handdator

Visa fullständig version : Höga reps - Bränna fett

karlingen
2010-09-27, 16:02
http://www.youtube.com/watch?v=vM10l_Oj-tg

Spola fram till 1:56 om ni inte orkar se hela.
Hans teori är att man bränner mycket fett samtidigt som man bygger muskler då musklerna stressas rejält.
Vad anser ni?

Eddie Vedder
2010-09-27, 16:09
Vad anser ni?

Det finns inget att anse direkt. Muskelkontraktioner av det slaget kräver anaerob och glykolytisk metabolism.

Men att kroppen kan förlora fett utan "fettförbränningsträning" är ju en annan femma.

Fredrik_S
2010-09-28, 08:52
Jag anser att alla som inte testat extrem högreps träning bör göra det. Och det är betydligt roligare att köra biceps/triceps kardio ;) än gå på gåband.
Svettas pump och flås är en del av styrketräningen för mig och jag älskar det.

karlingen
2010-09-28, 08:54
Jag anser att alla som inte testat extrem högreps träning bör göra det. Och det är betydligt roligare att köra biceps/triceps kardio ;) än gå på gåband.
Funderar på det inför min kommande deff.

Fast, tappar man inte styrka då om man är under deff?

vicarious
2010-09-28, 09:29

Risken finns.

karlingen
2010-09-28, 09:36
eller ja, det behöver ju inte bara vara under deff. Man kan ju tappa styrka vid bulk oxå om man kör på lägre vikter..

Fredrik_S
2010-09-28, 12:22

Kanske man gör men vem bryr sig om styrka :P

Jag tycker jag är stark när jag lyfter 15 kg 30 gånger, sen kanske någon annan tycker han är stark/starkare när han lyft 30 kg 10 gånger medans en tredje person tycker sig vara stark när han lyft 40 kg 3 gånger...

Jag har iallafall lyft flest kilon totalt och det är det som jag tror är viktigast för att få stora muskler.

karlingen
2010-09-28, 12:25
Mjoo fast jag tror definitivt att man kan se det som att man har tappat muskelmassa om man förlorar styrka under deff, och man vill helst bevara muskelmassan

Fredrik_S
2010-09-28, 12:27
Mjoo fast jag tror definitivt att man kan se det som att man har tappat muskelmassa om man förlorar styrka under deff

ok men det är fel. Styrka är ett väldigt dåligt mått på musklemassa...
en 45 kilos styrkelyftarkines är garanterat betydligt starkare än mig men jag har mycket större muskler än honom.

HulkH
2010-09-28, 13:03

haha jo jag måste hålla med dig på biceps. sånt jävla pump blir de också^^

hidden
2010-09-28, 14:23
Jag funderar på att ändra mitt schema till högreps!
Har fan inte svarat särskilt på 8-10 reps. Är lika stor nu som innan sommarlovet.

Har iofs skött kosten dåligt (skiftat mellan att äta normalt och att äta lite för viktnergång), så det kan vara en anledning...

karlingen
2010-09-28, 14:24
haha fint att du motbevisade dig själv i samma post :)

vicarious
2010-09-28, 18:59
ok men det är fel. Styrka är ett väldigt dåligt mått på musklemassa...
en 45 kilos styrkelyftarkines är garanterat betydligt starkare än mig men jag har mycket större muskler än honom.

Vet inte riktigt om jag håller med här. Fast vi kanske inte tänker lika..

Om man tränar högreps en period och sen efter den perioden märker att man blivit svagare på att köra singlar eller 2-3 reppare behöver det kanske inte betyda att man förlorat muskelmassa utan snarare att man inte är van vid att lågreppa igen.

Däremot om man hela tiden tränar i ett bestämt repintervall och blir svagare, då lär man ha förlorat muskelmassa.

Slicky9
2010-09-29, 17:13
Jag funderar på att ändra mitt schema till högreps!
Har fan inte svarat särskilt på 8-10 reps. Är lika stor nu som innan sommarlovet.

Har iofs skött kosten dåligt (skiftat mellan att äta normalt och att äta lite för viktnergång), så det kan vara en anledning...

haha klockrent

adis
2010-09-30, 23:17
Kanske man gör men vem bryr sig om styrka :P

Jag tycker jag är stark när jag lyfter 15 kg 30 gånger, sen kanske någon annan tycker han är stark/starkare när han lyft 30 kg 10 gånger medans en tredje person tycker sig vara stark när han lyft 40 kg 3 gånger...

Jag har iallafall lyft flest kilon totalt och det är det som jag tror är viktigast för att få stora muskler.

Tror inte riktigt det är så :/

Landström
2010-09-30, 23:38
Är lika stor nu som innan sommarlovet.

Hehe ja om du förväntar dig att bli synbart muskulärt större för varje 2-3 månader så kommer du få det svettigt. Lyckas du så är Mr Olympiatiteln inte många år bort. ;)

hidden
2010-10-01, 11:23
Hehe ja om du förväntar dig att bli synbart muskulärt större för varje 2-3 månader så kommer du få det svettigt. Lyckas du så är Mr Olympiatiteln inte många år bort. ;)

Haha, ja!

Jag är nybörjare, så jag borde ju öka ganska mycket nu i början! :)
Började gymma efter nyår, men har skött kosten dåligt som sagt!