Visa fullständig version : Jag är förkyld nästan 10 gånger per år
För dryga 2 år sedan var jag aldrig förkyld, oavsett hur jag klädde mig.
För i tiden gick jag runt i shorts, linne och öppet fönster på vintern utan att bli förkyld.
Nu dock i 17/18 års åldern blir jag förkyld väldigt ofta, skillnaden är nu att jag går runt med mjukisbyxor, t shirt och strumor, dvs motsatsen till vad jag hade på mig när jag gick runt frisk året runt. Jag förstår inte riktigt vad som händer?
Jag var sjuk för 2 veckor sedan, blev äntligen frisk, sen 1 vecka senare blir jag förkyld, igen...
Det jag undrar är om jag kanske har dåligt immunförsvar eller hur ligger det till?
Och nej, jag överdrivet inte med att jag är förkyld runt 10 gånger per år, detta är väldigt jobbigt psykiskt gällande tränandet.
Du kanske kommer i kontakt med mycket virus om dagarna. Det har ingentingmed att det är kallt o göra.
Var bor du?
När jag bodde i spanien hade jag 14 förkylningar på 22 månader. INte en aning vad som var fel. Att jag hade AC kanske? Att jag inte tålde bakterierna i landet etc?
Flyttade tillbaka till norden så löste sig allt dock.
Var noga med hygienen.
Jag skulle ringa vårdguiden och snacka med dom 08 320 100 eller snacka med nån läkare.
Har haft samma problem, saker som jag gjort som hittills funkat (peppar peppar!!!) är: Tvätta händerna ofta, undvika att ta på för mycket saker. Undvika att ta på saker sen peta mig i näsa, ögon eller mun (biter på naglarna....). Utöver det så försöker jag lägga mig tidigare och dricka lite mer vatten. Ja, jo, så har jag även börjat äta mer sällan, större mål och slutat tänka på att jag blir sjuk hela tiden(placebo).
Förkyld som i snuva, hosta och halsont behöver inte bero på förkylningsvirus utan det finns många saker som visar dessa symptom.
Någon förändring i din närmiljö?
ARMSTARK
2010-09-29, 07:28
Det är inte helt omöjligt att du har blivit allergisk. Allergi mot mögel eller husdjur kan ge väldigt sjukdomsliknande symtom, rinnande näsa och ögon, feber, allmänt matt i kroppen. Har du koll på om det kommer i vissa miljöer eller liknande?
Det är inte helt omöjligt att du har blivit allergisk. Allergi mot mögel eller husdjur kan ge väldigt sjukdomsliknande symtom, rinnande näsa och ögon, feber, allmänt matt i kroppen. Har du koll på om det kommer i vissa miljöer eller liknande?
Tänkte på samma sak. Mögel i hus kan göra att man får förkylningssymtom.
Ganymedes
2010-09-29, 07:33
Du kanske kommer i kontakt med mycket virus om dagarna. Det har ingentingmed att det är kallt o göra.
Inte mer än att folk tenderar att stänga in sig tillsammans mer när det är kallt och därför lättare kommer i kontakt med smitta. Är det också så att imunförsvaret blir något klenare om man blir lite nedkyld och att förkylningsviruset därmed lättare kan "ta över"? Någon som vet?
shut teh face
2010-09-29, 08:03
Inte mer än att folk tenderar att stänga in sig tillsammans mer när det är kallt och därför lättare kommer i kontakt med smitta. Är det också så att imunförsvaret blir något klenare om man blir lite nedkyld och att förkylningsviruset därmed lättare kan "ta över"? Någon som vet?
Kroppen springer ju runt med massvis med virus hela tiden, som hålls tillbaka utav immunförsvaret. Det är övergången mellan varmt och kallt som gör att kroppen blir i ett mer utsatt läge, helt enkelt svagare.
När det är kallt så fungerar också slemmhinnorna superuselt och man blir sjuk lättare.
Man blir mer mottaglig mot virus om man är nedkyld dock.
Ganymedes
2010-09-29, 10:12
Kroppen springer ju runt med massvis med virus hela tiden, som hålls tillbaka utav immunförsvaret. Det är övergången mellan varmt och kallt som gör att kroppen blir i ett mer utsatt läge, helt enkelt svagare.
När det är kallt så fungerar också slemmhinnorna superuselt och man blir sjuk lättare.
Bastu + snö = fail? :(
Kan det vara astma/allergi? Man tror ofta det är förkylning när det är oupptäckt och obehandlat. Tex damm/mögel/kontaktallergi med viss mat.
shut teh face
2010-09-29, 11:24
Konstigt nog så blir ju dessa finnar aldrig sjuka, som badar isvatten och sen bastar. Men jag tror inte att en akut och kortvarig förändring på kroppstemperaturen påverkar så att ett virus bryter loss, det är nog snarare mer långtgående förändringar som påverkar; exempelvis AC i bilen eller på jobbet.
Nu har jag blivit sjuk igen, det är helt ologiskt, har verkligen tvättat händerna ständigt och varit skötsam.
Sluta åka buss,sluta gå på krogen, sluta vara på gymmet och tvätta händerna.
Nu har jag blivit sjuk igen, det är helt ologiskt, har verkligen tvättat händerna ständigt och varit skötsam.
"sjuk" är ju ganska lite att gå på om vi ska göra någon internetdiagnostik på dig :)
Hur ser dina sjukdomsförlopp ut och liknar de varann?
Gå till läkarn och uteslut astma och allergi, att få infektion 10ggr+ per år låter väldigt oturligt.
Valvanto
2010-10-08, 21:22
Brukar bli förkyld ganska ofta jag med det senaste året. Cirka 1 gång varannan månad. Har själv kommit fram till att det beror på för mycket tränande och för lite vila. Får se hur länge det räcker denna gång. Varit frisk i 3 veckor nu iaf..
Miniräzer
2010-10-08, 22:11
D-vitamin :)
ARMSTARK
2010-10-08, 22:58
Jag tycker att så länge du inte "känner dig sjuk" kan du träna, skulle kunna sätta en tunna skit på att det är allergi! Generellt brukar man säga att om man känner sig febrig eller allmänt låg ska man undvika träning men annars, kör på.
Jag hade också samma problem.
Jag antog att det var någonting jag saknade, så jag köpte ett multivitamin med allt man behöver. Sedan dess har jag varit frisk, och det är i drygt ett år.
Något var det jag saknade, men jag är inte säker på vad.
Bastu+snö är aldrig fail, aldrig!
Med sjuka menar jag klassisk snuva, nu har jag även hosta och känner mig allmänt hängig.
Valvanto
2010-10-09, 11:11
Jag hade också samma problem.
Jag antog att det var någonting jag saknade, så jag köpte ett multivitamin med allt man behöver. Sedan dess har jag varit frisk, och det är i drygt ett år.
Något var det jag saknade, men jag är inte säker på vad.
Vad var det du köpte, mer specifikt?
Vad var det du köpte, mer specifikt?
Köpte placebo? :D
Jag köpte ett vitamintillskott. Eftersom man inte får länka till någon konkurrerande hemsida så tänker jag inte göra det heller, men det var en dryck med "allt en kropp behöver".
*gah!*Ginseng och Mullbärste För dryga 2 år sedan var jag aldrig förkyld, oavsett hur jag klädde mig.
För i tiden gick jag runt i shorts, linne och öppet fönster på vintern utan att bli förkyld.
Nu dock i 17/18 års åldern blir jag förkyld väldigt ofta, skillnaden är nu att jag går runt med mjukisbyxor, t shirt och strumor, dvs motsatsen till vad jag hade på mig när jag gick runt frisk året runt. Jag förstår inte riktigt vad som händer?
Jag var sjuk för 2 veckor sedan, blev äntligen frisk, sen 1 vecka senare blir jag förkyld, igen...
Det jag undrar är om jag kanske har dåligt immunförsvar eller hur ligger det till?
Och nej, jag överdrivet inte med att jag är förkyld runt 10 gånger per år, detta är väldigt jobbigt psykiskt gällande tränandet.
Arf Pingvin
2011-11-08, 11:28
Gör tvärtom vad alla i tråden har sagt men ät och vila ordentligt. De friskaste människorna är inte de som spritar händerna eller käkar penicillin så fort de kan...
Vitamintillskott hade väl noll till ingen effekt?
Vissa känner efter så jävligt. Kör på, ät bra, sov bra och ha det bra. Kvarstår problemen så har du förjävla otur eller så överdriver du dina symtom.
Offtopic totalt men såg tråden läste lite såg inte att den va gammal och såg att coxie har skrivit:o blev rätt överaskad innan jag såg att det var från förra året...
zeusden1
2011-11-08, 14:26
I o f gammal tråd, men jag har varit med om liknande. För det mesta överdrev jag mina symtom, som hultman skriver. Räknade tolv förkylningar under ett år.
Mina tips är att äta 5000IE D-vitamin per dag och sköta övrig kost. Sömnen är mycket viktigt. Tvätta händerna ofta.
Jag har också märkt att ju mer jag funderar på om jag är sjuk eller ej, ju oftare sjuk blir jag.
Det som har bevisad effekt mot förkylningar är Zink-tillskott. Vad jag vet finns inga studier som visar samma effekt av vitamin D och C.
http://www2.cochrane.org/reviews/en/ab001364.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.