Visa fullständig version : Äta efter träning, trots proteindrinkar?
Som bekant är det viktigaste målet mat det man äter efter träningen. Jag undrar varför det är så viktigt att få i sig mat då, även om man dricker proteindrinkar/EAA? Som det är nu tar jag en vassledrink (30g protein) precis innan träning, och en drink direkt efter. Men samtidigt har jag fått rådet, bland annat på kolozzeum, att jag bör äta en relativt stor middag efter också? Vad är poängen med det, kroppen kan väl ändå inte använda mer protein till muskeluppbyggnad efter att man tagit två 30g-drinkar? Vad används all den näringen till som gör den så viktig efter passet, då jag redan fått i mig ~400 kcal och 60g protein från proteindrinkar. Vad är skillnaden på att äta en stor måltid 2 timmar före passet och komplettera med proteindrinkar före/efter, mot att äta efter?
Anledningen är att jag tränar sent och det blir besvärligt att äta en middag vid 22-tiden, vilket inte uppskattas av resten av familjen, samt att jag tycker det är svårt att somna.
King Grub
2010-09-28, 13:17
Vassleprotein- eller aminosyreintag efter styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden kraftigt men kortvarigt. 1-2 timmar senare är proteinsyntesens nivåer på basnivåer igen. Och natten är lång. Fyll på med långsamt protein.
Finns det något långsamt protein i form av tillskott så man slipper äta så mycket? Och det måste altså vara en stor mängd protein jag får i mig, och inte kolhydrater? För två sådana vasseldrinkar + en proteinrik måltid, fyller ju nästan upp hela dagsbehovet av protein.
WHITEFOLKS
2010-09-28, 13:29
Ät några ägg, drick ett stort glas mjölk eller ät några ostmackor, du behöver inte direkt ställa dig och laga en avancerad måltid.
Annars kan du ju bara göra lite extra mat vid någon annan måltid och äta den efter träningen.
Tackar! Så ett par ostmackor med mjölk, flingor med fil, eller en omelett går alldeles utmärkt för att kroppen ska fortsätta bygga bra under natten? Det ska väl gå att få ner :)
JJOHANSSON
2010-09-28, 13:59
Finns det något långsamt protein i form av tillskott så man slipper äta så mycket? Och det måste altså vara en stor mängd protein jag får i mig, och inte kolhydrater? För två sådana vasseldrinkar + en proteinrik måltid, fyller ju nästan upp hela dagsbehovet av protein.
Night pro
WHITEFOLKS
2010-09-28, 14:10
Tackar! Så ett par ostmackor med mjölk, flingor med fil, eller en omelett går alldeles utmärkt för att kroppen ska fortsätta bygga bra under natten? Det ska väl gå att få ner :)
Det funkar fint. Se till att få i dig bra med protein i de måltiderna bara så.
Sådant mat går alldeles utmärkt att äta vid alla tider på dygnet. Skiljer mer i tillagning än vad "du får ut av det".
Hur är det med kesella. Räcker det med en burk sådant efter träningen, utöver proteindrinkaena? Är väl ca 30g långsamt protein, räcker väl över natten?
WHITEFOLKS
2010-09-28, 14:21
Kesella går utmärkt precis som allt annat mjölkprotein.
Hur är det med kesella. Räcker det med en burk sådant efter träningen, utöver proteindrinkaena? Är väl ca 30g långsamt protein, räcker väl över natten?
Ja det gör det. Blir en del protein med drinkarna + en kesella.
karlingen
2010-09-28, 14:26
Finns det något långsamt protein i form av tillskott så man slipper äta så mycket?
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=253
Tackar! Få bli en påse sånt nästa gång jag beställer whey-80 :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.