Visa fullständig version : Bästa träningsmetod för viktminskning.
Tjenare! Är en snart 20årig kille som väger in på 105kg och är 196cm lång.
Jag vill såklart ha bort övervikten och som mål har jag att först komma till cirka 85gk och därefter se om jag är nöjd och i sådana fall gå ner till max 80kg. Mer än så vill jag absolut inte gå ner.
Jag har läst alla stickys om kostlära osv. Jag tänker iaf lägga mig runt 1500kcal om dagen, iaf till en början. Sedan efter några veckor så får jag se hur bra det går.
Min fråga till er är nu på vilket sätt jag ska träna. Jag vill såklart förlora så lite muskler som möjligt. Ska jag då dra till gymmet och ställa mig på konditionsmaskinerna och köra kondition i 1.5h eller ska jag bara köra vikter eller är det bästa en kombination av båda.
Oavsett vilket jag kör så kommer jag ju ligga på kcalunderskott och tappa vikt. Jag skulle dock gärna vilja se att jag tappar mer fett än muskler.
Tack på förhand!
Joe Hardgainer
2010-09-27, 19:37
Läs Grubs deffguide.
King Grub
2010-09-27, 19:42
Styrketräning kombinerat med ett lämpligt kaloriunderskott och ett högt proteinintag.
Läs Grubs deffguide.
Jag har redan läst den och jag la märke att jag i mitt första inlägg inte var helt tydlig.
Jag vill förutom att gå ner i vikt förbättra konditionen, då den nu rent ut sagt suger. Är det bästa då en kombination av styrketräning och konditionsträning eller hur är det?
Styrketräning kombinerat med ett lämpligt kaloriunderskott och ett högt proteinintag.
Hur mkt av intaget tycker du bör bestå av protein?
Edit: Rent procentmässigt då.
King Grub
2010-09-27, 19:47
Runt 250 gram per dygn med din kroppsvikt, kanske. Lite mer skadar inte.
Runt 250 gram per dygn med din kroppsvikt, kanske. Lite mer skadar inte.
Ok! När jag kör styrketräningen, spelar det någon vidare roll vilken muskelgrupp jag kör? Fett går ju inte att fettförbränna men ändå. Gör det någon skillnad?
Sedan, ska jag köra många reps med små tyngder eller mindre reps med större tyngder?
vicarious
2010-09-27, 21:10
Ok! När jag kör styrketräningen, spelar det någon vidare roll vilken muskelgrupp jag kör? Fett går ju inte att fettförbränna men ändå. Gör det någon skillnad?
Sedan, ska jag köra många reps med små tyngder eller mindre reps med större tyngder?
Rekommenderar att du tränar igenom hela kroppen.
Jag tycker du kan försöka ligga runt 6-12 repetitioner.
Rekommenderar att du tränar igenom hela kroppen.
Jag tycker du kan försöka ligga runt 6-12 repetitioner.
Okej, alltså tex 10*3 reps då?
Hur funkar simning som träningsmetod, är det något att ha?
Att träna gym 3-4gånger i veckan kan vara bra för att hålla hungern nere, öka fettförbränningen och behålla metabolismen.
Dvs ett simpelt schema som det här typ,
Pass1
Bänkpress 5x5
Pushdowns 3x8
Pass2
Chins 5x5
Bencurl 3x8
Stångcurl 3x8
Pass3
Militärpress 5x5
Sidolyft 3x8
Pass4
Benböj 5x5
Stångrodd 3x5
Simpelt, effektivt, och tids sparande. Kör någon promenad om du vill öka förbränningen ytterligare.
Så länge man lyfter efter lite SL style och kör på ett lagom underskott med högprotein så klara sig dem flesta igenom en viktnedgång ganska lätt.
Att träna gym 3-4gånger i veckan kan vara bra för att hålla hungern nere, öka fettförbränningen och behålla metabolismen.
Dvs ett simpelt schema som det här typ,
Pass1
Bänkpress 5x5
Pushdowns 3x8
Pass2
Chins 5x5
Bencurl 3x8
Stångcurl 3x8
Pass3
Militärpress 5x5
Sidolyft 3x8
Pass4
Benböj 5x5
Stångrodd 3x5
Simpelt, effektivt, och tids sparande. Kör någon promenad om du vill öka förbränningen ytterligare.
Så länge man lyfter efter lite SL style och kör på ett lagom underskott med högprotein så klara sig dem flesta igenom en viktnedgång ganska lätt.
Tack för schemat! Men ska man verkligen träna så lite på ett pass?
Jag menar det tar ju typ 30 min, känns ovärt att dra dit för så lite. Kan man inte köra på mer?
Korta och effektiva pass. Det där ger garanterat muskelbesparande stimulans.
Och det räcker gott och väl för att åstakomma dem positiva effekterna som styrketräningen ger.
Så lite som 10minuters styrketräning tre gånger i veckan kan räcka med rätt upplägg.
Du behöver inte köra mer.
Men vill du köra längre pass så går så klart att fixa det också. Dvs kanske bara köra gym tre gånger i veckan, eller lägga till lite fler övningar.
Jag ville bara ge dig ett bra upplägg för viktnedgång som sparar tid men som ändå är effektivt.
Under viktnedgång orkar man inte med en timmes träningspass med pumpset, högreps, kort vila som gör att pulsen går i taket.
Träna tungt, och vila ordentligt, dvs STYRKE träning.
Att behålla en tung vikt är viktigare än att behålla passets längd.
Stryketräning är inte marathon ;)
Inge Enveten
2010-09-27, 22:16
Mina personliga och empiriska erfarenheter säger att det är oerhört mycket lättare att deffa med lyckade resultat främst genom dietförändring. Jag har misslyckats flertalet gånger med olika försök i att köra intervallpass, särskild form av styrketräning osv och nu när jag istället håller det till enkel cardio i form av promenader lite då och då samt vanlig traditionell tung styrketräning i kombination med bra bevakning av kaloriintaget har det gått riktigt bra.
Med bra koll på vad du äter kommer viktminskningen vara lyckad, tro mig!
+1
Maten är viktigast för att gå ner i vikt,
Styrketräningen är viktig så länge den bara finns där i någon form.
Av egen erfarenhet vill jag hellre dra ner på volymen.
Jag pallar helt enkelt inte sisådär 6-8set böj, 3set benpress och avlut med benspark för framsidan under deff, räcker med lite tung böj och något set benspark kanske.
Korta och effektiva pass. Det där ger garanterat muskelbesparande stimulans.
Och det räcker gott och väl för att åstakomma dem positiva effekterna som styrketräningen ger.
Så lite som 10minuters styrketräning tre gånger i veckan kan räcka med rätt upplägg.
Du behöver inte köra mer.
Men vill du köra längre pass så går så klart att fixa det också. Dvs kanske bara köra gym tre gånger i veckan, eller lägga till lite fler övningar.
Jag ville bara ge dig ett bra upplägg för viktnedgång som sparar tid men som ändå är effektivt.
Under viktnedgång orkar man inte med en timmes träningspass med pumpset, högreps, kort vila som gör att pulsen går i taket.
Träna tungt, och vila ordentligt, dvs STYRKE träning.
Att behålla en tung vikt är viktigare än att behålla passets längd.
Stryketräning är inte marathon ;)
Låter bra, jag kan ju alltid varva det med att gå lite på löpbandet!
Mina personliga och empiriska erfarenheter säger att det är oerhört mycket lättare att deffa med lyckade resultat främst genom dietförändring. Jag har misslyckats flertalet gånger med olika försök i att köra intervallpass, särskild form av styrketräning osv och nu när jag istället håller det till enkel cardio i form av promenader lite då och då samt vanlig traditionell tung styrketräning i kombination med bra bevakning av kaloriintaget har det gått riktigt bra.
Med bra koll på vad du äter kommer viktminskningen vara lyckad, tro mig!
Yes! Att äta rätt är mkt viktigare än träningen vid viktnedgång. Jag ska gör upp scheman för vad jag ska äta varje dag och hålla det till max 1500kcal om dagen.
Fredrik_S
2010-09-27, 22:22
Jag tycker programet joeyp skrev var bedrövligt tråkigt.
Det tar inte 30 minuter det tar 10 till 15 minuter på sin höjd...
Och jag skulle rekomenderad dig att köra betydligt fler repetionter och övningar varje pass. Dels för att det är mycket roligare och dels för att det kommer kännas mycket bättre efter passet om du fått köra mycket.
Jag tycker programet joeyp skrev var bedrövligt tråkigt.
Det tar inte 30 minuter det tar 10 till 15 minuter på sin höjd...
Och jag skulle rekomenderad dig att köra betydligt fler repetionter och övningar varje pass. Dels för att det är mycket roligare och dels för att det kommer kännas mycket bättre efter passet om du fått köra mycket.
Shit asså. Tror inte du fattar vad jag ville förmedla. Genom ditt inlägg så gör du bara ts osäker.
Resultat för mig är viktigare än att det ska vara roligt för stunden. (Inte för att mer träning skulle ger sämmre resultat det vet man inte)
Bra resultat ökar motivationen. Vilket blir roligt.
Ett bra tips till högprotein kost för mig är,
Kokt äggvita med skinka, mjukost (räkor) 3% på rågbröd sånna tunna för att få lite tugg!
Mums! Man blir riktigt mätt!
Äggvita per 100gram
40kcal
10gram protein
Mjukost 3% (räkor)
110kcal
18gram protein
Skinka 100-120kcal per 100gram
17-20gram protein
detta schemat funkade finfint för mig, och var riktigt skoj och träna också!
Dag 1 - Överkropp A
Bänkpress 3x6
Militärpress (stående eller sittande utan stöd) 3x6
Stående rodd 4x8
Triceps extension 3x6
Dag 2 - Underkropp A
Knäböj 3x6
Marklyft 3x6
Benspark 3x8
Liggande lårcurl 3x8
Mage 3x6
Dag 3 - Överkropp B
Hantelpress (bröst) 3x6
Baksida axlar (hantlar eller maskin) 3x6
Sittande rodd 4x8
Biceps (rakstång) 3x6
Dag 4 - Underkropp B
Frontböj 3x8
Finnen alt. Raka marklyft 3x6 (med hantlar eller stång)
Sittande lårcurl 3x6
Mage 3x10
Alt. isolations/enledsövningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.