Visa fullständig version : Vad är igentligen ett sunt liv?
Virtual1339
2010-09-26, 21:48
Jag har levt väldigt destruktivt i flera år. Ätit dåligt, supit mycket är beroende av nikotin i stora mängder. Har missbrukat till dels vissa mediciner jag utskrivet mot min sjukdom.
Det har blivit bättre och jag har tappat en massa övervikt som jag hade lagt på mig under den värsta depressions och ångest fasen.
Det är en lång historia som jag inte kommer ta här.
Men nu till frågan. Vad är ett sunt liv? Hur lever man ett?
Har under det senaste året minskat på alkohol rejält, från 1-2gg/vecka till 1gång per 2 månader. Tar mina mediciner som jag ska. Väger idagens läge ca 97kg/179cm och försöker deffa till ett normalt BMI.
Motionerar genom att gå, kan inte springa på denna vikt för då överanstränger jag knäna på 1 timme.
Äter som en 'bodybuilder' men vet inte om det är nödvändigt då jag igentligen bara vill komma till ett relativt lågt BF för att må bra både psykiskt och fysiskt.
Vad är era tankar kring detta?
Att man gör det man vill göra, har bra hälsa.
Dricka alkohol kan man såklart göra, men i rätt mängder. :)
vicarious
2010-09-26, 21:51
Min uppfattning är att det inte finns någon definition utan att man endast själv kan definiera uttrycket baserat på vad man själv tycker är sunt. Flummigt men sant.
Några saker som jag tycker bör ingå i en "sund livsstil" är
Regelbunden träning & motion
En kost som tillgodoser vitamin och mineralbehov
Begränsat användande av droger
Begränsat intag av snabbmat & färdigprocessad mat
Bara ett par saker jag kom tänka på.
Ett sunt liv är ett lyckligt liv fritt från sjukdom. Hur man tar sig dit är en annan fråga.
Ett liv med vanor som gör att man i ett lite längre perspektiv når en bra balans mellan fysiskt och psykiskt välbefinnande.
svennebanan
2010-09-26, 21:54
Jag har levt väldigt destruktivt i flera år. Ätit dåligt, supit mycket är beroende av nikotin i stora mängder. Har missbrukat till dels vissa mediciner jag utskrivet mot min sjukdom.
Det har blivit bättre och jag har tappat en massa övervikt som jag hade lagt på mig under den värsta depressions och ångest fasen.
Det är en lång historia som jag inte kommer ta här.
Men nu till frågan. Vad är ett sunt liv? Hur lever man ett?
Har under det senaste året minskat på alkohol rejält, från 1-2gg/vecka till 1gång per 2 månader. Tar mina mediciner som jag ska. Väger idagens läge ca 97kg/179cm och försöker deffa till ett normalt BMI.
Motionerar genom att gå, kan inte springa på denna vikt för då överanstränger jag knäna på 1 timme.
Äter som en 'bodybuilder' men vet inte om det är nödvändigt då jag igentligen bara vill komma till ett relativt lågt BF för att må bra både psykiskt och fysiskt.
Vad är era tankar kring detta?
Att leva som en kroppsbyggare är knappast en hälsosam livsstil. Kropps och kostfixering är jobbigt om allt annat i livet inte är i balans. Däremot så kan man ju träna och äta lagom bra ändå. Du verkar ha tagit många steg åt åt rätt håll. Gör det som får dig att må bra psykiskt. Lägg gärna av med nikotin och alkohol helt och hållet om du kan.
majak0vskij
2010-09-26, 21:59
Jag vill dela upp sundheten i två begrepp: fysisk och psykisk sundhet.
Jag tror dock att moderation ingår i båda.
ett sunt liv är att få tillräckligt med sömn. äta så att man har ett bra och balanserat blodsocker och akta sig för dåliga yttre faktorer.
dåliga yttre faktorer är exempelvis ett arbete där man utsätts för kemikalier (många fabriksjobb) eller kanske ett arbete där fysiken blir lidande som stillasittande arbeten eller tunga lyft. etc.
likaså kunna hålla stressen borta från vardagen och arbetslivet. jag tror nästan det är lika viktigt som allt annat jag nämnt.
det är ett sunt liv för mig iaf.
Man ska nog ej heller ha inställningen "Lever jag så här så kommer jag att bli sund och lycklig". Att bestämma sig för att vara lycklig är första steget (kanske inte lika enkelt som det låter) och har man några problem med hälsan (eller något som gör en olycklig) som går att lösa på något simpelt sätt så får man ta åtgärder för att lösa detta. Kan man inte lösa sina hälsoproblem så får man lära sig att leva med dem och bestämma sig för att vara lycklig ändå.
igentligen
igentligen
igentligen
igentligen
igentligen
igentligen
igentligen
fiskebulle
2010-09-27, 11:17
egentligen.
Nitrometan
2010-09-27, 11:29
egentligen.
Reta inte babidi för att han inte kan stava! :smash:
Att levnadssättet för lycka med sig, och då menar jag mer varaktig lycka än ett rus av en drog. Du kan äta kebabtallrik hela veckan och må skitbra, men lyckan håller inte när du känner av konsekvenserna av det levnadssättet. Det är så jag definierar "sunt liv".
Att levnadssättet för lycka med sig, och då menar jag mer varaktig lycka än ett rus av en drog. Du kan äta kebabtallrik hela veckan och må skitbra, men lyckan håller inte när du känner av konsekvenserna av det levnadssättet. Det är så jag definierar "sunt liv".
Sant. Att njuta av livet samtidigt som man inte är destruktiv skulle man kanske kunna sammanfatta det hela.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.