handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - Träning med grippers

TheBigBlueberry
2010-09-28, 20:12
Hej, jag heter Oscar, och jag har ett tag nu funderat på att börja med grippers, men har aldrig gjort det förut och vet inte vad som bör skaffas osv...

Jag är 16, snart 17, har gymat över sommaren, är då första perioden jag styrketränat i mitt liv hittils, och skulle vilja börja träna händer, jag är dock mycket svagare i händerna än många andra i min ålder, t.ex inte über på tumbrotning :Virro, och har också lite kortare fingrar.

Så vad ska jag göra!? :S :smash:

dennis89
2010-09-28, 20:26
köp en gripper vettja, typ CoC Trainer eller CoC 1 (140lb) så har du en början iallafall. Dyrt är det men du kommer bli starkare!

http://www.worldgym.se/product_info.php?cPath=124_202&products_id=448 (finns andra billigare grippers också)

Gurra med O
2010-09-28, 20:29
köp en coc guide alt trainer. priset brukar ligga på runt 290-350kr beror på vart du handlar. finns rb grippers med som är lite billigare

TheBigBlueberry
2010-09-28, 20:30
köp en gripper vettja, typ CoC Trainer eller CoC 1 (140lb) så har du en början iallafall. Dyrt är det men du kommer bli starkare!

http://www.worldgym.se/product_info.php?cPath=124_202&products_id=448 (finns andra billigare grippers också)

Är inte det lite väl tungt? :S, jag har aldrig någonsin tränat händer, och använder dom inte till några fysiska arbeten regelbundet

dennis89
2010-09-28, 20:39
Är inte det lite väl tungt? :S, jag har aldrig någonsin tränat händer, och använder dom inte till några fysiska arbeten regelbundet
inte jag heller köpte en gripper på team sportia för 99:- utan någon lb eller kg utskrivet "Abilica gripper PRO" har för mig att jag räknade ut att den har ca 57 lb's tryck (pressade mot vågen och fick ca 12,4 kg eller nåt. Lyckades pressa ihop den ca 12-15 ggr första jag gjorde och jag har små händer, killen med minst händer på jobbet.

TheBigBlueberry
2010-09-28, 20:43
inte jag heller köpte en gripper på team sportia för 99:- utan någon lb eller kg utskrivet "Abilica gripper PRO" har för mig att jag räknade ut att den har ca 57 lb's tryck (pressade mot vågen och fick ca 12,4 kg eller nåt. Lyckades pressa ihop den ca 12-15 ggr första jag gjorde och jag har små händer, killen med minst händer på jobbet.

Verkar vara något för mig isf =D priset verkar ok, om det nu är så du säger, men jag har läst andra trådar och dom säger att sådana grippers inte tränar händerna utan bara tröttar ut dom, fast det vet jag ju inte om det är sant.

TheBigBlueberry
2010-09-28, 20:46
Verkar vara något för mig isf =D priset verkar ok, om det nu är så du säger, men jag har läst andra trådar och dom säger att sådana grippers inte tränar händerna utan bara tröttar ut dom, fast det vet jag ju inte om det är sant.

har kollat dom här (http://www.*************.com/1/sv/artiklar/traningsredskap/styrketraning-8/power-grip-) också, och dom fins i medium och hård vilket jag tycker är en idiotisk förklaring, har dock läst kommentarer, fast har inte bli'T nå visare för det, för ingen skriver vilken ålder dom är i =/.

HulkH
2010-09-28, 22:14
Skulle rekommendera CoC ändå.
Eller när du nämner att du intehar så starka händer, vet jag inte exakt. Men köpte några på stadium "HARD" skulle det vara.... tar ju ingeting, man gör ju hur mng som helst med dom, riktigt skit.
CoC däremot, där finns det som sagt många olika, bara börja med ettan och gå uppåt :)

tntballe
2010-09-28, 22:24
Köp en sån här så slipper du köpa nya när du blir starkare.
http://www.davidhorne-gripmaster.com/vulcan%20compilation.jpg

hugok
2010-09-29, 12:01
Skulle rekommendera CoC ändå.
Eller när du nämner att du intehar så starka händer, vet jag inte exakt. Men köpte några på stadium "HARD" skulle det vara.... tar ju ingeting, man gör ju hur mng som helst med dom, riktigt skit.
CoC däremot, där finns det som sagt många olika, bara börja med ettan och gå uppåt :)

Precis! Även om du har ganska svaga händer så kommer du kunna göra 30 reps efter ett par veckor minst. Dessutom går dom sönder lätt, jag hade en sån till uppvärmning och rätt vad det var så sprack den :(

Adama
2010-09-29, 12:41
CoC T och CoC 1 införskaffade jag, samt kör utan dragremmar och handskar på gymmet.

T räcker förmodligen till en början, tog ett tag innan jag ens kunde stänga den en gång.

Seb74
2010-09-29, 14:10

Jo CoC #1 måste ju va väldigt lämpligt om man nyss börjat styrketräna, och dessutom har svagare nypor än alla kompisar... :smash:

Seb74
2010-09-29, 14:12
Så vad ska jag göra!?

Du har ingen butik i närheten där dom säljer CoC eller RB grippers?
I så fall brukar man kunna klämma på dom och känna vad som verkar lagom.
En del är ju snorstarka från början, föds typ med starka nypor, medan andra som jag är skitklena, så är ju halvt omöjligt rekommendera något säkert.
Bäst klämma först om du har möjlighet :)
RB100 var iallafall lagom för mig att börja med, och då är jag klenare än genomsnittet, även bland icke-tränande :D
Det motsvarar en CoC Trainer om jag inte minns fel.

z_bumbi
2010-09-29, 14:22
Man måste inte ha en gripper för att träna grepp så mitt råd är att läsa den här tråden och börja där.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37255&highlight=Pinch

HulkH
2010-09-29, 14:24
Jo CoC #1 måste ju va väldigt lämpligt om man nyss börjat styrketräna, och dessutom har svagare nypor än alla kompisar... :smash:

Bättre än att köpa skit från stadium :)

Jay-Z
2010-09-29, 14:30
Man måste inte ha en gripper för att träna grepp så mitt råd är att läsa den här tråden och börja där.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37255&highlight=Pinch

Tack för denna.

Seb74
2010-09-29, 14:51
Bättre än att köpa skit från stadium :)

Du får det att låta som det inte finns nåt däremellan ;)

TheBigBlueberry
2010-09-29, 16:13
Du har ingen butik i närheten där dom säljer CoC eller RB grippers?
I så fall brukar man kunna klämma på dom och känna vad som verkar lagom.
En del är ju snorstarka från början, föds typ med starka nypor, medan andra som jag är skitklena, så är ju halvt omöjligt rekommendera något säkert.
Bäst klämma först om du har möjlighet :)
RB100 var iallafall lagom för mig att börja med, och då är jag klenare än genomsnittet, även bland icke-tränande :D
Det motsvarar en CoC Trainer om jag inte minns fel.

Jo, det finns ett ställe som heter Budo Fitness här i Västerås, som jag ser säljer såna :), fast jag vet inte om man får pröva på om man drar dit och så, och jag vet heller inte hur många gånger man ska orka trycka ner en gripper för att den inte ska vara för för hård eller lös för än och hur många reps :S

Seb74
2010-09-29, 17:10
Jo, det finns ett ställe som heter Budo Fitness här i Västerås, som jag ser säljer såna :), fast jag vet inte om man får pröva på om man drar dit och så, och jag vet heller inte hur många gånger man ska orka trycka ner en gripper för att den inte ska vara för för hård eller lös för än och hur många reps :S

RB-kartongerna är lätta att öppna/stänga så du lär garanterat få testa.
Du ska nog inte orka flera korrekta stängningar, men kanske en, eller nästan en.

Bra om du vet hur man sätter grippern rätt i handen också om du ska iväg och testa.

http://www.gripfaq.com/DefVideos/Gripper-Parallel-Set.wmv

http://www.gripfaq.com/hand_grippers/

TheBigBlueberry
2010-09-29, 17:15
RB-kartongerna är lätta att öppna/stänga så du lär garanterat få testa.
Du ska nog inte orka flera korrekta stängningar, men kanske en, eller nästan en.

Bra om du vet hur man sätter grippern rätt i handen också om du ska iväg och testa.

http://www.gripfaq.com/DefVideos/Gripper-Parallel-Set.wmv

http://www.gripfaq.com/hand_grippers/

En eller en halv? :O, trodde det skulle vara typ 10-15 eller något, men ok, ska dra till budo imorrn och införskaffa mej en sådan =).

men hur många set kör man då om man bara kör en åt gången?

Seb74
2010-09-29, 17:29
En eller en halv? :O, trodde det skulle vara typ 10-15 eller något, men ok, ska dra till budo imorrn och införskaffa mej en sådan =).

men hur många set kör man då om man bara kör en åt gången?

Brukar gå snabbt i början, är en del teknik och så också ju.
Klarar du 1-2 stängningar i affären så kanske du klarar 5 efter några veckor.

Ingen aning hur många set, jag har haft lite problem med klena handleder så jag har tagit det lugnt i ett knappt halvår, bara 2-3 set och bara en gång i veckan, men ska börja öka nu snart.

TheBigBlueberry
2010-09-29, 17:33

Ingen aning hur många set, jag har haft lite problem med klena handleder så jag har tagit det lugnt i ett knappt halvår, bara 2-3 set och bara en gång i veckan, men ska börja öka nu snart.

Ok, men om ingen annan säger nått annat så får jag väll lita på det då *flex* off to budo =D

TheBigBlueberry
2010-09-29, 17:40

Fast den där video filen du linka, jag säg faktiskt ingen skilldnad på dom båda sätten :S, men jag lär väll göra som den där good leverage då

Seb74
2010-09-29, 17:52
Fast den där video filen du linka, jag säg faktiskt ingen skilldnad på dom båda sätten :S, men jag lär väll göra som den där good leverage då

Har har grippern längre fram i handen där han visar hur man ska göra.
Man låser fast den där genom att skjuta fram tummen.

TheBigBlueberry
2010-09-29, 19:53
Aja, men tack för alla svaren iaf, fick mycket mer svar än jag trodde, och massa hjälp =), lär fråga på den här sidan igen om jag har mer frågor om träning.

Doggeh
2010-09-29, 20:58
Jag tyckte att CoC trainer motsvara Abilica Grip Pro ganska bra. Fast jag skulle hellre ha köpt en CoC istället för Stadium/Team sportia produkter... Skumgummihandtaget(!?) har börjat att lossna :(

BengtBurk
2010-09-29, 21:03
Köp en sån här så slipper du köpa nya när du blir starkare.

och den kan man köpa vart?

TheBigBlueberry
2010-09-30, 14:32
(Y) köpte en RB 70 lbs idag =), den e asnajs, perfekt för mig iaf =3

Seb74
2010-09-30, 14:38
(Y) köpte en RB 70 lbs idag =), den e asnajs, perfekt för mig iaf =3

Great :)
Tur du inte i blindo beställde en CoC#1 som nån "rekommenderade" som startgripper till klena, den är nämligen mer än dubbelt så tung ;)
Mjukstarta lite nu bara så du inte pajar händer/handleder, svårt som fan dock då det är så roligt :)

HulkH
2010-09-30, 14:46
Du får det att låta som det inte finns nåt däremellan ;)

haha de e möjligt.
Inte mening, vill bara inte att han ska slösa pengar på något som e alldeles för lätt, eller som blir det väldigt snabbt. :)

TheBigBlueberry
2010-09-30, 15:05
Great :)
Tur du inte i blindo beställde en CoC#1 som nån "rekommenderade" som startgripper till klena, den är nämligen mer än dubbelt så tung ;)
Mjukstarta lite nu bara så du inte pajar händer/handleder, svårt som fan dock då det är så roligt :)

Fast den här är ganska lagom =), klarar jag 10 på ungefär, andra setet 7-8 och sen typ 5 *flex*

TheBigBlueberry
2010-09-30, 15:06
Fast den här är ganska lagom =), klarar jag 10 på ungefär, andra setet 7-8 och sen typ 5 *flex*

Fast då får jag inte ihop den helt och hållet :(, fast nästan =D

Seb74
2010-09-30, 15:21
Fast då får jag inte ihop den helt och hållet :(, fast nästan =D

Klarar du 10 nästan-stängningar och ingen riktig så har du nog fel teknik.
Testa sätt den lite bättre i handen, kolla klipp och läs artiklar hur andra gör.

TheBigBlueberry
2010-09-30, 15:23
Klarar du 10 nästan-stängningar och ingen riktig så har du nog fel teknik.
Testa sätt den lite bättre i handen, kolla klipp och läs artiklar hur andra gör.

Gjorde jag också, kör som han, bara det att jag inte kan stänga den mer än tills den är typ 1 cm från stängning.

Seb74
2010-09-30, 15:32
Gjorde jag också, kör som han, bara det att jag inte kan stänga den mer än tills den är typ 1 cm från stängning.

Ok, det är rätt långt från riktigt stängning.
Kanske testa trycka från mer med tummen också.
Du har väl satt den åt rätt håll förresten, "dog-leg" i handflatan....hur mycket det nu kan skilja men ska ju bli lite lättare då.

Yes
2010-09-30, 16:01
Skaffa RB100 och RB130 nästa gång du har lite pengar över. Den där kommer vara perfekt som uppvärmning snart. Att du inte stänger den helt lär endast vara en fråga om teknik.

Gummiband för fingrarna är rätt smart att införskaffa också, så antagonisterna får lite träning.

Seb74
2010-09-30, 16:22
Gummiband för fingrarna är rätt smart att införskaffa också, så antagonisterna får lite träning.

Finns det speciella sådana för just hand/finger-träning?
Länk?

TheBigBlueberry
2010-09-30, 16:26
Ok, det är rätt långt från riktigt stängning.
Kanske testa trycka från mer med tummen också.
Du har väl satt den åt rätt håll förresten, "dog-leg" i handflatan....hur mycket det nu kan skilja men ska ju bli lite lättare då.

Dog legg O_O?? det vet jag inte vart det är, jag kör efter den där du skickade, fast är det nån skilldnad? :O, den är ju likadan om man vänder påren :S

Yes
2010-09-30, 16:29
Finns det speciella sådana för just hand/finger-träning?
Länk?
Jag vet inte om man får länka dit men IronMind har gummiband.

Seb74
2010-09-30, 16:30
Dog legg O_O?? det vet jag inte vart det är, jag kör efter den där du skickade, fast är det nån skilldnad? :O, den är ju likadan om man vänder påren :S

Står ju tom om det på länken jag postade på förra sidan...gripper dogleg.

TheBigBlueberry
2010-09-30, 16:43
Står ju tom om det på länken jag postade på förra sidan...gripper dogleg.

Ja..jag såg den, fast det ända som stär är att den som är rakast ska bara i handflatan och den snedare vid fingrarna, se ingen skilldnad tbh.

tntballe
2010-09-30, 17:03
och den kan man köpa vart?
vulcan gripper
http://www.davidhorne-gripmaster.com/shop.html

Seb74
2010-09-30, 17:08
Ja..jag såg den, fast det ända som stär är att den som är rakast ska bara i handflatan och den snedare vid fingrarna, se ingen skilldnad tbh.

Första topic på denna sida, inkl bilder.

http://www.jimgahnfelt.se/tips.htm

TheBigBlueberry
2010-09-30, 18:22
Första topic på denna sida, inkl bilder.

http://www.jimgahnfelt.se/tips.htm

Jo, den går igen helt nu, prövade det från linken, funkade perfa:naughty:

TheBigBlueberry
2010-09-30, 18:36
Fast hur blir det med vänstern då? :S, är det samma håll?, alltså den längre stången mot en precis som på högern?

z_bumbi
2010-09-30, 18:36
Skaffa RB100 och RB130 nästa gång du har lite pengar över.

Gör någon 10 reps på 70:an första gången de prövar så känns RB100 lite onödig då det kan gå ganska så snabbt i början.

TheBigBlueberry
2010-09-30, 18:38
Nu när jag har rätt taktik för att stänga 70:an så klarar jag cirka 5-6;)

Yes
2010-09-30, 18:45
Gör någon 10 reps på 70:an första gången de prövar så känns RB100 lite onödig då det kan gå ganska så snabbt i början.
Beror förstås på hur fort man ökar(själv har jag aldrig ökat speciellt snabbt), men jag tycker i regel det är ganska stora kliv mellan olika grippers. När jag t.ex. gick från 130 till 180 hade jag gärna haft ett steg emellan(men jag var för snål :D ). Och 180 till 210 känns rejält mycket tyngre.

Seb74
2010-09-30, 18:46
Nu när jag har rätt taktik för att stänga 70:an så klarar jag cirka 5-6;)

Då klarar du nog inte en enda på 130.

Dogleg ska va i handflatan står det, det betyder ju såklart att den ska va det i vänstern också.

Seb74
2010-09-30, 18:47
Och 180 till 210 känns rejält mycket tyngre.

Åh fan, man tänker ju det ska bli mindre skillnad eftersom det procentuellt blir mindre och mindre, men kanske blir så ändå bara för det är så jäkla tungt.

TheBigBlueberry
2010-09-30, 20:45
Ja, men måste jag vrida runt den eller är det den längsta stången inåt (mot en själv) om man kör den på vänstern också?

Seb74
2010-09-30, 21:06
Ja, men måste jag vrida runt den eller är det den längsta stången inåt (mot en själv) om man kör den på vänstern också?

Längst stång?

Torsion spring grippers are wound such that one leg of the spring will be straighter than other. The straighter leg is referred to as the dogleg. When setting the gripper, the handle that is on the dogleg should be placed in the palm.

TheBigBlueberry
2010-09-30, 21:08
Längst stång?

Alltså du sa ju själv att en av stängarna är längre än den ena och den skulle vara i handflatan. Men om jag ska träna vänstern då?, ska jag vrida den 180 grader och lägga den i vänstern eller hur ska den va då?

Seb74
2010-09-30, 21:54
Alltså du sa ju själv att en av stängarna är längre än den ena och den skulle vara i handflatan. Men om jag ska träna vänstern då?, ska jag vrida den 180 grader och lägga den i vänstern eller hur ska den va då?

Det hoppas jag att jag inte har skrivit nånstans :D

Sidan med rakast fjäder ska va i handflatan.
Och det är inga undantag för att man sätter den i vänster hand, samma pinne ska alltid va i handflatan.

TheBigBlueberry
2010-10-01, 08:17
Det hoppas jag att jag inte har skrivit nånstans :D

Sidan med rakast fjäder ska va i handflatan.
Och det är inga undantag för att man sätter den i vänster hand, samma pinne ska alltid va i handflatan.

Ok, men då är jag i princip set to go antar jag, fast!, hur mycket får man köra för att inte slita ut händerna, det var det nån sim skrev något om :MrT:

Seb74
2010-10-01, 08:28
Ok, men då är jag i princip set to go antar jag, fast!, hur mycket får man köra för att inte slita ut händerna, det var det nån sim skrev något om :MrT:

Såhär står det här, har läst liknande på andra ställen.
Men du kommer alltid hitta nån som säger man ska köra varje dag, så du får väl känna vad som funkar.

Kom ihåg att inte träna för ofta med kraftiga grippers, eftersom dom verkligen ger din hand rejält med stryk. Max 1-2 ggr/vecka. När du blivit starkare, max en gång/vecka. Lätt att bli övertränad annars med utebliven styrkeökning och skador som följd.

http://www.grepptraning.se/redskap/grippers.php

TheBigBlueberry
2010-10-01, 09:37
Såhär står det här, har läst liknande på andra ställen.
Men du kommer alltid hitta nån som säger man ska köra varje dag, så du får väl känna vad som funkar.

http://www.grepptraning.se/redskap/grippers.php

Men den där killen kör ju med 240 =P, jag som nyss börjat kan väl köra lite oftare?, för som jag har förstått det hela så brukar dom som kört ett tag inte kör lika ofta nu när det gäller tyngre grejer.

TheBigBlueberry
2010-10-03, 11:47
Hörni, förresten, nu har jag börjat märka att den smågnisslar lite, jag har läst att man ska smörja in den med olja och trycka ihop den massa, men vad för olja ska man använda?
Och vad ska man göra för att köra in det, alltså för att då in det i grippern, trycka ihop med benen eller vadå?

Seb74
2010-10-03, 13:55
Hörni, förresten, nu har jag börjat märka att den smågnisslar lite, jag har läst att man ska smörja in den med olja och trycka ihop den massa, men vad för olja ska man använda?
Och vad ska man göra för att köra in det, alltså för att då in det i grippern, trycka ihop med benen eller vadå?

Jag körde vanlig smörjolja som är till för maskiner/gångjärn/whatever, men de flesta oljor lär tydligen duga. Är delvis en fråga om lukt också, vill ju inte grippern ska lukta skunk efter några dagar :D

Du får väl hitta nån metod som passar, då grejen tydligen är att man ska stänga/öppna den helt, så den får full rörelse.
Jag satt på huk och körde med foten på min 160, med skor på och handskar på händerna som stabiliserade så den inte skulle slå iväg åt nån sida....lite riskabelt, men med en RB70 lär det ju inte va så farligt att göra så.
Annars kanske med bägge händer, eller mellan knäna eller nåt.

Vill leka med mina grippers med, men jäklar vilken hårdkörning det blev igår, behövs många vilodagar nu :(
RB160 är ingen lek, ajajaj :D

TheBigBlueberry
2010-10-03, 14:50
Jag körde vanlig smörjolja som är till för maskiner/gångjärn/whatever, men de flesta oljor lär tydligen duga. Är delvis en fråga om lukt också, vill ju inte grippern ska lukta skunk efter några dagar :D

Du får väl hitta nån metod som passar, då grejen tydligen är att man ska stänga/öppna den helt, så den får full rörelse.
Jag satt på huk och körde med foten på min 160, med skor på och handskar på händerna som stabiliserade så den inte skulle slå iväg åt nån sida....lite riskabelt, men med en RB70 lär det ju inte va så farligt att göra så.
Annars kanske med bägge händer, eller mellan knäna eller nåt.

Vill leka med mina grippers med, men jäklar vilken hårdkörning det blev igår, behövs många vilodagar nu :(
RB160 är ingen lek, ajajaj :D

haha^^, kan tänka mej, 70:an är faktiskt ganska lätt på högern nu, jag kan köra ihop den lätt och körde typ 30 st under 5 min =), fast däremot med vänstern får jag inte alltid igen den D:

TheBigBlueberry
2010-10-03, 15:19
Motorsågsolja gick utmärkt, fick förslag från farsan, det luktar olja, men det luktar inte skit iaf, går hur jämt som helst nu. Jag doppade en ren skruvmejsel i dunken, och droppade ner där friktionen sker, hur lätt som helst.