Visa fullständig version : Gammal lättkesella, ätbart?
Jag skulle just göra en pannkakssmet innehållande b.la. lättkesella när jag upptäckte att det står att den gick ut 25 aug. Jag köpte burken för en vecka sedan.
Kesellan var inte rinnig och betedde sig som "vanligt".
Kan det vara så att den är felmärkt?
Kan jag äta den även om den är såpass gammal?
(Jag har inte tid att åka och köpa en ny)
martikainen
2010-09-27, 13:17
Luktar okej = ÄT
Luktar konstigt = Släng.
Bäst före datum är en konspiration mellan livsmedelverket och alla tillverkare för att få oss att slänga fin mat och köpa nytt istället ;)
Alltså, så om det smakar okej och luktar detsamma så är det ingen fara?
Kan man bli sjuk av sånt här, eller är det bara faktumet att det smakar äckligt som är det dåliga?
martikainen
2010-09-27, 13:27
Alltså, så om det smakar okej och luktar detsamma så är det ingen fara?
Kan man bli sjuk av sånt här, eller är det bara faktumet att det smakar äckligt som är det dåliga?
Jag är ingen expert inom ämnet, men det lilla jag snappat upp under min livstid är att dålig mat luktar illa, bakterier som är skadliga/mat som ruttnat osv luktar dåligt, fräsh mat luktar gott!
fiskebulle
2010-09-27, 13:29
Jag är ingen expert inom ämnet, men det lilla jag snappat upp under min livstid är att dålig mat luktar illa, bakterier som är skadliga/mat som ruttnat osv luktar dåligt, fräsh mat luktar gott!
+1 Du blir inte sjuk av fräsch mat.
shoulder87
2010-09-27, 14:28
idd, igår drack jag 8 dagar gammal mjölk (hade inte öppnat paketet iförsej) och det gick alldeles utmärkt!
Inge Enveten
2010-09-27, 14:59
Med fisk som ända undantag då?
Eddie Vedder
2010-09-27, 15:02
Med fisk som ända undantag då?
Det finns många undantag men i de fallen vet man ju om det. Varken surströmming eller dansk ost med doft ā la fotsvett är ju någon höjdare men det är ju inget man är omedveten om. Njure som kokat ett tag fyller också köket av en liten udda doft, typ som när någon pissat på ett aggregat i bastun.:D
Har det ändrat lukt till något illaluktande som det absolut inte SKA lukta bör man se upp. :)
En oöppnad Kessella håller länge. Den är konserverad av alla mjölksyrabakterier. Ifall det finns grabbar med grön päls på ryggen ( mögel ) så är det bara till att kasta.
Vad som troligen har hänt i burken är att den surnat ytterligare och släppt vatten ( survassle ). Står du ut med smaken är den säkert OK.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.