handdator

Visa fullständig version : Köpa bil av privatperson - Hur betalar man?

MichiPich
2010-09-27, 17:48
Nu är de snart dags för första egna bilen :hbang:
Jag har googlat och läst om hur folk betalar och dom flesta verkar gilla postväxel
Men de verkar krångligt om man vill göra en snabb deal *gah!*
berätta gärna era erfarenheter och tips angående detta *cupid*

Olegh
2010-09-27, 17:50
Postväxel om det rör sig om mer än ~10k. Se till att ta med en del i kontanter för prutmånens skull.

Fredriiik
2010-09-27, 18:15
Postväxel om det rör sig om mer än ~10k. Se till att ta med en del i kontanter för prutmånens skull.

Mer än 10?

ja tog ut 43 friska när ja skulle köpa min bettan, å visa rejält med cash gör ju säljaren riktigt sugen på sälj!
Visst kollade man lite extra när ja gick ut från banken men inga problem direkt.

mangs
2010-09-27, 18:19
banköverföring via internetbank eller telefonbank?

stridis
2010-09-27, 18:26
Mer än 10?

ja tog ut 43 friska när ja skulle köpa min bettan, å visa rejält med cash gör ju säljaren riktigt sugen på sälj!
Visst kollade man lite extra när ja gick ut från banken men inga problem direkt.

När man ser en bilhandlare kontrollräkna 70 lakan så infinner sig en viss gangstahfeeling.

Oxe
2010-09-27, 18:45
Cash is king, helt annat prutvärde men man har ju med sig hela summan bara för att vara på säkrasidan.

Visst jag skulle ju inte åkt ut med +200K till nån mohamed i rinkeby el dylikt

shut teh face
2010-09-27, 18:47
Självklart tar du ut allting i tiokronor och levererar i en kista, ALLA VILL HA EN KISTA MED GULD! :D

Olegh
2010-09-27, 18:52
Jag skulle ju undra vad fan det är för jävla bonde som kommer och ska köpa min bil om han slänger upp 30 lax på diskbänken i kontanter. Har man så mycket kontanter har man ju sannolikt ändå varit inne på banken, så varför inte en postväxel?

tommie-92
2010-09-27, 18:55
Cash is king när man ska göra affärer. Ofta kan man också få ett bättre pris när man betalar kontant. Det fick jag iaf när jag köpte min bil :)

delta_mats
2010-09-27, 19:06
Varför skulle man få bättre pris bara för att man har kontanter? Tror ni folk blir alldeles till sig när ni visar stålarna eller? Internetbank måste väl vara det smidigaste för både köpare och säljare.

Pjotor
2010-09-27, 19:08
Kom bara ihåg att en del banker behöver några dagars varsel innan man kan ta ut högre summor. Kolla med din bank i tid.

Olegh
2010-09-27, 19:10
Kom bara ihåg att en del banker behöver några dagars varsel innan man kan ta ut högre summor. Kolla med din bank i tid.

...eller så väljer man postväxel.

zteve
2010-09-27, 19:15
Jag skulle ju undra vad fan det är för jävla bonde som kommer och ska köpa min bil om han slänger upp 30 lax på diskbänken i kontanter. Har man så mycket kontanter har man ju sannolikt ändå varit inne på banken, så varför inte en postväxel?

Har du någonsin hört talas om svartpengar kanske? Inte det första jag förknippar med bondigt direkt.

Det smidigaste är cash eller postväxel tycker jag. Internetbank osv blir så krångligt om man har olika banker vilket oftast är fallet.

Fredriiik
2010-09-27, 19:16
Varför skulle man få bättre pris bara för att man har kontanter? Tror ni folk blir alldeles till sig när ni visar stålarna eller? Internetbank måste väl vara det smidigaste för både köpare och säljare.

De funkade iaf på min affär, de ser ju pengar där in real och inte någon växel med summan på. Tusenlappar är aldrig fel :)

Till TS; Hur mycket flis handlar det om som du ska köpa bil för?

Jag hade inte alls koll på postväxel så cash var absolut smidigast för mig och de funka kalas

delta_mats
2010-09-27, 19:31
Har du någonsin hört talas om svartpengar kanske? Inte det första jag förknippar med bondigt direkt.

Det smidigaste är cash eller postväxel tycker jag. Internetbank osv blir så krångligt om man har olika banker vilket oftast är fallet.

Nej det blir krångligt för säljaren som då måste in på banken med pengar. Annars hamnar dom ju på kontot direkt. Mindre summor är det dock okej med kontanter.

delta_mats
2010-09-27, 19:34
De funkade iaf på min affär, de ser ju pengar där in real och inte någon växel med summan på. Tusenlappar är aldrig fel :)

Jag hade inte alls koll på postväxel så cash var absolut smidigast för mig och de funka kalas

Sa säljaren uttryckligen att du skulle få ett bättre pris enbart för att du hade kontanter med dig eller? Oftast så har man ju som säljare en viss prutmån inlagd på den vara man säljer.

bubbe
2010-09-27, 19:38

Så svarta pengar vore något som är bättre för köparen?

Jag tycker samma som olegh, skulle tänka -vad fan är det för människa som kommer med en hög kontanter. Hade snarare blivit osäker på om jag verkligen skulle sälja till personen.

Internetbank ifall köparen och säljaren har samma bank. Annars postväxel på banktid där köparen kan följa med och lösa in växeln. Säkert och seriöst.

Fredriiik
2010-09-27, 19:39
Sa säljaren uttryckligen att du skulle få ett bättre pris enbart för att du hade kontanter med dig eller? Oftast så har man ju som säljare en viss prutmån inlagd på den vara man säljer.

aa exakt så va de, hon blev överlycklig.
Har du gjort några sånna affärer någon gång med cash?
Ja men om man viftar med tusenlappar så är min erfarenhet och många i min närhet att ägarna blir mer sugna på att sälja eller va man ska säga.

MichiPich
2010-09-27, 19:55

Det handlar om drygt 50 kakor, cash är uteslutet :-P

Fredriiik
2010-09-27, 19:58
Det handlar om drygt 50 kakor, cash är uteslutet :-P

aha, jag skulle kört cash, annars är nog postväxel smidigt, aldrig gjort så har inte koll, men somliga verkar ju förespråka de :)

tossefar
2010-09-27, 20:11

Vad är mer bondigt än svartpengar??

saab900
2010-09-27, 20:14
Nu är de snart dags för första egna bilen :hbang:
Jag har googlat och läst om hur folk betalar och dom flesta verkar gilla postväxel
Men de verkar krångligt om man vill göra en snabb deal *gah!*
berätta gärna era erfarenheter och tips angående detta *cupid*

Jag har gjort ett par bilaffärer i 40-60k-klassen, och det har funkar utmärkt att köparen för över pengar till säljaren via bankdosan. Har båda Swedbank kommer pengarna över omedelbart, annars tar det någon bankdag.

Jazen
2010-09-27, 21:11
föra över via nätet OM båda har samma bank så man kan se att transaktionen gått igenom på engång.
Postväxel går utmärkt, är man nojjig kan man ringa banken på plats o kolla om den är äkta.

upp till 10k är det okej med cash, efter det är det jäkligt segt ....

The_RobRoy
2010-09-27, 21:49
Vad skriver man samtidigt för kontrakt som bevisar att man är ägare till bilen? Så han inte tar pengarna och ringer och säger att bilen är stulen när man rullat iväg.

Jazen
2010-09-27, 21:52
Vad skriver man samtidigt för kontrakt som bevisar att man är ägare till bilen? Så han inte tar pengarna och ringer och säger att bilen är stulen när man rullat iväg.

man kollar på regpapper, kollar på körkort o ser att allt stämmer.
Sen är det bara o skriva namn, personummer och sedan underskrift.
DONE =)

egge
2010-09-27, 21:57
Relaterad fråga: Om man har godkänt en överföring på sin internetbank, går det då att ångra den senare?
När jag sålde min hoj så körde vi överföring via internetbank och vi hade olika banker så det tog en bankdag innan jag hade pengarna på kontot. Såg ju när han godkände överföringen så jag nöjde mig med det.

Fredriiik
2010-09-27, 21:58
man kollar på regpapper, kollar på körkort o ser att allt stämmer.
Sen är det bara o skriva namn, personummer och sedan underskrift.
DONE =)

Så får du ju givetvis ägerbyte pappret som ni båda skriver på som du sedan postar så ägarbytet går igenom.

ha:cl
2010-09-27, 22:00
Cash is king, helt annat prutvärde men man har ju med sig hela summan bara för att vara på säkrasidan.

Visst jag skulle ju inte åkt ut med +200K till nån mohamed i rinkeby el dylikt

Nu blir du anklagad för rasist, även ifall det ligger mycket i det du säger.

Jazen
2010-09-27, 22:01
Relaterad fråga: Om man har godkänt en överföring på sin internetbank, går det då att ångra den senare?
När jag sålde min hoj så körde vi överföring via internetbank och vi hade olika banker så det tog en bankdag innan jag hade pengarna på kontot. Såg ju när han godkände överföringen så jag nöjde mig med det.

du kan personligen inte avbryta en transaktion. Tror heller inte banken bara bryter en transaktion sådär...måste nog finnas bra skäl bakom det :P
men vad vet jag

pragmatist
2010-09-27, 22:21
Förutom nöjet att framstå som Scarface när man ska sätta in pengarna på banken, varför skulle folk vara mer attraherade av en hög sedlar än en postväxel? För egen del skulle jag inte ta emot kontanter alls om det rörde sig om mer än en spottstyver.

saab900
2010-09-27, 22:26

Ni undertecknar registreringsbevis del 2 "Anmälan om ägarbyte och avregistrering". Se till att båda skriver under ägarbyteshandlingen korrekt. Både säljare och köpare kontrollerar den andres ID-handlingar. Enbart ägaren till fordonet kan skriva under som nuvarande ägare i ägarbytespapper, i annat fall, typ kusin, pappa, son, kompis etc. är handlingen ogiltig.
Köper du en bil, kolla då att ägaren INTE kryssar i rutan "Avställning i samband med ägarbyte". Gör aset det får han tillbaka skatten, och du får betala en full årsskatt i samband med ägarbytet, vilket kan vara 7-8k på n V70 diesel t ex. Många försöker luras på det sättet.

Ni åker gemensamt och postar pappren till Transportstyrelsen. Säljaren vill givetvis att bien skrivs över så att han undgår försäkringsansvar vid olycka, och inte blir ansvarig för p-böter och trängselskatter. Ägarbytet gäller retroaktivt f r o m det datum ni skriver i. Det ligger givetvis i köparens intresse att bilen skrivs över så att inte säljaren kan anmäla den stulen trots att den sålts. Ni postar således pappren gemensamt. Lita inte på att den andre gör det om det inte är någon du känner.

Skriv gärna ett eget kontrakt, finns att ladda hem från Konsumentverket, länkas bland annat under alla Blockets annonser. Se till att båda läser olch undertecknar korrekt.

Andra saker att tänka på:

Innan du provkör, kontrollera genom att skriva in regnumret på Transportstyrelsen att bilen inte är avställd. Provkör aldrig en avställd bil! Den är då olaglig i trafik, och en avställd bil är aldrig försäkrad vid olycka.

Teckna alltid en försäkring innan du kör hem bilen. På de flesta bolag kan man teckna försäkring dygnet runt, som sedan börjar gälla även retroaktivt från det datum du satt. Man kan krocka på vägen hem, och det är inte säkert att säljaren går med på att ta det på sin försäkring med bonusförlust (teoretiskt sett undertecknar man ju ägarbyte med datum, och själva bytet vet ju inte bolaget om det skett 00.01 eller 23.59 den dagen. Dock kan de säkert ha vissa invändningar om det var den nya ägaren som körde och då hävda att ägarbyte formellt skett. Bäst att inte chansa, teckna försäkring tar ett par minuter.) Kolla upp premier på olika bolag i förväg och anteckna deras telefonnummer eller se till att låna en dator och teckna direkt efter köpet innan du åker iväg.

Den som äger en bil i ingången av skattemånaden får hem skatteavin i brevlådan. Ska bilen skattas senast sista augusti och du köper den den andra augusti får således den gamla ägaren betala skatten. Köper du bilen den första september åker du på skatten, och bilen har dessutom körförbud. Kolla därför alltid på Transportstyrelsen vilken skattemånad bilen har så att du inte köper en bil med körförbud. Det är du som ägare som åker på böter för att köra ett fordon med körförbud även om det är den förre ägaren som ska betala skatten.

saab900
2010-09-27, 22:32

Mig veterligen går det inte på min Internetbank när jag väl godkänt en transaktion mellan två personkonton. Jag köpte min nuvarande bil på det sättet. Säljaren fick vänta två dagar på transaktionen pga att han hade en annan bank, men han tittade på när jag gjorde själva överföringen och godkände den, samt såg att pengarna försvann från mitt konto och sattes i "karantän".

zteve
2010-09-28, 15:55
Så svarta pengar vore något som är bättre för köparen?
Svart eller vitt kan väl kvitta, men kontanter är ju lättast för köparen. Man kan ta i dom, dom är oftast inte falska och lämnas vid köp utan att någon behöver vara rädd för att bli lurad pga ovansående punkter.

Enda nackdelen är om du blir rånad eller liknande. Därför kör man postväxel som åtminstone kan spärras om den försvinner.