Visa fullständig version : Cablecross!
timmey111
2010-09-26, 19:39
Hej. Hur utför man cablecross helt korrekt? hur långt ska armarna bakåt? Finns det olika varianter av cablecross?
Tack!
cablecross är ett redskap, sen kan man göra olika övningar på den
ARMSTARK
2010-09-26, 19:51
Cabelcross är en bröstövning, alltså ska den utföras som alla andra bröstövningar.
Axlarna långt bak, där ska de vara och aldrig komma fram.
Ut med bröstet, ju mer du bröstar upp dig, desto mer tar det på bröstet.
Helst ska du stå mellan viktskivorna, lutar man sig för långt fram blir det mer nån slags tricepsövning. Särskillt om man böjer armarna, helst ska de vara låsta i en halvböjd position.
Cabelcross är inget som man ska kasta på hela maget utan man ska se till att det svider i muskeln, gärna högrep, i slutet av passet.
timmey111
2010-09-26, 19:57
Cabelcross är en bröstövning, alltså ska den utföras som alla andra bröstövningar.
Axlarna långt bak, där ska de vara och aldrig komma fram.
Ut med bröstet, ju mer du bröstar upp dig, desto mer tar det på bröstet.
Helst ska du stå mellan viktskivorna, lutar man sig för långt fram blir det mer nån slags tricepsövning. Särskillt om man böjer armarna, helst ska de vara låsta i en halvböjd position.
Cabelcross är inget som man ska kasta på hela maget utan man ska se till att det svider i muskeln, gärna högrep, i slutet av passet.
Skulle du kunna länka ngn video, där det är korrekt utfört. Det blir nog lättast så :D
timmey111
2010-09-26, 19:58
cablecross är ett redskap, sen kan man göra olika övningar på den
Mm, det jag syftar på är bröstövningar
http://www.fitness-guru.com/CableCrossover-color.jpg
Fast jag kör med högra foten bak så jag får bättre balans, och jag pressar frammåt mycket mer.
Denna finns här i kolozzeums egen övningsbank
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBStandingFly.html
http://www.fitness-guru.com/CableCrossover-color.jpg
Fast jag kör med högra foten bak så jag får bättre balans, och jag pressar frammåt mycket mer.
Den bilden var ganska så dålig alternativt så kör hon en variant som jag inte tycker är så bra. Händerna bör enligt mig mötas framför bröstkorgen och inte nere vid midjan och axlarna ska inte skjutas fram så långt. Vad gäller det senare så saknar hon iofs helt en bra hållning så det kan lika gärna vara att hon inte någonsin drar tillbaka axlarna och bröstar upp sig.
Jag brukar köra cablecross för bröst liggandes på en bänk istället. Trissorna längst ner mot marken. Betydligt striktare och skönare än att stå upp.
Sheogorath
2010-09-27, 17:34
Nej. Precis som förstaskribenten svarade så är cablecrossen ett redskap, närmare preciserat en tvåsidig dragapparat, ofta (alltid?) med dubbel utväxling. "Cross"-biten i namnet kommer av att man i många övningar har kablarna korsade (sidolyft bakom ryggen, flyes för baksida axlar m.fl).
Jag brukar köra cablecross för bröst liggandes på en bänk istället. Trissorna längst ner mot marken. Betydligt striktare och skönare än att stå upp.
Kört detta en gång bara, jäkligt gött faktiskt... Tack för remindern, ska köras nästa bröstpass!
Mr.Sjöborg
2010-09-27, 17:42
Den bilden var ganska så dålig alternativt så kör hon en variant som jag inte tycker är så bra. Händerna bör enligt mig mötas framför bröstkorgen och inte nere vid midjan
+1
tycker detta är ett bra exempel på ett bra utförande av cablecross overs: http://www.muscletech.com/resources/videos/60seconds/60som_04_david_henry_cross_cables.shtml
Borde väll vara tillåtet att länka dit? de är ju ingen webshop. Om de inte är tillåtet får modsen gärna ta bort länken
Arne Persson
2010-09-27, 23:27
Här är hur jag generellt lär ut den på mina kurser...
"Cable cross over (Kryssdrag): Med denna övning kan man pga dess stora variationsmöjligheter träna den stora bröstmuskelns samtliga delar(M. pectoralis major pars sternocostalis , M. p. m. pars abdominalis och M. p. m. pars clavicularis). Men även deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et. acromialis) är inkopplade i denna övning.
Utförande (övre trissor) aktiverar främst: M. pectoralis major pars sternocostalis , M. p. m. pars abdominalis. Men även deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et. acromialis: Övningens rörelse är främst en adduktion i axelleden.
Det som är viktigt i denna övning är att armbågsvinkeln är konstant genom rörelsebanan, samt att linan följer parallellt underarmens riktning så att ingen onödig belastning av armbågsleden uppstår. Armbågsvinkeln skall som sagt vara konstant och all rörelse skall ske i axelleden.
Starta övningen med armarna i en svag vinkel i armbågsleden och maxialt utsträckta i axelleden. Stå i passande kroppsposition (visas under kursen) för sedan fram handtagen i en rät linje till dess att händerna möts(se bild). upprepa. Övningen kan även utföras med en arm åt gången och kan då utföras i en 135° rörelsebana.
Utförande (nedre trissor) aktiverar främst M. pectoralis major pars sternocostalis , och M. p. m. pars clavicularis). Men även deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et. acromialis): Övningens rörelse är främst en adduktion/flexion i axelleden.
Starta övningen med armarna hängandes vid sidan av kroppen och med en svag vinkel i armbågsleden. Låt underarmarna vara i fas med linorna (visas) så att det inte uppstår skadliga belastningar på bl.a. armbågsleden. För armarna snett uppåt/ihop till händerna möts snett ovanför huvudet så att det även uppstår en flexion i axelleden som särskilt aktiverar den stora bröstmuskelns övre del (M. pectoralis major pars clavicularis). Denna rörelse går liksom den föregående att utföras med en hand i en 135° rörelse.".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.