handdator

Visa fullständig version : Träna magen - många eller få reps i crunchmaskin?

Zorban
2010-09-27, 20:24
Jag har precis börjat styrketräna, med programförslag jag fått av vänner som tränat länge med goda resultat. På de flesta övningar kör jag 3x8-3x10 repetitioner, dvs förhållandevis tunga vikter och lågt antal repetitioner. Samtliga jag pratat med har dock en helt annan syn på magövningar än resten av kroppen. På magen kör de alltifrån 3x25 i crunchmaskin, till 2x50 av olika varianter av situps utan vikter. Ser väldigt många som kör likadant på gymmet också. Gemensamt är i alla fall att de kör _många_ repetitioner med ganska låg belastning för just magmusklerna. Är detta något man bör göra? Finns det någon särskild poäng med det, som skiljer magmusklerna från resten av kroppen? Innebär inte högre belastning, så att man kanske bara klarar 8-10 crunches, att man bygger snabbare?

Schmisk
2010-09-27, 20:32
Magmuskulaturen funkar som vilken annan muskulatur som helst, 1-6 reps om du vill öka mycket i styrka, 8-12 reps eller högreps om du vill öka i volym.

Onigiri
2010-09-27, 20:34
Finns det inte delade meningar om att magmuskulaturen inte alls "funkar" som vilken annan muskel som helst?

Schmisk
2010-09-27, 20:46
Finns det inte delade meningar om att magmuskulaturen inte alls "funkar" som vilken annan muskel som helst?

Det finns delade meningar om allt som existerar i universum, bara att inse... Självklart ökar du i styrka och volym även när du kör hundra sit-ups (om du har en bra kosthållning) men sedan är frågan om detta verkligen är bra? Du kommer garanterat att förr eller senare få ont i ryggen av alla repetitioner. :)

Zorban
2010-09-27, 20:50
Så det är inte negativt för mig om jag bestämmer mig att köra crunchmaskin med så hög vikt att jag klarar runt 10? Vill främst öka i volym.

Dotpec
2010-09-27, 21:18
Det är ju logiskt i alla fall. Jag kör på samma sätt som du.

Onigiri
2010-09-27, 21:24
Menade inte repetioner. Menar att det finns delade meningar (studier?) om att magen inte alls är som resterande av kroppens muskler pga att den används till nästan allt hela tiden. Antagligen yrar jag bara nu, det är sent för oss småbarn. :(

fiskebulle
2010-09-27, 21:37
Jag tror jag hört någon liknande Onigiri, högst osäker dock.

On topic: Det viktigaste med magträningen är egentligen att hitta kontakten. Det är där många gör fel, de lassar på som fan i cablecrunches t.ex. men det slutar med att de rör hela höftpartiet utan att stressa magen nämnvärt.

Balke
2010-09-27, 21:45
Det råder delade meningar, och studierna har inte kommit fram till något speciellt angående hur man ska träna sin mage, utan man får helt enkelt se på dem som har bra magmuskulatur och försöka göra detsamma.

Satsa på att bli starkare i knäböj, marklyft och träna tung isolerande magträning (helst inte för många repetitioner, kör ungefär som du gör med andra muskelgrupper), så kommer dina muskler bli större utan tvivel. Somliga menar att det enbart räcker med knäböj och marklyft för att få en utomordentlig magmuskulatur men om du vill vara på den säkra sidan så kombinera detta med isolerande magträning.

Skit i kontakten. Bli starkare i magövningarna och i basövningarna så kan du ge dig fan på att magen hänger med. Om du får lite höftböjarmuskler och obliques på köpet, så visst.

Zorban
2010-09-27, 22:35
Oki tackar! Kör knäböj varannat pass men har inte provat marklyft än. Har lyckats hitta en bra rörelse i crunchmaskinen också, och det känns ordentligt i magen.

Phille
2010-09-28, 11:47
jag kör alltid 25 reps i de flesta magövningar, förutom cablecrunches där kör jag alltid 50

supercharge
2010-09-28, 14:25
Så det är inte negativt för mig om jag bestämmer mig att köra crunchmaskin med så hög vikt att jag klarar runt 10? Vill främst öka i volym.

Så kör jag också, precis som för alla andra muskelgrupper. Jag ser ingen anledning till att magen skulle behandlas annorlunda.

Illustrerade mannen
2010-09-28, 18:26
jag kör alltid 25 reps i de flesta magövningar, förutom cablecrunches där kör jag alltid 50

Och vad har du fått för resultat av det?

Dennis93
2010-09-28, 18:56
Cable crunches tycker jag e lite knepigt, men ibland hittar jag sån enorm kontakt :D Skit nice e de, brukar köra typ 15 reps och e helt slut då skulle jag ta så mycket vikt att jag inte orkar efter 8 reps får jag inte till rörelsen rätt och får dålig kontakt, så jag brukar ligga runt 12-18 reps.

Edit: Nu såg jag att det var maskin vi snacka om, har bara testat en sån några gånger men tror det är typ samma concept där för mig.