handdator

Visa fullständig version : Lägga på sig muskler. lågt BF% vs. Hög BF%

Virtual1339
2010-09-28, 15:42
Vi alla vet ju att det är omöjligt att bygga muskler utan att lägga på sig fett. Men frågan, är det lättare procentuelt att lägga på sig LBM (lean body mass) som fet än med lågt fett procent?

Tycker jag läst någonstans att man lägger på sig mera fett om man har lågt body fat än om man har lite mer att ta av. Är det här sant?

JohnRick
2010-09-28, 15:50
Ju fetare du är desto större fallenhet har du för att varje konsekutivt kilo du lägger på dig till större del består av fettmassa. Har du varit uppe på hög fettprocent tidigare, deffat ner dig och sedan ämnar gå upp, är det också större risk för att denna uppgång till större del består av fett än om du aldrig varit "fet". Märk - inte att det nödvändigtvis blir mer fett än fettfri massa; men att förhållandet dessa två parametrar emellan är mindre gynnsamt om du varit uppe och klättrat på högre fettnivåer tidigare.

Ergo - det finns alltså egentligen inga fördelar med att vara fet, bli fet, eller att tidigare ha varit fet.
Om man nu inte siktar på sumotiteln eller motsvarande.

filmjölk
2010-09-28, 16:24
Jag tror att ett mellanting är optimalt. Är du för mager är det svårt, är du för tjock producerar du mindre testosteron och en större del av din viktuppgång blir fett. mellan 10-20% bf är ett brett spektra men jag har svårt att tro att förutsättningarna skulle skilja sig spec mkt från tex 12 och 18% bf. Allt från i hyfsad form till småknubbig är ok.

cero
2010-09-28, 16:30
ergo - det finns alltså egentligen inga fördelar med att vara fet, bli fet, eller att tidigare ha varit fet.
Om man nu inte siktar på sumotiteln eller motsvarande.

sl?

JoeyP
2010-09-28, 16:32
Vet inte men det känns som om att för låg bf inte är bra, jag brukar komma igång efter några kg, dvs öka i styrka osv. Men jag vet inte :S

För mig säger det bara pang. Biceps kan växa på en natt.

young_george
2010-09-28, 16:48
Vi alla vet ju att det är omöjligt att bygga muskler utan att lägga på sig fett. Men frågan, är det lättare procentuelt att lägga på sig LBM (lean body mass) som fet än med lågt fett procent?

Nej, det är verkligen inte omöjligt att bygga muskler utan att lägga på sig fett. Vid en viktuppgång därimot blir det svårare.

Dreas
2010-09-28, 17:54
Vi alla vet ju att det är omöjligt att bygga muskler utan att lägga på sig fett.Läs mer, testa dig fram, det går att bygga muskler utan att lägga på sig fett. Det är svårt dock. Något lättare är det att gå upp i vikt men samtidigt minska i fettprocent. Båda kräver att man kan sin grej och även har förutsättningarna för det.

vicarious
2010-09-28, 18:22
Vi alla vet ju att det är omöjligt att bygga muskler utan att lägga på sig fett.

Så är inte fallet.

Men frågan, är det lättare procentuelt att lägga på sig LBM (lean body mass) som fet än med lågt fett procent?

Snarare tvärtom. Desto fetare du blir, det sämre blir dina förutsättningar för att lägga på dig muskelmassa.