
2010-09-30, 16:05
Allmänt tråkigt land, grått, dystert, konstigt språk.
Ett par vackra damer finns dock.
Är själv islänning :)
Potatiskillen
2010-09-30, 16:13
Där borde ju jantelagen vara ännu större samt alla alla känner alla så att säga iochmed att de bara bor 333 000 där.
Säger man i island eller på island?
Hamsterkakan
2010-09-30, 16:16
på
Säger man i island eller på island?
Det beror på om du är i eller på landet.
L Johnsson
2010-09-30, 19:11
Var där för några år sedan, rätt trevligt som turist även om jag inte vilat bo där. Mycket intressant att se men rätt pissigt väder, såg gejsrar ja, Reykjavik var väl som en vanlig nordisk stad av den kalibern och nej jag åt inte Hákarl, min far gjorde det däremot. Han krängde till och med i sig någon spritdryck med läskigt namn och såg ut som han skulle dö efter. Jag använde hjärnan och insåg att jag absolut inte ville testa, räckte att lukta på det ;)
Potatiskillen
2010-10-01, 09:41
Pissigt väder säger du, så de har knappast sol alls?
Fisket lockar, feta öringar och rödingar i ginklart vatten är ju inte helt fel.
Fast kostar ju rövfen att fiska där
creperiet
2010-10-01, 13:00
Kass natur (bortsett från källorna), kasst väder, ödsligt som fan. Ungefär så.
Allmänt tråkigt land, grått, dystert, konstigt språk.
Ett par vackra damer finns dock.
Är själv islänning :)
Bara ett par? ;(
Blir att åka till svalbard istället då.
Jag var där när det var fint väder så jag fick kanske en lite väl fin bild :)
Island har ganska många sjysta ställen att besöka. Själv gillade jag de svavelosande månlandskapen. Helt sinnes att de kan se ut så på jorden. Sen var även gullfoss rätt mäktig.
Det är ett roligt land att besöka, men inte bo i skulle jag tro. Jag fick med mig såå många fler minnen från det besöket än vad jag fått när jag varit på någon solsemester :)
Fast kostar ju rövfen att fiska där
yep, åt helvete för mkt.. men fy fan på ett program förut (öringfiske jorden runt) då Martin Falklind kaikade runt en dag i en sjö och drog 5-6 kg öringar i parti och minut, det hade vart värt en del pengar. (fast om jag väl skulle hosta upp summan det kostar för en veckas fiske där så skulle Katla garanterat smälla när jag väl kommit dit)
machine gun
2010-10-01, 14:56
Var där på planeringsresa med jobbet för en månad sen. Hann med alla "turist-måsten": Bada i Blå lagunen, långritt på islandshäst, kolla på Geysir, Gullfoss, Tingvallur och diverse varma källor. Vi hade tur med vädret, den dagen vi red var det soligt hela dagen. Just ridturen kändes magisk, man kommer så nära naturen på det sättet. Väldigt häftig natur faktiskt, måste ses live för att man verkligen ska fatta. Vissa delar ser ut som månlandskap med all lava. Rätt coolt med alla små varma källor överallt också, rätt vad det är passerar man ett hål i marken med kokande vatten. Det puttrar och pyser lite överallt.
Gillar man att festa lär man inte behöva känna sig ensam i Reykavik. Jävlar vilket liv det var på lokalbefolkningen efter 1-2 på natten. På mornarna åkte bilar runt och spolade gatorna rena från krossat glas...
Jag tycker att det helt klart är värt ett besök. Det är väldigt speciellt och definitivt sevärt.
Jockefoten
2010-10-01, 15:04
Har säkra källor på att de snusar hästbajs!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.