Visa fullständig version : Hjälp med maten, äter tyvär inte mycket :(
Andreas Löfgren
2010-09-26, 21:21
Någon som skulle kunna hjälpa mig med mat tipps? Är tyvär väldigt kräsen/larvig. Jag äter inte keso, fil, yougort, någon fisk kanske jag äter.
Inte mycket till frukost heller, finns inte mycket pålägg. Typ bara ost :(.
Kan inte få i mig typ keso, tomat mm spyr/kvällningar direkt.
Jobbar 2 skift
Ena veckan
upp: 4.30
frukost jobbet runt 8.00
lunch runt 12.00
middag runt 16-17.00
träna runt 18. ibland innan middag.
sen någon macka på kvällen.
sova runt 10.00
andra veckan
upp 7-8.00 frukost
träna 9.00 eller vid 11.00
lunch runt 12,30
mat igen ca 16,30
någon macka 20.00
sover 24.00
Gärna förslag att äta middag/lunch. Äter tyvär inte många olika rätter.
Har du börjat gå ned i vikt jättemycket, eller vad är ditt problem?
Här har du en normalstor lättäten jättegod fruktansvärt billig kanonmiddag med mycket kcal (kommer ju till saft/öl/mjölk whatever man nu dricker sen också).
Koka makaronerna för sig, när dom är klara häller du över dom i redningen du puttrat ihop och kryddat med salt/vitpeppar/muskot i andra kastrullen, och låter dom stå där nån minut innan du häller upp på tallriken.
Falukorven skivas och steks såklart.
Lättätna kcal/protein :)
http://img138.imageshack.us/img138/5620/makaroner.jpg
Andreas Löfgren
2010-09-27, 13:47
Har alltid varit sådan som inte äter mycket olika saker.
Väger 91kg på 182 cm.
Tänkte försöka äta bättre/rätt så man kan bygga massa.
Du behöver inte äta olika saker, bara mycket och tillräckligt med protein. Vad består din mat av nu?
Andreas Löfgren
2010-09-27, 15:24
Äter typ samma dom andra i familjen, har ju 2 barn med.
Spagett köttfärssås
makaroner köttbular/falukorv
köttgryta potatis
isterband stektpotatis
pyttipanna ägg bacon
plättar
fläskotlett, fläskfile potatisgratäng
pizza/kebabtallrik i bland
potatismos ungstekt falukorv
kommer inte på allt, men lite iallfall
Eddie Vedder
2010-09-27, 15:26
Äter typ samma dom andra i familjen, har ju 2 barn med.
Spagett köttfärssås
makaroner köttbular/falukorv
köttgryta potatis
isterband stektpotatis
pyttipanna ägg bacon
plättar
fläskotlett, fläskfile potatisgratäng
pizza/kebabtallrik i bland
potatismos ungstekt falukorv
kommer inte på allt, men lite iallfall
Då är det ju lugnt. Inget fel på det där. Får du in lite grönsaker är det ju inga större bekymmer som jag ser det. Korv bör inte vara någon bas kanske, varken för dig eller dina barn, men ibland är det inga fel.
Har alltid varit sådan som inte äter mycket olika saker.
Väger 91kg på 182 cm.
Tänkte försöka äta bättre/rätt så man kan bygga massa.
En allmän rekommendation är att hålla sig borta från bearbetade råvaror. Exempelvis; köp kycklingfilé istället för "chicken nuggets".
Inte mycket till frukost heller, finns inte mycket pålägg. Typ bara ost :(.
Finns det inga pålägg du gillar? Om du lyfter blicken lite så finns det hur mycket som helst man kan ha på en macka egentligen:
Kött: kalvkorv, salami etc, eller mer baguetteliknande med köttbullar, eller varför inte kyckling hamburgare eller rostbiff, skivad kyckling, kalkon.
fisk- makrill i tomatsås kan man ju ha på macka, eller tonfiskröra
grönsaker- riven morot, eller tomatskivor el gurkskivor exempelvis för att piffa upp ostmackan el salladsblad.
Bönor o ärter - hummus el liknande, jordnötsmör.
frukt o bär - banan fungerar bra på vissa bröd, avokado, sylt o dyl.
Twitcher
2010-09-27, 19:03
Seb74,
De enda av dina ingredienser som jag anser vara ätbart, är smöret och mjölken. Den enda näringen i resten är tyvärr bara kolhydrater. Och förutom mjölet, så är ketchup, makaroner och falukorv mest bara är fullproppade av vatten, potatisrester, slaktavfall, återvunnet bröd och annat som andra människor (av goda skäl) har valt att inte äta; de är inte ens billigare än riktig mat!
Köp och ät råvaror istället. Det är billigare per näringsinnehåll och det finns enkla sätt att tillaga dem (typ, lägg dem i ugnen i grädde eller så) så att det blir riktigt gott. Går inte att jämföra med den vattenpotatisbrödgrisavfallskorv som den vackra staden Falun tyvärr lider av att den bär dess namn... Korv ska vara som den är i Tyskland: som en biff!
seb74,
de enda av dina ingredienser som jag anser vara ätbart, är smöret och mjölken. Den enda näringen i resten är tyvärr bara kolhydrater. Och förutom mjölet, så är ketchup, makaroner och falukorv mest bara är fullproppade av vatten, potatisrester, slaktavfall, återvunnet bröd och annat som andra människor (av goda skäl) har valt att inte äta; de är inte ens billigare än riktig mat!
Köp och ät råvaror istället. Det är billigare per näringsinnehåll och det finns enkla sätt att tillaga dem (typ, lägg dem i ugnen i grädde eller så) så att det blir riktigt gott. Går inte att jämföra med den vattenpotatisbrödgrisavfallskorv som den vackra staden falun tyvärr lider av att den bär dess namn... Korv ska vara som den är i tyskland: Som en biff!
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.